Gå til innhold

Hvem tenker dere har tøffest jobb av lærere i skolen eller barnehagelærere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd…

Anonymkode: c3b9d...d17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehagelærere. Det er ingen fest å jobbe i skolen heller. 

Anonymkode: fdd81...70b

• Liker 9
Skrevet

Barnehagelærere.

Ved sykdom blir det satt inn vikar i skolen så man har en viss grunnbemanning.

Dette gjør de ikke i barnehager

Anonymkode: 12ee1...6e9

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Støynivået: Barnehageansatte.

De må jo bli helt «kokt i hue» mentalt etter en dag på jobb.

Hadde unnet de en «mute knapp» 🔇

Vil likevel påstå at ansatte i skolen har en annen type arbeidsbelastning. 

Er man barnehageansatt kan man i større grad la jobben være jobb. 

Mens å være lærer blir fort en «livsstil».

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Godt spørsmål. Jeg er lærer, og opplever jobben som både slitsom og krevende. For å unngå å bli helt utbrent har jeg gått ned til 80 % stilling. Så nå jobber jeg jo egentlig 100% men får bare betalt 80%. 

Jeg ser at arbeidet i barnehage også er krevende. En viktig forskjell er at de fleste i barnehagen har fri når de går hjem. Pedagogiske ledere har kanskje noe arbeid de må gjøre hjemme, men det vet jeg ikke sikkert.

Som lærer er det derimot mye som venter etter endt arbeidsdag, spesielt når man underviser i både norsk og engelsk.

Jeg vil derfor si at den fysiske belastningen er større i barnehagen, mens den mentale belastningen ofte er tyngre for lærere. Særlig etter jobb. Begge yrker er krevende og får altfor lite anerkjennelse. Vi får ofte høre at vi "syter", men jeg har 28 elever i klassen og blir aldri ferdig med alt som må gjøres. Jeg jobber langt mer enn mine 43,5 timer i uka – og det hadde vært greit, hvis jeg bare fikk betalt for det.

I år hadde jeg seks uker og tre dager med sommerferie, men mange tror vi lærere har to hele måneder fri. De glemmer planleggingsdagene og at antall dager ferie er mindre enn før. Høst- og vinterferien bruker jeg som regel til å vurdere elevtekster. Juleferien tar jeg med god samvittighet, og noen ganger påsken også.

Anonymkode: 80826...d0e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Siden jeg selv jobber som pedagogisk leder i barnehage så holder jeg en knapp på barnehage. Jobben er absolutt ikke over når vi går hjem for dagen. Og med kun 4 timer plan.tid i uken må vi velge mellom å jobbe på fritiden eller rett og slett ikke få ting gjort. Vi får ikke noe kompensasjon i form av avspasering. Har 5 uker ferie i året, som vi sliter med å få tatt ut fordi det ikke er bemanning nok. Vi kan sjelden planlegge ferie før i siste liten fordi vi er avhengig av å vite hvor mange barn som kommer. Nå er det en uke til høstferien, og de siste har akkurat fått beskjed om de får fri eller ikke. Sommerferie får vi svar på 1.mai når det begynner å bli fullbooket overalt 

Man er fysisk og mentalt utslitt når man kommer hjem fordi man aldri strekker til og aldri har rom for å gjøre jobben man er utdannet til. Det finnes ikke vikarer å oppdrive og foreldre krever mer og mer. 

Det er ingen dans å jobbe i skolen heller, spesielt på småtrinnet. Men for min egen del så har jeg vurdert overgang til skolen av helsemessige årsaker, og det å vite at alt arbeider resulterer i litt avspasering som er forutsigbar. Da hadde jeg kanskje fått hentet meg inn noen ganger iløpet av året. 

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å skulle sette de to jobbene opp mot hverandre på den måten. Jeg er selv pedagogisk leder, og det er gått fra verre til verst de siste årene. Elendig og manglende bemanning og dårlige vikarbudsjett, økt arbeidsmengde på, flere barn, lav lønn osv

Samtidig arbeider lærerne i en like elendig bemannet skole, uten tilstrekkelig ressurser til de ekstra behovene og materiellet, samt en ufrivillig utvidet rolle som oppdragere for bpde elever og foreldre. 

Så jeg tenker at det er to varianter over samme tema, de er like tøffe hver på din måte. Jeg ville valgt noe annet å tjene penger på i et annet liv.

Anonymkode: bcbd4...391

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Bhg lærer under tvil. Begge deler er tøft. Eneste forskjellen så vidt jeg vet er at det i bhg sjelden blir satt inn vikar før det er prekært, mens i skolen må opplæring og timer dekkes. Jobbet i begge, er førskolelærer med videreutdanning, ville ikke gått tilbake i noen stilling i noen av yrkene. Det er ikke bare timene på jobb, men møtene, kravene, tiden borte fra dem som trenger oss mest - ungene. Bla har krav fra foreldre har blitt sinnsyke, de ser ikke at vi har flere unger enn bare deres ene lille gull etc.

Anonymkode: ec264...bff

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Barnehagelærer. Dette yrket er i krise. #foreldreopprøret

Anonymkode: c7e04...124

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Godt spørsmål. Jeg er lærer, og opplever jobben som både slitsom og krevende. For å unngå å bli helt utbrent har jeg gått ned til 80 % stilling. Så nå jobber jeg jo egentlig 100% men får bare betalt 80%. 

Jeg ser at arbeidet i barnehage også er krevende. En viktig forskjell er at de fleste i barnehagen har fri når de går hjem. Pedagogiske ledere har kanskje noe arbeid de må gjøre hjemme, men det vet jeg ikke sikkert.

Som lærer er det derimot mye som venter etter endt arbeidsdag, spesielt når man underviser i både norsk og engelsk.

Jeg vil derfor si at den fysiske belastningen er større i barnehagen, mens den mentale belastningen ofte er tyngre for lærere. Særlig etter jobb. Begge yrker er krevende og får altfor lite anerkjennelse. Vi får ofte høre at vi "syter", men jeg har 28 elever i klassen og blir aldri ferdig med alt som må gjøres. Jeg jobber langt mer enn mine 43,5 timer i uka – og det hadde vært greit, hvis jeg bare fikk betalt for det.

I år hadde jeg seks uker og tre dager med sommerferie, men mange tror vi lærere har to hele måneder fri. De glemmer planleggingsdagene og at antall dager ferie er mindre enn før. Høst- og vinterferien bruker jeg som regel til å vurdere elevtekster. Juleferien tar jeg med god samvittighet, og noen ganger påsken også.

Anonymkode: 80826...d0e

Det er så dumt at du som lærer i skole sprer påstander om at barnehagelærere har fri når de går hjem. Jeg trodde dere visste mer om vår hverdag nå?

Har du sett kravene som stilles til pedagoger i barnehagen? 

Jeg er ped.leder i barnehagen. Denne uken har jeg hatt to kveldsmøter. Jeg er den eneste pedagogen på min avdeling. 

Et personalmøte og et foreldremøte. Begge møtene har krevd planlegging på forhånd. Jeg må skrive referat etterpå, og sende det ut på riktig plattform. En til foreldre og en til ansatte.

Så skal jeg forberede og gjennomføre samtaler med foreldre på avdelingen. Alle samtaler skal gjøres i arbeidstiden, planlegging utenom. Det er bare denne uken.

Jeg har 4 timer i uka i såkalt ubunden tid, det er ikke i nærheten av å være nok. 

Vi kan bare glemme å ha avspasering/fri i skolens ferier. 

Jeg vet at lærere i skole har en tøff hverdag. Men dette med å tro at det er så lite å gjøre utenom å være med barna i barnehagen, det må dere slutte med. 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Man snakker om kriser, men det er da altså også i læreryrket. Det er ikke bare barnehagene som rammes. Problemet er at man har endret lærernormen, slik at man deler antall pedagoger på antall elever på skolen. Det gjør at vi som er lærere ofte blir stående alene med store klasser helt ned på 1. trinn. 

Jeg kan snakke som kontaktlærer i småskolen. Jeg har en klasse med 28 elever. Man er altså ofte ganske alene med disse 28 elevene. Jeg har undervist primært fra 1.-3. trinn. Jeg skal si at det er rimelig heftig når man i mange tilfeller er alene med 28 5- og 6-åringer, altså. I barnehagene skal det vel være 1 voksen per 6 barn på storebarnsavdelingen (mulig jeg tar feil), det er noe vi førsteklasselærere bare kan drømme om. Og ikke skjønner jeg hvorfor det skal være så stort sprik i bemanningen fra barnehage til førstetrinn heller, men det er nå så. For, når vi får alle førsteklassingene, er det mye som skal læres, og mye hjelp som må gis. Det er mange som fremdeles synes det er skummelt å gå på do alene, og det finnes elever som bare synes det er vanskelig å komme seg inn døra i klasserommet. 

Og vikar? Man tror liksom at det er så mye enklere for lærere. Der jeg jobbet før ble det aldri satt inn vikar. Det måtte teamet selv løse. Hva skjer da? Jo, barn med ekstra behov får ikke oppfølgingen sin, fordi man må vikariere i et klasserom, siden de ressursene blir spredt utover. Jeg valgte av den grunn å bytte jobb til et sted hvor jeg faktisk får vikar. Som for øvrig er ganske magisk, for det er virkelig ikke noe man kan forvente. Men det har altså hendt at det ikke har blitt satt inn vikar, og jeg har stått der med 2 klasser i 1. klasse. Alene. Det var.. Heftige greier. Og overhodet ikke bra for barna.

Jeg tviler ikke på at det er krise i barnehagesektoren, det er det åpenbart. All ære til dere. Jeg synes dere gjør en kjempejobb. Men, man skal ikke minimere det vi lærere står i. Jeg synes det er litt utidig å skulle sammenligne våre yrkesgrupper, da vi har en del til felles også. Man burde kanskje samle seg, framfor å krige mot hverandre. 

Og bare for å ha sagt det: det er nok også en stor forskjell på å være kontaktlærer, slik som jeg er, og en ressurslærer eller lignende. Jeg vet en del på skolen jeg jobber på ikke ønsker å være kontaktlærer. Jeg har jobbet meg i hjel siden skolestart, med 3 lærere ofte syke/borte. Selv om det settes inn vikarer, trenger en god del av dem hjelp, naturlig nok. En del er unge og uerfarne, og jeg må ofte hjelpe. Som jeg skjønner, jeg gjør gjerne det. Men, da er det ikke alltid enkelt å samtidig ivareta mine egne 27 elever som jeg ofte er alene med. 

Min største frustrasjon er nettopp for få ressurser, spesielt i store klasser, hvor det er forventet at man skal rekke over alt. Jeg går konstant med dårlig samvittighet, og det tror jeg nok deler med mange barnehagelærere der ute. Selv tenker jeg bare på alle rapportene jeg håper å bli ferdig med i "høstferien", slik at blir klar til kartleggingene i ukene etter høstferien.(..)

Endret av SPOCA
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Alle i Norge tror at nettopp jobben deres er så tøff, og at alle andre har det så lett og får så høy lønn.

Det er ikke sånn. 

Anonymkode: f93b7...ef9

• Liker 1
Skrevet

Lærere i ungdomsskolen.

De må både oppdra og opplære og sette karakterer.

Anonymkode: 76af0...0e6

Skrevet

Jeg syns ikke man skal sette de yrkene opp mot hverandre. Begge er tøffe, men på hver sin måte. 

Anonymkode: c87b3...357

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er selv lærer, og må ærlig si: begge deler, kanskje?
I barnehagen er det flere voksne, mens vi på skolen «heldigvis» har avspasering. Likevel føles det som om jeg jobber døgnet rundt.

Vi kan stå helt alene med 27 elever, barn som for bare noen måneder siden hadde flere voksne rundt seg i barnehagen. Jeg har selv opplevd at barn som har hatt 1–1-ressurs i barnehagen, plutselig begynner på skolen uten noen ekstra voksenstøtte. Det er en enorm overgang for barnet, og det er en voldsom belastning for læreren som skal ivareta både dette barnet og resten av klassen. Voksenressursene blir kuttet brått i overgangen fra barnehage til skole, selv om barna ikke har vokst seg så mye større i løpet av sommerferien. De samme behovene for trygghet, oppfølging og reguleringsstøtte er der, men antallet voksne går dramatisk ned.

Jeg har alltid hatt stor arbeidskapasitet, og kombinert flere jobber samtidig som jeg var alenemor og student med to små barn. Jeg har også jobbet i barnehage for å spe på inntekten, og opplevde aldri den samme utmattelsen som jeg gjør nå. Etter at jeg ble lærer, er jeg rett og slett utslitt. Jeg ønsker virkelig å gjøre en forskjell, men med de rammene vi har fått, klarer jeg det ikke. 

Anonymkode: 1c5b0...dc6

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er så dumt at du som lærer i skole sprer påstander om at barnehagelærere har fri når de går hjem. Jeg trodde dere visste mer om vår hverdag nå?

Har du sett kravene som stilles til pedagoger i barnehagen? 

Jeg er ped.leder i barnehagen. Denne uken har jeg hatt to kveldsmøter. Jeg er den eneste pedagogen på min avdeling. 

Et personalmøte og et foreldremøte. Begge møtene har krevd planlegging på forhånd. Jeg må skrive referat etterpå, og sende det ut på riktig plattform. En til foreldre og en til ansatte.

Så skal jeg forberede og gjennomføre samtaler med foreldre på avdelingen. Alle samtaler skal gjøres i arbeidstiden, planlegging utenom. Det er bare denne uken.

Jeg har 4 timer i uka i såkalt ubunden tid, det er ikke i nærheten av å være nok. 

Vi kan bare glemme å ha avspasering/fri i skolens ferier. 

Jeg vet at lærere i skole har en tøff hverdag. Men dette med å tro at det er så lite å gjøre utenom å være med barna i barnehagen, det må dere slutte med. 

Jeg tenker vel kanskje at begge yrkesgrupper har mye å lære av hverandre. Jeg må innrømme at jeg er litt lei krigingen mellom yrkesgruppene. Samme med lærere vs sykepleiere. Man burde kanskje stått mer sammen, og kjempet sammen. Vi har alle viktige jobber, og kamper som må kjempes.

Jeg har også jobbet som vikar i barnehage, og ingen tvil om at det er tøft. Men, som småskolelærer så må jeg nok innrømme at jeg er litt lei av myten om at vi lærere liksom har det så innmari mye enklere. Det er det ikke. Ja, det er "høstferie" til uka, men den skal jeg bruke til pedrapporter og planlegging. I tillegg forberedelse til kartleggingsprøver. Ikke akkurat ferie. Eneste som er veldig positivt er at jeg kan jobbe i fred og ro hjemme. Det skal bli veldig godt, og det verdsetter jeg. 

Endret av SPOCA
  • Liker 6
Skrevet

Jeg har jobbet i begge yrker og vil si at for min del er det enormt slitsomt å skulle lede en hel klasse time etter time. I barnehage er ansvaret mer fordelt og vi er flere som kan hjelpe til. I klasserommet derimot var alt mitt ansvar.

Det var fint i skolen å ha så mye avspasering. I barnehagen blir det en del gratisjobbing.

Alt i alt trivest jeg best i barnehage og synes hverdagen der er mer overkommelig. 

Anonymkode: 568e4...66f

• Liker 1
Skrevet

Hva som er verst, kommer helt an på hvem som forteller om hverdagen sin i akkurat DEN barnehagen eller på DEN skolen. 

Hvorfor skal det være en konkurranse? Begge yrkene er tunge, på hver sin måte. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kommer litt an på personen og hvor det er , hvilken klasse osv. . Jeg har erfaring fra barnehage og vet at mange har gått over i skolen og fått et helt annet og bedre liv. 

Anonymkode: c91ab...f8a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...