Gå til innhold

Hvordan kan folk trives i blokk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Verre å bo i en ny blokk enn i en gammel. De bygde jo ordentlig før i mur og betong, nå spares det på alt. 

Anonymkode: 454c0...d87

Hæ? I ny blokk er det mye bedre isolasjon, man hører ingenting 

Anonymkode: e3c46...21d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Bor innenfor Ring 3 i Oslo, det er såogsi bare blokker/bygårder her. 

Et lite felt med rekkehus mot selve Ring 3, så selv om jeg hadde hatt de 16-18 mill det hadde kostet for de rekkehusene så frister det ikke så med forurensingen og støyen fra veien. 

2. Vi hater vedlikehold. Virkelig hater. Dugnad er greit, men det med å skifte tak/kledning/drenering/vedlikeholde uteområdene er sykt digg at styret organiserer. 

3. Jeg er ganske husredd 🫥🙈 Så om jeg vant i Lotto hadde jeg nok heller slått sammen to leiligheter enn å kjøpe enebolig. Tror jeg. 

Men ja, mest av alt hater vi vedlikehold og særlig det at det blir mer vanskelig å klage på støy fra annen enebolig enn fra et sameie/borettslag. 

Vi har mer lyd fra naboer enn feks kollegaen i enebolig. Men han plagdes for eksempel av naboens varmepumpe, basketballnett på garasjen og den evige gressklipperen og diverse dilldall naboen drev med utenfor sitt hus. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kommer aldri til å forstå hvordan folk kan leve i slike blokker som for meg er det samme som et stort kollektiv. Aldri gå ut av døra uten å treffe andre folk,aldri føle på privatliv om man sitter ute,støy og smell i dører. Og at folk ikke syns hage er positivt går over min begripelse. Da er folk så late at de heller vil sitte inne å scrolle og drive med meningsløse ting enn å stelle med hus og hage. Helt merkelig! 

Anonymkode: 25541...6e7

Har bodd i 2 rekkehus, enebolig, eldre bygård ala Frogner/Majorstuen og 4 ulike type blokker (høy og lav). 

Her vi bor nå, lavblokk - er vel der vi har stelt mest med hage og uteplass. 

Fordi egen balkong og liten hage på utsiden - men også fordi borettslaget har egen hagegruppe som gjør endel tiltak med trær, blomster og spiselige vekster + egne dyrkekasser. 

Når man bor tett har man en avklart distanse, og leser fort hvem som vil være i fred og hvem som vil slå av en prat på utsiden. 

I en by vil også eneboliger stå tett, så man kommer seg jo ikke ut døra uten å møte på naboene 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Morsom 😅bodd mye hus i mitt liv. Men aldri opplevd mus i veggen🙄

Anonymkode: e179b...cd2

Det har jeg - og den holdt seg ikke der... Naboene - uansett om de har sex, barn eller nachspiel - sitter ikke plutselig i sengen min midt på natten (dårlig vedlikeholdt leiebolig), og minnet om den panikkfølelsen kan sette så mangt i perspektiv. 

Jeg er også av de som føler at jeg har mer privatliv i blokk. Naboene kan bry seg om, men de bryr seg i liten grad med.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (2 minutter siden):

Det har jeg - og den holdt seg ikke der... Naboene - uansett om de har sex, barn eller nachspiel - sitter ikke plutselig i sengen min midt på natten (dårlig vedlikeholdt leiebolig), og minnet om den panikkfølelsen kan sette så mangt i perspektiv. 

Jeg er også av de som føler at jeg har mer privatliv i blokk. Naboene kan bry seg om, men de bryr seg i liten grad med.

Jeg er enig med deg. Heller bolig der det er folk som lager lyd enn mus i veggene.

Da jeg var barn bodde vi i et gammelt hus der musene hadde fest. De første årene hørte vi de krafse og lage ganger i veggene og de neste årene hørte vi de løpe rundt i de gangene de hadde laget. Flere ganger pilte de over gulvet, ene gangen løp en mus forbi meg da jeg skulle ta fram skolesekken fra hjørnet av rommet mitt.

Et annet hus jeg leide hadde det samme. Og jeg satte opp feller, men turte ikke tømme de selv så jeg ringte til moren min som kom hver gang og tømte fellene for meg (har en helt nydelig og den snilleste moren). 

Jeg leier halvdelen av en tomannsbolig nå, men ønsker å flytte og det er blokker jeg ser etter. Jeg vet ikke om jeg får noe lån noe sted, og jeg har faktisk ikke sett noen som leier ut blokkleiligheter. Enten bor de der eller så selger de.

Anonymkode: 36ace...a5b

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig med deg. Heller bolig der det er folk som lager lyd enn mus i veggene.

Da jeg var barn bodde vi i et gammelt hus der musene hadde fest. De første årene hørte vi de krafse og lage ganger i veggene og de neste årene hørte vi de løpe rundt i de gangene de hadde laget. Flere ganger pilte de over gulvet, ene gangen løp en mus forbi meg da jeg skulle ta fram skolesekken fra hjørnet av rommet mitt.

Et annet hus jeg leide hadde det samme. Og jeg satte opp feller, men turte ikke tømme de selv så jeg ringte til moren min som kom hver gang og tømte fellene for meg (har en helt nydelig og den snilleste moren). 

Jeg leier halvdelen av en tomannsbolig nå, men ønsker å flytte og det er blokker jeg ser etter. Jeg vet ikke om jeg får noe lån noe sted, og jeg har faktisk ikke sett noen som leier ut blokkleiligheter. Enten bor de der eller så selger de.

Anonymkode: 36ace...a5b

Jeg er enig med dere, men…det var noen som skrev i nabotråden at hun bor i en blokk og de har mus på loftet. Hvordan er det mulig? 

Anonymkode: e3c46...21d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så sykt husredd og hatet å være alene hjemme i eneboligen. Elsker derimot å være alene hjemme i leiligheten min, føler meg mye tryggere mtp sikkerhet, og har alltid en nabo å spørre om hjelp hvis jeg trenger det. 

Anonymkode: d12e7...3c7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sofiei skrev (5 timer siden):

Så det er ingenting imellom der? 

Selvfølgelig. Men så finnes det også folk som trives med å bo i blokk. 

AnonymBruker
Skrevet

Bor i blokk fra slutten av 60-tallet. Ingen problemer med lyd om det ikke er oppussing på gang - boring i betong forplanter seg bra gjennom veggene. Helt stille er det jo ikke, man kan høre ekkoet av musikk om noen har fest, men plages ikke av støy generelt og har aldri hørt naboer ha sex 😅

Blokkene er organisert i en ring rundt et stort bilfritt grøntområde, der vi har flere lekeplasser, fellesgriller, kjøkkenhage der jeg har et par pallekarmer, fotballbane, barnehage med mer. Har også stor balkong. Selvfølgelig hadde jeg syns det var fint med hage, men kan fremdeles sende ungene ut for å leke, og slipper å klippe gress eller måke snø. 

Så trives jeg faktisk med å ha mange naboer - det er supert at ungene alltid har noen å leke med, og har alltid noen å spørre om vi skal bort og trenger noen til å mate katten eller vanne blomstene. 

Det jeg liker dårligst er at selve husene er ganske stygge - men heldigvis slipper man se på de fra innsiden. Og utsikten er fantastisk ☺️

Anonymkode: bc868...519

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Svaret på «hvordan kan jeg bo når mennesker og ikke finne dem plagsomme» er at jeg velger å la være å finne dem plagsomme.

Samme her. Jeg er så vant til å bo i blokk at jeg ikke legger merke til mange av de lydene som mine besøkende nevner og irriteres av. Passer alltid på å ha en fin tone med nærmeste naboene og være på hils, i tilfelle det skulle være noe. Lyden av heisen, lyden av folk som går i trappa, slamring med dører osv- jeg bryr meg ikke. 

Det er også godt å slippe gå ut for å hente posten, bare tusle ned i oppgangen og hente pakker og post. Slippe måking osv. Godt å vite at døren nede er godt låst igjen og vi har kamera på ringeklokka der nede. Elsker at jeg ikke bor på bakkenivå.

Omvendt så er jeg engstelig når jeg er på besøk hos venner som bor i hus, alle lydene fra huset og lydene fra ute. Jeg blir redd for innbrudd osv

Anonymkode: fa9b8...b4d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Verre å bo i en ny blokk enn i en gammel. De bygde jo ordentlig før i mur og betong, nå spares det på alt. 

Anonymkode: 454c0...d87

ehh nei, det er strenger krav til isolasjon osv, mer lytt i gamle enn nye.

Anonymkode: 6b1e4...8ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 1.16):

Spesielt eldre blokker. Hvor du er så uheldig å høre nabo ha sex, går over gulvet, ja alle lyder fra andre. Hvordan orker dere? 
Selv har jeg bodd i flere eldre blokk leiligheter men har aldri trivdes. 

Anonymkode: 0c755...70d

Fordi vi mennesker er ulike. Hadde vært utrolig kjedelig om vi alle var like.

Anonymkode: 29b0a...f1a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil snu på spørsmålet:

Hvordan kan folk trives i enebolig utenfor byen?

Det er dét jeg ikke skjønner. Men, jeg skjønner at alle er forskjellige, så jeg gidder ikke bruke noe tid på å tenke på hvorfor det er sånn. 

Anonymkode: 68cd9...814

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (På 26.9.2025 den 2.55):

Fordi ikke alle kan bla opp 50 laken for å kjøpe villa i det fineste strøket... 

Burde være enkel logikk. 

Tror 1 villa i det fineste strøket koster mer en 50 tusen.

Anonymkode: b2fb5...24f

AnonymBruker
Skrevet

Husker med gru tilbake til tiden når jeg bodde i leilighet. Jeg hadde fast nattevaktsstilling, og det var så mye banking, lyder, borring, hælgåing og støy på dagtid at jeg endte opp med å bruke sovetabletter for ikke å bli gal av ssøvnmangel. Solgte og flyttet etter halvannet år.

Anonymkode: 5646d...c4c

• Nyttig 2
Skrevet
Mardina skrev (På 26.9.2025 den 2.55):

Fordi ikke alle kan bla opp 50 laken for å kjøpe villa i det fineste strøket... 

Burde være enkel logikk. 

50.000 for en villa?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 10.24):

Ikke snakk om MEG , jeg har ikke tenkt meg inn i en leilighet nei. Da gjør jeg det heller mer lettvint ute og leier folk til vedlikehold. 

Du vet jo ikke hva fremtiden vil bringe. Kanskje du ikke klarer å gå i trapper, og betaler da flere tusen i mnd for vaskehjelp til et område du ikke beveger deg i..

Kanskje du mister førerkortet, så du blir avhengig av hjelp til handling, legebesøk etc etc.

Har dine nærmeste sagt seg villig til å ta den rollen fordi du ønsker en hage å se ut i? Hagemøbler er som regel lave og ukomfortabelt for eldre/funksjonsnedsatte..

Det du prioriterer i dag, er ikke nødvendigvis en tanke verdig om noen år. 

Anonymkode: 3ee0a...018

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo ann på hvor mye man tåler det 

Det jeg bodde hørte man folk som trakk ned i do, tlf samtaler, sex, men det jeg synes var mest slitsomt var fotballkamper 

Anonymkode: a310f...473

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet jo ikke hva fremtiden vil bringe. Kanskje du ikke klarer å gå i trapper, og betaler da flere tusen i mnd for vaskehjelp til et område du ikke beveger deg i..

Kanskje du mister førerkortet, så du blir avhengig av hjelp til handling, legebesøk etc etc.

Har dine nærmeste sagt seg villig til å ta den rollen fordi du ønsker en hage å se ut i? Hagemøbler er som regel lave og ukomfortabelt for eldre/funksjonsnedsatte..

Det du prioriterer i dag, er ikke nødvendigvis en tanke verdig om noen år. 

Anonymkode: 3ee0a...018

Det vet jeg mer om enn deg tenker jeg. 

• Liker 1
Skrevet
Nowayback skrev (4 timer siden):

50.000 for en villa?

Du skjønner nok hva jeg mener. 

AnonymBruker
Skrevet

bygårdsleilighet vs leilighet i byen vs drabantbyleilighet er stor forskjell. 

Jeg har bodd i leilighet i byen med kun 2 leiligheter med inngang etasje og kun 4 etasjer, sjelden jeg møtte naboer og lite lyd. Deilig å kunne bo sentralt i ny leilighet og kunne gå til alt.

Anonymkode: 9dd40...346

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...