AnonymBruker Skrevet 26. september #21 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kommer aldri til å forstå hvordan folk kan leve i slike blokker som for meg er det samme som et stort kollektiv. Aldri gå ut av døra uten å treffe andre folk,aldri føle på privatliv om man sitter ute,støy og smell i dører. Og at folk ikke syns hage er positivt går over min begripelse. Da er folk så late at de heller vil sitte inne å scrolle og drive med meningsløse ting enn å stelle med hus og hage. Helt merkelig! Anonymkode: 25541...6e7 ..men så kommer den dagen hvor helsa di gjør det umulig å vedlikeholde hus og hage. Da kommer leilighet med heis som en lettelse. Anonymkode: d2126...e78 2 2 2
Sofiei Skrevet 26. september #22 Skrevet 26. september Mardina skrev (5 timer siden): Fordi ikke alle kan bla opp 50 laken for å kjøpe villa i det fineste strøket... Burde være enkel logikk. Så det er ingenting imellom der? 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #23 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg kommer aldri til å forstå hvordan folk kan leve i slike blokker som for meg er det samme som et stort kollektiv. Aldri gå ut av døra uten å treffe andre folk,aldri føle på privatliv om man sitter ute,støy og smell i dører. Og at folk ikke syns hage er positivt går over min begripelse. Da er folk så late at de heller vil sitte inne å scrolle og drive med meningsløse ting enn å stelle med hus og hage. Helt merkelig! Anonymkode: 25541...6e7 Jeg møter sjelden naboer når jeg går inn og ut. Faktisk møtes vi oftere på nærbutikken. Du går hardt ut og sier at folk er late som sitter og eh kremt gjør det samme som du gjør akkurat nå...😅 Fordi jeg har null interesse av blomster og gressklippere, vil ikke si at jeg sitter inne. Her samles vi nesten daglig når været tillater det og koser oss ute. Uten å måtte klippe gresset først. Vi bare ryddet etter oss, så blir gresset klippet av noen andre og vi kan bruke tiden på noe helt annet. Du virker ekstremt trangsynt og dømmende. Komisk nesten, da virker som du prøver å overtale deg selv. Når det er sagt, ser jeg folk sammenligne leilighet sentrumsnært og bolig utenfor byen. Men for dem som ønsker å bo sentralt, er det ofte for dyrt med tyve millioner pluss. Anonymkode: 3ee0a...018 6 5
AnonymBruker Skrevet 26. september #24 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg kommer aldri til å forstå hvordan folk kan leve i slike blokker som for meg er det samme som et stort kollektiv. Aldri gå ut av døra uten å treffe andre folk,aldri føle på privatliv om man sitter ute,støy og smell i dører. Og at folk ikke syns hage er positivt går over min begripelse. Da er folk så late at de heller vil sitte inne å scrolle og drive med meningsløse ting enn å stelle med hus og hage. Helt merkelig! Anonymkode: 25541...6e7 Jeg har ikke bodd i enorme blokker. Den ene var lang og kun 4 etasjer, den andre var smal og 8 etasjer. Møtte sjelden folk i gangen. Den lange blokka hadde mange innganger også. Det var ikke mye støy fra andre, hørte kun når det var borring i murveggen og det er ikke dagligdags. Hadde egen veranda begge steder og det var koslig. Nå bor jeg i stor enebolig, egen hage, usentralt. Gud hjelpe meg det er kjedelig! Jeg er ikke en sånn "sitte i hagen og kose meg"- person. Jeg sybes ikke det er koselig, det er insekter, pollen og naboer her også! Så lenge man ikke bor langt ute på bygda så er det ofte noen som ser en i hagen. Jeg er ikke et utendørsmenneske. Hele barndommen bodde jeg på et lite sted med mye natur og jeg er ferdig! Nå bor vi litt mer urbant, kort togtur fra Oslo. Når barna blir voksne selges huset og vi flytter inn i en leilighet ASAP! For meg er det koselig å vite at det er noen i naboleiligheten, det er folk når man går ut på gata. Å se utover byen gir meg ro, men jeg kan også finne stor glede i å se ut på ei litt travel gate. Jeg er ikke lat, men jeg synes hagearbeid er kjedelig. Plen er kjedelig og blomster er ekstremt kjedelig. Det gir meg mye mer å drive med gårdsarbeid som også er mye tyngre. Snømåking liker jeg, så det kommer jeg til å savne. Jeg liker å ta buss/trikk/bane, de går jo så ofte også. Jeg liker å våkne en søndag og vite at diverse museum, kafeer, marka er en liten trikk/banetur unna. Jeg liker å gå ut døra og møte folk med ulike religioner, kulturer, fødeland, interesser, politiske ståsted. Det gjør livet større. Anonymkode: c92c3...69b 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. september #25 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (35 minutter siden): ..men så kommer den dagen hvor helsa di gjør det umulig å vedlikeholde hus og hage. Da kommer leilighet med heis som en lettelse. Anonymkode: d2126...e78 Et viktig poeng! Mine foreldre hadde stort hus og stor hage. De brukte lang tid på å få solgt huset pga markedet. Da de endelig solgte og flyttet inn i en leilighet med heis fikk de mer overskudd. De sleit seg helt ut på det huset. Anonymkode: c92c3...69b 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #26 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg kommer aldri til å forstå hvordan folk kan leve i slike blokker som for meg er det samme som et stort kollektiv. Aldri gå ut av døra uten å treffe andre folk,aldri føle på privatliv om man sitter ute,støy og smell i dører. Og at folk ikke syns hage er positivt går over min begripelse. Har bodd i tre forskjellige blokker og to eneboliger. Bor i dag i enebolig med stor hage på baksiden av huset. Gatetun uten gjennomgangstrafikk. Likevel er min erfaring helt motsatt din. Her kan man ikke røre seg utenfor døren før en eller annen nabo skal slå av en prat. I leilighetene jeg har bodd var det helt stille og langt mer privatliv. Anonymkode: 7054f...955 8
AnonymBruker Skrevet 26. september #27 Skrevet 26. september Jeg liker blokk bedre enn enebolig og har erfaring med begge deler. Jeg har også råd til enebolig men liker at pengene er tilgjengelige til ting som for eksempel større reiser heller enn at de er bundet opp i bolig. Det er unektelig mindre arbeid og forpliktelse med blokkleilighet over enebolig og i mitt tilfelle har det vært større gevinst ved salg også når jeg har ville flytte på meg. Jeg liker også at jeg ikke samler på meg en million til jeg ikke trenger og mister oversikt over eller blir et handy feriehjem med flere ekstra soverom til venner og familie som vil overnatte ørten ganger i året fordi det er så praktisk og hyggelig. Jeg hører jo at det går litt i gangen og ytterdøra nede, naboer som pusser opp kan få det til å vrenge seg i meg innimellom etter noen år nå med utskifting av naboer. Jeg hører jo lyder fra de over og de ved siden ganske ofte men det irriterer meg ikke, det er litt hyggelig synes jeg selv om det er lyder fra naboer jeg ikke er spesielt vennskapelig med. Det er bare livstegn fra folk som ikke er mitt problem. Om unga til siden hyler eller alkisene over krangler så er det bare å sette seg bedre tilrette i sofaen og nyte eget dramafrie liv. Ang hage så har jeg to svære balkonger med mye å stulle med pluss at jeg har gigantiske sørvestvendte vindu som gjør at stuejungelen min elsker livet. Der har jeg et 50-talls planter som er like fin om sommeren som vinterstid når de med enebolig er ute å måker for tredje gang på en dag. Ikke trenger jeg klippe plen heller og borettslaget har store grøntområder rundt blokkene der det tusler både grevling, rev og rådyr om en ser ut på rett tidspunkt. Vi hører gressklippere ca annenhver uke når vaktmesteren slår vs nesten hele uka i nabolag med eneboliger. Ingen naboer har bikkjer som står å gjør hele dagen, unger som hopper på trampoline i timesvis eller går på slang og stjeler sukkerertene jeg skal ha i salaten. Man merker jo naboene i enebolig også med mindre man bor langt unna folk og jeg trives best der det er liv. Anonymkode: 46eb2...b94 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. september #28 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (1 time siden): ..men så kommer den dagen hvor helsa di gjør det umulig å vedlikeholde hus og hage. Da kommer leilighet med heis som en lettelse. Anonymkode: d2126...e78 Ikke snakk om MEG , jeg har ikke tenkt meg inn i en leilighet nei. Da gjør jeg det heller mer lettvint ute og leier folk til vedlikehold. Anonymkode: 25541...6e7 2
AnonymBruker Skrevet 26. september #29 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg møter sjelden naboer når jeg går inn og ut. Faktisk møtes vi oftere på nærbutikken. Du går hardt ut og sier at folk er late som sitter og eh kremt gjør det samme som du gjør akkurat nå...😅 Fordi jeg har null interesse av blomster og gressklippere, vil ikke si at jeg sitter inne. Her samles vi nesten daglig når været tillater det og koser oss ute. Uten å måtte klippe gresset først. Vi bare ryddet etter oss, så blir gresset klippet av noen andre og vi kan bruke tiden på noe helt annet. Du virker ekstremt trangsynt og dømmende. Komisk nesten, da virker som du prøver å overtale deg selv. Trangsynt? Nei, tvertimot så har jeg fått opp øynene for det gode liv med hus og hage. Det beste jeg vet er å komme hjem fra jobb til mitt eget hus og stelle ute i hagen ❤️ AnonymBruker skrev (1 time siden): Har bodd i tre forskjellige blokker og to eneboliger. Bor i dag i enebolig med stor hage på baksiden av huset. Gatetun uten gjennomgangstrafikk. Likevel er min erfaring helt motsatt din. Her kan man ikke røre seg utenfor døren før en eller annen nabo skal slå av en prat. I leilighetene jeg har bodd var det helt stille og langt mer privatliv. Anonymkode: 7054f...955 Her er en km til nærmeste nabo så de ser jeg aldri 😀 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når det er sagt, ser jeg folk sammenligne leilighet sentrumsnært og bolig utenfor byen. Men for dem som ønsker å bo sentralt, er det ofte for dyrt med tyve millioner pluss. Anonymkode: 3ee0a...018 Anonymkode: 25541...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #30 Skrevet 26. september Bodde i gammelt leilighetskompleks som student. Det er det roligste stedet jeg har bodd, selv om veggene var papirtynne og jeg hørte folk hoste og hørte hvilket tv-program de så på, så var jeg heldig med naboene. Det var veldig lite plagsom støy, kun hverdagslyder. Det er mer slitsomt å bo her jeg bor nå, i firemannsbolig av nyere standard. Ungdommer som har hinderløype og leker med ball inne, nabo som røyker på balkongen under meg (det må han jo få lov til), klipper gress om natta og parkerer motorsykkelen ved soveromsvinduet mitt (det må han også få lov til, da parkeringsplassen er plassert sånn, men jeg ønsker karma til arkitekten). Anonymkode: 685b8...f57 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #31 Skrevet 26. september Svarte visst ikke på hvorfor jeg bor sånn. Har ikke råd til annet. Anonymkode: 685b8...f57 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #32 Skrevet 26. september Handler mye om hvilke naboer man har. Vi trivdes godt i blokk, frem til det flyttet inn et par gamere som satt oppe hele natta og hoia. De hadde soverommet vegg i vegg med vårt. Like etter fikk vi vårt første barn, så regner med at han holdt dem våkne tilbake. Men poenget er at det er enklere å bo tett på et rolig ektepar, enn hva det er å bo under en familie på 5. Vi bor nå i rekkehus med en nabo ved siden av. Vi hører ingenting fra dem, men regner med de hører litt fra oss. Heldigvis grenser vårt soverom med deres bad, så er nok ikke alt for ille Anonymkode: 98c9d...396
AnonymBruker Skrevet 26. september #33 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Spesielt eldre blokker. Hvor du er så uheldig å høre nabo ha sex, går over gulvet, ja alle lyder fra andre. Hvordan orker dere? Selv har jeg bodd i flere eldre blokk leiligheter men har aldri trivdes. Anonymkode: 0c755...70d Dersom man velger å synes lyder fra andre mennesker - små, ubetydelige hverdagslige lyder som du beskriver, og ikke store, brysomme lyder (type vold, roping, psykisk uhelse etc) så kan man ikke bo i byer. Selv i moderne blokker vil man høre biler, musikk, utesteder, barn som leker i gata etc. Men