Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører mange si det har lite for seg, men det spørs kanskje på bakgrunnen?

La oss si at man kommer inn på det på en eliteinstitusjon som John Hopkins, Harvard University (Chan) el. Har det noen verdi da? Hvis man eks har lang klinisk profesjonsutdanning og ingeniørfaglig bakgrunn i tillegg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De jeg kjenner som har master i folkehelsevitenskap har alle fått relevante jobber i kommune, stat, akademia… Du trenger ikke dra til Harvard eller Johns Hopkins. Du vil uansett neppe komme inn og/eller du vil ikke ha råd til å gå der. 

Anonymkode: 737a2...1bf

• Hjerte 1
Skrevet

Ta heller master i spesialpedagogikk eller i samfunn og helse. Eventuelt i økonomi og ledelse 

Anonymkode: e4f66...3b7

Skrevet

Verdi for hva? Hva vil du bruke utdanningen til? Hva ønsker du jobbe med? 

Anonymkode: 5c70e...ca8

Skrevet

Jeg tok det fordi det er relevant for jobben min.

Jeg hadde ikke tatt en master uten noe mål og mening med den.

Anonymkode: c7cb3...323

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De jeg kjenner som har master i folkehelsevitenskap har alle fått relevante jobber i kommune, stat, akademia… Du trenger ikke dra til Harvard eller Johns Hopkins. Du vil uansett neppe komme inn og/eller du vil ikke ha råd til å gå der. 

Jo, jeg vil nok komme inn siden jeg har gått på lignende skole i USA tidligere, men det er det med penger. Jeg kan ikke se for meg at det gitt en god nok ROI? Jeg jobber allerede i det offentlige og ligger rundt millionen, men skulle gjerne tatt litt videreutdanning eller en master til for å klatre høyere.

Men det skal jo en del til for å forsvare en slik utdanning nå. Da må jeg være sikret å gå opp med 200k i lønn eller mer. Derfor jeg lurer 

Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

Jo, jeg vil nok komme inn siden jeg har gått på lignende skole i USA tidligere, men det er det med penger. Jeg kan ikke se for meg at det gitt en god nok ROI? Jeg jobber allerede i det offentlige og ligger rundt millionen, men skulle gjerne tatt litt videreutdanning eller en master til for å klatre høyere.

Men det skal jo en del til for å forsvare en slik utdanning nå. Da må jeg være sikret å gå opp med 200k i lønn eller mer. Derfor jeg lurer 

Hvorfor må du være sikret på å gå opp 200k i lønn eller mer? Er det fordi mastergraden koster cirka 200k? 

Anonymkode: e51fb...63b

Skrevet

Master er normalt 90 eller 120 poeng. 

Studiepoeng altså. 

Anonymkode: 776d5...d00

Skrevet
Majer skrev (4 timer siden):

Spesielt når du tjener så godt tror jeg ikke en Ivy-master vil gi deg så mye mer i Norge. Hvis du tjener 1 mill i Norge regner jeg med du har lederoppgaver? Da kan kanskje en MBA ved siden av jobb være bedre ROI. Tapt arbeidsinntekt vil for din del være dyrere enn skolepengene i USA. Men trenger du egentlig master når du allerede har kommet så høyt i lønn i det offentlige? Du vil kunne tjene mer i det private, hvis du finner riktig lederstilling. 
Eliteuniversiteter i USA åpner ikke like mange dører i Norge som i USA.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor må du være sikret på å gå opp 200k i lønn eller mer? Er det fordi mastergraden koster cirka 200k? 

Anonymkode: e51fb...63b

TS har vel regnet ut hvor mye en master koster (inkludert tapt arbeidsinntekt), og sett på hvor mange år hen regner med å jobbe, og sett på økonomien i det. Noe som er lurt. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spesielt når du tjener så godt tror jeg ikke en Ivy-master vil gi deg så mye mer i Norge. Hvis du tjener 1 mill i Norge regner jeg med du har lederoppgaver? Da kan kanskje en MBA ved siden av jobb være bedre ROI. Tapt arbeidsinntekt vil for din del være dyrere enn skolepengene i USA. Men trenger du egentlig master når du allerede har kommet så høyt i lønn i det offentlige? Du vil kunne tjene mer i det private, hvis du finner riktig lederstilling. 
Eliteuniversiteter i USA åpner ikke like mange dører i Norge som i USA.

Så det kan være lurere å ta enkeltemner i det jeg mangler? Jeg har en mellomlederstilling uten personalansvar, men flere av stillingene jeg kikker på ønsker erfaring og/eller kunnskap om politiske prosesser og en del andre "systemting" jeg ikke har. Har allerede noe ledelse og økonomi så litt redd for at MBA blir litt "smør på flesk", men hadde ellers tenkt det samme

Endret av Majer
Oppklaring
Skrevet
Majer skrev (Akkurat nå):

Så det kan være lurere å ta enkeltemner i det jeg mangler? Jeg har en mellomlederstilling uten personalansvar, men flere av stillingene jeg kikker på ønsker erfaring og/eller kunnskap om politiske prosesser og en del andre "systemting" jeg ikke har 

Hvis det er ledelse du ser for deg videre ville jeg heller tatt MBA enn master i folkehelse. Enkeltemner er nok vanskeligere å selge inn i en lønnsforhandling/jobbsøkeprosess enn en master (MBA). 
https://utdanning.no/utdanningsoversikt/master_business_administration_mba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...