Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen av dere mann /kone /samboer /partner som er autist? Og viss, hvordan opplever dere forholdet? 

Ingen autister er like og vi er alle forskjellige med eller uten diagnose men utfordringene er kanskje litt fler med en autisme diagnose verses en uten 🤔

Anonymkode: a1dae...3ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eksen min har Asperger. Jeg var sammen med han i 9 år. 

Han var/er veldig spesiell i væremåten. Likte ikke så godt sosiale settinger, hvor han måtte forholde seg til mange folk. Veldig sjenert og ikke den som snakket mest. Var stort sett jeg som stod for det meste av snakkingen ute blant folk. Selv blant sin egen familie sa han ikke så veldig mye. 

Virket veldig usikker og spurte meg ofte om råd om enkle, banale ting. Som om han f.eks skulle kjøpe en genser, så lurte han på om han trengte det. Søkte ofte min bekreftelse. 

Ikke spesielt opptatt av sex og nærhet. Jeg var heldig om jeg fikk sex av han 2 ganger i måneden 🙄 

Han var veldig snill fram til han gikk bak ryggen min, løy til meg og var utro. Da mistet jeg all respekt for han. Jeg fikk totalt avsmak for han. 

Kommer aldri til å involvere meg med en som har Asperger igjen. De blir rett og slett for spesielle. Jeg må ha (og har) en mann som samarbeider med meg og gir meg feedback. Og som liker meg for den jeg er. Og som ser meg og respekterer meg. Det er det jeg har i min nåværende kjæreste. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (50 minutter siden):

Han var/er veldig spesiell i væremåten. Likte ikke så godt sosiale settinger, hvor han måtte forholde seg til mange folk. Veldig sjenert og ikke den som snakket mest. Var stort sett jeg som stod for det meste av snakkingen ute blant folk. Selv blant sin egen familie sa han ikke så veldig mye. 

Virket veldig usikker og spurte meg ofte om råd om enkle, banale ting. Som om han f.eks skulle kjøpe en genser, så lurte han på om han trengte det. Søkte ofte min bekreftelse. 

Ikke spesielt opptatt av sex og nærhet. Jeg var heldig om jeg fikk sex av han 2 ganger i måneden 🙄 

Han var veldig snill fram til han gikk bak ryggen min, løy til meg og var utro. Da mistet jeg all respekt for han. Jeg fikk totalt avsmak for han. 

Kommer aldri til å involvere meg med en som har Asperger igjen. De blir rett og slett for spesielle. Jeg må ha (og har) en mann som samarbeider med meg og gir meg feedback. Og som liker meg for den jeg er. Og som ser meg og respekterer meg. Det er det jeg har i min nåværende kjæreste. 

Takk for du delte. Merket du store endringer ila tiden dere var sammen? Kjæresten min og jeg har vært sammen altfor lenge og jeg ser så store endringer, og til det verre. Og mine meninger er ikke akseptert så jeg tørr ikke si han imot lengre. Sier kanskje vell så mye om meg som han. Men jeg syns ærlig han er litt skummel får han er så bestemt. 

Og så vet jeg ikke om dette er normal oppførsel fra en som har asperger. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har noen av dere mann /kone /samboer /partner som er autist? Og viss, hvordan opplever dere forholdet? 

Ingen autister er like og vi er alle forskjellige med eller uten diagnose men utfordringene er kanskje litt fler med en autisme diagnose verses en uten 🤔

Du merker on en person er autist i stressende situasjoner.

F.eks har vi en foreleser som er mer hardt rammet av autisme, og har skreket og hylt under forelesning i lengre tid for å takle det å undervise:

- "Han må ha seksuelt trakassert for å ha vært så dum"
- Sa til en svarting, mulig rasistisk motivert, "Ønsker du å få X" da vedkommende sa "Birger" (som rimer på asperger, noe som kan ha fremprovosert atferden)
- Hyling i form av "Du høre stemmer"
- Snakker høylytt i gangen: Klart Y har vært hos psykolog. Enten er det sobril eller er det asperger. Dette skjedde etter det ble sendt beskymring om atferd i bibloteket, om sobril, noe biblotekar var enig med (har hatt problemer med støy og den type ting, om ikke spesifikt atferd) og var forsøkt løst med å henge lapper som forteller om atferds-regler på blibloteket.
- (Under arrangement med V, hvor Z var med å arrangere dette fra _) "Der er K, han må dere ikke jage vekk for da går han og skader __" 

I senere tid har han hatt atferd:

- "Skal vi si at du har Alzheimer i bytte mot at folk slutter å plage deg?"
- "Runkingen er en onkel"
- "Du hører stemmer"

Samtidig har vi en veldig hardt rammet autistisk student i klassen

- "Du gjør __ til asperger" 
- "Jeg går inn for at han gjør folk til _"
- "..., og jeg går inn for at _ gjør folk syk"
- "Der er _, han leker dum"
- "Han har andre psykiske problemer"
- "Den han ikke klappet til, jeg synes den personen er rar" (en person som har gått ut med diagnosen asperger, muligens for å forklare atferd
omkring påstander om truende atferd omkring stamming da en tok pause i setning, krenkende og truende påstander om å være nifs mitt i undervisning
når en snakker om olje jobb,...etc)
- "Han skal jo måtte høre stemmer"
- "Han føler han straffer andre og han hører stemmer"
- "Jeg skal holde igjen stemmen, men du må slutte med KG"
- "Du gjør folk parkison"
- "Du skal slutte å gjøre folk ADHD"
- "En skal ikke trenge å måtte ha demens"
- "De er en stereotyp"
- "Jeg har begynt å se sammenheng med _"

En person har reagert på ryktene _ har skaffet seg og blitt kalt direkte
  - Du har en skade?
  - Nazist

Anonymkode: 5623a...560

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en eks med Asperger. Jeg er selv udiagnostisert, men psykologen min mente jeg også var på spekteret, og etter en del research, selvtester og to barn med asd(ikke med nevnte eks), er jeg sikker på at psykologen har rett. 

Forholdet med han som hadde Asperger var grusomt etter vi flyttet sammen. Alt skulle skje på hans premisser, mine behov trengte ikke tas hensyn til fordi jeg ikke hadde diagnose. Om jeg ville ha hensyn, kunne jeg også bli utredet. Det har ikke vært en prioritering hos meg, da jeg fungerer greit i jobb og har funnet ut hvordan jeg skal leve for å unngå å møte veggen. Huset var bombet hele tiden, og det var alltid min feil, for mine tings tilstedeværelse ødela hans motivasjon til å rydde. Jeg kunne heller ikke rydde det som var hans ansvarsområder, for da følte han seg mislykket. Nå bor jeg i et konstant ryddig, koselig hjem, og han har det akkurat like kaotisk og skittent. 

Noe av det mest sårende var da han skyldte på meg for at hans eldste sønn ikke ville være med ham. Sønnen sa det skyldtes kjeftingen hans, rotet og urimelige krav(tidlig innetid, gutten var 17). Men i eksens hode var det bare oppspinn, den egentlige grunnen måtte være meg. Når jeg treffer gutten tilfeldig nå, oppsøker han meg og ønsker å prate, så jeg føler vi har fin kjemi. 

Jeg vet at jeg kan bidra med en del utfordringer, f.eks ser jeg ting veldig svart/hvitt. Tåler løgn ekstremt dårlig, og kan da distansere meg fra partner og fremstå som en ice queen.  Jeg har også et veldig stort behov for alenetid. 

Anonymkode: 837c9...166

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for du delte. Merket du store endringer ila tiden dere var sammen? Kjæresten min og jeg har vært sammen altfor lenge og jeg ser så store endringer, og til det verre. Og mine meninger er ikke akseptert så jeg tørr ikke si han imot lengre. Sier kanskje vell så mye om meg som han. Men jeg syns ærlig han er litt skummel får han er så bestemt. 

Det kommer an på hva du mener med store endringer. Eksen min var stort sett den samme i den tiden vi var sammen. 

Hvis du ikke trives sammen med han lenger, så trenger du ikke være sammen med han heller. Et forhold skal være givende og lystbetont og ikke motsatt. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du skal ikke tenke at oppførselen er akseptabel HVIS han har Asperger. Uakseptabel oppførsel ER uakseptabel oppførsel. Hvis en partner oppfører seg uakseptabelt, så bør han/hun ikke være i et forhold. Det hjelper ikke at han har et skriv fra legen om at han har en diagnose som "unnskylder all dårlig oppførsel". 

Er du redd partneren din, så skal du ikke være i det forholdet! Punktum.

Anonymkode: 155a0...8da

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tillegg: Jeg har en sønn som har Asperger. Jeg hadde ALDRI akseptert at han oppførte seg uakseptabelt mot oss i familien og mot venner, kollegaer og partner!

Anonymkode: 155a0...8da

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er autist og vi har det kjempefint. Ingen problemer overhode som minner om det andre har snakka om her i tråden.

Mannen min har behov for mye ro så en av tingene som prioriteres hardt for begges del er alenetid, begge har hver sitt hobbyrom og mannen er der iallefall et par timer hver dag. 
Ellers har vi valgt bort barn, han jobber redusert og vi har en mindre sosial sirkel enn mange men begge har venner og begge er sosiale.

Mannen foretrekker at det ikke blir for lenge og helst med få personer av gangen men han både liker og tåler det fint. Det er eklere for oss at vi får besøk enn at vi drar på besøk, da kan mannen trekke seg tilbake noen minutter også ved behov så vi er flinke til å invitere og gjøre det hyggelig for folk å komme hit så det funker bra. Det reduserer også belastningen at han ikke må bruke energi på å reise på toppen av det sosiale. Ingen av oss er voldsomt glad i fest eller feks hyttetur og reise med andre så det gjør vi ikke, for min del er det preferanser men for mannen er det nok mer pga diagnosen.

Vi reiser mye og langt, passer på å planlegge godt, ha god tid til de ulike elementene og finne ro der det er mulig. Vi sitter også fast slik at mannen har vindusplass med meg som buffer i midten, da får han en liten boble av ro og slipper å måtte feks snakke med sidemann eller bli skumpa mye borti av en fremmed hele reisa. Skulle det skje at vi ikke får sitte sammen eller han må sitte i midten så går det også fint, det bare krever mer av han.

Ellers deler vi ganske 50/50 på det meste av både økonomi, husarbeid, matlaging og handling uten at det er noe stress med endringer så lenge det kommuniseres.

Vi har et godt sexliv med mye intimitet, vi legger oss samtidig og koser litt hver kveld, kysser og har normalt med berøring og kroppskontakt gjennom døgnet vil jeg si, jeg initierer mer av kjærtegna enn mannen men han setter pris på de og både svarer og tar imot med glede så det er ikke noe problem.

Løgner, utroskap og ufin oppførsel er det nulltoleranse for fra begge og så langt har det ikke vært del av forholdet heller. Vi har vært sammen i 12 år, gjennom tykt, tynt og flere livskriser enn de fleste får på hele livet.

Anonymkode: 0dd6e...d85

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (9 timer siden):

Jeg lurer på om mannen min kan ha aspergers, men han nekter for det selv. Vi har fått et barn med. Han er som din mann var sosialt, og det er flere år siden sex. Han virker ikke interessert i meg på den måten. 

Anonymkode: f3bca...83b

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (10 timer siden):

De er rett og slett for spesielle? Som om autister er en  homogen gruppe hvor alle har like dårlig funksjonsnivå?? Noen med Asperger lever i bemannet bolig og vil aldri kunne fungere normalt, mens andre er professor i sitt fagfelt og jobber på universitetet og har både kone og barn ( kjenner til tilfeller)  Joda jeg kjenner min andel autister som er incels med særlig dårlig kvinnesyn og dårlig hygiene, men alle Aspergere fordi du har møtt en drittsekk? Den er drøy og brutal altså. 

Anonymkode: 10fc9...ec1

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De er rett og slett for spesielle? Som om autister er en  homogen gruppe hvor alle har like dårlig funksjonsnivå?? Noen med Asperger lever i bemannet bolig og vil aldri kunne fungere normalt, mens andre er professor i sitt fagfelt og jobber på universitetet og har både kone og barn ( kjenner til tilfeller)  Joda jeg kjenner min andel autister som er incels med særlig dårlig kvinnesyn og dårlig hygiene, men alle Aspergere fordi du har møtt en drittsekk? Den er drøy og brutal altså. 

Hun skriver det helt likt i alle tråder om autisme og har blitt utfordret på det av mange men fortssetter i samme sporet hver gang. 
Skulle tro det ringte en bjelle🤣

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun skriver det helt likt i alle tråder om autisme og har blitt utfordret på det av mange men fortssetter i samme sporet hver gang. 

Det forklarer endel. Kanskje det er hun som er på spekteret da? Jeg har aldri opplevd autister som så fæle som hun skal ha det til, men de/vi kan ha en tendens til å ikke klare å legge ting bak oss og gå i overtenkingsmodus så med den logikken kan det være at eksen blir svartmalt og må finne den mest lavthengende knaggen å ta.....som jo er autismen. Men hun fremstiller autister som en alldeles fæl gjeng uten medmenneskelighet. Mest henne selv det går utover om hun ikke tar sjansen på å bli kjent med noen utelukkende pga en tilstand.  En av de herligste venninne mine sier selv hun tror hun er på spekteret og skal på utredning, og jeg tviler ikke et sekund på at hun er i det fargerike nerdefelleskapet som jeg  kaller det 🤩 Når vi møtes, broderer vi drager og fantasidyr, hun går i unike klær kjøpt på bruktmarked og bryr seg ikke omå være A4 ,vi kutter ut all slags unødvendig smalltalk og snakker uten filter om de store tingene i livet. DET er min type folk og om hun med Aspergereksen synes nevrodiverse er forferdelige folk, så sier jeg bare good riddance i retur 

• Hjerte 2
Skrevet

For meg er de for spesielle ja. Jeg har levd med en mann med Asperger i 9 år, så jeg vet hva jeg snakker om. 

Det er fordi jeg har erfaring. Hvilken erfaring med autisme/Asperger har du? Veldig lite vil jeg tro 😄

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det forklarer endel. Kanskje det er hun som er på spekteret da? Jeg har aldri opplevd autister som så fæle som hun skal ha det til, men de/vi kan ha en tendens til å ikke klare å legge ting bak oss og gå i overtenkingsmodus så med den logikken kan det være at eksen blir svartmalt og må finne den mest lavthengende knaggen å ta.....som jo er autismen. Men hun fremstiller autister som en alldeles fæl gjeng uten medmenneskelighet. Mest henne selv det går utover om hun ikke tar sjansen på å bli kjent med noen utelukkende pga en tilstand.  En av de herligste venninne mine sier selv hun tror hun er på spekteret og skal på utredning, og jeg tviler ikke et sekund på at hun er i det fargerike nerdefelleskapet som jeg  kaller det 🤩 Når vi møtes, broderer vi drager og fantasidyr, hun går i unike klær kjøpt på bruktmarked og bryr seg ikke omå være A4 ,vi kutter ut all slags unødvendig smalltalk og snakker uten filter om de store tingene i livet. DET er min type folk og om hun med Aspergereksen synes nevrodiverse er forferdelige folk, så sier jeg bare good riddance i retur 

Jeg er ikke på spekteret nei. Men jeg har bodd sammen med en i 9 år, så jeg har erfaring fra han. Jeg sier IKKE at alle med autisme er like. Vær så snill å ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. 

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (1 time siden):

Det er fordi jeg har erfaring. Hvilken erfaring med autisme/Asperger har du? Veldig lite vil jeg tro 😄

Jeg har 12 år erfaring som partneren til en autist.

10 års erfaring med Autismeforeningen.

28 år erfaring med å være søsteren til en autist.

14 år erfaring med å jobbe med en autist som sjef. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har 12 år erfaring som partneren til en autist.

10 års erfaring med Autismeforeningen.

28 år erfaring med å være søsteren til en autist.

14 år erfaring med å jobbe med en autist som sjef. 

Ikke dermed sagt at du er utlært. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok at jeg har hatt et samboerskap med en autist, men jeg gjenkjente ikke tegnene til å begynne med. 

Han dusjet blant annet svært sjelden, og skiftet sjelden undertøy. 

Han insisterte på å få ha et eget "kontor" der han kunne jobbe med egne prosjekter uten å bli forstyrret. 

Han tålte ikke at sønnen hadde besøk av venner, og de fikk ofte tilsnakk for at de bråkte (de hadde normal oppførsel). 

Han greide aldri i løpet av de årene vi var sammen å få et forhold til sønnen min, og involverte seg aldri i det han gjorde. 

Han var svært knyttet til egen familie, men ville ikke involvere seg like mye i min familie som jeg gjorde i hans.  

Anonymkode: 9af1c...622

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er sammen med en som både er autist men har andre ting også. 

Men han er veldig villig til å jobbe med seg selv for forholdet, så det er egentlig veldig greit. Jeg har mine utfordringer også, vi er ganske polare motsetninger på mange ting (følelsesmessig). Men det går overraskende bra.

Anonymkode: 5fc64...f6f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (42 minutter siden):

Men det er du basert på din ene erfaring? 
Du sådde tvil om min i en tråd der jeg allerede har skrevet inngående om mitt forhold til en autist så da svarer jeg selvfølgelig på at du mener jeg har veldig lite erfaring. Du tar feil ganske enkelt og jeg har ikke sagt jeg er utlært, det blir ingen noensinne. Men jeg har erfaring med mer enn én autist i nær relasjon over lang tid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (2 timer siden):

Det var en veldig barnslig kommentar til at noen kan mer enn deg. Du ble BUSTED og klarer ikke ta nederlaget. Dårlig stil. Innse at noen kan og vet mer enn deg, er alltid noen som er flinkere og mer kunnskapsrike enn en selv. Alltid. Ta det som en voksen.

Anonymkode: 5fc64...f6f

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...