det å synes andre mennesker sine hverdagslyder er til plage og ikke bare trivelig bakgrunnsstøy? Det er et aktivt valg. Svaret på «hvordan kan jeg bo når mennesker og ikke finne dem plagsomme» er at jeg velger å la være å finne dem plagsomme. Anonymkode: a3732...a82 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #34 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Spesielt eldre blokker. Hvor du er så uheldig å høre nabo ha sex, går over gulvet, ja alle lyder fra andre. Hvordan orker dere? Selv har jeg bodd i flere eldre blokk leiligheter men har aldri trivdes. Anonymkode: 0c755...70d Da jeg skulle kjøpe siste bolig der jeg bor nå så sto valget mellom et rekkehus og en blokk leilighet, valgte sistnevnt av flere grunner, men den viktigste var at det er lett og stelle i hus for en som vil ha minst mulig å gjøre hjemme. Men jeg velger bevist nyere blokker, kjøpte av utbygger før ferdigstilling, årsaken til at jeg velge nye blokker er jo akkurat det med at de er ganske lydtette, her er det tykt med betong i gulv og vegger, så ikke hørt et pip fra mine naboer nå på 2.5år Tviler på om jeg noen ganger kommer til å kjøpe meg enebolig, stor bolig med hage osv frister ikke veldig for meg, de får heller store famillier tar seg av. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kommer aldri til å forstå hvordan folk kan leve i slike blokker som for meg er det samme som et stort kollektiv. Aldri gå ut av døra uten å treffe andre folk,aldri føle på privatliv om man sitter ute,støy og smell i dører. Og at folk ikke syns hage er positivt går over min begripelse. Da er folk så late at de heller vil sitte inne å scrolle og drive med meningsløse ting enn å stelle med hus og hage. Helt merkelig! Anonymkode: 25541...6e7 1. jeg treffer sjeldent naboene når jeg går ut. 2. har like mye privatliv her som i en enebolig. 3. bra at du liker hage, langt ifra alle gjør det. 4. det finnes flere andre alternativer enn å enten stelle med hus eller hage og sitte inne å scrolle. Anonymkode: 6b1e4...8ad 2
AnonymBruker Skrevet 26. september #35 Skrevet 26. september Jeg har bodd i 3 forskjellige blokker. Og hørt veldig lite til naboene. Og møtte og sjelden på naboene, da jeg gikk inn og ut. Jeg har og bodd i enebolig på landet, med 60 mål tomt, og enebolig i boligfelt med 1 mål tomt. Og jeg trivdes ikke så godt i hus, synes det ble for mye arbeid. Og i huset på landet, så ble det skremmende stille. Nå bor jeg i halvparten av tomannsbolig, i borettslag, og elsker og bo sånn. og tenker at om 10-15 år, så kommer jeg nok til å flytte i blokk. Anonymkode: 44b5a...7dd
AnonymBruker Skrevet 26. september #36 Skrevet 26. september Daria skrev (9 timer siden): Jeg vil mye heller høre naboen ha sex enn å høre musene krafse i veggen... Morsom 😅bodd mye hus i mitt liv. Men aldri opplevd mus i veggen🙄 Anonymkode: e179b...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #37 Skrevet 26. september Enig. Er veldig glad i hi-fi og hjemmekino, ikke god lyd i hverdagen ville redusert min livskvalitet. Trenger også egne rom tilpasset. Anonymkode: e538e...d18
AnonymBruker Skrevet 26. september #38 Skrevet 26. september Spørs helt hvordan leilighet du velger. Bodd i hus ok når unger er små og de kan boltre seg i hage og inne. Uten at du må tenke på nabo over og under. Nå som de er voksne er det godt med leilighet. Låse døra og kan være borte i ukevis uten å tenke på gress som gror og vann som fryser i kulda. Hører ingen nabo . Å vi har soverom under hverandre 😅 Anonymkode: e179b...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #39 Skrevet 26. september Verre å bo i en ny blokk enn i en gammel. De bygde jo ordentlig før i mur og betong, nå spares det på alt. Anonymkode: 454c0...d87 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #40 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Morsom 😅bodd mye hus i mitt liv. Men aldri opplevd mus i veggen🙄 Anonymkode: e179b...cd2 De fleste hus har det Anonymkode: e3c46...21d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå