AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:51 #1 Skrevet fredag kl. 05:51 Hører dette ofte, leste det også på Grete Roede sin hjemmeside. Stemmer det med din erfaring? Kan man gå ned i vekt om man kutter ut småspising og kun spiser når man er sulten? Småspiser/trøstespiser endel dessverre. Har fått opp fra 60 til 64 kg. på de siste årene. 170 høy. Har ikke gjort så mye med kostholdet enda, annet enn å kun spise godteri i helger. Spiser stort sett sunt ellers. Har gått fra å være veldig inaktiv til å trene styrke og kondisjon ca 3 ganger i uken. 30 min hver gang.+ gå litt flere turer. Vil jeg kunne tape ca 5-6 kilo ved å fortsette denne treningen og kun spise når jeg er sulten? Anonymkode: 913ae...492
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:57 #3 Skrevet fredag kl. 05:57 Du går ned i vekt om du ligger i kaloriunderskudd. Du må gå to timer rask tur for å forbrenne èn melkerull. Derfor er det å spise mindre mer effektivt enn å trene når det kommer til vektnedgang. Det er enklere å la være å spise den melkerullen enn å gå to timer tur hver gang man spiser 450 kcal ekstra. Men trening vil hjelpe på, selvsagt. Jeg merker at de gangene jeg trener jevnlig OG spiser sunt og moderat, så går jeg ned mer enn om jeg bare spiser sunt og moderat. Man forbrenner litt på trening også, selv om det ikke er så mye. I tillegg har trening en indirekte effekt ved at man ofte ikke har lyst på usunn og mye mat rett før og rett etter trening. Så hvis man trener jevnlig så vil det hjelpe til å holde kostholdet bra. Anonymkode: 6e424...8c6 8 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:04 #4 Skrevet fredag kl. 06:04 Ja! Som de over skriver! Jeg er på et sted i livet hvor jeg ikke får trent noen ting. Har likevel gått ned 15 kg. Går ca 5-6000 skritt daglig. Så jeg har gått ned kun av å ligge i underskudd. Anbefaler å legge inn dine tall i en TDEE kalkulator, så ser du hva du forbrenner i dag, og hvor mye du må ligge på for å gå ned i vekt. https://tdeecalculator.net Anonymkode: e160a...541 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:21 #5 Skrevet fredag kl. 06:21 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hører dette ofte, leste det også på Grete Roede sin hjemmeside. Stemmer det med din erfaring? Kan man gå ned i vekt om man kutter ut småspising og kun spiser når man er sulten? Småspiser/trøstespiser endel dessverre. Har fått opp fra 60 til 64 kg. på de siste årene. 170 høy. Har ikke gjort så mye med kostholdet enda, annet enn å kun spise godteri i helger. Spiser stort sett sunt ellers. Har gått fra å være veldig inaktiv til å trene styrke og kondisjon ca 3 ganger i uken. 30 min hver gang.+ gå litt flere turer. Vil jeg kunne tape ca 5-6 kilo ved å fortsette denne treningen og kun spise når jeg er sulten? Anonymkode: 913ae...492 Det er nok riktig i den forstand at man skal trene veldig mye for å brenne alle kaloriene man kan få i seg med litt småspising og mellommåltider. Du kan løpe langt på energien i en sjokolade eller en youghurt. For mange vil det nok fungere å spise bare når man er sulten. Jeg har prøvd det, men mitt problem er at det skal store mengder mat til for å bli mett. Mye mer enn kroppen trenger. Jeg spiste i mange år til jeg var mett og stoppet der, men passerte til slutt 150kg. Når jeg spiste bare det kroppen trengte av mat var jeg alltid sulten, hele døgnet, og den kampen mot sulten tapte jeg til slutt hver gang. Slankekur etter slankekur og diett etter diett havarerte. For meg har løsningen nå vært å få sultregulerende medisin for å få kontroll på matinntaket. Anonymkode: acc92...d49 1 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:30 #6 Skrevet fredag kl. 06:30 Ja! Det er vanskelig å trene seg ned i vekt, med mindre du er veldig overvektig og plutselig begynner å bevege deg mye. Da vil du gå litt ned i begynnelsen, men på lengre sikt er det kostholdet som må gjøres noe med. Trening er dog bra for å hindre vektoppgang - i tillegg til alle de andre helsemessige fordelene det gir. Anonymkode: 7deb3...169 1 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:32 #7 Skrevet fredag kl. 06:32 I tillegg kan trening regulere blodsukkeret for de som har diabetes (mulig også for de som har følsomt blodsukker generelt). Regulert blodsukker kan gjøre at f.eks. jeg som har diabetes forbrenner litt mer/bedre. Anonymkode: 7deb3...169 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:39 #8 Skrevet fredag kl. 06:39 Ja, det er sant som alle sier over! Den første, største og mest synlige effekten får du av kostholdsendringer. Det sagt, økt muskelmasse gir en hel rekke positive helseeffekter, deriblant økt basalforbrenning. Så det er absolutt lurt å legge inn noen økter med lysbetont aktivitet i uka. Det viktigste med trening er dog å finne en form du synes er gøy - å presse seg igjennom noe man misliker gir sjeldent varig effekt. Anonymkode: 9866e...d1b 2 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:23 #9 Skrevet fredag kl. 07:23 Det er helt riktig, ja. Så er det jo sånn at økt muskelmasse øker grunnforbrenningen. I tillegg kan mange rett og slett oppleve økt motivasjon i sitt forsøk på vektnedgang når de også trener - blant annet fordi de da på flere måter enn den ene merker at kroppen endrer seg det bedre. Men for vektnedgangen i seg selv betyr treningen lite. Det kan man også se positivt på: Selv de med en hektisk hverdag og liten både tid og motivasjon for å begynne å bruke timer på trening kan fint gå ned i vekt. Nesten like effektivt som de som trener en hel del, til og med. Så det stemmer, ja. Jeg har selv gått ned 12-15 kilo uten å trene noe som helst fast, men det hele er også meget godt vitenskapelig dokumentert. Anonymkode: 03e5d...94c 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:29 #10 Skrevet fredag kl. 07:29 Ikke uenig i det som skrives over. Men! For egen del er jeg mye flinkere med mat når jeg trener. Jeg vil ikke ødelegge en god dag med noe junk på kvelden - da føler jeg at treningen blir nullet ut. Mens om jeg ikke trener så kan det jo være det samme, da er det bare å pøse innpå. Det er ikke logisk, men for meg er trening viktig fordi det gjør at kostholdet blir bedre. Anonymkode: c4fed...29a 5 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:29 #11 Skrevet fredag kl. 07:29 Ja, det stemmer. Man må trene mye og intensivt for at det skal ha merkbar effekt. Merk at jo mer muskelmasse du har, jo mer forbrenner du. Ergo så vil det å trene seg opp ha en større effekt på sikt. Anonymkode: 463a3...121 2 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:34 #12 Skrevet fredag kl. 07:34 Det er jo sant, men det er litt mer nyansert enn som så. ALLE har godt av trening, og når en ser at det å endre spisevanene ofte er det som vi ikke klarer å stå i over tid, så vil det å trene fast gi god helse OG mestring. Og når alt kommer til alt, så er det bedre å ha god fysisk helse og ha fedme, enn å bare ha fedme og dårlig fysisk helse (som igjen gjør noe med psyken). Jeg har selv erfart at det å få implementert trening først gjør at kroppen og hodet får det bedre, som igjen påvirker det jeg spiser. Økt muskelmasse øker også forbrenningen, derfor er styrketrening kombinert med kondisjonstrening helt perfekt for deg som ønsker å gå ned i vekt eller holde vekten stabil. Anonymkode: 10f23...d02 1 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:39 #13 Skrevet fredag kl. 07:39 Jeg har slanket bort 30 kg bare ved å spise mindre. Trent minimalt pga sykdom. Da snakker turer 1 time i uka. Anonymkode: 9cc38...75e 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:41 #14 Skrevet fredag kl. 07:41 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hører dette ofte, leste det også på Grete Roede sin hjemmeside. Stemmer det med din erfaring? Kan man gå ned i vekt om man kutter ut småspising og kun spiser når man er sulten? Småspiser/trøstespiser endel dessverre. Har fått opp fra 60 til 64 kg. på de siste årene. 170 høy. Har ikke gjort så mye med kostholdet enda, annet enn å kun spise godteri i helger. Spiser stort sett sunt ellers. Har gått fra å være veldig inaktiv til å trene styrke og kondisjon ca 3 ganger i uken. 30 min hver gang.+ gå litt flere turer. Vil jeg kunne tape ca 5-6 kilo ved å fortsette denne treningen og kun spise når jeg er sulten? Anonymkode: 913ae...492 Jeg tenker at svaret ikke er «tja». Og det er fordi vekt er så innmari tett lenket med psykisk helse. Og fordi aktivitet, ikke redusert til trening, men inkludert trening, er lenket til positiv utvikling innen egen psykiske helse. Og fordi pandemien viste oss at nærhet til snack er en faktor som ikke uventet øker forbruket av snack. Du bør for øvrig gjøre deg en regel, ts, at du aldri tror på noe som helst som firma som tjener penger på å selge vektendring (firma som velger å gjøre seg «ufarlige ved å late som om de er personer inkludert!) sier til deg. De tjener nemlig ikke penger på at du lykkes med vektendring. De tjener penger på at du mislykkes. Lykkes du er du kunde et halvår eller år. Mislykkes du er du kunde livet ut. Hvilken forretningsmodell tror du et firma med avkastning som mål vil sikte seg inn mot? Å endre vekt handler trolig vesentlig mer om å forbedre egen psykiske helse enn om å - gå ned eller opp i vekt. Og det handler uendelig mye mer om permanent livsstilsendring enn om dietter. Anonymkode: f6a33...dcd 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:43 #15 Skrevet fredag kl. 07:43 Gått fra 73 til 58 kg uten å trene en ting. Bare endret kostholdet. Anonymkode: f5e96...d20 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:46 #16 Skrevet fredag kl. 07:46 Leste dette passende innlegget, første denne personen nevner er SPIS MINDRE. Anonymkode: 2aad9...5db 1
Illuminatum Skrevet fredag kl. 07:50 #17 Skrevet fredag kl. 07:50 (endret) En times styrketrening kan kanskje forbrenne 300-500 kcal. 10000 skritt er 300-400 kcal. Dette er mindre enn 100 gram melkesjokolade. Men uansett fornuftig å trene. Øke basalforbrenningen og gir bedre helse. Endret fredag kl. 07:52 av Illuminatum 2 1
Harlekin Skrevet fredag kl. 08:00 #18 Skrevet fredag kl. 08:00 Jeg går bare opp i vekt jo mer jeg trener Én ting er at du skal trene mye for å forbrenne nok kalorier til at det har en effekt (eksempel: Jeg løp halvmaraton på lørdag og forbrente ca. 1200 kcal. Da løp jeg i to timer pluss), en annen ting er at jeg får økt appetitt av å trene. Men trening er likevel veldig viktig, både for fysisk og psykisk helse. Ja takk, begge deler, sier jeg! 1
aazy Skrevet fredag kl. 12:28 #19 Skrevet fredag kl. 12:28 Nja. For å gå ned i vekt er det kosthald som er greia. For å regulere å miste mest mogleg fett, må du spise godt og trene styrke. For å halde vekta er det erfaringsvis ekstremt utfordrande om du ikkje er aktiv. Nær alle som held vekta over tid er fysisk aktive. 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:36 #20 Skrevet fredag kl. 12:36 Det stemmer i stor grad. En må trene steinhard cardio i 1t for å forbrenne en liten sjokolade, da er det enklere å droppe den sjokoladen. En annen faktor mange glemmer er at en blir mye mer sulten av trening, så om en ikke er bevisst på det, så et det lett å spise mer uten at en legger merke til det Anonymkode: 945ed...a11 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå