Gå til innhold

Hvordan takle kommentar om at jeg er heldig som har "fått penger", når pengene kommer fra avdød partner?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så forferdelig at du mistet kjæresten din, og slike kommentarer er bare helt utrolig ufølsomme og frekke.

Når det er sagt, jeg ville ikke delt med venner at jeg fikk livsforsikring/arv. Fordi folk er faktisk så dumme at de synes de kan si eller mene hva som helst, når det er snakk om penger. Selv i utgangspunktet oppegående folk.

Anonymkode: 9ca87...3f9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt slike kommentarer etter dødsfall. Det er motbydelig, og det kommer uten unntak fra folk som ikke er vant til penger.  De hører en pengesum (trenger ikke være i nærheten av stor en gang!) og blir helt i hundre. Det er sånne som må bruke mastercardet på slutten av måneden for å få penger til mat, som ikke har penger til regningene sine, men så er det på magisk vis alltid noe penger til overs til røyk og redbull og en liten tattis. Hvis du klarer, neste gang noen sier noe sånt til deg: Smil og si at du hadde foretrukket å ha kjæresten din her, og at siden du er vant til penger ser du ikke 1.3 millioner som noe plaster på såret for å ha mistet ham. 

Anonymkode: 71a00...a3d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (19 timer siden):

Hjelpes…

Jeg er såpass kjip at jeg nok hadde gått for varianten med: «ja, du får håpe kjæresten/mannen din ryker med, så får du vel noen penger du og ;)«

Kongesvar!

Anonymkode: 6339d...789

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hørt slike kommentarer etter dødsfall. Det er motbydelig, og det kommer uten unntak fra folk som ikke er vant til penger.  De hører en pengesum (trenger ikke være i nærheten av stor en gang!) og blir helt i hundre. Det er sånne som må bruke mastercardet på slutten av måneden for å få penger til mat, som ikke har penger til regningene sine, men så er det på magisk vis alltid noe penger til overs til røyk og redbull og en liten tattis. Hvis du klarer, neste gang noen sier noe sånt til deg: Smil og si at du hadde foretrukket å ha kjæresten din her, og at siden du er vant til penger ser du ikke 1.3 millioner som noe plaster på såret for å ha mistet ham. 

Der er jo ikke snakk om plaster på såret, men å ha vært litt heldig must i det uheldige, tross alt. Det ER bedre å arve noe etter dødsfall, enn å ikke arve noe mens den man er glad i er like død, og det er jo helt latterlig at de fleste som svarer her mener det ikke er positivt å få noe å arve når en man elsker likevel dør.

Anonymkode: 7a65a...62b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der er jo ikke snakk om plaster på såret, men å ha vært litt heldig must i det uheldige, tross alt. Det ER bedre å arve noe etter dødsfall, enn å ikke arve noe mens den man er glad i er like død, og det er jo helt latterlig at de fleste som svarer her mener det ikke er positivt å få noe å arve når en man elsker likevel dør.

must = midt

Skrevet
Majer skrev (På 25.9.2025 den 19.15):

Jeg føler det spørs litt på bakgrunnen til de som sier det. Er man selv fra en dyr by og har vokst opp som fattigere enn de rundt seg så forstår jeg tankegangen deres. Jeg har verdens beste foreldre, men fram til jeg fikk min første bolig håpet jeg at de skulle dø i en trafikkulykke el sånn at jeg kunne arve. Det er litt sprøtt å tenke tilbake på, men jeg gikk rundt og stresset med bolig hver time i våken tilstand. Jeg er sikker på at det gikk utover alt fra sosialt liv til forhold og skolegang. Så er man i den situasjonen så er det på en måte forståelig. Det er sikkert mange her inne som ikke klarer å tro på det, men de har nok hatt mer flaks i livet

Men er man først inne på markedet, eller fra en plass med billige boliger, men absolutt vil bo i Oslo så synes jeg det er svært ufølsomt av dem.

:forferdet::hoho:

Du er morsom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette blir for autistisk for meg altså. Du har selvfølgelig lov til å se situasjonen med skylapper og koke en tragedie ned til noe så enkelt som at det er bedre å få penger enn å ikke få penger, hvis du absolutt nekter å prøve å forstå deg på menneskelige følelser. Men enkelte ting sier man ikke høyt uansett. For oss som har opplevd å miste en vi elsker er det du som fremstår som latterlig, blant en hel del andre adjektiver. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 17.54):

Jeg arvet drøyt 1,3 mill da kjæresten døde, og han ønsket at dette skulle gå inn i egenkapital til bolig for meg når han var død.

Jeg fortalte et par venninner at jeg hadde fått livsforsikring etter kjæresten, og da utbrøt en venninne (som ikke har råd til å kjøpe) at jeg var så heldig som hadde "fått penger", som om jeg hadde vunnet i Lotto.

Jeg ble såret og irritert og sa at jeg ville heller vært uten disse pengene og hatt kjæresten hos meg, men det virket ikke helt som det sank inn.

I ettertid når jeg snakker om at boligprisene er stive og at jeg har tapt i flere budrunder, får jeg høre av en annen venninne som eier sin egen bolig, men som ofte er blakk på slutten av måneden og har høye utgifter pga dyr livsstil (hudpleieprodukter/ behandlinger, dyre klær ol), at jeg er så heldig som helt plutselig bare fikk penger "dalende ned i fanget".

Jeg har nå ghostet de for en stund, fordi jeg har problemer med å forholde meg til deres kommenterer.

Hva sier jeg til de?

Anonymkode: 44304...c5d

Jeg syns du skal si rett ut at du blir lei deg, og gjerne gråte en skvett for å understreke poenget. Fortell at du har behov for et støttende miljø rundt deg, og at det er de som har ansvar for dette i situasjonen.

Anonymkode: fb7d7...212

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette blir for autistisk for meg altså. Du har selvfølgelig lov til å se situasjonen med skylapper og koke en tragedie ned til noe så enkelt som at det er bedre å få penger enn å ikke få penger, hvis du absolutt nekter å prøve å forstå deg på menneskelige følelser. Men enkelte ting sier man ikke høyt uansett. For oss som har opplevd å miste en vi elsker er det du som fremstår som latterlig, blant en hel del andre adjektiver. 

Uenig. Da mormor døde var jeg heldig som arvet et smykke alle barnebarna egentlig ønsket seg. I tillegg var jeg heldig fordi ingen av dem var kjipe rundt  det - de synes jeg var heldig, men unte meg det.

Jeg var altså ikke heldig fordi mormor døde, men likevel heldig på tross av de triste omstendighetene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det som er autistisk er vel heller å tolke «du er heldig som i hvert fall arvet en stor sum penger midt i dette triste» som «så flaks at samboeren din er død sånn at du fikk mye penger!»

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 13.49):

Det som er autistisk er vel heller å tolke «du er heldig som i hvert fall arvet en stor sum penger midt i dette triste» som «så flaks at samboeren din er død sånn at du fikk mye penger!»

Om du absolutt vil vri det sånn, men det er ikke det som blir sagt. 

Anonymkode: 8058a...847

• Liker 1
Skrevet

Egentlig en ubetenksom og dum kommentar. Men jeg hadde faktisk valgt å se det som klønete sagt, og hadde sikkert ikke svart noe igjen.

Har opplevd samme kommentar, og bare latt være å si noe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jamen, Ts, tror du helt seriøst at dine venninner synes du er heldig som har mistet samboeren din? Du argumenterer som om du egentlig tror at det var det de mente. 

Da min bror døde helt plutselig av hjerneblødning kom mange med sinnsykt mange "dumme" kommentarer, som "Går det bra med deg?' eller "Kanskje han døde fordi han jobbet så mye med data" et cetera. Noen mennesker unngikk meg bevisst når de så meg, mens andre ikke nevnte min brors død overhodet og bare lot som ingenting.

Alt dette kunne jeg ha blitt opprørt over og tolket i verste mening, som manglende empati osv, men jeg tror ikke, og har aldri trodd, at noen av dem sa eller gjorde disse tingene av mangel på omsorg for meg. Jeg tror derimot at de fleste mennesker prøver så godt de kan å navigere vanskelige situasjoner, og at noen ganger, så kommer det dumt og klønete ut. Og at det bør være helt ok.

Det er ikke lett å være menneske. Vi bør heller prøve å være litt romslige med hverandre og gi andre "benefit of the doubt".

Jeg forstår at du er i stor sorg, Ts, og jeg ønsker ikke å bagatellisere hvordan du opplevde dine venninners kommentarer, men jeg tror ikke at det vil gagne deg å miste dine venninner heller. Gi dem en sjanse til, og hvis de fortsetter å komme med sånne kommentarer, så kan du heller droppe dem som venninner. 

Anonymkode: 75868...c8a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...