AnonymBruker Skrevet 5. oktober #61 Skrevet 5. oktober Vetle er fint, forbinder det bare med kjekke gutter/menn. Anonymkode: 346e1...931 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #62 Skrevet 5. oktober Når jeg hører navnet Vetle, tenker jeg underernært mann med hårtap som sykler i kondomdress til jobb. Jobber som regel som mellomleder. Anonymkode: 69998...24d 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #63 Skrevet 5. oktober På mi dialekt, så betyr det vesle. Så ikkje aktuelt for min del. Anonymkode: 8b701...174
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #64 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er nynorskdialekt? Dialekt er dialekt! Ja,jeg måtte bemerke det. Anonymkode: 09767...26d Sikkert dialektar i nynorskkommunar? Eg lar den passere. Anonymkode: 8b701...174 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #65 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 17.30): Ja, jeg synes Vetle er et fint navn. Men det kan jo også være fordi jeg er "gammel", og at det var mange som fikk det navnet på 80/90 tallet? Det er jo et relativt normalt navn på en mann som i dag er 35-40 år? Så kanskje ikke det "kuleste" navnet i dagens generasjon, og ikke det dagens foreldregenerasjon liker best. Men et navn besteforeldre antagelig vil synes er ganske fint og normalt. Anonymkode: 0a121...495 Skivebom! På 80-tallet var det nesten ingen som fikk navnet Vetle. Det begynte å ta seg opp på 90- tallet, men er nå mer populært enn noen gang før. Anonymkode: f44bf...3f8 2
Alice123 Skrevet 5. oktober #66 Skrevet 5. oktober Jeg syntes det er fint, på samme måte som at Atle er et fint navn. Jeg er fra Østlandet og sier "lille" og ikke ulike variasjoner av "vesle", og har ikke før denne tråden koblet Vetle og vesle. 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #67 Skrevet 5. oktober Det er ikkje kun i Sogn at Vetle betyr lille. Det betyr det samme i Kvinnherad, Hardanger og Sunnhordland. Vetleguten og Veslejenta. Personlig liker eg ikkje namnet. Anonymkode: 152a5...fb8 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #68 Skrevet 8. oktober Liker det ikke. Vet om fler som heter det og liker ikke navnet Anonymkode: 56a30...31b
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #69 Skrevet 8. oktober Jeg liker det navnet. Anonymkode: 8cb6b...aed 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #70 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 17.05): Hva er nynorskdialekt? Dialekt er dialekt! Ja,jeg måtte bemerke det. Anonymkode: 09767...26d Jeg skrev aldri «nynorskdialekt» men «nynorske-dialekter» som jeg tror de fleste klarer å skjønne betyr dialekter i områder der nynorsk er hovedmål. Anonymkode: 5044d...53e 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #71 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg skrev aldri «nynorskdialekt» men «nynorske-dialekter» som jeg tror de fleste klarer å skjønne betyr dialekter i områder der nynorsk er hovedmål. Anonymkode: 5044d...53e Riktig. Og Vetle er brukt som adjektiv synonymt til lille i mange nynorske dialekter, med geografisk spredning. Navnet betyr årling eller bjørnunge som også viser til noe ungt/lite. Jeg liker det ikke, som trolig kommer av betydningen, assosiasjoner og som flere har skrevet at gutten vil bli for stor eller liten for navnet. Det sagt finnes det mange mye verre navn å velge, og det er jo hva dere ønsker som avgjør. Anonymkode: 39ab4...0b2 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #72 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 20.55): Det er ikkje kun i Sogn at Vetle betyr lille. Det betyr det samme i Kvinnherad, Hardanger og Sunnhordland. Vetleguten og Veslejenta. Personlig liker eg ikkje namnet. Anonymkode: 152a5...fb8 Jeg er fra Sunnhordland, og det er ingen som sier vetle for vesle på Stord, Fitjar eller Bømlo i allefall. Ikke i min generasjon eller etterpå. Så det gjelder på ingen måte hele Sunnhordland. Anonymkode: f1a74...040
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #73 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg er fra Sunnhordland, og det er ingen som sier vetle for vesle på Stord, Fitjar eller Bømlo i allefall. Ikke i min generasjon eller etterpå. Så det gjelder på ingen måte hele Sunnhordland. Anonymkode: f1a74...040 Kanskje ikke på øyene, men indre Sunnhordland bruker det, selv om yngre generasjoner gjerne ikke gjør det lengre. Anonymkode: 39ab4...0b2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå