AnonymBruker Skrevet 25. september #1 Skrevet 25. september Sjelden har det vært så mye oppstyr rundt ny teknologi som det har vært rundt de siste årenes fremskritt inne kunstig intelligens (AI). Tusenvis av milliarder investeres, og mange mener verden vil bli radikalt forandret. Det er jo imponerende teknologi på mange måter. Menneskelig språk og formuleringer blir forstått, og datamaskinene kan på en måte kommunisere med oss på vår måte. Men - det er jo ikke egentlig intelligens? Troen på dagens AI står ikke i stil med den faktiske teknologien etter min mening. Det er jo en grunn til at AI ikke har tatt over programmering f.eks., det er ikke noe mer enn et fancy hjelpemiddel. Anonymkode: 4e995...fbd
AnonymBruker Skrevet 25. september #2 Skrevet 25. september Nei, tror ikke det. Noen trodde jo internett var en hype også. KI har utviklet seg så mye på så kort tid, at det kommer neppe bare til å stoppe opp eller forsvinne igjen. Anonymkode: 89fde...2e3
Abra Skrevet 25. september #3 Skrevet 25. september 2028 er jo spådd å være ‘singularity’. Altså når ai blir bevisst. Eller noe slikt.
AnonymBruker Skrevet 25. september #4 Skrevet 25. september Abra skrev (Akkurat nå): 2028 er jo spådd å være ‘singularity’. Altså når ai blir bevisst. Eller noe slikt. Blir interessant hvis det blir bevisst på at vi drømmer om at de skal gjøre jobbene våre gratis mens vi koser oss 😅 Anonymkode: 89fde...2e3
AnonymBruker Skrevet 25. september #5 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Blir interessant hvis det blir bevisst på at vi drømmer om at de skal gjøre jobbene våre gratis mens vi koser oss 😅 Anonymkode: 89fde...2e3 Det kommer sikkert til å organisere seg og kreve lønn og slikt etterhvert - ellers blir det streik! 😆 Anonymkode: 78fd4...db0 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #6 Skrevet 25. september Det er vel nettopp intelligens de sliter litt med å definere oppi alt dette, men så ligger det også litt i ordet «kunstig intelligens», den er ikke intelligent, men den kan gi inntrykk av å være det. At det bare er en hype er noe stort tull i mine øyne, verden er allerede radikalt forandret, men det er kanskje vanskelig å se når man står midt oppi det. Algoritmene styrer utrolig mye av den offentlige debatten, falske nyheter preger verdensbildet og vi slutter å stole på myndighetene. Cyberkrigføring er skremmende ekte. Jeg er ikke redd for terminatoren Arnold eller for at jeg skal blir arbeidsledig når kontorene blir tatt over av AI, men jeg er redd for en verden der vi ikke lenger klarer å skille mellom fantasi og virkelighet. Med det sagt, så er det mye rart med KI fortsatt. For eksempel mitt Googlesøk tidligere i dag. Anonymkode: 5b301...b24 1
piggrokken Skrevet 25. september #7 Skrevet 25. september Det er nok ikke en hype, men jeg tror vi ser KI nå slik vi så nettet slutten av 90 tallet. Tusen forskjellige ideer, noen bra, noen dårlig. Markedet bygger seg kunstig opp i en boble, vi får en kollaps, og kun de sterkeste består, vi vil nok se annerledes på KI om noen år, til det bedre. Sto en veldig bra artikkel i Time for noen uker siden om dette https://time.com/7302216/internet-history-ai/ 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #8 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kommer sikkert til å organisere seg og kreve lønn og slikt etterhvert - ellers blir det streik! 😆 Anonymkode: 78fd4...db0 Uff, nå ser jeg allerede for men en robot-versjon av LO-Peggy. Vet det har kommet ny leder etter henne, men Peggy er fortsatt skumlest. Anonymkode: 89fde...2e3 1
katties Skrevet 25. september #9 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel nettopp intelligens de sliter litt med å definere oppi alt dette, men så ligger det også litt i ordet «kunstig intelligens», den er ikke intelligent, men den kan gi inntrykk av å være det. At det bare er en hype er noe stort tull i mine øyne, verden er allerede radikalt forandret, men det er kanskje vanskelig å se når man står midt oppi det. Algoritmene styrer utrolig mye av den offentlige debatten, falske nyheter preger verdensbildet og vi slutter å stole på myndighetene. Cyberkrigføring er skremmende ekte. Jeg er ikke redd for terminatoren Arnold eller for at jeg skal blir arbeidsledig når kontorene blir tatt over av AI, men jeg er redd for en verden der vi ikke lenger klarer å skille mellom fantasi og virkelighet. Med det sagt, så er det mye rart med KI fortsatt. For eksempel mitt Googlesøk tidligere i dag. Anonymkode: 5b301...b24 Eller alle gangene AI (har brukt Chat GPT, Claude og Copilot) uttaler seg så sikkert om ting som er feil. De har ikke tilgang til visse sider og når man sier at noe er feil "innrømmer" de at de bare antok det.
AnonymBruker Skrevet 25. september #10 Skrevet 25. september katties skrev (31 minutter siden): Eller alle gangene AI (har brukt Chat GPT, Claude og Copilot) uttaler seg så sikkert om ting som er feil. De har ikke tilgang til visse sider og når man sier at noe er feil "innrømmer" de at de bare antok det. Veldig likt mennesker, altså Anonymkode: 89fde...2e3
katties Skrevet 25. september #11 Skrevet 25. september (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig likt mennesker, altså Anonymkode: 89fde...2e3 Ja, bare at de fleste menneskene jeg jobber med faktisk er MER pålitelige enn AI-en. De sier faktisk veldig sjeldent ting de ikke er sikre på uten å faktisk si ifra om at de ikke er 100% sikre. Jeg stoler mer på mine kollegaer enn jeg gjør på AI, selv om AI liksom skal være bedre til å samle fakta. Endret 25. september av katties
AnonymBruker Skrevet 26. september #12 Skrevet 26. september Hvis jeg aldri må skrive ut et referat igjen, så blir jeg fornøyd. Har brukt chat-GPT lenge til møtereferater basert på mine stikkord, og med noen føringer på hva som skal med og ikke. Det funker gull, og sparer meg for utrolig mye tid. Særlig med tanke på hvor få som faktisk leser sånne referater Anonymkode: 0c509...709
AnonymBruker Skrevet 26. september #13 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (23 timer siden): Sjelden har det vært så mye oppstyr rundt ny teknologi som det har vært rundt de siste årenes fremskritt inne kunstig intelligens (AI). Tusenvis av milliarder investeres, og mange mener verden vil bli radikalt forandret. Det er jo imponerende teknologi på mange måter. Menneskelig språk og formuleringer blir forstått, og datamaskinene kan på en måte kommunisere med oss på vår måte. Men - det er jo ikke egentlig intelligens? Troen på dagens AI står ikke i stil med den faktiske teknologien etter min mening. Det er jo en grunn til at AI ikke har tatt over programmering f.eks., det er ikke noe mer enn et fancy hjelpemiddel. Anonymkode: 4e995...fbd En må følge kontrakter (som ofte ikke blir fulgt), og folk står til straffeloven og bedrageri; klart det er en hype. Atferd er ekstremt viktig; at folk fungerer psykisk, og ikke lider fordi ansatte er psykriatiske pasienter - da "fører" en bare folk til grovt mislighold i kontrakt. KI er en hype, fordi det er kontrakten som er viktig - ikke gleden av å gjøre jobben (ingen bryr seg om hvordan den blir gjort). Anonymkode: b9d04...8a9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #14 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 19.28): Men - det er jo ikke egentlig intelligens? Troen på dagens AI står ikke i stil med den faktiske teknologien etter min mening. Det er jo en grunn til at AI ikke har tatt over programmering f.eks., det er ikke noe mer enn et fancy hjelpemiddel. Anonymkode: 4e995...fbd Utviklingen har jo kommet mye lengre enn den versjonen som er tilgjengelig for offentligheten, så hvor langt AI faktisk har kommet er det bare utviklerne som vet. Anonymkode: 79138...783
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #15 Skrevet 5. oktober Er alt annet enn hype i akademia. På NTNU kommer en lengre med å gjøre seg vant til å ikke bruke AI, med mindre en aktivt blir fortalt at dette er noe en bør bruke. Det er ikke slik at en tar avstand fra AI, men ofte blir nødt til å skrive under deklarasjons skjema for KI, og sørge for at dette er i samsvar med det en har lov til å bruke AI til i det aktuelle faget. Her er en lenke til skjemaet NTNU bruker: 2024 KI_Skjema__BM.pdf Anonymkode: b9d04...8a9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #16 Skrevet 5. oktober Er alt annet enn hype i akademia. På NTNU kommer en lengre med å gjøre seg vant til å ikke bruke AI, med mindre en aktivt blir fortalt at dette er noe en bør bruke. Det er ikke slik at en tar avstand fra AI. Ofte blir nødt til å skrive under deklarasjons skjema for KI, samt at en må sørge for at dette er i samsvar med det en har lov til å bruke AI til( i det aktuelle faget). Her er en lenke til skjemaet NTNU bruker: 2024 KI_Skjema__BM.pdf Anonymkode: b9d04...8a9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #17 Skrevet 5. oktober Abra skrev (På 25.9.2025 den 19.33): 2028 er jo spådd å være ‘singularity’. litt sjukt kanskje, men jeg ser litt fram til det faktisk. La dem ta over. Menneskene kan bare legge av og slutte å kverulsere og tro de (vi) vet best. Kanskje vi da klarer å omgå hverandre med anstand igjen. Fordi vi alle sammen vet at vi er underlagt en høyere intelligens Anonymkode: d26a4...7bf
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #18 Skrevet 5. oktober Ja det er en hype. Men ikke på grunn av teknologien. Ingen vil være den som spådde at internett ville være en døgnflue. Så ingen tør å være den som trekker i bremsen. Alle som uttaler seg om AI er overoptimistiske uten at noen tør si dem i mot. Det blir en ond sirkel hvor et narrativ får være alene på marekdet helt uten motstemmer. Da er blir det fort til at AI gjøres større enn det egentlig er. Anonymkode: 25924...691
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå