AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:26 #1 Skrevet fredag kl. 08:26 Jeg er ute etter en symaskin som skal brukes til rette sømmer før oppklipp av strikke gensere. Skal også brukes til å sy ermene fast til bilen. Kanskje etter hvert, hvis jeg får til å sy så ville det vært gøy å kunne bruke den til å sy enkle plagg. Barneklær som kjoler, bukser uten glidelås, men snor i livet osv osv. Jeg har sett på Panduro sin side at de har maskiner, men aner virkelig ikke hvilken av de som egner seg. På forhånd takk for hjelpen 😊 Anonymkode: 3ad7c...e43
Gulline Skrevet fredag kl. 08:33 #2 Skrevet fredag kl. 08:33 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ute etter en symaskin som skal brukes til rette sømmer før oppklipp av strikke gensere. Skal også brukes til å sy ermene fast til bilen. Kanskje etter hvert, hvis jeg får til å sy så ville det vært gøy å kunne bruke den til å sy enkle plagg. Barneklær som kjoler, bukser uten glidelås, men snor i livet osv osv. Jeg har sett på Panduro sin side at de har maskiner, men aner virkelig ikke hvilken av de som egner seg. På forhånd takk for hjelpen 😊 Anonymkode: 3ad7c...e43 Da trenger du bare en enkel symaskin. Ikke bli fristet til å kjøpe dyre, avanserte maskiner. Det kan du kjøpe brukt på Finn senere, eventuelt. Jeg kan anbefale Janome som jeg har erfaring med selv. Forhør deg i en butikk hvor de selger symaskiner. Si hva du trenger maskinen til og at du er nybegynner. Mange butikk gir gratis sykurs slik at du kan bli kjent med maskinen.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:55 #3 Skrevet fredag kl. 08:55 Gulline skrev (19 minutter siden): Da trenger du bare en enkel symaskin. Ikke bli fristet til å kjøpe dyre, avanserte maskiner. Det kan du kjøpe brukt på Finn senere, eventuelt. Jeg kan anbefale Janome som jeg har erfaring med selv. Forhør deg i en butikk hvor de selger symaskiner. Si hva du trenger maskinen til og at du er nybegynner. Mange butikk gir gratis sykurs slik at du kan bli kjent med maskinen. Takk for tips om Janome. Jeg har forsøkt å finne butikk som selger maskin her jeg bor og det er bare Panduro. Kjenner du til noen butikker som selger og gir kurs i f.eks. Akershus? Anonymkode: 3ad7c...e43
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:01 #4 Skrevet fredag kl. 09:01 Sy ermer på bilen? Anonymkode: 479fa...4c3
Gulline Skrevet fredag kl. 09:02 #5 Skrevet fredag kl. 09:02 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for tips om Janome. Jeg har forsøkt å finne butikk som selger maskin her jeg bor og det er bare Panduro. Kjenner du til noen butikker som selger og gir kurs i f.eks. Akershus? Anonymkode: 3ad7c...e43 Nei, sorry. Ta telefonen og ring litt rundt. Det er ikke sikkert noen har kurs lengre, men de kan hvertfall gi en rask innføring i det viktigste 😀Lykke til. Å sy er kjempekjekt.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:04 #6 Skrevet fredag kl. 09:04 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sy ermer på bilen? Anonymkode: 479fa...4c3 Bolen. Skrivefeil… Anonymkode: c6acc...7cb
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:07 #7 Skrevet fredag kl. 09:07 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sy ermer på bilen? Anonymkode: 479fa...4c3 😂😂😂 Skulle være bolen. Anonymkode: 3ad7c...e43
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:08 #8 Skrevet fredag kl. 09:08 Gulline skrev (4 minutter siden): Nei, sorry. Ta telefonen og ring litt rundt. Det er ikke sikkert noen har kurs lengre, men de kan hvertfall gi en rask innføring i det viktigste 😀Lykke til. Å sy er kjempekjekt. Takker for hjelpen 😊 Anonymkode: 3ad7c...e43 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:33 #9 Skrevet fredag kl. 10:33 Må man ta service på symaskiner? Anonymkode: 9dc2d...8a2
AnonymBruker Skrevet i går, 14:41 #10 Skrevet i går, 14:41 Men bruker du symaskin og tynn sytråd til å sy ermer på bolen til en strikkegenser? Blir ikke det veldig stramt og rart? Anonymkode: d9460...924
AnonymBruker Skrevet i går, 14:53 #11 Skrevet i går, 14:53 Er enig i at Janome er gode symaskiner. Har hatt min i ca 28 år nå, og har aldri hatt problemer med den. Har heller ikke hatt den på service heller ☺️ En ting du ikke bør gjøre er å kjøpe en billig maskin, og en som i tillegg er så lett at den «danser» på bordet, for den får du ingen syglede med. Men, har du prøvd å sy armene til bolen med symaskin? Blir det bra da? Anonymkode: c29df...00b 1
Gulline Skrevet i går, 15:01 #12 Skrevet i går, 15:01 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er enig i at Janome er gode symaskiner. Har hatt min i ca 28 år nå, og har aldri hatt problemer med den. Har heller ikke hatt den på service heller ☺️ En ting du ikke bør gjøre er å kjøpe en billig maskin, og en som i tillegg er så lett at den «danser» på bordet, for den får du ingen syglede med. Men, har du prøvd å sy armene til bolen med symaskin? Blir det bra da? Anonymkode: c29df...00b Jeg for min del syr slikt for hånd med tykk nål og tråder fra strikketøyet. Men godt å se at flere har god erfaring med Janome. Jeg for min del vil sammenligne den med den gamle Singer-maskinen som min mor brukte i alle år.
Thorn Skrevet i går, 15:20 #13 Skrevet i går, 15:20 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): En ting du ikke bør gjøre er å kjøpe en billig maskin, og en som i tillegg er så lett at den «danser» på bordet, for den får du ingen syglede med. Anonymkode: c29df...00b Jeg startet med en billig Singer fra Obs, siden jeg var usikker på om sying helt kom til å være min greie. Det var absolutt mye syglede, og den oppfylte alle mine behov som nybegynner. Jeg brukte min så mye at jeg etter noen år oppgraderte til kraftigere maskin og overlock i tillegg, da visste jeg også av erfaring hvilke funksjoner jeg ønsket meg i ny maskin. Tenker det kan være helt supert å kjøpe en billig startermaskin hvis man ikke har ambisjoner om å starte med noe veldig komplisert og ikke vet om man kommer til å sy mye.
Elle Melle Skrevet i går, 15:30 #14 Skrevet i går, 15:30 https://faebrik.no/products/faebrik-janome-symaskin?srsltid=AfmBOooE2ez3OfPtvhGne9SEOughL3e5uPrGKXxpgvIOzFb-rvCHwTfR Man bør egentlig velge den dyreste og "enkleste" maskinen man har råd til. De aller billigste er en dårlig investering og gir liten mulighet for syglede og mange frustrasjoner. Man det er selvsagt heller ikke lett å bruke mye penger på noe man ikke bruker ofte. Men skal man kose seg med å sy litt og vil lære mer, bør man litt opp i pris. Eller kjøpe en god og gammel overhalt maskin fra et verksted. Streng tatt er det aller best om du har et symaskinversted i nærheten og å velge et merke de kan ta service på.
Gulline Skrevet i går, 16:18 #15 Skrevet i går, 16:18 Elle Melle skrev (46 minutter siden): https://faebrik.no/products/faebrik-janome-symaskin?srsltid=AfmBOooE2ez3OfPtvhGne9SEOughL3e5uPrGKXxpgvIOzFb-rvCHwTfR Man bør egentlig velge den dyreste og "enkleste" maskinen man har råd til. De aller billigste er en dårlig investering og gir liten mulighet for syglede og mange frustrasjoner. Man det er selvsagt heller ikke lett å bruke mye penger på noe man ikke bruker ofte. Men skal man kose seg med å sy litt og vil lære mer, bør man litt opp i pris. Eller kjøpe en god og gammel overhalt maskin fra et verksted. Streng tatt er det aller best om du har et symaskinversted i nærheten og å velge et merke de kan ta service på. En fantastisk kvinne jeg følger i en sygruppe har masse maskiner hjemme på syrommet sitt. Samtlige maskiner er kjøpt brukte på Finn. Hun er en fantastisk syerske men anbefaler altså å kjøpe maskinene brukt.
Elle Melle Skrevet i går, 17:08 #16 Skrevet i går, 17:08 Gulline skrev (46 minutter siden): En fantastisk kvinne jeg følger i en sygruppe har masse maskiner hjemme på syrommet sitt. Samtlige maskiner er kjøpt brukte på Finn. Hun er en fantastisk syerske men anbefaler altså å kjøpe maskinene brukt. De gamle maskinene (fra 50, 60 og 70-tallet) kostet kanskje et par månedslønner for f.eks en lærer. De hadde en kvalitet som var ment å vare. Så om man har en gammel maskin som er i orden, er den virkelig verd å ta vare på. 1
Gulline Skrevet i går, 17:36 #17 Skrevet i går, 17:36 Elle Melle skrev (27 minutter siden): De gamle maskinene (fra 50, 60 og 70-tallet) kostet kanskje et par månedslønner for f.eks en lærer. De hadde en kvalitet som var ment å vare. Så om man har en gammel maskin som er i orden, er den virkelig verd å ta vare på. Det har du helt rett i. Søsteren min har Singeren ennå. Den gang ble ting laget for å vare, som du sier.
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #18 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 10.26): Jeg er ute etter en symaskin som skal brukes til rette sømmer før oppklipp av strikke gensere. Skal også brukes til å sy ermene fast til bilen. Kanskje etter hvert, hvis jeg får til å sy så ville det vært gøy å kunne bruke den til å sy enkle plagg. Barneklær som kjoler, bukser uten glidelås, men snor i livet osv osv. Jeg har sett på Panduro sin side at de har maskiner, men aner virkelig ikke hvilken av de som egner seg. På forhånd takk for hjelpen 😊 Anonymkode: 3ad7c...e43 Hva er budsjettet ditt da? Selv kjøpte jeg som nybegynner Fæbrik sin symaskin, og har aldri angret på den. Til datteren min kjøpte vi Janomes Driva. Også et godt nybegynnervalg. Anonymkode: 8bc01...828
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå