AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #21 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): det er irrterende, jeg syns det nesten burde vært en regel for det her inne Anonymkode: c1655...b31 Da må det være lov og skrive dialekt og da? Hvis alt av regler for det skriftlige skal bortfalle. Nei,jeg elsker det norske språket og brenner for at vi ikke skal gi F. i det! Halvparten på KG har ikke dysleksi! Anonymkode: d14fb...73c 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #22 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det lurer jeg også på. Og ikke bare særskrivingen. TS har masse og/ å-feil og andre skrivefeil som hen lett kunne rettet opp i med riktig verktøy. Jeg har også en øyesykdom som påvirker evnen min til å skrive, men jeg har da hjelpemidler for det. Jeg har ordbok som streker under ord jeg skriver feil, og jeg har mulighet til å bruke diktering og opplesing. Når TS skriver så mye feil, så skyldes det ikke øyesykdommen, lysforhold og at skjermen er opplyst. Det handler om mangelfull opplæring i grammatikk. Det er mange som skriver dårlig her inne, så på generelt grunnlag burde vi la være å kommentere på de som skriver dårlig. På den annen side, så burde de som vet at de skriver dårlig bruke verktøy som gjør at de i det minste får røde streker under ord som skrives feil. Det er ikke for sent å lære rettskriving, selv om man er ferdig med videregående. Jeg er for øvrig lærer, og har elever med dysleksi som skriver bedre enn mange her inne, fordi de faktisk orker å legge ned tid i det å bruke tilgjengelige hjelpemidler. Anonymkode: 42f43...08b da burde du også skjønne det at selv om du har din øye sykdom så betyr ikke det at jeg sliter med di samme tingene som deg og det har alderi vært snakk om noen hjelpe midler når jeg har vært på sykehuset, dem vet ikke hva dem kan gjøre for det jeg tar faktisk og retter opp i googel noen ganger men i det siste så har ikke den heller vært så bra syns jeg og selv om man er lærer så kan faktisk dem også ha noen feil av og til gramatikk er ikke noe jeg gidder og henge meg oppi, er faktisk bare kg vi er inne på så man kan da ikke forvente at folk skal ha en 6 i norsk alle sammen det blir for dumt. Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #23 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da må det være lov og skrive dialekt og da? Hvis alt av regler for det skriftlige skal bortfalle. Nei,jeg elsker det norske språket og brenner for at vi ikke skal gi F. i det! Halvparten på KG har ikke dysleksi! Anonymkode: d14fb...73c jeg har ikke noe i mot dialekt, jeg mener jo ikke alt folk ikke skal prøve en gang og skrive riktig jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye snakk om dyskelksi hele tiden man kan skrive feil uten og ha noen som helst diagnose, vi er mennsker alle sammen og alle kan svare litt fort uten og lest over to ganger eller man kan ha den dumme autokorekt Anonymkode: c1655...b31
Brukernavn84 Skrevet 26. september 2025 #24 Skrevet 26. september 2025 Dysleksi og andre skrivevansker er én ting, men mange av de tekstene jeg leser her viser dessverre manglende respekt for leseren. Da blir det kanskje til at mange av leserne gjengjelder den følelsen. 6 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #25 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): da burde du også skjønne det at selv om du har din øye sykdom så betyr ikke det at jeg sliter med di samme tingene som deg og det har alderi vært snakk om noen hjelpe midler når jeg har vært på sykehuset, dem vet ikke hva dem kan gjøre for det jeg tar faktisk og retter opp i googel noen ganger men i det siste så har ikke den heller vært så bra syns jeg og selv om man er lærer så kan faktisk dem også ha noen feil av og til gramatikk er ikke noe jeg gidder og henge meg oppi, er faktisk bare kg vi er inne på så man kan da ikke forvente at folk skal ha en 6 i norsk alle sammen det blir for dumt. Anonymkode: c1655...b31 må også legge til får alle elevene dine bare 6 i norsk? tror neppe det Anonymkode: c1655...b31
Chantielle Skrevet 26. september 2025 #26 Skrevet 26. september 2025 Ryddet for latterliggjøring, samt svar til dette. Chantielle mod. 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #27 Skrevet 26. september 2025 Øyesykdom betyr jo ikke automatisk at man ikke har grammatikkforståelse. Jeg kjenner flere som er blinde/svaksynte, og de skriver perfekt norsk. Det blir for dumt å skylde på det, det må ligge noe mer bak enn kun en øyesykdom. Anonymkode: c3095...3e6 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #28 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Øyesykdom betyr jo ikke automatisk at man ikke har grammatikkforståelse. Jeg kjenner flere som er blinde/svaksynte, og de skriver perfekt norsk. Det blir for dumt å skylde på det, det må ligge noe mer bak enn kun en øyesykdom. Anonymkode: c3095...3e6 dem som har hatt det i alle år har jo lært seg og leve med det men jeg har ikke hatt det så lenge og det er ikke noe som kan gjøres noe med per nå. jeg har et syns som en 80 åring, jeg kan ikke se linjer og har svarte prikker bak yøyet men ja det er andre ting som gjør at jeg sliter med rettskrivning også som jeg egentlig ikke hadde tenkt til og ta opp men ok. jeg har ca 50 prosent skole gang så da er det mye jeg ikke har fått lært meg og har da fått disagnosen lett pu men det er synet som plager meg mest i hverdagen Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #29 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): jeg har ikke noe i mot dialekt, jeg mener jo ikke alt folk ikke skal prøve en gang og skrive riktig jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye snakk om dyskelksi hele tiden man kan skrive feil uten og ha noen som helst diagnose, vi er mennsker alle sammen og alle kan svare litt fort uten og lest over to ganger eller man kan ha den dumme autokorekt Anonymkode: c1655...b31 Men de som ikke har dysleksi kan se over før de trykker send. Finns ingen unnskyldning for å la være. Anonymkode: d14fb...73c 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #30 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men de som ikke har dysleksi kan se over før de trykker send. Finns ingen unnskyldning for å la være. Anonymkode: d14fb...73c Alle bør se over ja men det hender det går litt fort i svingene. Mannen min er veldig opptatt av og rett på mine feil men han har noen feil innimellom han også av og til Svigers har også en del feil i det siste og alle dem er høyt utdannet ingen skrive vansker som dysleksi men det er den autokoret som gjør det å når man blir eldre så tenker man ikke så mye over at man burde lest to ganger Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #31 Skrevet 26. september 2025 Fatter ikke på noen måte at folk skal irritere seg over å bli rettet på? Hvem vil ikke helst skrive korrekt? Om noen retter på en, bør man ta det med vett og heller være glad for at man nå kan skrive det korrekt. Anonymkode: bbd0a...e3d 9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #32 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): så fint at du tror du er såååååå mye bedre enn alle. kanskje komme deg ned fra din høye hest Anonymkode: c1655...b31 Kun du som oppfatter dette slik. Anonymkode: bbd0a...e3d 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #33 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): De rettingene som Word og nettleserne gjør kan man stappe en viss plass. Veldig ofte skal de ha deg til å dele opp ordene i stedet for å skrive de sammenhengende... Ser også på flere Netflix-serier at de har begynt å dele opp mange ord som ikke skal det. Var nylig på foreldremøte på skolen der rektor hadde en plansje på storskjerm full av skrivefeil. Blanding av nynorsk og bokmål i samme setninger, deling av ord osb. Det må jo være noe feil med utdanningssystemet som ikke klarer å fange opp dette når ikke engang en rektor kan skrive skikkelig. Anonymkode: 4ad6d...888 Jeg mener å ha hørt/sett at man i skolen ikke vektlegger korrekt grammatikk og rettskriving i like stor grad lenger, men fokuserer på innhold. Jeg synes det burde i hvert fall være et krav om å både ha godt innhold og god rettskriving og grammatikk for å få en sekser i norsk. Anonymkode: 58a14...dc0
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #34 Skrevet 26. september 2025 Synes det ser ut som om du forsvarer egne feil med det faktum at andre folk også skriver feil. Det blir for dumt. Anonymkode: 1a0c0...e0f 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #35 Skrevet 26. september 2025 Det mange tror er at vi med dysleksi og språkvansker bare kan bruke rette program. Men det mange ikke skjønner at selv med program så er det ofte en til tider ser forskjell på ordet som kommer opp. Ord som for oss kan se helt like ut. Og det at en kan slite med å bytte om bokstaver . Selv sliter jeg ofte med bokstavene b,d og p. Sliter med dobbel og enkel konsonanter. Sliter og med at jeg ser ordet i hodet men at jeg ikke klarer å skrive selve ordet. Så noen ganger må jeg skrive en setning om for å klare å få frem det jeg mener. Og dermed så er det sim enkelte bare må misforstår det jeg vil frem til. Og når jeg prøver å forklare hva jeg mener så blir en enda mer frekke svar tilbake. Til tider virker det som at en del her inne er inne for å mobbe og plage de som ikke skriver helt etter boka og rett Anonymkode: f60e3...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #36 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg mener å ha hørt/sett at man i skolen ikke vektlegger korrekt grammatikk og rettskriving i like stor grad lenger, men fokuserer på innhold. Jeg synes det burde i hvert fall være et krav om å både ha godt innhold og god rettskriving og grammatikk for å få en sekser i norsk. Anonymkode: 58a14...dc0 Det stemmer. Selv husker jeg på ungdomskolen så det ut som læreren hadde blødd neseblod i boka og oppgaver fikk ofte NG, selv om oppgaven var svart på. Så kom jeg på videregående og plutselig fikk jeg G på norsk oppgaver og ingen rød skrift. Spurte læreren og fikk som svar; du har svart på oppgaven og derfor får du den karakteren, hvorfor ska jeg rette skrive feilene dine, for er ikke det jeg er ute etter Anonymkode: f60e3...3c2
Helene1982 Skrevet 26. september 2025 #37 Skrevet 26. september 2025 Jeg kjenner mer enn én person som konstant ødelegger en god historie ved å rette på grammatikk eller forklare en mer nøyaktig reiserute eller tidslinje. Det er rart å kjempe for et internett uten skrivefeil, når internett er så stygt som det er: "Når du skal fortelle noen at de er verdiløse, er det viktig å lese gjennom innlegget, slik at "verdi løse" ikke er delt feil."
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #38 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): dem som har hatt det i alle år har jo lært seg og leve med det men jeg har ikke hatt det så lenge og det er ikke noe som kan gjøres noe med per nå. jeg har et syns som en 80 åring, jeg kan ikke se linjer og har svarte prikker bak yøyet men ja det er andre ting som gjør at jeg sliter med rettskrivning også som jeg egentlig ikke hadde tenkt til og ta opp men ok. jeg har ca 50 prosent skole gang så da er det mye jeg ikke har fått lært meg og har da fått disagnosen lett pu men det er synet som plager meg mest i hverdagen Anonymkode: c1655...b31 Nemlig, da kan du vel ikke skylde på øyesykdommen. Rettskrivingen forsvinner ikke det øyeblikket man blir syk. Enten kan man det, eller så kan man det ikke. Anonymkode: c3095...3e6 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #39 Skrevet 26. september 2025 grunner for skrive vansker er egentlig ikke så viktig vi er alle mennsker og vi gjør feil alle sammen og vi kan ikke være gode til alt, ikke kom og på stå at du alderi har hatt noen skrive feil selv den går jeg over hode ikke med på vi er mennsker alle sammen og vi kan ikke være god til alt, vi alle har noe man trenger og jobbe med. for eks se ting fra flere sider, la vær og si noe hvis man ikke har noe hyggelig og si, tro man er så mye bedre enn alle andre, få litt selv insikt, ikke se ned på alle andre, ha litt empati, vær litt mer voksen, les flere ganger før man svarer i hytt og pine Anonymkode: c1655...b31 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #40 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nemlig, da kan du vel ikke skylde på øyesykdommen. Rettskrivingen forsvinner ikke det øyeblikket man blir syk. Enten kan man det, eller så kan man det ikke. Anonymkode: c3095...3e6 jeg skylder ikke på noe som helst grunnen for skrive feil er ikke det som er viktig men at man skal slutte og mobbe folk og bli litt mer voksen og prøve og forstå at vi er mensker og man kan ikke være god til alt Anonymkode: c1655...b31
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå