AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:39 #1 Skrevet fredag kl. 07:39 Jeg har logget inn på jobb Gmail i nesten 1 år uten noe problem. Denne kontoen ble laget uten telefonnummer. Mitt mobilnummer er knyttet til min private google konto og selvfølgelig ønsker jeg ikke å oppgi det nå. Noen tips? Anonymkode: 263b6...6b3
Illuminatum Skrevet fredag kl. 07:55 #2 Skrevet fredag kl. 07:55 Pussig at man ikke har egen epost i jobbsammenheng. Holder meg langt unna firmaer som opererer med gmail i jobbsammenheng, men det er jo ikke poenget. Det er imidlertid ikke problem å ha samme telefonnummer på flere gmailkontoer. Det brukes jo kun for å dokumentere at du er den du er, og gjenopprette passord samt motta varsler og koder. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:05 #3 Skrevet fredag kl. 08:05 Illuminatum skrev (12 minutter siden): Pussig at man ikke har egen epost i jobbsammenheng. Holder meg langt unna firmaer som opererer med gmail i jobbsammenheng, men det er jo ikke poenget. Det er imidlertid ikke problem å ha samme telefonnummer på flere gmailkontoer. Det brukes jo kun for å dokumentere at du er den du er, og gjenopprette passord samt motta varsler og koder. Men jeg vil ikke oppgi mitt mobilnummer til google. Kan noen i IT teamet til bedriften fjerne denne mobilbekreftelsen? Anonymkode: 263b6...6b3
Illuminatum Skrevet fredag kl. 13:36 #4 Skrevet fredag kl. 13:36 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men jeg vil ikke oppgi mitt mobilnummer til google. Kan noen i IT teamet til bedriften fjerne denne mobilbekreftelsen? Anonymkode: 263b6...6b3 Har dere virkelig et IT team og samtidig bruker Gmail? En trenger ikke tofaktobeskyttelse. Dette kan slås av. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:41 #5 Skrevet fredag kl. 13:41 Vi har Gmail på jobben. I Schibsted, så stort selskap. Adressen er ikke Gmail.com, men Schibsted.com, men løsningen er fra Gmail. Anonymkode: 6afac...de0 2
Gidavmeg Skrevet fredag kl. 13:46 #6 Skrevet fredag kl. 13:46 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men jeg vil ikke oppgi mitt mobilnummer til google. Kan noen i IT teamet til bedriften fjerne denne mobilbekreftelsen? Anonymkode: 263b6...6b3 Det må du nesten spørre dem og ikke oss om 🤷🏻♀️ 1
Handerrefyren Skrevet fredag kl. 13:54 #7 Skrevet fredag kl. 13:54 Jeg har logget inn på jobb Gmail i nesten 1 år uten noe problem. Denne kontoen ble laget uten telefonnummer. Mitt mobilnummer er knyttet til min private google konto og selvfølgelig ønsker jeg ikke å oppgi det nå. Noen tips? Men jeg vil ikke oppgi mitt mobilnummer til google. Kan noen i IT teamet til bedriften fjerne denne mobilbekreftelsen? de har alt oppgitt dette til google, ser ikke problemet. det er mage nivåer her, selv bruker jeg Google som mail klient på flere mail konti, det er lettvint og tilgjengelig fra "hvorsomhelst og hvasomhelst" usikker på om det er mulig å fjerne, men to-faktor er å anbefale i disse tider, Det er Google som har all management av kontoer, tviler på om noen lokal kan gjøre mer en det su selv kan gjøre!
TBL12 Skrevet fredag kl. 13:55 #8 Skrevet fredag kl. 13:55 Google tilbyr en komplett løsning til bedrifter. Denne ligner på privat Gmail, men inkluderer flere verktøy, større kvoter, sentralisert administrasjon med mer. Løsningen for bedrifter er en tjeneste bedriften betaler for. Behovet for telefonnummer er som nevnt for å enklere kunne gjenopprette tilgangen til kontoen. To faktor autentisering løses igjennom Google Authenticator. Om det er krav om telefon nr avgjøres av IT avdeling i organisasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:00 #9 Skrevet fredag kl. 14:00 Illuminatum skrev (6 timer siden): Pussig at man ikke har egen epost i jobbsammenheng. Holder meg langt unna firmaer som opererer med gmail i jobbsammenheng, men det er jo ikke poenget. Det er imidlertid ikke problem å ha samme telefonnummer på flere gmailkontoer. Det brukes jo kun for å dokumentere at du er den du er, og gjenopprette passord samt motta varsler og koder. Gmail finnes også for business Mange som bruker dette i jobbsammenheng, sammen med f.eks. google workspace. Relativt ordinært, selv om mange benytter den mer tradisjonelle "Microsoft-pakken". Anonymkode: 3a3f7...a82
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:02 #10 Skrevet fredag kl. 14:02 Illuminatum skrev (24 minutter siden): Har dere virkelig et IT team og samtidig bruker Gmail? En trenger ikke tofaktobeskyttelse. Dette kan slås av. Svært dårlig råd. Tofaktor er generelt et knallgodt tillegg som absolutt alle bør sette opp, uansett formål med bruk. IT-avdeling vil man ofte ha selv ved bruk av Google som e-postleverandør, det er ikke så stor forskjell på det og exchange, egentlig. Mange tror Google/GMail kun er et privatpersonprodukt - skivebom. Anonymkode: 3a3f7...a82 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:29 #11 Skrevet fredag kl. 16:29 Jeg jobber i NRK, vi bytter leverandør på kontorsystemer fra Microsoft Office til Google nå i år. Og jeg regner jo med at det blir tofaktorautorisering der også, akkurat slik vi har nå. Og jeg skjønner ikke hvorfor du spør her hvis du har en IT-avdeling å spørre? Det er jo ikke slik at vi her kan vite hvilke krav som settes til innlogging hos dere, dette kan jo variere fra bedrift til bedrift, og er vel hos de fleste bedrifter av en viss størrelse sentralt gitt. Anonymkode: 4bea8...ecf 2
Brukernavn84 Skrevet i går, 13:18 #12 Skrevet i går, 13:18 AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 15.41): Vi har Gmail på jobben. I Schibsted, så stort selskap. Adressen er ikke Gmail.com, men Schibsted.com, men løsningen er fra Gmail. Anonymkode: 6afac...de0 Da har dere ikke Gmail, dere har Google Workspaces. Det er sikkert samme oppsett som det trådstarter bruker på sin arbeidsplass. Angående trådstarters spørsmål: IT-avdelingen din har allerede lagt telefonnummeret ditt inn i Google Workspaces, og du har allerede oppgitt nummeret til Google i forbindelse med din private konto. Så hva er problemet?
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #13 Skrevet 21 timer siden Illuminatum skrev (På 26.9.2025 den 15.36): Har dere virkelig et IT team og samtidig bruker Gmail? En trenger ikke tofaktobeskyttelse. Dette kan slås av. Det er da helt normalt? Har jobbet for flere bedrifter som har brukt Googles løsninger, og kan ikke helt se hvordan de er noe dårligere enn det Microsoft leverer. Anonymkode: e00e9...dea
DesmondMiles Skrevet 5 timer siden #14 Skrevet 5 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er da helt normalt? Har jobbet for flere bedrifter som har brukt Googles løsninger, og kan ikke helt se hvordan de er noe dårligere enn det Microsoft leverer. Anonymkode: e00e9...dea Sannsynligvis lærte vedkommende noe nytt i dag, for det gjorde jeg. Har bare jobbet på steder som har brukt Microsoft sine løsninger. Ante ikke at Google tilbød e-postløsninger for bedrift, selv om jeg burde ha forstått det når jeg tenker meg om! Endret 5 timer siden av DesmondMiles
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden Brukernavn84 skrev (21 timer siden): Da har dere ikke Gmail, dere har Google Workspaces. Det er sikkert samme oppsett som det trådstarter bruker på sin arbeidsplass. Merkelig påstand. Har brukt Workspace siden før det het Workspace og GMail er og har alltid vært en del av Google Workspace-pakken. Anonymkode: 5ffca...591
Brukernavn84 Skrevet 4 timer siden #16 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Merkelig påstand. Har brukt Workspace siden før det het Workspace og GMail er og har alltid vært en del av Google Workspace-pakken. Anonymkode: 5ffca...591 Du har rett, det kalles Gmail uansett om det er privat eller bedrift. Men poenget mitt er uansett det samme som før: den oppførselen som trådstarter reagerer på styres av IT-avdelingen på jobben, så det er de hun må snakke med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå