Gå til innhold

Hvordan kan folk trives i blokk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spesielt eldre blokker. Hvor du er så uheldig å høre nabo ha sex, går over gulvet, ja alle lyder fra andre. Hvordan orker dere? 
Selv har jeg bodd i flere eldre blokk leiligheter men har aldri trivdes. 

Anonymkode: 0c755...70d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke eldre leiligheter å foretrekke? Aldri soverom mot soverom. Fine store kvadratiske rom. Kjøkken adskilt fra stue og med vindu. Leilighetene er også mer en dobbelt så store som dagens. De er jo laget for familier og med vakker funksjonalitet. 

Obs: Med eldre tenker jeg på 90-tallet og tidligere.

Anonymkode: e87e8...e22

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor ikke i hus fordi jeg ikke orker tanker på vedlikehold, klippe hage osv.. Neitakk

Anonymkode: 9cd63...992

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg vil mye heller høre naboen ha sex enn å høre musene krafse i veggen...

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Mange bra tips her!

Anonymkode: 6a54a...e1f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle har 30 millioner +++ til overs så de kan kjøpe en enebolig på St. Hanshaugen i Oslo.

Bor man i en by, har folk uten en gedigen arv eller advokatlønn rett og slett ikke noe valg enn å bo i blokk.

Anonymkode: c9e93...46d

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i flere blokker opp igjennom. Felles for dem alle er at jeg omtrent aldri har hørt et pip fra naboen. At det er lydt i en blokk har jeg rett og slett aldri opplevd.

Leilighet er nice fordi det er sentralt. Man er ikke avhengig av bil hele tiden. Ville jeg heller hatt enebolig? Ja, faktisk. Men det koster jo 5-10 ganger så mye, om man vil bo like sentralt.

For meg og min famile er lokasjon viktigst. Nærhet til Oslo sentrum er alfo og omega.

Anonymkode: 68cd9...814

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi ikke alle kan bla opp 50 laken for å kjøpe villa i det fineste strøket... 

Burde være enkel logikk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er langt over mitt budsjett å bo i noe annet enn en leilighet. Alternativet er et telt i skogen eller hus mange timer unna med bil fra familien, jobb, barn sin skole, venner og generelt nettverk.

Så ille er det ikke å bo i blokk. 

Anonymkode: bb4af...17f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt enebolig og skal aldri tilbake. Det er så mye enklere med leilighet. Her jeg bor er det også felles svømmebasseng, treningssenter, kinorom mm, og jeg har en akkurat passe stor leilighet med utsikt over hele byen. Det er absolutt ingenting jeg savner med å bo i hus.

Ser noen argumenterer med pris, men i de fleste byer er jo bynære leiligheter langt dyrere enn eneboliger utenfor byen.

Anonymkode: 4f195...7b6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har prøvd enebolig i 10 år, men har endelig flyttet tilbake til leilighet i en bygård. Jeg finner en helt annen ro her enn i eget hus. Vi har flyttet knapt en km, men mer sentralt som også gir meg større trivsel i nabolaget. Vi hører lite fra naboer over/under/ved siden av. 

Anonymkode: 5e123...823

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd en del i blokk. Både som student, og som nyetablert. Og har aldri opplevd det folk skriver om her inne. 

Det må være mindretallet som bor i blokker uten skikkelige etasjeskiller, og som ikke følger brannforskrifter etc. til materialer mellom enheter. Ser alltid for meg blokken som brant i London for få år siden når jeg leser om at man hører alt. Men tror jo ikke tilstandene kan være like dårlig på blokker i Norge. 

Uansett. Bor i enebolig nå. Det har sine fordeler og ulemper. Elsker plassen, lyset, det å kunne gå rett ut i hage og platting, ha bilen under tak i samme bygg... Men savner blokk når de store prosjektene må tas, innkjørselen er snødd inn, eller jeg er alene og hører rare lyder. 

Anonymkode: 98fda...cc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på blokka om man hører mye eller ikke. Og hva folk gjør. 

Og så kan det i perioder være mye byggestøy i områder med eneboliger om alle skal fikse ting.

Alt kommer jo an på. 

Pris kommer også mye an på beliggenhet og standard.

Anonymkode: 74e56...c20

• Liker 1
Skrevet

Noen bryr seg ikke om lyd? 
Jeg har bodd i flere og synes det har funket fint. Noen ganger er det litt støy, men ikke verre enn at jeg kunne leve med det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det må være mindretallet som bor i blokker uten skikkelige etasjeskiller, og som ikke følger brannforskrifter etc. til materialer mellom enheter. Ser alltid for meg blokken som brant i London for få år siden når jeg leser om at man hører alt. Men tror jo ikke tilstandene kan være like dårlig på blokker i Norge. 

Brannsikring og lydisolering er to forskjellige ting. Jeg kan høre naboungen gråte, men det skal veldig mye til for at en brann der vil spre spre seg inn til meg (det har vært testet - det brant i en leilighet i blokka, og kun den leiligheten ble skadet). Mye av problemet med Grenfell-brannen var ytterkledningen - brannen spredte seg utvendig. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En gang bodde jeg et sted der nabodama over kom full hjem nesten hver lørdagsnatt med en eller annen fyr og hadde lytt sex. Da bestemte jeg meg for å flytte. Har hatt enebolig og leilighet siden men uten bråkete naboer. Naboen (senil) under tente på stekeplate en gang. Kom endel giftig røyk så å være nabo er ikke helt risikofritt.

Anonymkode: 77294...e9c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg hører fra naboene er hvis de borer i veggen. Det skjer jo ikke så ofte.

Anonymkode: bbc87...bd2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor selv kun i nyere blokker, da går det som regel fint mtp støy selv om jeg er ganske støysensitiv. Det viktige er å ha en stor leilighet så jeg kan flytte meg til en annen del av leiligheten de gangene naboen rett over har fest eller lignende. 

Så skal det sies at jeg har vært ganske uheldig i begge leilighetene jeg har bodd i. Har flyttet inn i rolig blokk, og begge gangene så har det etter et halvår flyttet inn naboer fra helvete, dvs. ene gangen et kollektiv med 4 gutter hvor alle var førsteårsstudenter, den andre gangen ei psykisk syk dame som klikker på alt og alle og romsterer, ommøblerer og mister ting i gulvet hele tiden. Heldigvis har hun bedret seg med tiden og er nå roligere. Men flytter snart i ny leilighet, og da er det toppleilighet for å slippe å ha gale naboer rett over meg. 

Anonymkode: 5d9ab...0fa

AnonymBruker
Skrevet

Kjekt å bo i blokk. Bor i en fra 60-tallet, og det er ikke så ille mye støy her. Ikke fordi det ikke er lytt, men fordi de fleste viser hensyn.

Det merkes meget godt når det er oppussing i blokka, om noen borer i en vegg så tror jeg alle 60 leiligheter kan få det med seg :D

Sånn ellers er det fint, bor midt i byen. En så sentral bolig går omtrent ikke an å skaffe her uten å velge blokk eller punge ut enorme summer. 

Anonymkode: dd5ae...832

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer aldri til å forstå hvordan folk kan leve i slike blokker som for meg er det samme som et stort kollektiv. Aldri gå ut av døra uten å treffe andre folk,aldri føle på privatliv om man sitter ute,støy og smell i dører. Og at folk ikke syns hage er positivt går over min begripelse. Da er folk så late at de heller vil sitte inne å scrolle og drive med meningsløse ting enn å stelle med hus og hage. Helt merkelig! 

Anonymkode: 25541...6e7

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...