AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #81 Skrevet 27. september 2025 Brukernavn84 skrev (22 timer siden): mange av de tekstene jeg leser her viser dessverre manglende respekt for leseren. Nettopp. Når man ikke viser respekt kan man ikke forvente å bli respektert. TS kan begynne med å ta seg tid til å starte setninger med stor bokstav, det vil øke lesbarheten vesentlig. Klarer sikkert også å lære seg fortidsprøven for å få bedre kontroll på og og å. Mange av feilene kunne vært unngått med bruk av stavekontroll. Uansett takker jeg de høyere makter for at KG ikke tillater bruk av dialekt. Anonymkode: 4075c...529 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #82 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nettopp. Når man ikke viser respekt kan man ikke forvente å bli respektert. TS kan begynne med å ta seg tid til å starte setninger med stor bokstav, det vil øke lesbarheten vesentlig. Klarer sikkert også å lære seg fortidsprøven for å få bedre kontroll på og og å. Mange av feilene kunne vært unngått med bruk av stavekontroll. Uansett takker jeg de høyere makter for at KG ikke tillater bruk av dialekt. Anonymkode: 4075c...529 Og jeg takker for at det ikke er lov til å kommentere på skrivefeil når det ikke er et tema 😁 Anonymkode: c1655...b31 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #83 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du noen gang fortalt dem at øyesykdommen din gjør at du har masse grammatiske feil og særskrivingsfeil da? Google er faktisk mye mer pålitelig nå, enn den var bare for noen måneder siden. Dette på grunn av de nye språkmodellene som stadig utvikles. Hvis det er slik at du ikke orker å henge deg opp i grammatikk, så kommer du til å fortsette å bli misforstått her inne. Skriver man dårlig, så vil det bli misforståelser, siden skriftspråket er veldig åpent for tolkninger. Det stemmer. Ingen av mine elever får 6 i norsk fordi de ikke får karakterer enda. Jeg er for øvrig mer opptatt av å lære dem teknikker for hvordan de skal lære seg å skrive både korrekt norsk, samt bry seg om innholdet i det de skriver. Dette gjelder elever både med og uten dysleksi. Øyesykdom gjør ikke at man skriver dårlig. Det kan jo forklare feil bokstaver i et ord, fordi bokstaven ligner på den som skulle vært skrevet. Så ja, det blir for dumt å skylde på øyesykdom hvis man skriver grammatikalsk dårlig. Da er nok forklaringen at du har en skolegang som gjør at du ikke er i stand til å formulere deg korrekt. Ikke skyld på øyesykdom da. Det blir for dumt. Vi vektlegger rettskriving like mye som før, men innhold er også viktig. Det stemmer, men som lærer ser jeg veldig fort om det er gjort en innsats for å prøve å skrive rett eller ikke. Jeg synes det er beundringsverdig at voksne prøver å jobbe med skrivingen sin, i stedet for å gi blaffen, slik TS gjør. Jeg tror det er svært få her inne som ikke skjønner at det sitter mennesker bak det som blir skrevet. Nå har du fått så mange tilbakemeldinger på innleggene dine her, at jeg foreslår at du tar til deg det som er blitt skrevet, i stedet for å bare ture frem og påstå at du blir mobbet hele tiden. Gjør en innsats. Bruk retteprogram, sjekk om du får røde streker under det du har skrevet. Les over en gang til før du poster, så skal du se at pipa her inne får en annen lyd. Nettopp. Anonymkode: 42f43...08b Gjør en innsats og les hva som har blitt sakt hundre ganger nå Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #84 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 21.17): Personlig har jeg ikke for vane å rette på folk, annet enn i tråder som nettopp handler om det, sånn som denne. Men hvis en tekst er så full av feil at man sliter med å få med seg det faktiske innholdet, skjønner jeg at folk sier ifra. Anonymkode: c3095...3e6 AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 21.30): Så forstår jeg selvfølgelig at folk har ulike forutsetninger også. Jeg tror mange ikke gidder, men noen kan ikke og kan ikke selv noe for det. Derfor gjør jeg ikke et poeng av språket til folk på KG med mindre enten språk er tema eller jeg oppriktig ikke forstår hva noen mener. Så blir det i praksis sånn at jeg oftere hopper over innlegg med veldig svakt språk, rett og slett fordi de kan være så krevende og frustrerende å lese. Anonymkode: 8232c...355 Jeg er helt enig. Noen ganger er enkelte innlegg fulle av skrivefeil, en ordsalat uten tegnsetting og med grammatikk som gjør at innholdet rett og slett kan misforstås. «Anne dro til Lise for å hente katten hennes», kan en ts skrive, og alle tror det dreier seg om katten til Lise og svarer ut fra dette. Så viser det seg langt uti tråden at ts mente at Anne hentet sin egen katt. Særskrivingsfeil kan i visse tilfeller også endre meningen for hele setningen. Anonymkode: 58a14...dc0 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #85 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Og jeg takker for at det ikke er lov til å kommentere på skrivefeil når det ikke er et tema 😁 Anonymkode: c1655...b31 Men da skjønner jeg ikke hvorfor du bryr deg så hardt at du starter en egen tråd. Det er tusenvis av medlemmer her inne, du kan ikke endre hva de kommenterer på og ikke, uansett om det ikke er lov. Anonymkode: c3095...3e6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #86 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er helt enig. Noen ganger er enkelte innlegg fulle av skrivefeil, en ordsalat uten tegnsetting og med grammatikk som gjør at innholdet rett og slett kan misforstås. «Anne dro til Lise for å hente katten hennes», kan en ts skrive, og alle tror det dreier seg om katten til Lise og svarer ut fra dette. Så viser det seg langt uti tråden at ts mente at Anne hentet sin egen katt. Særskrivingsfeil kan i visse tilfeller også endre meningen for hele setningen. Anonymkode: 58a14...dc0 Sant! Hvis man vil prøve å forstå en uforståelig tekst, må man jo faktisk si ifra at den er uforståelig. Anonymkode: c3095...3e6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #87 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 22.00): Og jeg takker for at det ikke er lov til å kommentere på skrivefeil når det ikke er et tema Hvor har du det ifra? Selvsagt er det lov å kommentere om noen poster innlegg som viser mangel på respekt for leserne. Flott å se at du nå har tatt deg tid til både stor forbokstav og fortidsprøven. Mangler bare punktum. 😉 Anonymkode: 4075c...529 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå