Gå til innhold

Hvordan takle kommentar om at jeg er heldig som har "fått penger", når pengene kommer fra avdød partner?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke: var dere gift? Hvis ja så er det en selvfølge at du arver. Hvis dere bare var kjærester, samboere eller lignende så er jo reglene at man ikke arver. Da er du heldig oppi det uheldige når han har ordnet det slik at du får penger.

Anonymkode: 563c1...5db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kondolerer så mye, disse må du bare kutte ut og hev deg over dem, de 1,3 millionene gir deg aldri kjæresten din sin eksistens tilbake, at de er så hjerteløse sårer jo deg å dersom de ikke forstår det er de ikke verdt å være dine venninner

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

tror ganske mange kunne ofret en kjæreste i bytte mot penger nok til å skaffe seg bolig.

Ts ER heldig. Ikke heldig som mistet kjæresten, men fordi kjæresten sørget for henne økonomisk etter sin død. Det er en enorm sum, mer enn de fleste noen gang arver, og 99 % av de som mister kjæresten sin er ikke like heldige…

Anonymkode: 7a65a...62b

Jeg skjønner ikke denne bruken av ordet «heldig», i mine øyne er det ikke en gang «hell i uhell». Er flyktninger som kommer til Norge heldige? De har bare mistet alt de eier, venner, familie, hjemlandet sitt. Er jeg heldig siden faren min døde da jeg var barn? Jeg fikk tross alt utbetalt forsikring i flere år etterpå. Nei fy faen, folk er så sykt pengegrådige og ekle. 

Anonymkode: 43c9e...1a6

• Liker 10
Skrevet

Kondolerer. Det er ikke lett å finne de rette ordene i en slik situasjon. De har ikke følt det du føler. Kanskje du er best tjent med å la det passere? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår ikke: var dere gift? Hvis ja så er det en selvfølge at du arver. Hvis dere bare var kjærester, samboere eller lignende så er jo reglene at man ikke arver. Da er du heldig oppi det uheldige når han har ordnet det slik at du får penger.

Anonymkode: 563c1...5db

Vi var samboere.

I et svar litt lenger opp i tråden har jeg forklart det med livsforsikringer som har ulike regler/ testamente.

Jeg kaller han kjæresten min selv om vi var samboere , og jeg hadde nok kalt han "kjæresten min" hvis vi var gift også.

Vi skulle gifte oss, men han døde før vi kom så langt.

Ts

Anonymkode: 44304...c5d

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Veldig voksent av deg å ghoste de i steden for bare å snakke med dem om at følelsene dine.

Anonymkode: 828eb...f0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Violetta skrev (3 minutter siden):

Kondolerer. Det er ikke lett å finne de rette ordene i en slik situasjon. De har ikke følt det du føler. Kanskje du er best tjent med å la det passere? 

De færreste på min alder har mistet sin kjæreste/samboer/ektemann, så det er vanskelig å sette seg inn i hvordan det er.

Jeg forstår nå at de er opptatt av penger og ønsker mer penger, så jeg kommer nok til å ta de inn i varmen en eller annen gang, men jeg stresser ikke med det.

Hvis de fremdeles kommer med slike kommentarer da, så er det over og ut for alltid.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig voksent av deg å ghoste de i steden for bare å snakke med dem om at følelsene dine.

Anonymkode: 828eb...f0b

Jeg sa at jeg ble såret av kommentarene, at pengene ikke får han tilbake, og at jeg ville hatt han her istedenfor pengene.

Fikk ikke noe svar fra de

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Legg godviljen til. De mente ikke noe vondt med det.

Anonymkode: 8047c...1c9

Det er virkelig ingen god måte det kan tolkes på, jeg hadde ikke giddet det der. Spesielt hvis det ikke synker inn hva hun faktisk har sagt.

Anonymkode: a4fc1...3a7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Umusikalsk og utidig kommentarer kommentarer så tidlig etter et dødsfall. Men også sant. Mange mister kjære uten å arve. Men hvorfor nevne det. Jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: b2ccf...800

Skrevet

Jeg føler det spørs litt på bakgrunnen til de som sier det. Er man selv fra en dyr by og har vokst opp som fattigere enn de rundt seg så forstår jeg tankegangen deres. Jeg har verdens beste foreldre, men fram til jeg fikk min første bolig håpet jeg at de skulle dø i en trafikkulykke el sånn at jeg kunne arve. Det er litt sprøtt å tenke tilbake på, men jeg gikk rundt og stresset med bolig hver time i våken tilstand. Jeg er sikker på at det gikk utover alt fra sosialt liv til forhold og skolegang. Så er man i den situasjonen så er det på en måte forståelig. Det er sikkert mange her inne som ikke klarer å tro på det, men de har nok hatt mer flaks i livet

Men er man først inne på markedet, eller fra en plass med billige boliger, men absolutt vil bo i Oslo så synes jeg det er svært ufølsomt av dem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg sa at jeg ble såret av kommentarene, at pengene ikke får han tilbake, og at jeg ville hatt han her istedenfor pengene.

Fikk ikke noe svar fra de

Ts

Det er jo bare du som bestemmer hvordan du velger å reagere på disse kommentarene, er det ikke bra at du betydde så mye for han, at han laget et testament?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (1 minutt siden):

Jeg føler det spørs litt på bakgrunnen til de som sier det. Er man selv fra en dyr by og har vokst opp som fattigere enn de rundt seg så forstår jeg tankegangen deres. Jeg har verdens beste foreldre, men fram til jeg fikk min første bolig håpet jeg at de skulle dø i en trafikkulykke el sånn at jeg kunne arve. Det er litt sprøtt å tenke tilbake på, men jeg gikk rundt og stresset med bolig hver time i våken tilstand. Jeg er sikker på at det gikk utover alt fra sosialt liv til forhold og skolegang. Så er man i den situasjonen så er det på en måte forståelig. Det er sikkert mange her inne som ikke klarer å tro på det, men de har nok hatt mer flaks i livet

Du blir bare mer og mer spesiell. Det er absolutt ingenting forståelig med å komme med en sånn kommentar at man er heldig fordi man mistet og arvet kjæresten. Den kommentaren er helt hjernedød. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (1 time siden):

Jeg ville tatt det på kontoen for dumme ting folk kan si, før de får tenkt gjennom hele resonnementet. 

Nei, dette er ikke  ting folk flest kan finne på å si. 

Anonymkode: 5e6ae...b3e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er det ikke. Og hvis det bare hadde vært en ubetenksom kommentar, ville hun jo dødd av skam når venninnen sa hun heller ville hatt kjæresten i live. Om ikke før, så må man innse hva man har sagt da. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men er disse vennene folk flest, for TS?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg arvet drøyt 1,3 mill da kjæresten døde, og han ønsket at dette skulle gå inn i egenkapital til bolig for meg når han var død.

Jeg fortalte et par venninner at jeg hadde fått livsforsikring etter kjæresten, og da utbrøt en venninne (som ikke har råd til å kjøpe) at jeg var så heldig som hadde "fått penger", som om jeg hadde vunnet i Lotto.

Jeg ble såret og irritert og sa at jeg ville heller vært uten disse pengene og hatt kjæresten hos meg, men det virket ikke helt som det sank inn.

I ettertid når jeg snakker om at boligprisene er stive og at jeg har tapt i flere budrunder, får jeg høre av en annen venninne som eier sin egen bolig, men som ofte er blakk på slutten av måneden og har høye utgifter pga dyr livsstil (hudpleieprodukter/ behandlinger, dyre klær ol), at jeg er så heldig som helt plutselig bare fikk penger "dalende ned i fanget".

Jeg har nå ghostet de for en stund, fordi jeg har problemer med å forholde meg til deres kommenterer.

Hva sier jeg til de?

Tenker at dette med økonomi etter et dødsfall er et sårt og vanskelig tema, som kanskje helst kan ligge, også fra din side.

Du ville selvsagt heller hatt personen enn arva. Men det er jo reelt at penger fra arv gir en fordel, og fordel som man i en del andre situasjoner ikke får. 

AnonymBruker
Skrevet

Folk er altså så jælva dumme og tankeløse. Det er lov å si fra til folk at det er helt upassende å si slik. Så får de bare bli sure. 

Anonymkode: 6339d...789

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (8 minutter siden):

Det er jo bare du som bestemmer hvordan du velger å reagere på disse kommentarene, er det ikke bra at du betydde så mye for han, at han laget et testament?

Selvfølgelig er det bra at han elsket meg

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer! 

Kjenner faktisk flere som har opplevd å få tilsvarende hjernedøde kommentarer.

Ei venninne ble enke og alene med tre små barn, hvor de minste er tvillinger.

Hun får avlastning igjennom kommunen, siden hun ikke har familie her, er i full jobb, og ikke har et nettverk hvor folk kan stille så mye opp.

Hun har bedre økonomi nå enn da da var to, siden mannen var godt forsikret, og barna har fått penger. 

Folk har plumpet ut med «å, du er så heldig», når hun har fortalt at hun skal på Farris bad (når ungene er hos avlastningshjemmet). 

Hun har avlastning én helg i måneden. 

Det har kommet fra folk som er gift, har flere søsken, foreldre, og besteforeldre som kan stille opp som barnevakt.

Folk er mer tjukke i huet, enn hva de er «ondskapsfulle», tror jeg. 
Folk sier idiotiske ting, helt uten å tenke seg om.

Anonymkode: 8f736...404

• Liker 11
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...