AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:49 #1 Skrevet fredag kl. 19:49 Nå må folk slutte å si «glemmer at kua selv har vært kalv» - det er jo en av de dummeste frasene som er menneske kan presse ut mellom leppene. Det må være lov for noen å si fra når man opplever noe som man ikke syns er greit, denne gangen gjaldt det ungdommer som tilsynelatende ikke vet å oppføre seg på offentlig sted, de står og roper, holder folk våkne og er til ulempe for andre kunder uten å bestandig måtte dra frem «kua har selv vært kalv-frasen.» Ja, de aller fleste ungdommer er flotte mennesker, men her ser vi at noen ikke klarer å spille på de riktige sosiale og medmenneskelige strengene gjentatte ganger, da har man lov å si fra! Å hvile på denne frasen er det å frata dem ansvar for egne handlinger. «Meg-meg-meg-kulturen» har vel aldri stått så sterkt som nå. Nå må vi slutte å si at den fordømte kua selv har vært kalv når folk ønsker å si fra om noe !!!! Anonymkode: 955e1...73e 5 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:54 #2 Skrevet fredag kl. 19:54 Jeg hater tidlig krøkes. utrolig hvor ofte dette sies når man får barn. Det klør innvendig…. Anonymkode: 337fa...36f 1
Grønnsaksvaffel Skrevet fredag kl. 19:55 #3 Skrevet fredag kl. 19:55 Jeg synes det er et godt uttrykk, jeg. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:57 #4 Skrevet fredag kl. 19:57 Vel, jeg tenker at vi bare får være enige om å være uenige! Anonymkode: c3bfd...2de 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:58 #5 Skrevet fredag kl. 19:58 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vel, jeg tenker at vi bare får være enige om å være uenige! Anonymkode: c3bfd...2de Det er den frasen som irriterer meg aller mest!!! 😂 den er ikke en enighet, det er en parkering! Den som sier det, avslutter enhver videre samtale! Direkte ufint å kreve dette fra et annet menneske. Anonymkode: e69f2...213 5
Helene1982 Skrevet fredag kl. 20:03 #6 Skrevet fredag kl. 20:03 Jeg har aldri hørt en ungdom si dette. Jeg hadde elsket om en ungdom hadde sagt dette YOLO og generelt vært surere.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:10 #7 Skrevet fredag kl. 20:10 Jeg har aldri hørt noen av de frasene der 😄 Er det en bygdegreie? Anonymkode: c4d56...32e
BBB12345 Skrevet fredag kl. 20:10 #8 Skrevet fredag kl. 20:10 Du skal ikke lære din far å p…. beste uttrykket
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:16 #9 Skrevet fredag kl. 20:16 Bor du i Alta? 😄 Anonymkode: 7a992...42d 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:18 #10 Skrevet fredag kl. 20:18 Problemet er vel de som sier det om hensynsløs atferd. Det sier mye om hva de aksepterer, og mulig at de selv har vært sånn og ikke sett problemet med det. Jeg liker uttrykket når det dreier seg om f.eks erfarenhet i jobb. Jeg har fått mange unødvendige kommentarer som fersk i helt ny jobb fra erfarne folk før jeg har kommet meg inn i jobben. Men de har jo ikke alltid vært erfarne selv, og det var en tid der de også var ferske og slet med akkurat det samme. Anonymkode: 1af19...79f 2
Mezzosoprena Skrevet fredag kl. 20:19 #11 Skrevet fredag kl. 20:19 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nå må folk slutte å si «glemmer at kua selv har vært kalv» - det er jo en av de dummeste frasene som er menneske kan presse ut mellom leppene. Det må være lov for noen å si fra når man opplever noe som man ikke syns er greit, denne gangen gjaldt det ungdommer som tilsynelatende ikke vet å oppføre seg på offentlig sted, de står og roper, holder folk våkne og er til ulempe for andre kunder uten å bestandig måtte dra frem «kua har selv vært kalv-frasen.» Ja, de aller fleste ungdommer er flotte mennesker, men her ser vi at noen ikke klarer å spille på de riktige sosiale og medmenneskelige strengene gjentatte ganger, da har man lov å si fra! Å hvile på denne frasen er det å frata dem ansvar for egne handlinger. «Meg-meg-meg-kulturen» har vel aldri stått så sterkt som nå. Nå må vi slutte å si at den fordømte kua selv har vært kalv når folk ønsker å si fra om noe !!!! Anonymkode: 955e1...73e Jeg er helt enig! Jada, vi gjorde også ting som ikke var helt innafor, og vi ble korrigert av de voksne. Det er nettopp det voksne skal gjøre, å korrigere barna sine slik at de lærer å kunne fungere normalt i et samfunn når de blir voksne mennesker. Vi skal ikke la dem bli ufyselige drittunger fordi vi selv var ufyselige drittunger innimellom da vi var unge. 2 2
zondaar Skrevet fredag kl. 20:24 #12 Skrevet fredag kl. 20:24 Jeg må si at jeg synes uttrykket «ikke glem at kua selv har vært kalv» er ganske dårlig. Det høres ut som en unnskyldning for å slippe unna ansvar, som om vi bare kan skylde på at «alle har vært unge en gang». Jeg opplever at uttrykket «ikke glem at kua selv har vært kalv» er lite heldig. Det kan tolkes som at ungdommer og vi selv ikke trenger å ta ansvar for egne valg og handlinger, fordi «alle har vært unge en gang». Selv om det er sant at man lærer gjennom erfaring, er det samtidig viktig å understreke ansvarsfølelse og konsekvensforståelse. Å bagatellisere handlinger ved å peke på at «vi alle har vært kalver» kan bidra til å undergrave nettopp den læringen og modningen som er nødvendig.
Grønnsaksvaffel Skrevet fredag kl. 20:33 #13 Skrevet fredag kl. 20:33 zondaar skrev (6 minutter siden): Jeg må si at jeg synes uttrykket «ikke glem at kua selv har vært kalv» er ganske dårlig. Det høres ut som en unnskyldning for å slippe unna ansvar, som om vi bare kan skylde på at «alle har vært unge en gang». Jeg opplever at uttrykket «ikke glem at kua selv har vært kalv» er lite heldig. Det kan tolkes som at ungdommer og vi selv ikke trenger å ta ansvar for egne valg og handlinger, fordi «alle har vært unge en gang». Selv om det er sant at man lærer gjennom erfaring, er det samtidig viktig å understreke ansvarsfølelse og konsekvensforståelse. Å bagatellisere handlinger ved å peke på at «vi alle har vært kalver» kan bidra til å undergrave nettopp den læringen og modningen som er nødvendig. Aldri hørt uttrykk bli brukt om oppførsel som ikke er akseptabel, men heller sagt til noen sur hurper som klager på at ungdommer snakker litt høyt når de passerer huset deres på vei hjem fra byen midt på natta o.l. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:10 #14 Skrevet lørdag kl. 15:10 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har aldri hørt noen av de frasene der 😄 Er det en bygdegreie? Anonymkode: c4d56...32e Det er et norsk ordtak! Men jeg liker det ikke brukt mot meg når jeg klager over ungdom som drikker og kjører fort f.eks! For denne "kua"her oppførte seg eksemplarisk som ung, drakk ikke og fulgte alle lover og regler. Så jeg kan fint kritisere de som er idioter! Anonymkode: e15c1...9bc 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:04 #15 Skrevet lørdag kl. 20:04 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har aldri hørt noen av de frasene der 😄 Er det en bygdegreie? Anonymkode: c4d56...32e Det er et ordtak, og blir typisk brukt om ungdommer som gjør dumme ting for å tøffe seg. Skal liksom være greit nettopp fordi forrige generasjon/foreldrene gjorde det samme 🙄 Ungdommer som kjører for fort, mc-gutter som kjører på bakhjulet for tøffe seg midt i ei hovedgate osv. Anonymkode: 8bd4c...3a7
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 20:08 #16 Skrevet lørdag kl. 20:08 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er et ordtak, og blir typisk brukt om ungdommer som gjør dumme ting for å tøffe seg. Skal liksom være greit nettopp fordi forrige generasjon/foreldrene gjorde det samme 🙄 Ungdommer som kjører for fort, mc-gutter som kjører på bakhjulet for tøffe seg midt i ei hovedgate osv. Anonymkode: 8bd4c...3a7 Det blir ikke brukt om ungdommer, men om voksne som klager på ungdommer. 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:13 #17 Skrevet lørdag kl. 20:13 AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 22.10): Jeg har aldri hørt noen av de frasene der 😄 Er det en bygdegreie? Anonymkode: c4d56...32e Flaut. Jeg er født og oppvokst i Oslo og har hørt samtlige... Anonymkode: fc619...377 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:16 #18 Skrevet lørdag kl. 20:16 Grønnsaksvaffel skrev (23 timer siden): Aldri hørt uttrykk bli brukt om oppførsel som ikke er akseptabel, men heller sagt til noen sur hurper som klager på at ungdommer snakker litt høyt når de passerer huset deres på vei hjem fra byen midt på natta o.l. Samme her. folk som glemmer at de selv en gang har hatt behov for andres godvilje. Anonymkode: e5339...619 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 05:46 #19 Skrevet søndag kl. 05:46 Grønnsaksvaffel skrev (9 timer siden): Det blir ikke brukt om ungdommer, men om voksne som klager på ungdommer. Ja, det blir sagt eller skrevet til de som rettmessig klager på det, men er om/gjelder ungdommer som driver med uakseptabel oppførsel. Oppførsel de selv mener er greit fordi de selv drev med det i sin ungdom. Det sto i lokalavisa om en ungdom som kjørte på bakhjulet og foretok forbikjøringer langs en trafikkert vei, og det ble poengtert at det burde det bli en slutt på og politiet burde ta seg en tur. Dette ble filmet av en busspassasjer. Det ble lagt ut på facebook, og nesten alle mente at ungdommene kunne få lov til å holde på sånn!! "Kua hadde vært kalv engang" og dermed var det greit. De som var uenig i kommentarfeltet ble latterliggjort. 🙄 Anonymkode: 8bd4c...3a7
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 08:53 #20 Skrevet søndag kl. 08:53 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det blir sagt eller skrevet til de som rettmessig klager på det, men er om/gjelder ungdommer som driver med uakseptabel oppførsel. Oppførsel de selv mener er greit fordi de selv drev med det i sin ungdom. Det sto i lokalavisa om en ungdom som kjørte på bakhjulet og foretok forbikjøringer langs en trafikkert vei, og det ble poengtert at det burde det bli en slutt på og politiet burde ta seg en tur. Dette ble filmet av en busspassasjer. Det ble lagt ut på facebook, og nesten alle mente at ungdommene kunne få lov til å holde på sånn!! "Kua hadde vært kalv engang" og dermed var det greit. De som var uenig i kommentarfeltet ble latterliggjort. 🙄 Anonymkode: 8bd4c...3a7 Men da er det ikke uttrykket det er noe feil med, men voksne folk som syns det er greit med trafikkfarlig oppførsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå