Gå til innhold

Selge bil kontant?..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått bud på rett over 50 000 på en bil vi skal selge. Det eneste problemet er at kjøper kun har kontant..

Vi har i tillegg lån på bilen på 40 000 som må betales ned med pengene vi selger bilen for.

Her er det kanskje best å styre unna?

Anonymkode: b6850...b9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke lov selv som privatperson å ta i mot så høy kontantsum? Går da fint å bruke overføring i nettbanken.

Anonymkode: b8482...843

AnonymBruker
Skrevet

Det kalles å hvitvaske svarte penger. Ikke ta del i det! 

Anonymkode: 9f856...dd4

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, var det jeg regnet med..

AnonymBruker
Skrevet

Fikk 70.000 i ubrukte utgåtte 1000-lapper for en bil jeg solgte. Fikk sette inn 50.000 i innskuddsautomat pr 30 dager. Ga resten til en venn som satte de på konto og overførte til meg. 

TS kan lage problemer for kjøper ved å ikke innfri lånet, pant følger bilen. Et alternativ er å ta kjøper med i banken og sette pengene inn på lånekontoen, det overskytende vil bli utbetalt til TS. 

Anonymkode: 5f8b8...db7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er vel ikke lov selv som privatperson å ta i mot så høy kontantsum? Går da fint å bruke overføring i nettbanken.

Anonymkode: b8482...843

Den regelen gjelder næring, ikke mellom private, så ikke noe formelt i veien for det. Men jeg hadde helt klart insistert på å få pengene overført som straksbetaling i nettbank. Mye ryddigere på absolutt alle måter. Hvordan en rydder opp i pant på bilen i et slikt tilfelle vet jeg ikke – har aldri hatt lån på mine bilkjøp – men vil vel tro at kjøper også ville være tjent med å gjøre dette på mest mulig ryddig måte?

Jeg hadde takket nei til tilbudet slik det er nå.

Anonymkode: 94146...0a4

AnonymBruker
Skrevet

det er jo fullt mulig å ta imot 50 000 kroner i kontanter vel?? 

er jo bare å sette inn penger i mindre doser av gangen. Eller bruke pengene til å betale hos dagligvare-kjeder (for eksempel KIWI, eller Rema 1000, og så viere) 

går temmelig kjapt å bruke opp penger på denne måten altså...         

Anonymkode: fceeb...5f3

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem i det heletatt. Jeg solgte en båt til 350.000 her for noen år siden, 115k var i kontanter. 

Anonymkode: 20383...d6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 20.17):

Vi har fått bud på rett over 50 000 på en bil vi skal selge. Det eneste problemet er at kjøper kun har kontant..

Vi har i tillegg lån på bilen på 40 000 som må betales ned med pengene vi selger bilen for.

Her er det kanskje best å styre unna?

Cash er jo helt greit, du får penger og ferdig med det. Ikke noe galt med å selge kontant! 

AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor det. 

Anonymkode: 183a1...9de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...