AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #41 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): grunner for skrive vansker er egentlig ikke så viktig vi er alle mennsker og vi gjør feil alle sammen og vi kan ikke være gode til alt, ikke kom og på stå at du alderi har hatt noen skrive feil selv den går jeg over hode ikke med på vi er mennsker alle sammen og vi kan ikke være god til alt, vi alle har noe man trenger og jobbe med. for eks se ting fra flere sider, la vær og si noe hvis man ikke har noe hyggelig og si, tro man er så mye bedre enn alle andre, få litt selv insikt, ikke se ned på alle andre, ha litt empati, vær litt mer voksen, les flere ganger før man svarer i hytt og pine Anonymkode: c1655...b31 Det er forskjell på en liten autokorrektur eller en slurvefeil i ny og ne, og det å konstant bomme på særskriving, tegnsetting og og/å. Det blir rett og slett slitsomt å lese, og da skjønner jeg at folk sier ifra. Å si ifra er ikke mobbing, såpass må man jo tåle. Mobbing er det hvis noen er ufine. Å påpeke skrivefeil er ikke å være ufin. Irriterende sikkert, ja. Men mobbing? Anonymkode: c3095...3e6 2 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #42 Skrevet 26. september 2025 Jeg setter pris på å bli korrigert. Hvordan skal jeg ellers lære? Anonymkode: b189a...ed6 4 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #43 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg setter pris på å bli korrigert. Hvordan skal jeg ellers lære? Anonymkode: b189a...ed6 Samme her. Er det ikke mye bedre å ha en positiv innstilling til det, tenker jeg. "Oi, jeg bommet på et ord. Men nå kan jeg det. Flott" Anonymkode: c3095...3e6 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #44 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er forskjell på en liten autokorrektur eller en slurvefeil i ny og ne, og det å konstant bomme på særskriving, tegnsetting og og/å. Det blir rett og slett slitsomt å lese, og da skjønner jeg at folk sier ifra. Å si ifra er ikke mobbing, såpass må man jo tåle. Mobbing er det hvis noen er ufine. Å påpeke skrivefeil er ikke å være ufin. Irriterende sikkert, ja. Men mobbing? Anonymkode: c3095...3e6 det er jo mobbing når man skal pirke på det 24\7 det er jo nettopp det man gjør når man mobber andre eller hadde du likt at jeg skulle pirke på deg 24\7 på noe du ikke er så god på, nei tror ikke det Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #45 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Samme her. Er det ikke mye bedre å ha en positiv innstilling til det, tenker jeg. "Oi, jeg bommet på et ord. Men nå kan jeg det. Flott" Anonymkode: c3095...3e6 kanskje du liker det men det gjør ikke jeg og det er værtfall ikke derfor jeg er her for at man skal ødlegge innleggene mine hele tiden med og komentere på det. og er mange andre som er drit lei av det også Anonymkode: c1655...b31
Helene1982 Skrevet 26. september 2025 #46 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Samme her. Er det ikke mye bedre å ha en positiv innstilling til det, tenker jeg. "Oi, jeg bommet på et ord. Men nå kan jeg det. Flott" Anonymkode: c3095...3e6 Men hvorfor kan ikke da ungdom fra Oslo, Asker og Bærum uttale tynn "l" Si forskjellen på kj, skj og sj, og de sliter med pronomen. Det jeg synes er litt gøy er at hva vi sliter med, sier noe om hvor gamle vi er ... Det er en måte å identifisere folk på nett på.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #47 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): det er jo mobbing når man skal pirke på det 24\7 det er jo nettopp det man gjør når man mobber andre eller hadde du likt at jeg skulle pirke på deg 24\7 på noe du ikke er så god på, nei tror ikke det Anonymkode: c1655...b31 Er det samme personer som "pirker"? Hvis det er her inne folk sier ifra, så er det tvilsomt at samme folkene forfølger deg kun for å pirke. De som sier ifra vet jo ikke om at andre også har sagt ifra. Og kanskje de sier det for at du skal kunne lære deg grammatikken? Det går an å ta det til seg også. Anonymkode: c3095...3e6 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #48 Skrevet 26. september 2025 Helene1982 skrev (1 minutt siden): Men hvorfor kan ikke da ungdom fra Oslo, Asker og Bærum uttale tynn "l" Si forskjellen på kj, skj og sj, og de sliter med pronomen. Det jeg synes er litt gøy er at hva vi sliter med, sier noe om hvor gamle vi er ... Det er en måte å identifisere folk på nett på. Det vet jeg ikke noe om, det må du nesten høre med dem om. Men talespråk forandrer seg jo konstant. Vi snakker ikke sånn som de gjorde for, la oss si, 60 år siden heller. Anonymkode: c3095...3e6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #49 Skrevet 26. september 2025 Helene1982 skrev (3 minutter siden): Men hvorfor kan ikke da ungdom fra Oslo, Asker og Bærum uttale tynn "l" Si forskjellen på kj, skj og sj, og de sliter med pronomen. Det jeg synes er litt gøy er at hva vi sliter med, sier noe om hvor gamle vi er ... Det er en måte å identifisere folk på nett på. Jeg har forresten en 16-åring som surret med disse tingene, og det har jeg pirket på. Nå kan hun det, nettopp pga pirking. Anonymkode: c3095...3e6 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #50 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg setter pris på å bli korrigert. Hvordan skal jeg ellers lære? Anonymkode: b189a...ed6 Men ikke gøy å skrive når hver gang en skrivet noe. Så begynner folk å kommentere kun på rettskriving og ikke på det en lurte på. Er faktisk tider jeg til slutt ikke skriver. Har perioder jeg kutter alt av forum pga jeg føler jeg blir mobbet pga dysleksi og språkvansker. For det hele tiden blir nevnt om skrive feil og andre ting Anonymkode: f60e3...3c2
Helene1982 Skrevet 26. september 2025 #51 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vet jeg ikke noe om, det må du nesten høre med dem om. Men talespråk forandrer seg jo konstant. Vi snakker ikke sånn som de gjorde for, la oss si, 60 år siden heller. Anonymkode: c3095...3e6 Skriftspråket vårt er jo også i konstant endring. Jeg mener at et diskusjonsforum ikke er en god arena for å rette på andres rettskriving og grammatikk. Jeg mener at det gjør debatten dårligere – om det ikke er tema for tråden.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #52 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): hvorfor er det så mange som ikke klarer og skjønne det at det ikke er så lett for alle og skrive riktig hele tiden? det er så utrolig slitsomt med disse trollene som ikke har forståelse for andre med skrive vansker. for meg som har en øye sykdom sysn det er vanskelig og skrive når jeg ikke alltid ser hva jeg selv skriver og det er ikke noe som kan rettes opp med briller, for at jeg skal kunne se ortenlig må jeg forstørre skjermen så mye at jeg ikke får opp alt på pcen og lyset er veldig forstyrrensen av og til. jeg går til kntroll på sykehuset en gang i året men per nå er det ingen ting dem kan gjøre noe med det prøv selv og se hvor lett det er og skrive 100 prosent riktig uten og se noe som helst og jeg kan love deg at du kommer til og få mange feil selv det er jo selfølgelig mange andre som sliter med og skrive riktig, for noen helt andre grunner enn meg Anonymkode: c1655...b31 Skrive feil er trendy Anonymkode: b2af8...93c 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #53 Skrevet 26. september 2025 Helene1982 skrev (6 minutter siden): Skriftspråket vårt er jo også i konstant endring. Jeg mener at et diskusjonsforum ikke er en god arena for å rette på andres rettskriving og grammatikk. Jeg mener at det gjør debatten dårligere – om det ikke er tema for tråden. Personlig har jeg ikke for vane å rette på folk, annet enn i tråder som nettopp handler om det, sånn som denne. Men hvis en tekst er så full av feil at man sliter med å få med seg det faktiske innholdet, skjønner jeg at folk sier ifra. Anonymkode: c3095...3e6 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #54 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det samme personer som "pirker"? Hvis det er her inne folk sier ifra, så er det tvilsomt at samme folkene forfølger deg kun for å pirke. De som sier ifra vet jo ikke om at andre også har sagt ifra. Og kanskje de sier det for at du skal kunne lære deg grammatikken? Det går an å ta det til seg også. Anonymkode: c3095...3e6 det er her inne ja folk pirker for eks når det er snakk om mine spontanabort så syns noen at det er passende og komentere på mine skrive feil mitt i innlegget, tror du virkelig jeg byr meg om rett skrivnin? nei det går også ann og la vær og være så slitsom og ekstremt lite forståelse full du kan lære og skrive riktig selv Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #55 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): det er her inne ja folk pirker for eks når det er snakk om mine spontanabort så syns noen at det er passende og komentere på mine skrive feil mitt i innlegget, tror du virkelig jeg byr meg om rett skrivnin? nei det går også ann og la vær og være så slitsom og ekstremt lite forståelse full du kan lære og skrive riktig selv Anonymkode: c1655...b31 Altså, hvis du gir blaffen i rettskriving, men samtidig "alltid" får kommentarer på det, så må kan du ikke forvente bedring. Du kan ikke endre andre, men du kan endre deg selv. Anonymkode: c3095...3e6 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #56 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): da burde du også skjønne det at selv om du har din øye sykdom så betyr ikke det at jeg sliter med di samme tingene som deg og det har alderi vært snakk om noen hjelpe midler når jeg har vært på sykehuset, dem vet ikke hva dem kan gjøre for det jeg tar faktisk og retter opp i googel noen ganger men i det siste så har ikke den heller vært så bra syns jeg og selv om man er lærer så kan faktisk dem også ha noen feil av og til gramatikk er ikke noe jeg gidder og henge meg oppi, er faktisk bare kg vi er inne på så man kan da ikke forvente at folk skal ha en 6 i norsk alle sammen det blir for dumt. Anonymkode: c1655...b31 Jeg forventer ikke at alle skal ha en sekser i norsk. Jeg forventer derimot at folk gidder å legge ned et minimum av innsats for å gjøre seg forstått - av hensyn til den som skal lese. Det er langt mer slitsomt å lese innlegg med den typen språk TS har enn å lese innlegg der i hvert fall enkelte setninger er feilfrie. Så forstår jeg selvfølgelig at folk har ulike forutsetninger også. Jeg tror mange ikke gidder, men noen kan ikke og kan ikke selv noe for det. Derfor gjør jeg ikke et poeng av språket til folk på KG med mindre enten språk er tema eller jeg oppriktig ikke forstår hva noen mener. Så blir det i praksis sånn at jeg oftere hopper over innlegg med veldig svakt språk, rett og slett fordi de kan være så krevende og frustrerende å lese. Anonymkode: 8232c...355 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #57 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Altså, hvis du gir blaffen i rettskriving, men samtidig "alltid" får kommentarer på det, så må kan du ikke forvente bedring. Du kan ikke endre andre, men du kan endre deg selv. Anonymkode: c3095...3e6 det er jo heller ikke det jeg sier, jeg har rett opp flere ganger, men det gir ikke folk noe rett til og mobbe andre altså når man starter en tråd og er anonym så vet ikke di utrolig slitsomme folka om jeg har en skrive feil hele tiden eller om det bare var en engangstilfelle Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #58 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg forventer ikke at alle skal ha en sekser i norsk. Jeg forventer derimot at folk gidder å legge ned et minimum av innsats for å gjøre seg forstått - av hensyn til den som skal lese. Det er langt mer slitsomt å lese innlegg med den typen språk TS har enn å lese innlegg der i hvert fall enkelte setninger er feilfrie. Så forstår jeg selvfølgelig at folk har ulike forutsetninger også. Jeg tror mange ikke gidder, men noen kan ikke og kan ikke selv noe for det. Derfor gjør jeg ikke et poeng av språket til folk på KG med mindre enten språk er tema eller jeg oppriktig ikke forstår hva noen mener. Så blir det i praksis sånn at jeg oftere hopper over innlegg med veldig svakt språk, rett og slett fordi de kan være så krevende og frustrerende å lese. Anonymkode: 8232c...355 selv om du kanskje ikke ser det så har jeg faktisk rett opp mye før jeg trykker send Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #59 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): det er jo heller ikke det jeg sier, jeg har rett opp flere ganger, men det gir ikke folk noe rett til og mobbe andre altså når man starter en tråd og er anonym så vet ikke di utrolig slitsomme folka om jeg har en skrive feil hele tiden eller om det bare var en engangstilfelle Anonymkode: c1655...b31 Å påpeke skrivefeil er ikke mobbing. Anonymkode: c3095...3e6 4 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #60 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å påpeke skrivefeil er ikke mobbing. Anonymkode: c3095...3e6 nei men gjentatte ganger er det, det Anonymkode: c1655...b31
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå