Gå til innhold

Purre

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skulle ha 1 purre, men kjæresten kom hjem med 7. Hva skal jeg lage av dem???

Noen gode ideer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne pastaretten er nydelig! :)

Ellers går det jo fint å fryse purre. Vask den godt, skjær den i ringer og frys ned i passe porsjoner til bruk i supper o.l.

Skrevet

Purre er kjempegodt i pai! Lag en paibunn, stek purre og ha den i paiskallet, gjerne med skinke også. Lag en eggestand og hell over og stek til paien er gyllen. Nam!

Dessuten kan du lage horn med skinke, ost og purre i. Veldig godt det også.

Skrevet

Min favorittpai: Purre, fersk chèvre og valnøttkjerner. :)

Potet- og purresuppe er også godt.

Eller hvis du vil gjøre det enklere: Omelett med purre og feks bacon + andre grønnsaker (squash, paprika, tomater) og evnt ost.

Gjest Gjest
Skrevet

også godt å dele purren i store biter og dampe dem og ha som tilbehør til middagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Drue- og purresalat!

Halve steinfrie druer blandes med fint snittet purre, og dressing av pisket kremfløte og majones - nyyyyyyydelig sammen med spekemat og annet kjøttpålegg ;)

Skrevet

Du kan bruke purre i de rettene hvor du vanligvis ville ha brukt løk.

Gjest Fantus
Skrevet

Ellers går det jo fint å fryse purre. Vask den godt, skjær den i ringer og frys ned i passe porsjoner til bruk i supper o.l.

Å fryse ned purre er veldig greit ja. Og så kan man ta den opp og ha i omeletter, pai, i pizzafyll, i wok og alle andre steder hvor purre skal armebehandles før spising.

Det eneste som er viktig er å pakke den kjempegodt inn, ellers kommer det til å smake purre av absolutt alt annet som er i frysern. Jeg pleier å dele purren opp i passende posjoner og pakke i aluminiumsfolie. Foliepakkene legges i plastposer og plastposene puttes i en plastboks.

Gjest Gjest
Skrevet

Anbefaler syltetøyglass til frysing av snittet purre - lett å ta opp litt hver gang du vil bruke av det :)

Skrevet

Kjempegod purresalat:

(God på brødskiva eller knekkebrød)

Skjær opp omtrent like deler purre og skinke (f.eks picnicskinke på boks) i små biter. Blandes med en dæsj rømme, salt og pepper.

Smaker helt herlig, men man får en ånde som ikke er helt ideell om man skal på date etterpå... ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Purre er kjempegodt i pai! Lag en paibunn, stek purre og ha den i paiskallet, gjerne med skinke også. Lag en eggestand og hell over og stek til paien er gyllen. Nam!

Dessuten kan du lage horn med skinke, ost og purre i. Veldig godt det også.

Litt avsporing, men men: Har du oppskrift på pai/paideig? og eggestand..Hvordan lager man dette? Er det nødvendig?

Skrevet
Litt avsporing, men men: Har du oppskrift på pai/paideig? og eggestand..Hvordan lager man dette? Er det nødvendig?

Her er oppskriften jeg bruker de gangene jeg lager pai. Den er lettere enn andre paier fordi mye av smøret er byttet ut med kesam. Syns den er enda bedre jeg da ;) Og ja, eggestand er nødvendig i en pai. I denne oppskriften bytter du bare ut løken med purre etter hvor mye du vil ha.

Kesampai m/skinke

3 1/2 dl hvetemel

1 1/2 dl kesam 1%

50 g smør

1/2 ts salt

2-3 ss kaldt vann

Fyll:

150 g skinke i strimler

1 løk

2 egg

1 1/2 dl melk

1 1/2 dl kesam 1%

1 dl ost

1 hvitløksfedd

salt og pepper

Bland sammen ingrediensene til bunnen, gjerne i foodprosessor. Bruk bare et minutt i så fall. Legg den kaldt i kjøleskap i 30 minutter. Kjevle ut, trykk ut i en ca. 24 cm paiform og forstek bunnen i 10 minutter på 200 grader.

Fyll: Hakk og stek løken. Ha skinke og stekt løk i den forstekt paibunnen. Rasp osten og hakk hvitløken. Visp sammen kesam, melk og egg, mos kesam-klumpene. Tilsett ost og hvitløk, smak til med salt og pepper. Stekes på 200 grader i ca. 25 minutter, sjekk med stekepinne i løpet av steketiden.

Skrevet

Jamies purre- og kikertsuppe - kjempegod! Og du får brukt 6 av purrene :-)

(Si fra hvis du trenger hjelp med oversettelse av noe)

Ingredients:

Chickpea and Leek Soup

* 12 oz chickpeas, soaked overnight in water

* 1 medium potato, peeled

* 6 leek, finely, sliced

* 1 tbsp olive oil

* knob of butter

* 2 cloves of garlic, finely, sliced

* salt

* freshly ground pepper

* 850 ml chicken or vegetable stock

* 2 handful parmesan cheese, grated

* extra virgin olive oil

Directions:

Chickpea and Leek Soup

1. Rinse the soaked chickpeas, cover with water, and cook with the potato until tender.

2. Remove the outer skin of the leeks, slice lengthways from the root up, wash carefully and slice finely.

3. Warm a thick-bottomed pan, and add the tablespoon of oil and the knob of butter. Add the leeks and garhc to the pan, and sweat gently with a good pinch of salt until tender and sweet.

4. Add the drained chickpeas and potato and cook for 1 minute. Add about two-thirds of the stock and simmer for 15 minutes.

5. Purée half the soup in a food processor and leave the other half chunky this gives a lovely smooth comforting feel but also keeps a bit of texture.

6. Now add enough of the remaining stock to achieve the consistency you like. Check for seasoning, and add Parmesan to taste to round off the flavours.

7. This is classy enough for a starter, but I like it best for lunch in a big bowl with a good drizzle of my best peppery extra virgin olive oil, a grinding of black pepper and an extra sprinkling of Parmesan.

Skrevet

Jamies kikert- og purresuppe pleier jeg også å lage (med hjemmelaget kyllingkraft) - enig i at den er kjempegod! Rene, enkle smaker som passer godt sammen. Og essensielt med masse skikkelig parmesan på toppen! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jamies purre- og kikertsuppe - kjempegod! Og du får brukt 6 av purrene :-)

(Si fra hvis du trenger hjelp med oversettelse av noe)

Ingredients:

Chickpea and Leek Soup

* 12 oz chickpeas, soaked overnight in water

* 1 medium potato, peeled

* 6 leek, finely, sliced

* 1 tbsp olive oil

* knob of butter

* 2 cloves of garlic, finely, sliced

* salt

* freshly ground pepper

* 850 ml chicken or vegetable stock

* 2 handful parmesan cheese, grated

* extra virgin olive oil

Directions:

Chickpea and Leek Soup

1. Rinse the soaked chickpeas, cover with water, and cook with the potato until tender.

2. Remove the outer skin of the leeks, slice lengthways from the root up, wash carefully and slice finely.

3. Warm a thick-bottomed pan, and add the tablespoon of oil and the knob of butter. Add the leeks and garhc to the pan, and sweat gently with a good pinch of salt until tender and sweet.

4. Add the drained chickpeas and potato and cook for 1 minute. Add about two-thirds of the stock and simmer for 15 minutes.

5. Purée half the soup in a food processor and leave the other half chunky this gives a lovely smooth comforting feel but also keeps a bit of texture.

6. Now add enough of the remaining stock to achieve the consistency you like. Check for seasoning, and add Parmesan to taste to round off the flavours.

7. This is classy enough for a starter, but I like it best for lunch in a big bowl with a good drizzle of my best peppery extra virgin olive oil, a grinding of black pepper and an extra sprinkling of Parmesan.

Dette høres veldig godt ut, men hvor mye er 12 oz?

Selv bruker jeg purre mest til enchiladas sammen med røde bønner, paprika, mais, gulrot, erter, evnt. spinat... og til grønnsakssupper.

Skrevet

Det over var meg. Ble visst utlogget?

Skrevet

Jeg TROR 12 oz er ca 350 g - jeg kan sjekke i Jamie-kokeboka som jeg har hjemme, men ikke før i morgen.

Skrevet

Å, den suppen er god den :sikle:

Skrevet

Ostesmørbrød:

Til 3-4 smørbrød

Kutt 1 purre i tynne skiver

Hardkok 2-3 egg, del i små terninger

Kutt 10-12 skiver salami

Bland dette sammen, fordel på 3-4 skiver godt brød/loff.

Dekk med ost, stek i ovnen til osten er smeltet.

Disse er KJEMPEgode!

Skrevet

Pizza!

Kutt opp purre og en boks med skinke, ta det i en gryte og hell over en pakke matfløte. Kok opp under omrøring, og la fløten koke litt inn. Smak til med salt og pepper. Dette brer du utover en vanlig pizzabunn, tar litt ost på toppen og steker som en vanlig pizza. Helt nydelig!

Du kan også lage pai isteden for pizza, bare bytt ut bunnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...