Tunique Skrevet torsdag kl. 20:23 #1 Skrevet torsdag kl. 20:23 (endret) 1984 anyone?😒 https://www.google.com/amp/s/www.bbc.co.uk/news/articles/c4g54g6vgpdo.amp Endret torsdag kl. 21:03 av Tunique 2 2
Druid Skrevet fredag kl. 09:35 #2 Skrevet fredag kl. 09:35 Tunique skrev (12 timer siden): 1984 anyone?😒 https://www.google.com/amp/s/www.bbc.co.uk/news/articles/c4g54g6vgpdo.amp Hmmm .., HAR virkelig ikke UK en obligatorisk digital ID? Vi har jo Personnummer og utover det D-nummer. OG dette er fundementale digital identitet som knyttes til alt annet i folks liv. Samfunnet eksisterer jo ikke hvis ikke individer har en forpliktende plass i det, og det forutsetter en identitet innen det. Tradisjonelt har jo direkte fysisk ID vært knyttet til Pass, og senere Postens ID-kort, sertifikat og bankkort, og nå framover : digitalt ID kort og Stø. Men grunnlaget for dette, handler jo om samfunnets behov for å kunne regulere basert på individuelle retter og plikter, så selv uten det fysiske, må man jo ha det underliggende. 4
Tunique Skrevet fredag kl. 12:11 Forfatter #3 Skrevet fredag kl. 12:11 Dersom man nekter ID kortet får man ikke jobbet. Skummel utvikling dette her! https://www.bbc.com/news/articles/cn832y43ql5o 3 3
Gratis Skrevet fredag kl. 15:18 #4 Skrevet fredag kl. 15:18 Snart kommer digitale penger, da vil de se hvordan og hva du bruker pengene dine på. De kan trekke deg direkte for hva du eventuelt sier/gjør/skriver. Ikke minst vil de ha full kontroll over alle dine sparepenger. Vi kan bare glede oss! 1 5
Tunique Skrevet fredag kl. 15:38 Forfatter #5 Skrevet fredag kl. 15:38 Gratis skrev (19 minutter siden): Snart kommer digitale penger, da vil de se hvordan og hva du bruker pengene dine på. De kan trekke deg direkte for hva du eventuelt sier/gjør/skriver. Ikke minst vil de ha full kontroll over alle dine sparepenger. Vi kan bare glede oss! Ser ut til at kanskje "kospitullingene" har rett igjen 1 1
Madame Butterfly Skrevet fredag kl. 16:28 #6 Skrevet fredag kl. 16:28 Det der har de jo holdt på med i flere tiår, og britene er sterkt i mot. De har ikke engang person nummer. De er nemlig mennesker, med navn. Sier de. De kan også bare skifte navn. De trenger ikke engang gjøre det formelt. De har et nummer hos Skatteetaten og et hos NHS. Ingen av disse er knyttet til for eksempel bankkonto. Dette siste forslaget er jo helt vanvittig omfattende. Det høres veldig Stasi ut. Burde vel kunne lande på noe mindre omfattende? Er jo mange land hvor man plikter å bære legitimasjonspapirer. Vi har det ikke sånn. Må si jeg egentlig liker å kunne gå på REMA eller annet uten legitimasjon. De snakker om at man må ha det med for å handle. Jeg liker å bevege meg uten å kunne bli stoppet og fortelle hva jeg skal og hvem jeg er. Jeg liker å kunne betale med kontanter når jeg vil. Jeg har ikke opplevd det som et problem i land som har slike systemer, da jeg aldri har blitt stoppet og måtte legitimere meg. I prinsippet er jeg sterk motstander av dette. 3
Tunique Skrevet fredag kl. 16:41 Forfatter #7 Skrevet fredag kl. 16:41 Det er veldig mye misnøye rundt digital ID. I skrivende stund er det 1,2 millioner opprop. https://petition.parliament.uk/petitions/730194 1
Tunique Skrevet søndag kl. 15:44 Forfatter #8 Skrevet søndag kl. 15:44 (endret) Nå over 2 millioner underskrifter mot dette tyraniske tiltaket. https://www.thenational.scot/news/25500208.petition-digital-ids-hits-huge-2-million-signatures-milestone/ Endret søndag kl. 15:44 av Tunique 1
Nostradamus Skrevet søndag kl. 15:52 #9 Skrevet søndag kl. 15:52 (endret) Sikkert ikke dumt at vi reflekterer godt over dette før vår egen regjering begynner å implementere det samme. Gode ord fra denne britiske advokaten: https://youtu.be/0BvfT2ed7X0?feature=shared Endret i går, 04:14 av Nostradamus 1 1
Fant80 Skrevet søndag kl. 16:07 #10 Skrevet søndag kl. 16:07 (endret) Dette vil komme når "alle" er glade for å se det komme.Det kommer til å forvrenges til å bli noe alle ønsker. I dag forsvares veldig mye rart som jeg egentlig så på som utenkelig for endel år siden. Unge som gamle som forsvarer miliardærene er jo et eksempel. Jeg spørte mine foreldre om dette var en ting da de var unge,da jeg ikke kan huske noe slikt i min ungdom,og svaret de gav er at de ikke ofret de rikeste en eneste tanke engang.. Samme med matprisene. De forsvares i dag fordi alle "forstår så godt" at de bare driver business. Men da de var unge,så handlet de heller alt i Sverige. De kunne i hvertfall ikke gi medfølelse til eierene av matvarekjedene. Så mye har forandret seg. Jeg er ikke i tvil om at man blandt folk er helt "idiot" dersom man ikke får seg digital ID i den nærmeste framtid. Endret søndag kl. 16:08 av Fant80 1
Example Skrevet søndag kl. 16:28 #11 Skrevet søndag kl. 16:28 Det er topp, også for å regulere illegal innvandring, men ikke minst motvirke svart arbeid. Dere som er imot, har dere ikke pass eller Bank ID her Norge? 2
Maia70 Skrevet søndag kl. 16:36 #12 Skrevet søndag kl. 16:36 Jeg får så angst av dette, trodde ikke jeg skulle se det i min levetid. 3
Tunique Skrevet søndag kl. 17:32 Forfatter #13 Skrevet søndag kl. 17:32 (endret) Example skrev (1 time siden): Det er topp, også for å regulere illegal innvandring, men ikke minst motvirke svart arbeid. Dere som er imot, har dere ikke pass eller Bank ID her Norge? Tvang er ikke bra. Når du blir ekskludert og ikke kan arbeide ved å si nei til et digitalt kort, selv om man har pass og førerkort. Ironien her er at ved registrering av dette kortet, så må du nok bekrefte deg med pass eller annen gyldig ID. Et digitalt ID kort er bare enda et verktøy myndighetene kan bruke for å kontrollere befolkningen (man glemmer ikke forløperen, vaksinekortet). Et sånt regime vil ikke jeg leve i. Endret søndag kl. 17:51 av Tunique 1 2
Example Skrevet 23 timer siden #14 Skrevet 23 timer siden Tunique skrev (På 28.9.2025 den 19.32): Tvang er ikke bra. Når du blir ekskludert og ikke kan arbeide ved å si nei til et digitalt kort, selv om man har pass og førerkort. Ironien her er at ved registrering av dette kortet, så må du nok bekrefte deg med pass eller annen gyldig ID. Et digitalt ID kort er bare enda et verktøy myndighetene kan bruke for å kontrollere befolkningen (man glemmer ikke forløperen, vaksinekortet). Et sånt regime vil ikke jeg leve i. Du lever allerede i et slikt regime, men det er greit. Jeg tenker det er helt fair at ingen skal kunne sluntre unna skatt. Jo flere som gjør det, jo mer må vi som betaler det betale. 3
Druid Skrevet 22 timer siden #15 Skrevet 22 timer siden Tunique skrev (På 28.9.2025 den 19.32): Tvang er ikke bra. Når du blir ekskludert og ikke kan arbeide ved å si nei til et digitalt kort, selv om man har pass og førerkort. Ironien her er at ved registrering av dette kortet, så må du nok bekrefte deg med pass eller annen gyldig ID. Et digitalt ID kort er bare enda et verktøy myndighetene kan bruke for å kontrollere befolkningen (man glemmer ikke forløperen, vaksinekortet). Et sånt regime vil ikke jeg leve i. Det jeg ikke forstår, er hvordan man kan ha ett pass-system uten en underliggende identifikasjon. Et digitalt ID kort forstår jeg , for det er fullt mulig å samle alle dine personlige data i et ID kort i dag, men ett pass identifiserer deg som borger: uten en sentral registrering av borgerene , vil man aldri kunne ha et troverdig passsystem. Dette er svakheten med de fleste pass i den uutviklede verden, og grunnen til at de har lav troverdighet og at de gir liten verdi for samfunnet generelt. Litt overrasket om UK faktisk har et like verdiløst pass-system. 1
Tunique Skrevet 22 timer siden Forfatter #16 Skrevet 22 timer siden Her er listen over EU landene som kommer til å innføre dette i 2026 https://news.sky.com/story/the-countries-where-digital-id-already-exists-13441075 1
Druid Skrevet 21 timer siden #17 Skrevet 21 timer siden Tunique skrev (30 minutter siden): Her er listen over EU landene som kommer til å innføre dette i 2026 https://news.sky.com/story/the-countries-where-digital-id-already-exists-13441075 Dette er faktisk noe annet. Dette er rett ut sagt kult, og noe jeg gleder meg til. Spesielt hvis det blir implementert riktig i Norge. Vi tendenser til å foretrekke nettbaserte løsninger. 2 1
HMK Skrevet 21 timer siden #18 Skrevet 21 timer siden Man får jo ikke akkurat gjort då mye her i Norge uten minId heller... 1 1
jabx Skrevet 8 timer siden #19 Skrevet 8 timer siden Så nå får Storbritannia også fødselsnummer og BankID? 2
brainstorm Skrevet 8 timer siden #20 Skrevet 8 timer siden Veldig bra om vi slapp papp eller plast for å identifisere oss. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå