Gå til innhold

Dere som mener at man ikke kan se hcg utvikling på g-test

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg må bare si at jeg irriterer meg grenseløst over dere som sier at man ikke kan måle hcg utvikling på g - test 🙈 Min erfaring tilsier noe helt annet og jeg har fått en god dose erfaring de siste månedene. Første graviditet endte i kjemisk og dette oppdaget jeg ved å ta g test hver dag (ulike merker) og streken ble svakere. I neste graviditet ble strekene  sterkere for hver dag og hcg målt i blodprøve viste også at testene hadde rett. Hcg økte og var på det meste på 78 000. Dessverre endte denne graviditeten i en MA i uke 8 og pga mistanke om blæremola har jeg måtte ta hcg måling blodprøve hver uke nå i fire uker. Fra hcg lå på 2000 har jeg målt med urinstix (babyplan, metode og rfsu) og jeg ser en nedgang for hver gang på disse strimlene. Testene blir svakere og svakere. Jeg ser at mange kommenterer; strek er strek. Slapp av osv. ja det er helt sant at man ikke kan gjøre noe til eller fra om man mister i kjemisk, tidlig SA men det er noe med det å ha en viss oversikt over det som skjer i kroppen. 

Anonymkode: 5e8f0...9b4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg testet hver dag med tester fra samme merke. Testen på mandag kunne være strek på, tirsdag litt sterkere, onsdag litt svakere enn mandag igjen, torsdag var lik som onsdag osv. Det ble baby av det. 😊

Anonymkode: c2acc...afb

• Nyttig 2
Skrevet

Har hatt mange kjemiske selv, og er enig med deg. Strek er ikke bare strek.  Jeg kan se klart og tydelig på testene om det ikke går rette veien. På andre forumer, slik som prøve-forumene på reddit, er det helt vanlig å følge med på stigningen på testene. Det er egne forumer dedikert kun til hcg tester, og masse eksempler på hvordan svak strek/sterk strek, dårlig stigning/god stigning har resultert i både kjemiske, ektopiske og vellykkede graviditeter. 

Jeg vet ikke hvorfor det er en sånn ukultur her på KG om å være nedlatende og avfeiende. Det er sånn gammeldags holdning der man skal få kvinner til å føle seg hysteriske bare fordi de ønsker å ha innsikt og kontroll over sin egen kropp og egen graviditet.  Det er ikke sånn andre steder. 🤔

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Etter 10 svangerskap så kan jeg med hånden på hjertet si at man ikke alltid kan se på strekene på graviditetstester om det går galt eller ikke. Har hatt streker som var like svak i 10 dager pluss digital som ikke økte hvor det har endt i frisk baby. Og jeg har hatt fine stigende tester hvor baby ikke utviklet seg og det ikke har vært liv. 

Tenker man skal være forsiktig med å være så bastant begge veier. 

Anonymkode: c00d5...d9a

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tenker man skal være forsiktig med å være så bastant begge veier. 

Anonymkode: c00d5...d9a

Absolutt enig meg deg 👍

Jeg har selv en del testing bak meg og opplevde både SA hvor hcg stigning var fint (både på tester og blodprøver), SA hvor det ikke var stigning på testene (tok ikke blodprøver da), og en graviditet hvor jeg nå er i uke 24 hvor testene ikke ble sterkere. 

Det viktigste etter min mening er å ikke spre panikk - dårlig stigning KAN være dårlig tegn, men det kan også gå bra. Å være bastant å påstå at "med denne stigningen kommer det sikkert til å gå galt", så mener jeg at man gjør akkurat det. 

Dessverre er det ingen garantier i prøver-gamet, og selv med "greit stigning" på testene, så kan det gå galt likevel. Når jeg svarer i tråder hvor noen prøver å tyde HCG-stigning utifra streker så prøver jeg alltid å få gjennom denne nyanseringen. Og har man en positiv test, så har man hcg i kroppen og burde (frem til det motsatte er bevist) regne seg selv som gravid. (Unntak hvis man tester ut Ovitrelle, eller etter en SA/MA/dødfødsel/provosert abort)

• Liker 1
Skrevet

Det er vel det at når folk bruker tester for å se om de vil beholde eller miste..så er det 99 prosent av mennsker som sier.. ikke bruk tester for dette. Pga ingen kan fortelle om tester er sterke..så betyr det at ting går bra...eller at testene blir svakere..betyr ikke at man vil miste..

Eneste man kan 100 prosent få vite er blodprøver.

Ser jo ofte her inne der folk legger ut tester som er svakere...og nesten hele kommentarfeltet sier...dette ser dessverre dårlig ut...og så ender det i en bra graviditet.

Du kan jo få positive tester...folk gratulerer etc...noen dager etter får man kjemisk.

Så jeg skjønn hva du mener..men som sakt blodprøve er det som vil gi en person 100 svar om dette går bra eller dårleg 

Skrevet
mommyaka skrev (51 minutter siden):

Ser jo ofte her inne der folk legger ut tester som er svakere...og nesten hele kommentarfeltet sier...dette ser dessverre dårlig ut...og så ender det i en bra graviditet.

Det er ikke min erfaring i det hele tatt. Hvor er disse kommentarfeltene? Min erfaring er at de aller fleste er forsiktige med å spå utfall. De er positive, oppfordrer til å teste på nytt noen dager senere, kommenterer på at væskeinntak og ytre faktorer kan påvirke resultatene. 

Er flere som sier "strek er strek, ro deg ned", selv når streken åpenbart blir svakere dag for dag. Sånne kommentarer er irriterende.

• Liker 3
Skrevet

Du har misforstått hva som blir sagt. 

Poenget er at man ikke kan tolke styrken på streken. Strek er gravid, ingen strek er ikke-gravid. 

Årsaken til det leser du av spriket i innlegg i denne tråden.

Men... jeg har jo mang en gang erfart at ingen er mer ekspert på graviditet og barn enn de som kun har ett barn 😂

Anonymkode: b516f...2ca

• Liker 2
Skrevet
Hjertefisk skrev (45 minutter siden):

Det er ikke min erfaring i det hele tatt. Hvor er disse kommentarfeltene? Min erfaring er at de aller fleste er forsiktige med å spå utfall. De er positive, oppfordrer til å teste på nytt noen dager senere, kommenterer på at væskeinntak og ytre faktorer kan påvirke resultatene. 

Er flere som sier "strek er strek, ro deg ned", selv når streken åpenbart blir svakere dag for dag. Sånne kommentarer er irriterende.

Det siste du skriver er jeg enig i.

Men jeg har vært på slike forum siden. Jeg prøvde på min første som nå er 14 år siden. Og ser mange slike innlegg 

• Liker 1
Skrevet

Det er selvsagt feilmarginer med å måle hcg med graviditetstest, men for min del har det alltid gitt riktig svar.

To ganger god og tydelig stigning. 5 ganger ikke. Svake og streker som ikke blir signifikant sterkere har alltid endt med spontanabort 

Man må ikke bli bastant nei. Men tenker noen ganger at folk sprer falskt håp når folk med svake tester i uke 5-6 får beroligende svar

Anonymkode: a668e...730

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har misforstått hva som blir sagt. 

Poenget er at man ikke kan tolke styrken på streken. Strek er gravid, ingen strek er ikke-gravid. 

Årsaken til det leser du av spriket i innlegg i denne tråden.

Men... jeg har jo mang en gang erfart at ingen er mer ekspert på graviditet og barn enn de som kun har ett barn 😂

Anonymkode: b516f...2ca

Jeg har tre levende barn. Hilsen ts.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er selvsagt feilmarginer med å måle hcg med graviditetstest, men for min del har det alltid gitt riktig svar.

To ganger god og tydelig stigning. 5 ganger ikke. Svake og streker som ikke blir signifikant sterkere har alltid endt med spontanabort 

Man må ikke bli bastant nei. Men tenker noen ganger at folk sprer falskt håp når folk med svake tester i uke 5-6 får beroligende svar

Anonymkode: a668e...730

Helt enig! 
og som sagt. Det gikk jo galt med meg, da fosteret sluttet å utvikle seg i uke 7-8. Men hcg var sterk i starten og det stemte overens med testene. Men en kjemisk graviditet kan man «lett» spotte ved å følge med på disse strimlene. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror veldig få mener at urintester som over tid blir svakere eller forblir svake er et godt tegn. 

Problemet er bare at det er vanskelig å fastslå at det er et dårlig tegn. Og ikke minst så kan det skape bekymring hos folk som tester på feil tidspunkt om dagen, siden hcg i urinen kan variere mye.

Det enkleste og beste er selvsagt å teste blod hos legen. Det er den eneste indikatoren som ikke har stor feilmargin, verken på resultat eller fare for brukertegn. 

Er du så stresset over testresultatene at du trenger å ty til et internettforum så kan du like gjerne gå til legen. Det er gratis for gravide og dermed billigere enn å bruke mange urinstrips. 

Ingen urintester som er til salgs over disk oppgir at de tester for tegn på spontanabort/kjemisk. De lages for å fastslå graviditet eller ikke og i tilfelle av noen få for å fastslå graviditetens omtrentlige lengde med stor usikkerhet. 

Anonymkode: 43b4a...a05

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror du mistolker årsaken til at det sies man ikke skal benytte testene til å vurdere hcg. 

1 - det sies fordi det er ikke det testene er ment for. 

2 - man har ulike mengder hcg i urin fra tid og dag. 

3 - testene kan ha ulike mengder fargestoffer hvis de er fra ulike batcher eller ulike merker. 

4 - Det kan skape unødig bekymring. 

5 - Hcg fortsetter f.eks å stige ved MA. 

Man kan absolutt se at teststrek blir sterkere eller ikke. Men det gir ikke noe garanti eller svar for noe som helst. Som ivf pasient over mange år med mange forsøk bak meg så vet jeg at selv med høye hcg tall i blodprøve så betyr ikke det at det ender bra. Ei heller at lave tall i starten betyr at det går galt. Hcg tall er ikke så svart/hvitt som du fremstiller det. 

Forstår du blir frustrert, men det er ikke svart/hvitt rett frem enkelt som du tenker. På generell basis så er graviditetstester ment til å gi svar på gravd, ikke gravid. De er ikke ment til å bruke for å analysere noe som skal analyseres på et lab. 

Anonymkode: 73e44...9d9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror du mistolker årsaken til at det sies man ikke skal benytte testene til å vurdere hcg. 

1 - det sies fordi det er ikke det testene er ment for. 

2 - man har ulike mengder hcg i urin fra tid og dag. 

3 - testene kan ha ulike mengder fargestoffer hvis de er fra ulike batcher eller ulike merker. 

4 - Det kan skape unødig bekymring. 

5 - Hcg fortsetter f.eks å stige ved MA. 

Man kan absolutt se at teststrek blir sterkere eller ikke. Men det gir ikke noe garanti eller svar for noe som helst. Som ivf pasient over mange år med mange forsøk bak meg så vet jeg at selv med høye hcg tall i blodprøve så betyr ikke det at det ender bra. Ei heller at lave tall i starten betyr at det går galt. Hcg tall er ikke så svart/hvitt som du fremstiller det. 

Forstår du blir frustrert, men det er ikke svart/hvitt rett frem enkelt som du tenker. På generell basis så er graviditetstester ment til å gi svar på gravd, ikke gravid. De er ikke ment til å bruke for å analysere noe som skal analyseres på et lab. 

Men hvor har jeg skrevet at det er noe garanti for at det går bra om man ser økning? Jeg skriver jo selv at jeg opplevde MA til tross for at det var fine stigninger på strimlene. Det jeg skriver er at man fint kan avlese at hcg øker ved hjelp av disse strimlene, og man kan også spotte kjemisk graviditet tidlig dersom man bruker de riktig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 8.46):

Men hvor har jeg skrevet at det er noe garanti for at det går bra om man ser økning? Jeg skriver jo selv at jeg opplevde MA til tross for at det var fine stigninger på strimlene. Det jeg skriver er at man fint kan avlese at hcg øker ved hjelp av disse strimlene, og man kan også spotte kjemisk graviditet tidlig dersom man bruker de riktig. 

Ja man kan det i noen tilfeller, men ikke alltid. Så derfor er jeg kritisk til din kritikk til dem som sier man ikke skal/bør bruke tester til å vurderer hcg. Det er ikke der testene er ment for, og det kan gi mye unødig bekymring når ting egentlig er helt fint og normalt.

Bruker man testene rett så bruker man dem ikke til å vurdere hcg stigning. For det er ikke reelt. Har man høy hcg tidlig, så kan hook effekten slå inn. Har man lav hcg i starten kan det at det tar tid før de blir så sterke som man selv forventer gi bekymring. Har man MA eller exu etc så vil stigningen fortsette og man kan da tenke at ting er normalt, selv når det ikke er det. Testene er laget for og ment for å gi svar på graviditet eller ikke.  Så blir det opp til hver enkelt om de vil bruke masse tester for å sjekke om og om igjen. Men faktum er fremdeles at de ikke er ment til det og det kan gi unødig bekymring pm testene ikke utvikler seg som den enkelte forventer, og man da kanskje ikke får komme til hos lege for å sjekke hcg fordi det er ikke grunn for bekymring eller kapasitet hos helsevesenet for å ta inn alle med bekymringer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 8.46):

Jeg har hatt to tester samtidig, samme urin, samme merke på testen. Den ene var dobbelt så sterk som den andre. Så ja, blir testene svakere og svakere er det et dårlig tegn og lurt å sjekke videre, men de som får mest sånne svar du henviser til er de som stresser over at streken ikke har doblet seg helt i styrke, eller at streken ikke har blitt mye sterkere. Og da er det jo greit å informere om at testene ikke er laget for å vise hvor langt man er på vei, og derfor ikke blir kontrollert for dette. Strekene blir sterkere med økt hcg, men det er unødvendig hvor skremt mange blir av en litt svakere strek (inkludert meg, dagen før denne doble testen). 

Anonymkode: 61cb1...9f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...