AnonymBruker Skrevet 26. september #1 Skrevet 26. september Vi har mye i media nå omkring LGBT+ og hvor de yngre forsøker å belære oss, som om dette er ting vi aldri har hørt om. Jeg er født i 1977, og jeg vokste opp med bl.a: Prince Eurythmichs/Annie Lennox Culture Club George Michael Queen/Freddie Mercury Frankie Goes to Hollywood Dead or Alive Når det kommer til å være edgy i musikkvideoer, her er en musikkvideo med antagelig flere fetisher enn man kan telle, fra 1984: Når det kommer til edgy på andre områder, her er en mainstream pop-ballade fra 1985 som viser drapet på en ung jente på 17 år fra perspektivet av en serial killer: Dette er hva vi vokste opp med. Jeg vet ikke om den yngre generasjonen, som forsøker å belære oss, er klar over dette. "We have seen it all before". Vi er ikke de kunnskapsløse og sneversynte folkene dere tror vi er. Anonymkode: 66f11...b93 9 2 8
AnonymBruker Skrevet 26. september #2 Skrevet 26. september Det en var vant til før, er "en kan gjør hva en vil så lenge en kan komme unne med det", til og med nazi tyskland hadde barbar-norge (arisk rase) som forbilde - plyndre, voldtekte, og av ren natur evil. Heldigvis har vi gått litt vekk fra det Hitler så som den store greien i norske barbariske kultur, selv om vi henger milevis unna de mer siviliserte Europeiske land. Anonymkode: 4d7d6...3a0
AnonymBruker Skrevet 26. september #3 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det en var vant til før, er "en kan gjør hva en vil så lenge en kan komme unne med det", til og med nazi tyskland hadde barbar-norge (arisk rase) som forbilde - plyndre, voldtekte, og av ren natur evil. Heldigvis har vi gått litt vekk fra det Hitler så som den store greien i norske barbariske kultur, selv om vi henger milevis unna de mer siviliserte Europeiske land. Anonymkode: 4d7d6...3a0 Gratulerer, du klarte å hitle tråden på innlegg #2. Hva i himmelens navn har nazisme med trådens tema å gjøre??? Anonymkode: 7851a...835 16 9
Maia70 Skrevet 26. september #4 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Gratulerer, du klarte å hitle tråden på innlegg #2. Hva i himmelens navn har nazisme med trådens tema å gjøre??? Anonymkode: 7851a...835 Hitle tråden! Men hvordan forsøker de unge å belære oss? Jeg har ikke barn, så kanskje jeg ikke har lagt merke til det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #5 Skrevet 26. september Maia70 skrev (56 minutter siden): Hitle tråden! Men hvordan forsøker de unge å belære oss? Jeg har ikke barn, så kanskje jeg ikke har lagt merke til det. Jeg tenker først og fremst på de unge som vil belære oss om LGBT+, som om det skulle være noe vi ikke har hørt om før eller kjenner til. TS Anonymkode: 66f11...b93 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #6 Skrevet 26. september Hvis du tror at androgyne og skeive artister på 80-tallet er det samme som LGBTQ+ i dag og at ingenting har forandret seg eller at verden har gått videre, trenget du kanskje den belæringen... Mvh annen fra GenX. Anonymkode: da563...ee3 3
AnonymBruker Skrevet 26. september #7 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg tenker først og fremst på de unge som vil belære oss om LGBT+, som om det skulle være noe vi ikke har hørt om før eller kjenner til. TS Anonymkode: 66f11...b93 Jeg har aldri opplevd at de unge har forsøkt å belære Generasjon X om LHBT. Gjerne henvis til konkrete eksempler hvis du mener dette er et reelt og utbredt fenomen. Anonymkode: 4a31e...69e
AnonymBruker Skrevet 26. september #8 Skrevet 26. september Haha Ja. Og så prøver de å belære oss om ting som skjedde i «gamle dager» som f.eks. 11. september, og de skjønner ingenting når vi selvfølgelig kjenner til ting som «nettopp» har skjedd. Anonymkode: c09ee...1c1 4
AnonymBruker Skrevet 26. september #9 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Haha Ja. Og så prøver de å belære oss om ting som skjedde i «gamle dager» som f.eks. 11. september, og de skjønner ingenting når vi selvfølgelig kjenner til ting som «nettopp» har skjedd. Anonymkode: c09ee...1c1 Dette høres veldig oppdiktet ut. Det er ingen unge folk som prøver å belære eldre om 11. september. Anonymkode: 4a31e...69e 3
AnonymBruker Skrevet 26. september #10 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette høres veldig oppdiktet ut. Det er ingen unge folk som prøver å belære eldre om 11. september. Anonymkode: 4a31e...69e Haha Har du snakket med en 20-åring de siste årene? De gjør jo ikke annet enn å belære andre. Men tenke selv klarer de ikke. Når de vet alderen min og at jeg har jobbet i Forsvaret i mange år, så bør de klare å tenke seg frem til at jeg kjenner til Norges tilstedeværelse i Afghanistan. Men neida, de blir like tatt på senga hver gang. Anonymkode: c09ee...1c1 4 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 26. september #11 Skrevet 26. september Jeg er født på 90-tallet. Det verste gutter kunne være var: • Pedo • Homo • Kjerring/jente De tre ordene ble brukt som skjellsord om hverandre, var ansett som like ille, og ble brukt om alt/alle som var litt annerledes. Men jeg har også lært at det biologisk sett kun finnes to kjønn, og tvekjønnede. Begreper som «hen», «binær» og «ikke-binær» fantes ikke da jeg vokste opp. Jeg må anstrenge meg for å huske på at noen enkeltpersoner ønsker å omtales som De/Dem, They/Them. Selv om jeg ikke forstår at én person kan omtales som et form for flertall, så prøver jeg så godt jeg kan, allikevel. Personlig er jeg av den oppfattelsen om at kjønnsdysfori kan være en form for psykisk lidelse, men at det må være opp til enkeltindividet, og behandlerne å avgjøre hvilken behandling vedkommende trenger. Det er noen andre enn meg som avgjør om hvorvidt en person skal ha terapi, eller kjønnsbekreftende behandling. Det er veldig mye jeg ikke forstår. Når årene går så dukker det opp nye begreper. «Bifil» blir til «pan». Man skiller på heterofil og biseksuell. Man kan være heterofil selv om man har sex med andre av samme kjønn. Man gjør stor forskjell på en vegetarianer og en veganer. Jeg henger ikke alltid med i svingene, selv om jeg har vokst opp med David Bowie, Prince, Madonna, Pink, osv. Men jeg gjør så godt jeg kan. Jeg prøver å lytte. Jeg prøver å lære. Da mine foreldre vokste opp var homoseksualitet både en synd, en psykisk lidelse, òg noe man kunne bli straffet for. I dag anses det som en «seksuell preferanse» Kanskje man oppfatter transpersoner på samme måte om 50 år? 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. september #12 Skrevet 26. september Yngre generasjoner har ikke nok erfaring til å forstå hvor uerfarne de er. Satt akkurat i bilen med min 16 år unge sønn, og han snakket om hvor politisk interesserte noen i hans klasse er. Jeg fortalte at jeg hadde noen i min klasse på videregående som var så politisk aktive at alle trodde disse ville havne på Stortinget, men så ble de bare "vanlige arbeidere", og sønnen min ble helt sjokkert over at vi var politisk aktive i 2003🙄😆 Jeg fortalte ham om at ei venninne av meg gikk med palestinaskjerf gjennom hele vgs, og om at vi hadde et typisk Unge Høyre-kjærestepar i matchende Ralph Lauren-outfits i klassen, men han kunne ikke fatte det😆 Og ja, han har så absolutt sittet ved middagsbordet mang en gang og har prøvd å belære meg om politikk. Han har helt glemt at han kom ut av meg for bare 16 år siden, og før det hadde jeg massevis av engasjement for både det ene og det andre. Anonymkode: b15b2...f9c 7 4
AnonymBruker Skrevet 26. september #13 Skrevet 26. september Rødvinsfilosofen skrev (9 minutter siden): Jeg må anstrenge meg for å huske på at noen enkeltpersoner ønsker å omtales som De/Dem, They/Them. Selv om jeg ikke forstår at én person kan omtales som et form for flertall, så prøver jeg så godt jeg kan, allikevel. Tidligere ble «De» brukt som en høflig tiltaleform. For eksempel kunne en kelner på restaurant spørre: «Hva ønsker De?». I dag finner vi dette nesten bare i tiltale til kongelige, som i «Deres Majestet». At «de» først og fremst oppfattes som flertall, er altså et relativt nytt fenomen – tidligere ble ordet brukt både i entall og flertall. Dette mønsteret finnes fremdeles i tysk, der «sie» betyr «de» i flertall, mens «Sie» med stor forbokstav markerer den høflige entallsformen. Anonymkode: 4a31e...69e
Rødvinsfilosofen Skrevet 26. september #14 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tidligere ble «De» brukt som en høflig tiltaleform. For eksempel kunne en kelner på restaurant spørre: «Hva ønsker De?». I dag finner vi dette nesten bare i tiltale til kongelige, som i «Deres Majestet». At «de» først og fremst oppfattes som flertall, er altså et relativt nytt fenomen – tidligere ble ordet brukt både i entall og flertall. Dette mønsteret finnes fremdeles i tysk, der «sie» betyr «de» i flertall, mens «Sie» med stor forbokstav markerer den høflige entallsformen. Anonymkode: 4a31e...69e Å være Dis eller Dus var vel først og fremst et spørsmål om sosial mobilitet/ klassetilhørighet / høflighet, og ikke et spørsmål om mangel på en kjønnsidentitet. 🙂 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #15 Skrevet 26. september En tenåring har inntrykk av at livserfaringen har kommet i samme tempo som pubertetens kroppslige endringer, og dette er en alder der man tror man vet omtrent alt samtidig som eldre generasjoner er dumme som brød. I virkeligheten er det omvendt; det er tenåringen som er dum som et brød, men vedkommende er for dum og uerfaren til å forstå dette selv, mens de gamle fortsatt er eldst - tenåringen vil forstå dette 20 år senere, men i mellomtiden har en ny generasjon vokst opp, som gjør de samme feilene og har det samme overmotet. Problemet i dagens verden er at ungdommen er blitt et ideal og folk som Greta Thunberg, som hadde hatt godt av psykologisk behandling som fjerner vrangforestillingene hennes, blir sett opp til - mens virkelig gamle mennesker, som man før i tiden lyttet til, blir sett på som ubrukelig skrap og stuet bort på gamlehjemmene. Resultatet er et samfunn like dumt som vårt, der alle stirrer på hver sin skjerm på sosiale medier skapt for en typisk tenåringshjerne med likes og blinkende hjerter, og 60-åringer er villig til å ofre mye for å fjerne rynkene og se mer ungdommelige ut. Anonymkode: 7be8e...1fb 3 3
AnonymBruker Skrevet 26. september #16 Skrevet 26. september Morsomme er når de ikke tror vi kan noe om data, og vi har jobbet med det siden før ungdommen nu til dags ble født. Anonymkode: 43a73...f9a 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #17 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En tenåring har inntrykk av at livserfaringen har kommet i samme tempo som pubertetens kroppslige endringer, og dette er en alder der man tror man vet omtrent alt samtidig som eldre generasjoner er dumme som brød. I virkeligheten er det omvendt; det er tenåringen som er dum som et brød, men vedkommende er for dum og uerfaren til å forstå dette selv, mens de gamle fortsatt er eldst - tenåringen vil forstå dette 20 år senere, men i mellomtiden har en ny generasjon vokst opp, som gjør de samme feilene og har det samme overmotet. Problemet i dagens verden er at ungdommen er blitt et ideal og folk som Greta Thunberg, som hadde hatt godt av psykologisk behandling som fjerner vrangforestillingene hennes, blir sett opp til - mens virkelig gamle mennesker, som man før i tiden lyttet til, blir sett på som ubrukelig skrap og stuet bort på gamlehjemmene. Resultatet er et samfunn like dumt som vårt, der alle stirrer på hver sin skjerm på sosiale medier skapt for en typisk tenåringshjerne med likes og blinkende hjerter, og 60-åringer er villig til å ofre mye for å fjerne rynkene og se mer ungdommelige ut. Anonymkode: 7be8e...1fb I et samfunn der Influensere tjener seg rike på fjas, vas og overforbruk og mange unge har som ambisjon å bli kjendis eller influenser når de blir stor, synes jeg faktisk ikke Greta Thunberg er noe å bære seg over. Hun mener noe og er engasjert i noe annet enn sminke, klær, hudpleie og shopping. Det burde man heie på, selv om man er uenig i det hun står for. Hilsen genX'er (som aldri har opplevd å bli belært av yngre generasjoner). Anonymkode: 70363...6b6 6
AnonymBruker Skrevet 26. september #18 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I et samfunn der Influensere tjener seg rike på fjas, vas og overforbruk og mange unge har som ambisjon å bli kjendis eller influenser når de blir stor, synes jeg faktisk ikke Greta Thunberg er noe å bære seg over. Hun mener noe og er engasjert i noe annet enn sminke, klær, hudpleie og shopping. Det burde man heie på, selv om man er uenig i det hun står for. Hilsen genX'er (som aldri har opplevd å bli belært av yngre generasjoner). Anonymkode: 70363...6b6 At man er engasjert i noe, er ikke ensbetydende med at dette er sunt eller godt - det var også mange tyske ungdommer som var sterkt engasjert i saken de trodde på fram til krigen sluttet i 1945, med samme jødehat og samme fanatisme som man ser idag. Anonymkode: 7be8e...1fb
AnonymBruker Skrevet 26. september #19 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At man er engasjert i noe, er ikke ensbetydende med at dette er sunt eller godt - det var også mange tyske ungdommer som var sterkt engasjert i saken de trodde på fram til krigen sluttet i 1945, med samme jødehat og samme fanatisme som man ser idag. Anonymkode: 7be8e...1fb Og at man bruker en sak - i dette tilfellet Palestina - som grunn for hatet og fanatismen sin, er ingen unnskyldning; verdenshistorien har mange eksempler på hva blind fanatisme har ført til. At influencere er overfladiske og dumme, er så sin sak, men interessen deres for mote eller sminke har mindre skadepotensial. Anonymkode: 7be8e...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #20 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har mye i media nå omkring LGBT+ og hvor de yngre forsøker å belære oss, som om dette er ting vi aldri har hørt om. Jeg er født i 1977, og jeg vokste opp med bl.a: Prince Eurythmichs/Annie Lennox Culture Club George Michael Queen/Freddie Mercury Frankie Goes to Hollywood Dead or Alive Når det kommer til å være edgy i musikkvideoer, her er en musikkvideo med antagelig flere fetisher enn man kan telle, fra 1984: Når det kommer til edgy på andre områder, her er en mainstream pop-ballade fra 1985 som viser drapet på en ung jente på 17 år fra perspektivet av en serial killer: Dette er hva vi vokste opp med. Jeg vet ikke om den yngre generasjonen, som forsøker å belære oss, er klar over dette. "We have seen it all before". Vi er ikke de kunnskapsløse og sneversynte folkene dere tror vi er. Anonymkode: 66f11...b93 Nei, vi har ikke sett alt før. Jeg var ung på 90-tallet og selv om jeg visste om at det fantes homofile og bifile, og så på det som helt uproblematisk, var det mye jeg ikke visste fordi det aldri var fokus på det da. Trans var et begrep som oftest ble brukt om transvestitter (menn i dameklær), og det var vel knapt noen som hadde hørt om ikke-binære. Mange var veldig åpne for skjeive mennesker, men det var også mange som anså det som ekkelt, feil og unormalt. Det var ikke alle som turdte komme ut på den tiden heller, fordi det var mange fordommer mot skjeive. Å være androgyn og leke med kjønnsroller, som flere artister gjorde på 80-tallet er ikke det samme som å sette fokus på ulike kjønnsidentiteter. Vi "unge" genX'ere (og eldre millennials) vokste opp med Madonna og hennes åpne syn på legning og seksualitet, men selv om vi var mange som talte de skjeives sak på den tiden, var det også mange som kjempet imot og mente det var unaturlig og ekkelt. Sånn er det nå også. Selv om dagens unge er mer oppdaterte på trans og ikke-binære, finnes det også unge som mener det er unaturlig og ekkelt. Eller psykisk sykdom. Tidene endrer seg, men vi mennesker er ganske like på tvers av generasjoner. Anonymkode: 70363...6b6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå