AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:09 #1 Skrevet fredag kl. 15:09 hvorfor er det så mange som ikke klarer og skjønne det at det ikke er så lett for alle og skrive riktig hele tiden? det er så utrolig slitsomt med disse trollene som ikke har forståelse for andre med skrive vansker. for meg som har en øye sykdom sysn det er vanskelig og skrive når jeg ikke alltid ser hva jeg selv skriver og det er ikke noe som kan rettes opp med briller, for at jeg skal kunne se ortenlig må jeg forstørre skjermen så mye at jeg ikke får opp alt på pcen og lyset er veldig forstyrrensen av og til. jeg går til kntroll på sykehuset en gang i året men per nå er det ingen ting dem kan gjøre noe med det prøv selv og se hvor lett det er og skrive 100 prosent riktig uten og se noe som helst og jeg kan love deg at du kommer til og få mange feil selv det er jo selfølgelig mange andre som sliter med og skrive riktig, for noen helt andre grunner enn meg Anonymkode: c1655...b31 1 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:12 #2 Skrevet fredag kl. 15:12 Men seriøst, ts, noen skriver feil fordi de har dysleksi og diverse, men det er laaaangt fra alle. Jeg synes det er irriterende når folk har masse feil og unnskylder det med «dysleksi» som de egentlig ikke har. Anonymkode: 84de5...5c9 13 1 13
mommyaka Skrevet fredag kl. 15:12 #3 Skrevet fredag kl. 15:12 Jepp. Har dysleksi og ja...folk henger seg heller opp i mine skrivefeil en hva jeg skriver. 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:15 #4 Skrevet fredag kl. 15:15 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men seriøst, ts, noen skriver feil fordi de har dysleksi og diverse, men det er laaaangt fra alle. Jeg synes det er irriterende når folk har masse feil og unnskylder det med «dysleksi» som de egentlig ikke har. Anonymkode: 84de5...5c9 jeg har ikke sakt at jeg har det, jeg har ikke det jeg har en øye sykdom Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:16 #5 Skrevet fredag kl. 15:16 mommyaka skrev (2 minutter siden): Jepp. Har dysleksi og ja...folk henger seg heller opp i mine skrivefeil en hva jeg skriver. det er irrterende, jeg syns det nesten burde vært en regel for det her inne Anonymkode: c1655...b31 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:18 #6 Skrevet fredag kl. 15:18 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): jeg har ikke sakt at jeg har det, jeg har ikke det jeg har en øye sykdom Anonymkode: c1655...b31 Hvordan påvirker en øyesykdom evnen til å særskrive? Anonymkode: 5cf29...350 15 5
PITTY Skrevet fredag kl. 15:19 #7 Skrevet fredag kl. 15:19 Her inne er vel ikke det noe å bry seg om nei. Må da være annet å henge seg opp i. Dumme meninger f.eks.. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:20 #8 Skrevet fredag kl. 15:20 Fordi det er slitsomt å lese når folk skriver feil. Anonymkode: c3095...3e6 7 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:21 #9 Skrevet fredag kl. 15:21 Det er greit nok at man kan ha dysleksi eller øyesykdom som gjør det vanskelig å skrive, da er man unnskyldt. Jeg kjenner likevel til mange voksne mennesker som jeg vet ikke har slike utfordringer, men som ikke kan forskjell på og/å og at det ikke er fritt frem for å dele sammensatte ord i to, det virker som de ikke gidder å forsøke å skrive riktig. Dette er barneskolepensum. Anonymkode: 58a14...dc0 9 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:21 #10 Skrevet fredag kl. 15:21 Jeg kan skjønne at en øyesykdom kan gi tastefeil, men du har jo omtrent alle de grammatiske feilene det er mulig å ha også... En tekst full av feil er slitsom å lese, da mister man fort fokus på budskapet. Anonymkode: 75795...609 11 10
Capazitet Skrevet fredag kl. 15:24 #11 Skrevet fredag kl. 15:24 Mykje slurv og dårleg språk, ja. Ikkje alt dette skuldast skrive - og lesevanskar 4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:32 #12 Skrevet fredag kl. 15:32 Hvis du ikke ser det du skriver er det jo forståelig at det blir rotete. Men man trenger ikke å se perfekt for å vite forskjell på og/å. Det finnes vel gode hjelpemidler for svaksynte i dag, noe tale til tekst-program for eksempel? Eller tekst til tale, så du kan høre på det du allerede har skrevet? Det er mye bra AI-verktøy for tiden, jeg er sikker på det finnes noe for deg. Anonymkode: a5416...e69 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:35 #13 Skrevet fredag kl. 15:35 poenget er også det at alle skriver feil en gang i mellom selv om få tallet vil innrømme det selv og skal bare kommentere på alle andres feil og tror man er så mye bedre enn alle andre. jeg ser folk skriver feil hele tiden og mer og mer her inne og i forskjellige yrker. di fleste tenker jeg gjør det med autokrekt på mobilen. det og si at man selv alderi noen sinne har hatt skrive feil tror jeg svært lite på så lenge man kan lese det som blir skrevet er det ingen big deal tenker jeg og det er værtfall ikke greit og ødelegge andres innegg 24\7 med å komentere på det Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:38 #14 Skrevet fredag kl. 15:38 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvordan påvirker en øyesykdom evnen til å særskrive? Anonymkode: 5cf29...350 hvis du hadde giddet og lese det jeg skrve så er det ikke vanskelig og skjønne det Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:44 #15 Skrevet fredag kl. 15:44 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du ikke ser det du skriver er det jo forståelig at det blir rotete. Men man trenger ikke å se perfekt for å vite forskjell på og/å. Det finnes vel gode hjelpemidler for svaksynte i dag, noe tale til tekst-program for eksempel? Eller tekst til tale, så du kan høre på det du allerede har skrevet? Det er mye bra AI-verktøy for tiden, jeg er sikker på det finnes noe for deg. Anonymkode: a5416...e69 det kan godt hende det er det for enkelte men det gir uansett ingen rett til og mobbe folk for det hele tiden det går faktisk an og ha en smule forståelse Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:48 #16 Skrevet fredag kl. 15:48 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg kan skjønne at en øyesykdom kan gi tastefeil, men du har jo omtrent alle de grammatiske feilene det er mulig å ha også... En tekst full av feil er slitsom å lese, da mister man fort fokus på budskapet. Anonymkode: 75795...609 så fint at du tror du er såååååå mye bedre enn alle. kanskje komme deg ned fra din høye hest Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:50 #17 Skrevet fredag kl. 15:50 Det er irriterende og unødvendig med masse skrivefeil, med mindre en har dysleksi, men alle skylder jo på det. Det er også irriterende. Sannheten er at veldig mange aldri har lært seg å skrive riktig. De skjønner ikke bedre. Anonymkode: e5f92...04e 7 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:51 #18 Skrevet fredag kl. 15:51 PITTY skrev (30 minutter siden): Her inne er vel ikke det noe å bry seg om nei. Må da være annet å henge seg opp i. Dumme meninger f.eks.. det er bare veldig irriterende når folk hele tiden skal ødelegge innlegg med og komentere på det hele tiden Anonymkode: c1655...b31
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:54 #19 Skrevet fredag kl. 15:54 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvordan påvirker en øyesykdom evnen til å særskrive? Anonymkode: 5cf29...350 Det lurer jeg også på. Og ikke bare særskrivingen. TS har masse og/ å-feil og andre skrivefeil som hen lett kunne rettet opp i med riktig verktøy. Jeg har også en øyesykdom som påvirker evnen min til å skrive, men jeg har da hjelpemidler for det. Jeg har ordbok som streker under ord jeg skriver feil, og jeg har mulighet til å bruke diktering og opplesing. Når TS skriver så mye feil, så skyldes det ikke øyesykdommen, lysforhold og at skjermen er opplyst. Det handler om mangelfull opplæring i grammatikk. Det er mange som skriver dårlig her inne, så på generelt grunnlag burde vi la være å kommentere på de som skriver dårlig. På den annen side, så burde de som vet at de skriver dårlig bruke verktøy som gjør at de i det minste får røde streker under ord som skrives feil. Det er ikke for sent å lære rettskriving, selv om man er ferdig med videregående. Jeg er for øvrig lærer, og har elever med dysleksi som skriver bedre enn mange her inne, fordi de faktisk orker å legge ned tid i det å bruke tilgjengelige hjelpemidler. Anonymkode: 42f43...08b 8 10
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:03 #20 Skrevet fredag kl. 16:03 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det lurer jeg også på. Og ikke bare særskrivingen. TS har masse og/ å-feil og andre skrivefeil som hen lett kunne rettet opp i med riktig verktøy. Jeg har også en øyesykdom som påvirker evnen min til å skrive, men jeg har da hjelpemidler for det. Jeg har ordbok som streker under ord jeg skriver feil, og jeg har mulighet til å bruke diktering og opplesing. Når TS skriver så mye feil, så skyldes det ikke øyesykdommen, lysforhold og at skjermen er opplyst. Det handler om mangelfull opplæring i grammatikk. Det er mange som skriver dårlig her inne, så på generelt grunnlag burde vi la være å kommentere på de som skriver dårlig. På den annen side, så burde de som vet at de skriver dårlig bruke verktøy som gjør at de i det minste får røde streker under ord som skrives feil. Det er ikke for sent å lære rettskriving, selv om man er ferdig med videregående. Jeg er for øvrig lærer, og har elever med dysleksi som skriver bedre enn mange her inne, fordi de faktisk orker å legge ned tid i det å bruke tilgjengelige hjelpemidler. Anonymkode: 42f43...08b De rettingene som Word og nettleserne gjør kan man stappe en viss plass. Veldig ofte skal de ha deg til å dele opp ordene i stedet for å skrive de sammenhengende... Ser også på flere Netflix-serier at de har begynt å dele opp mange ord som ikke skal det. Var nylig på foreldremøte på skolen der rektor hadde en plansje på storskjerm full av skrivefeil. Blanding av nynorsk og bokmål i samme setninger, deling av ord osb. Det må jo være noe feil med utdanningssystemet som ikke klarer å fange opp dette når ikke engang en rektor kan skrive skikkelig. Anonymkode: 4ad6d...888 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå