Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av flere tråder om deling av koder til mobil.

Dere som har taushetsplikt i jobben - hvor alvorlig tar dere den? 

Hvilken type taushetsplikt har dere (hvor er den hjemlet) og hva jobber dere med?

Jeg tar taushetsplikten min veldig alvorlig. Den er nedfelt i skatteforvaltningsloven og jeg jobber i skatteetaten. Jeg kan får sparken hvis jeg bryter taushetsplikten.

Jeg deler ikke koden til mobilen med noen, jeg tar ikke med fysiske dokumenter med meg hjem på hjemmekontor, jeg setter på skjermlåsen før jeg forlater PCen på hjemmekontoret.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (38 minutter siden):

Inspirert av flere tråder om deling av koder til mobil.

Dere som har taushetsplikt i jobben - hvor alvorlig tar dere den? 

Hvilken type taushetsplikt har dere (hvor er den hjemlet) og hva jobber dere med?

Jeg tar taushetsplikten min veldig alvorlig. Den er nedfelt i skatteforvaltningsloven og jeg jobber i skatteetaten. Jeg kan får sparken hvis jeg bryter taushetsplikten.

Jeg deler ikke koden til mobilen med noen, jeg tar ikke med fysiske dokumenter med meg hjem på hjemmekontor, jeg setter på skjermlåsen før jeg forlater PCen på hjemmekontoret.

Jobber med drift av IT-systemer innen offentlig forvaltning. Svært mye informasjon her som faller under særlige kategorier av personopplysninger og må behandles konfidensielt. Taushetsplikten tar jeg svært alvorlig, ingen ønsker å få slik informasjon på avveie om en selv. Eksempler er EPJ og barnevern.

Koden til mobilen er det flere grunner til at jeg ikke deler, blant annet at den er en del av påloggingsfaktorene mine (TOTP). Skjermlås må på så fort telefon eller maskin er uten tilsyn, selv om det bare er for å hente en kaffekopp.

Anonymkode: 8a4ec...0ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber med drift av IT-systemer innen offentlig forvaltning. Svært mye informasjon her som faller under særlige kategorier av personopplysninger og må behandles konfidensielt. Taushetsplikten tar jeg svært alvorlig, ingen ønsker å få slik informasjon på avveie om en selv. Eksempler er EPJ og barnevern.

Koden til mobilen er det flere grunner til at jeg ikke deler, blant annet at den er en del av påloggingsfaktorene mine (TOTP). Skjermlås må på så fort telefon eller maskin er uten tilsyn, selv om det bare er for å hente en kaffekopp.

Taushetspåbudet er hjemlet i flere lover, som helsepersonellov, forvaltningslov og mer til.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er snart prest, så min taushetsplit er hjelmet i flere lover. Av den grunn deler jeg ikke min mobilkode med noen

Anonymkode: f1bfc...14b

• Nyttig 2
Skrevet

Jobber i forsikring , tar taushetsplikten veldig alvorlig, men flere kunder skjønner dessverre ikke dette. Så får jevnlig kommentarer på at jeg er vanskelig som ikke deler informasjon om samboers, foreldres, besteforeldre eller barns polise. 

Anonymkode: 6ebb6...070

Skrevet

Håper koden til mobilen ikke er nok til å få tilgang til taushetsbelagt informasjon. 

Her er det tre trinns-innlogging for å komme inn i systemet.

Anonymkode: 02f6c...039

• Liker 2
Skrevet

En vanlig misforståelse er at 

«så lenge man snakker pent om

vedkommende - så går det greit».

Taushetsplikten er i de aller fleste tilfeller absolutt.

Man kan verken bekrefte eller avkrefte.

Kun motta informasjon.

Min erfaring er at taushetsplikten er dårligst ivaretatt på små tettsteder, hvor alle kjenner alle, og «ingenting er så farlig».

Der roller blandes sammen.

Hvor «alle» antar at «alle andre» vet

Skrevet

Følger taushetsplikten til punkt og prikke. Låser alltid pc og mobil. 

Anonymkode: e834b...a5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Håper koden til mobilen ikke er nok til å få tilgang til taushetsbelagt informasjon. 

Er sånn her også. Men som prest, så kan man bli kontaktet av hvem som helst, når som helst og hvor som helst😊

Anonymkode: f1bfc...14b

Skrevet

Jeg tar den ikke alvorlig og kan følgelig ikke ha jobber der dette er påkrevet.

Anonymkode: a3a99...164

Skrevet

Jeg er helsepersonell og tar min taushetsplikt svært alvorlig. Har ingenting sensitivt på jobbmobil og bruker ikke privat telefon jobbrelatert. Ved hjemmekontor er jeg som regel alene hjemme, men dersom andre familiemedlemmer er hjemme, sitter jeg slik at ingen ser skjerm.

Anonymkode: 6f0dd...651

Skrevet

Helsepersonell og tar taushetsplikten min på alvor. Mann og barn har dog kode til telefonen min. Alt jobbrelatert må jeg både ha bank-id, brukernavn og passord til for å få tilgang til. Skulle jeg logge inn og mot formodning glemme å logge ut, logger den seg automatisk ut i det telefonen blir svart eller et minutt uten at jeg er aktiv. Sinnsykt hvis noe taushetsbelagt kun er beskyttet av en 4 eller 6 sifret kode. 

Skrevet
Wilma89 skrev (2 timer siden):

Helsepersonell og tar taushetsplikten min på alvor. Mann og barn har dog kode til telefonen min. Alt jobbrelatert må jeg både ha bank-id, brukernavn og passord til for å få tilgang til. Skulle jeg logge inn og mot formodning glemme å logge ut, logger den seg automatisk ut i det telefonen blir svart eller et minutt uten at jeg er aktiv. Sinnsykt hvis noe taushetsbelagt kun er beskyttet av en 4 eller 6 sifret kode. 

Det meste er bak ekstra innlogging, men jeg må i mange tilfelle lagre telefonnummer til de jeg har kontroll hos og kontaktlisten ligger ikke bak ekstra innlogging. 

Bank-ID ligger heller ikke bak ekstra innlogging.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber med samfunnssikkerhet i en enhet (for ikke å avsløre altfor mye) i statlig forvaltning som har et særskilt ansvar for nettopp det. Det innebærer klareringer samt flere autorisasjoner i ulike etater. Jeg sitter ikke på helseopplysninger om privatpersoner eller den slags, men jobber med informasjon som virkelig skal holdes hemmelig av samfunnssikkerhetshensyn. 

Jeg tar plikten til å holde kjeft, og heller fremstå som om jobben er døllere enn den er, ekstremt alvorlig. De som vil oss vondt hopper over gjerdet der det er lavest. Det skal ikke være hos meg. Dette har heldigvis ektefellen min (som riktignok også er sjekket av enkelte etater) all mulig forståelse for. 

Anonymkode: 88c14...65a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har satt meg godt inn i både avtalene jeg signerer og gjeldende regelverk, og jeg har diskutert uklarheter med både OGC (internadvokater) og IT-avdelingen.

Jeg jobber med konfidensiell informasjon, men sjelden i kategorien høyt konfidensielt (f.eks. særlig sensitive GDPR-saker eller der konsekvensene av lekkasje kan være svært alvorlige). Informasjon i denne kategorien håndteres alltid særskilt: den sendes ikke via e-post eller telefon uten kryptering, den kan ikke blandes med private apper, og dokumenter kan ikke tas ut av kontoret.

En vanlig jobbtelefon med konfidensiell informasjon er derimot noe annet. Her er det lov å ha private apper, og innenfor rammene av taushetsplikten er det helt greit at både mann og barn låner telefonen – på samme måte som at jeg kan ha dokumenter i vesken eller at PC-en på hjemmekontoret innimellom står ulåst. Dette er vurdert som akseptabelt.

Kort sagt: hadde jeg ikke hatt full tillit til at mannen min ikke snoker i hjemmekontoret eller apper han ikke har noe med, hadde han ikke vært mannen min i utgangspunktet.

Anonymkode: ec15d...83a

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min erfaring etter 20 år i det private næringsliv; 

De som skylder på "taushetsplikt", men samtidig har alt tilgjengelig bak en kode, skjuler helt andre ting enn jobbrelaterte ting ;)

Skrevet

Jobber i helsevesenet, så absolutt taushetsplikt, ingen har mobilkoden min heller. Legger jobben på jobb. 

Anonymkode: 700c9...93b

Skrevet

Jobber i det offentlige helsevesenet. 
Jeg makulerer arbeidslista mi ved vaktskiftet og har jobb-telefonen i lomma ved mindre jeg trenger å ta tiden og/eller kontakte spl/lege. 
På min private telefon har jeg kun mail, Teams og vaktbok - alle disse er låst med kode/ansiktgjenkjenning. 

Ved pasient/pårørendekontakt forsikrer jeg meg alltid om at den som ringer er hovedpårørende og at pas har samtykket til å dele informasjon med navngitte personer (med fødselsnr) 

Anonymkode: cfc6a...4ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har satt meg godt inn i både avtalene jeg signerer og gjeldende regelverk, og jeg har diskutert uklarheter med både OGC (internadvokater) og IT-avdelingen.

Jeg jobber med konfidensiell informasjon, men sjelden i kategorien høyt konfidensielt (f.eks. særlig sensitive GDPR-saker eller der konsekvensene av lekkasje kan være svært alvorlige). Informasjon i denne kategorien håndteres alltid særskilt: den sendes ikke via e-post eller telefon uten kryptering, den kan ikke blandes med private apper, og dokumenter kan ikke tas ut av kontoret.

En vanlig jobbtelefon med konfidensiell informasjon er derimot noe annet. Her er det lov å ha private apper, og innenfor rammene av taushetsplikten er det helt greit at både mann og barn låner telefonen – på samme måte som at jeg kan ha dokumenter i vesken eller at PC-en på hjemmekontoret innimellom står ulåst. Dette er vurdert som akseptabelt.

Kort sagt: hadde jeg ikke hatt full tillit til at mannen min ikke snoker i hjemmekontoret eller apper han ikke har noe med, hadde han ikke vært mannen min i utgangspunktet.

Jeg bryter taushetsplikten min hvis jeg har liggende papirer hjemme som andre har tilgang til. At de ikke benytter tilgangen har ingen betydning.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Rødvinsfilosofen skrev (19 timer siden):

En vanlig misforståelse er at 

«så lenge man snakker pent om

vedkommende - så går det greit».

Taushetsplikten er i de aller fleste tilfeller absolutt.

Man kan verken bekrefte eller avkrefte.

Kun motta informasjon.

Min erfaring er at taushetsplikten er dårligst ivaretatt på små tettsteder, hvor alle kjenner alle, og «ingenting er så farlig».

Der roller blandes sammen.

Hvor «alle» antar at «alle andre» vet

Små lokale bygder er vanskelig da alle kjenner alle. Jeg har løst med med at all info jeg har fått mens jeg er på jobb, den blir kun hos meg. Jeg deltar ikke i samtalene dersom det blir snakk om det på privaten 

Endret av Stoltskeiv
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...