Gå til innhold

Hvordan takle kommentar om at jeg er heldig som har "fått penger", når pengene kommer fra avdød partner?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har venninnen mann eller samboer? Du kunne jo sagt hun kanskje blir like heldig som deg snart, og se hvordan det blir mottatt?

Anonymkode: a4fc1...3a7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpes…

Jeg er såpass kjip at jeg nok hadde gått for varianten med: «ja, du får håpe kjæresten/mannen din ryker med, så får du vel noen penger du og ;)«

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så mange som skal kutte ut folk over en lav sko. Nei, det er ikke empatisk å si sånn. De ser ikke at det treffer helt feil. Men er det virkelig bare de som har mistet noen brått som skal få empati. Hvorfor sier folk sånn, fordi de ofte drukner i egne liv. 

Jeg synes også mange her tar enormt på vei. Er det ikke heldig da å ha penger til å kjøpe trygg bolig for seg og barn når partner er død? Er det ikke godt? Er det ikke noe å være glad for? Hvorfor tolke folk så innmari feil hele tiden? 

Jeg kunne kommet til å si "så godt at du fikk livsforsikring så det økonomiske ikke er en belastning på toppen", det er akkurat det samme. Og folka som er misunnelige, de kan en heller realitetsorientere. Eller en kan spør seg hva de står i som gjør dem så tonedøve. 

Anonymkode: 0db25...a59

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor snakker du om penger? Det kommer det aldri noe godt ut av.

Jeg har gode forsikringer, og også papirer på plass med mannen. Jeg har også mottatt arv, samt pengegaver. 

Men ingen jeg kjenner vet hva jeg har i lån, eller hva jeg sparer i fond, og hvor pengene har kommet fra. 

Ved dødsfall tror og håper jeg det normale er å ha livsforsikring på plass. Om ikke sitter man jo i en forferdelig økonomisk situasjon på toppen av alt annet. Jeg hadde blitt overrasket om noen jeg kjente kom i en slik situasjon. 

Anonymkode: f48a2...13b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Et siste eksempel, jeg mistet jobben og samlivsbrudd og måtte flytte på samme tid. En krise i mitt liv. Min søster sa jeg var så heldig som kunne starte på nytt. Det er sant at hun ikke var empatisk, fordi for meg var det å starte på nytt det siste jeg ønsket og jeg var overbelastet, knust og sørget. Men hun sa det fordi hun følte HUN  druknet i eget liv, og alt hun kunne ønske seg var en pause fra sitt liv. Det kunne JEG være empatisk med. Og så kunne jeg skaffe meg den forståelsen jeg trengte andre plasser. Helt uten å avskrive henne som menneske. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et annet eksempel der jeg har vært empatiløs. Etter en av spontanabortene mine sa jeg til en venninne som uffet seg over ekstrem søvnløshet og medfølgende forvilelse pga babyen sin gråt at hun var heldig som hadde en sånn som kunne holde henne oppe om natta. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har venninnen mann eller samboer? Du kunne jo sagt hun kanskje blir like heldig som deg snart, og se hvordan det blir mottatt?

Anonymkode: a4fc1...3a7

Nei hun har ikke fast partner, heller ikke den andre venninnen

ts

Anonymkode: 44304...c5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor snakker du om penger? Det kommer det aldri noe godt ut av.

Jeg har gode forsikringer, og også papirer på plass med mannen. Jeg har også mottatt arv, samt pengegaver. 

Men ingen jeg kjenner vet hva jeg har i lån, eller hva jeg sparer i fond, og hvor pengene har kommet fra. 

Ved dødsfall tror og håper jeg det normale er å ha livsforsikring på plass. Om ikke sitter man jo i en forferdelig økonomisk situasjon på toppen av alt annet. Jeg hadde blitt overrasket om noen jeg kjente kom i en slik situasjon. 

Anonymkode: f48a2...13b

Den ene veninnen var til stede da jeg åpnet brevene fra forsikringsselskapet, og da fortalte hun det videre til en annen veninne av oss.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei hun har ikke fast partner, heller ikke den andre venninnen

ts

Dette er vel årsaken. De aner ikke hva de snakker om. Sånne folk har som oftest mistet en hamster i barndommer og tror det er fasit på sorg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Penger gjør folk gale, misunnelige og mange får en oppførsel de ellers ikke ville hatt. Hvis de er viktige for deg, hadde jeg bare latt det passere. Man bør egentlig aldri snakke med folk om penger i det hele tatt.

Anonymkode: 9409e...371

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

De mener det selvfølgelig ikke stygt, men de klarer ikke å skjønne at dette er penger som jeg har arvet KUN fordi kjæresten er død.

De er glad i penger, og får ikke levd akkurat det livet de ønsker fordi de mangler penger, og når de får høre at jeg har arvet 1,3 mill "uten å stresse for det" (det er også en kommentar jeg har fått), så er de vel kanskje litt misunnelige eller klarer ikke å forstå?

Ts

Jeg vil påstå at å gå igjennom det å miste sin kjære, kanskje med en sykehistorie i forkant, er veldig mye stress. Min partner døde ikke, men det året med alvorlig sykdom og frykt for død hengende over seg, var den mest stressende perioden i mitt liv. Ingen forsikring kan ta det bort, men den kan gjøre en vanskelig situasjon litt mindre vanskelig. 

Jeg tror du må forklare dine veninner hvordan det føles når de sier slikt. Jeg håper de bare ikke har tenkt riktig over hva de sier. 

Anonymkode: 00dee...fe2

• Nyttig 2
Skrevet

Vil bare si at jeg forstår litt av hva du føler, ts. Å få utbetaling av livsforsikring var virkelig en bittersøt opplevelse. På den ene siden gleden av å få mye penger inn på kontoen samtidig som prisen var at jeg mistet min samboer og barna mistet en forelder. Så ja, jeg har penger i bakhånd, men må finne ut av livet til meg og barna på egenhånd. Snakker ikke så mye om det, men det hender temaet kommer opp. 

Og livsforsikring er jo ikke det samme som arv. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått lignende kommentarer.  

Mine foreldre døde i en ulykke da jeg var nesten 17, og jeg er enebarn så jeg arvet barndomshjemmet. Det er såå mange som kommenterer «Du er så heldig som kom tidlig inn på boligmarkedet» og lignende. Jeg følte meg virkelig ikke mye heldig da jeg satt mutters alene på julaften, påskeaften, bursdager som 17–18-åring fordi jeg ikke hadde familie i live. 

Jeg tilga det da jevnaldrende på 17–19 år kommenterte sånn, og de nærmeste sluttet med sånne kommentarer ganske fort. Men det er stadig nye folk, godt voksne mennesker, som kommenterer sånn. Jeg har nylig hatt vannskade, og forsikring og håndverkere har spurt hvor lenge jeg har eid boligen og da ender det med at jeg må forklare om ulykken. 6 av 10 utbryter «Så heldig du er!», mens de andre 40% heldigvis stopper seg fra å si det. Jeg setter veldig pris på de som tenker seg om og stopper opp.

Anonymkode: 9a7ff...c8a

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

1,3 mill er da ikke så mye, herregud for noen folk.

Jeg hadde sagt at kanskje du er heldig og mister partneren din så får du og litt penger.

Anonymkode: d3912...51b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer! 
Ellers  vil jeg si at arv etter forsikring hvor en er tilgodesett, ikke handler om å være heldig, men om at kjæreste/partner har tenkt litt lenger! Du skal overhodet ikke bry deg om dette. Det er vel fortjent! 

Anonymkode: 2aa1f...c5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått lignende kommentarer.  

Mine foreldre døde i en ulykke da jeg var nesten 17, og jeg er enebarn så jeg arvet barndomshjemmet. Det er såå mange som kommenterer «Du er så heldig som kom tidlig inn på boligmarkedet» og lignende. Jeg følte meg virkelig ikke mye heldig da jeg satt mutters alene på julaften, påskeaften, bursdager som 17–18-åring fordi jeg ikke hadde familie i live. 

Jeg tilga det da jevnaldrende på 17–19 år kommenterte sånn, og de nærmeste sluttet med sånne kommentarer ganske fort. Men det er stadig nye folk, godt voksne mennesker, som kommenterer sånn. Jeg har nylig hatt vannskade, og forsikring og håndverkere har spurt hvor lenge jeg har eid boligen og da ender det med at jeg må forklare om ulykken. 6 av 10 utbryter «Så heldig du er!», mens de andre 40% heldigvis stopper seg fra å si det. Jeg setter veldig pris på de som tenker seg om og stopper opp.

Anonymkode: 9a7ff...c8a

Får vondt på dine vegne ❤️😔

Mange folk er så griske og tenker så mye på deg selv, at de glemmer at det finnes folk og følelser utenom dem! 😔😡

Anonymkode: 2aa1f...c5b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (7 timer siden):

Hjelpes…

Jeg er såpass kjip at jeg nok hadde gått for varianten med: «ja, du får håpe kjæresten/mannen din ryker med, så får du vel noen penger du og ;)«

men hele poenget er at hun får kun penger hvis kjæresten dør, hvis hun er heldig. Hvis hun er uheldig dør han uten at hun får penger.

Anonymkode: 7a65a...62b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 18.06):

Du må aldri si slikt til noen.

Folk er så misunnelige.

Sier de at du er heldig, så får du svare "ja du får håpe kjæresten din dør snart :)"

Anonymkode: 0e8ac...c82

Så utrolig bra comeback! 😊👍 det setter dem rett på plass med et kabang! Vell sagt!

Anonymkode: 2a2a5...d14

• Liker 2
Skrevet

Folk som ikke har mistet noe har vanskelig med å forstå hvordan det er dessverre.  Og prøver heller ikke å sette seg inn i andres situasjon, er ikke de beste vennen man vil ha 🙄

Håper du får deg bolig, og du skal ikke ha noe dårlig samvittighet eller bry deg med hva andre sier ❤️ 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi mange tolke verden ut frå sitt perspektiv. Det er ikkje vondskap. 

Anonymkode: b1682...0e3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...