Gå til innhold

"Kosthold er kilo - trening er gram". Stemmer dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både kilo og gram er kosthold og kalori-balanse. 

Trening er helse, overskudd og velvære. 

Anonymkode: 7d7ce...52e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhodet ikke. Synes det er den evige unnskyldningen til "latksapsslankerne" her inne. 

Kun når man teller kalorier forbrent når man er aktiv. 

Det er nærmest umulig å holde en lav vekt og stram krapp kun på kosthold med alderen. Man trenger muskelmasse som forbrenner kalorier jevnt gjennom dagen. 

I beste fall blir man bleikfeit, om man kniper nok igjen på mat. Mens aktivitet i tillegg til å forbedre forbrenningen bidrar til en strammere og slankere kropp, som igjen øker motivasjonen for å fortsette. 

Anonymkode: e2ec2...ae7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må trene/bevege meg mer før jeg begynner å gå ned i vekt. Går knapt ned om jeg bare fokuserer på færre kalorier.

Anonymkode: d289b...86d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hører dette ofte, leste det også på Grete Roede sin hjemmeside.

Stemmer det med din erfaring?

Kan man gå ned i vekt om man kutter ut småspising og kun spiser når man er sulten?

Småspiser/trøstespiser endel dessverre. Har fått opp fra 60 til 64 kg. på de siste årene. 170 høy.

Har ikke gjort så mye med kostholdet enda, annet enn å kun spise godteri i helger. Spiser stort sett sunt ellers. Har gått fra å være veldig inaktiv til å trene styrke og kondisjon ca 3 ganger i uken. 30 min hver gang.+ gå litt flere turer. Vil jeg kunne tape ca 5-6 kilo ved å fortsette denne treningen og kun spise når jeg er sulten? 

Anonymkode: 913ae...492

Virker sånn på min kropp ja. Kostholdet har størst effekt. Men kroppen SER jo mye bedre ut med styrkestrening også da, etter min smak. Komboen er idealet synes nå jeg :) 

Anonymkode: 3a113...3c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, overhodet ikke. Synes det er den evige unnskyldningen til "latksapsslankerne" her inne. 

Kun når man teller kalorier forbrent når man er aktiv. 

Det er nærmest umulig å holde en lav vekt og stram krapp kun på kosthold med alderen. Man trenger muskelmasse som forbrenner kalorier jevnt gjennom dagen. 

I beste fall blir man bleikfeit, om man kniper nok igjen på mat. Mens aktivitet i tillegg til å forbedre forbrenningen bidrar til en strammere og slankere kropp, som igjen øker motivasjonen for å fortsette. 

Kommer dermed an på hvorfor ts spør. 
De som trenger å slanke seg bør slanke seg først, også bygge muskler etterpå. Å gjøre dette samtidig er nesten umulig. 

https://www.forskning.no/trening/er-det-mulig-a-ga-ned-i-vekt-og-samtidig-bygge-muskler/1577991

Anonymkode: e160a...541

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja... 

Jeg får mindre søtsug når jeg trener, og småspiser mindre. Jeg har ikke gått ned så mye i vekt da, men jeg har gått ned mange størrelser. 

Har vel gått ned tre kilo, og gått ned fra str 40 til 36 i bukse. Men hvis vekten er viktigere enn størrelse, så vil jeg absolutt anbefale fokusere mer på kosthold enn trening. Er det derimot midjemål du ønsker gå ned, så ville jeg fokusert mye på trening. 

Anonymkode: 47ad3...d88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det stemmer i stor grad. En må trene steinhard cardio i 1t for å forbrenne en liten sjokolade, da er det enklere å droppe den sjokoladen. En annen faktor mange glemmer er at en blir mye mer sulten av trening, så om en ikke er bevisst på det, så et det lett å spise mer uten at en legger merke til det

Anonymkode: 945ed...a11

Men det krever fortsatt bare den ene timen med innsats iløpet av døgnet. Å stå imot den sjokoladen er en kamp hvert eneste våkne minutt for mange. Skal man spare 500 kalorier på en dag går man rundt og kjemper mot kronisk sult og søtsug. Eller man kan melde seg på en spinningtime, og så er det gjort.

1 times arbeid i døgnet, versus disiplin 24 timer i døgnet, for meg er det regnestykket kjempelett.

Jeg løper, jeg går turer, svømmer, sykler, løfter på vekter. Og jeg spiser så mye godis jeg bare orker. Går ikke opp i vekt i det hele tatt så lenge jeg holder meg aktiv, og kroppen er stram som bare det.

Anonymkode: f3ae5...5b8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, stemmer. Men jeg ser 5 kg lettere ut enn før, og bruker str 38 istedenfor 40. Men vekta viser fremdeles 70 kg. Det har kommet med styrketrening 💪

Anonymkode: 1633a...ca0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 19.01):

Kommer dermed an på hvorfor ts spør. 
De som trenger å slanke seg bør slanke seg først, også bygge muskler etterpå. Å gjøre dette samtidig er nesten umulig. 

https://www.forskning.no/trening/er-det-mulig-a-ga-ned-i-vekt-og-samtidig-bygge-muskler/1577991

Anonymkode: e160a...541

Det handler da virkelig ikke om å bygge muskler. Men å vedlikeholde muskler. Alle offentlige programmer etc. legger opp til en kombinasjon av kosthold og trening - med god grunn. Hvis du ikke gjør det, vil kroppen miste muskler sammen med fett, og vekten kan raskt stoppe opp fordi forbrenningen faller raskt. 

AnonymBruker
Skrevet

For min del merker jeg at jeg går raskere ned når jeg gjør begge deler. I tillegg tror jeg det hjelper med å ikke bli for slapp i huden,  men mulig det er innbilning. 

Anonymkode: 47459...381

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...