Gå til innhold

Hvorfor har folk hunder som St.Bernardshund og Irsk ulvehund når de bor midt i tjukkeste byen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser folk av og til med gedigne hunder midt i asfaltjungelen, de bor i leilighet og har ikke bil, så de må ta kollektivtransport for å få luftet hunden i naturen. Å gå rundt i en liten flat park med disse hundene, er jo ikke akkurat det beste for hunden.

Forstår det bare ikke , og tenker at det er litt dyremishandling.

Disse stor hundene trenger stor plass, skal få løpe ute i naturen og bevege seg.

Anonymkode: 89ef5...352

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må jeg si jeg ikke kan huske å ha sett her i Oslo. Ikke sentrale områder i alle fall. Kan ikke tenke meg det er mange av dem? I så fall bruker de kanskje helgene på å dra på fjellturer og skogsturer i det fri med hunden sin. De hundene må da kanskje leve med at fem av sju dager i uka er småturer i parken. Dessverre.

Kjenner ingen med St Bernhard, men irsk ulvehund, ja. De bor ikke i Oslo men langt utenfor og har store hager.

• Liker 1
Skrevet

Vi har irsk ulvehund og bor i et helt vanlig boligfelt. En vi kjenner bor midt i Oslo også med en irsk ulvehund. De tar trikk, går i byen og i marka. Vi har ikke noen bedre steder for at vår hund kan løpe fritt, de stedene er det ikke mange av. Men vi har hage da, han kan løpe litt i den, men gjør det sjeldent. 

Store hunder som giganter trenger normalt ikke så veldig stor plass å bevege seg på. De er ofte rolige og bedagelige hunder som krever turer som alle andre raser, men ikke noe mer. Mynder er jo gode løpere, men ikke alle voksne mynder løper om de får muligheten. 

Anonymkode: db386...db5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi har irsk ulvehund og bor i et helt vanlig boligfelt. En vi kjenner bor midt i Oslo også med en irsk ulvehund. De tar trikk, går i byen og i marka. Vi har ikke noen bedre steder for at vår hund kan løpe fritt, de stedene er det ikke mange av. Men vi har hage da, han kan løpe litt i den, men gjør det sjeldent. 

Store hunder som giganter trenger normalt ikke så veldig stor plass å bevege seg på. De er ofte rolige og bedagelige hunder som krever turer som alle andre raser, men ikke noe mer. Mynder er jo gode løpere, men ikke alle voksne mynder løper om de får muligheten. 

Anonymkode: db386...db5

Dette. St. Bernhardshunder er rolige og bedagelige, og trenger ikke ekstremt mye mosjon. En annen ting er at så store og tunge hunder har lett for å få belastningsskader hvis man overdriver aktivitetsnivået.

Anonymkode: f6bc5...8de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette. St. Bernhardshunder er rolige og bedagelige, og trenger ikke ekstremt mye mosjon. En annen ting er at så store og tunge hunder har lett for å få belastningsskader hvis man overdriver aktivitetsnivået.

Anonymkode: f6bc5...8de

Spot on. Både St Bernard og Irsk ulvehund er lav energi hunder og med et moderat behov for aktivitet. Og som du skriver så er St Bernard i tillegg utsatt for å få belastningsskader. Hunden min hadde en St Bernard venn en plass vi bodde, gud for en trivelig og bedagelig hund med en utrolig tålmodighet. De to lå for det meste i gresset og vasket hverandre. Jenta mi var som regel klissvåt etter disse seansene og måtte rett i dusjen, men de storkoste seg uten å gjøre så mye.

De trenger dog bra plass hjemme, svært uheldig hvis de bor i en liten eller overfylt leilighet der de kommer bort i ting så snart de snur seg. Jeg er mer bekymret for at folk i Texas skaffer seg St Bernard hunder, slik som de lider i sterk varme.

Endret av Sioux
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser folk av og til med gedigne hunder midt i asfaltjungelen, de bor i leilighet og har ikke bil, så de må ta kollektivtransport for å få luftet hunden i naturen. Å gå rundt i en liten flat park med disse hundene, er jo ikke akkurat det beste for hunden.

Forstår det bare ikke , og tenker at det er litt dyremishandling.

Disse stor hundene trenger stor plass, skal få løpe ute i naturen og bevege seg.

Anonymkode: 89ef5...352

Det gjelder alle hunder, ikke bare store raser. Og det er utrolig mange småhunder som aldri setter potene på noe annet enn asfalt. 

Anonymkode: 7d4ea...20d

• Liker 2
Skrevet

Langt verre at folk kjøper seg husly, settere osv., og ikke gir de nok mosjon.

Anonymkode: 555ba...be5

• Liker 3
Skrevet

Det er da ikke noe verre å ha disse hundene i byen enn andre hunder? Og har det noe å si om man tar kollektiv eller bil før man kommer til marka? Det er ikke så mange som bor helt i markagrensa uansett, helt vanlig at man må transportere seg for å komme seg til skogen med hunden

• Liker 3
Skrevet

Tenker vell at St.Bernhard og irsk ulvehund ikke er det verste du kan ha midt i byen. Dog ikke hunder jeg observerer ofte sentralt i Oslo. Syns det er verre med de som skaffer seg husky eller andre såkalte arbeidshunder midt i sentrum. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Om man vet en del om hunderaser vet man at rasegenskaper og bruksområder har mye mer å si enn størrelse vtp aktivitetsbehov. De største hunderasene er ofte mer bedagelige og rolige. De kan derfor passe bedre inn i byen sammenlignet med f.eks en Jack Russel eller en jaktspaniel. St Bernhard hunder kan fremstå direkte late. Dsv har mange av dem en del vondter knyttet til hvor store de er avlet. 

I Norge er dsv også realiteten at man ikke nødvendigvis kan la hunden løpe så mye mer løs på landet enn i byen (lovelig ialf). Mange småkommuner har utvidet båndtvangen. Det kan gjelde beiteområder, turstier, "tettbygde" strøk, skispor, naturvernområder etc etc. Oslo er omringet av mark med svært lite beitedyr, og det er flere fine friområder som kan benyttes under båndtvangen. Mangel på hage er et poeng, men har vell ikke noe med størrelse å gjøre? Det krever mer av hundeeiere å lufte hunden tilstrekkelig i by, sånn er det. 

Poenget med kollektiv transport må jeg si meg helt enig i. Jeg hadde aldri kjøpt meg en gigantisk hund om jeg skulle være avhengig av kollektiv transport. De tar jo halve bussen! 😂

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 2
Skrevet

Fordi de ikke har peiling på hundehold.

Anonymkode: 736c1...b39

• Nyttig 1
Skrevet

Møtte helt nylig en hundeeier som tasset rundt med sin samojed i byparken. Jeg har selv chihuahua og måtte ty til byparken akkurat den dagen, men seks av syv ukedager har vi lange skogsturer/fjellturer på hvor hun går/løper mellom 5 og 10 km. Spurte samojed-eieren om de hadde mange fine fjellturer sammen, men nei nei, ikke det i det hele tatt, hun var ren byhund, hun. 

Det er jo noe ironisk over at chihuahuaen min lever som en samojed, og at samojeden lever som en chihuahua. Og samtidig litt trist.

Anonymkode: 4d2c3...9c3

• Liker 1
Skrevet

Akkurat de største rasene er det jo nesten bedre å ha i blokk med heis enn enebolig med trapper her og der. 
Mindre belastning og i Oslo er nær intill alle boliger har marka tilgjengelig. 
Jeg har ihvertfall brukt mer tid i skauen etter at jeg flytta til Oslo enn da jeg bodde både i nord-norge og på vestlandet siden jeg ikke kjører bil.

Anonymkode: cf5a0...3bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...