Gå til innhold

Hvordan takle kommentar om at jeg er heldig som har "fått penger", når pengene kommer fra avdød partner?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kondolerer ❤️

Mener de det stygt? De mener vel ikke at du er heldig som har mistet mannen din. Jeg har fått tilbakemeldinger på at jeg bruker heldig feil. Kan det være de gjør det? 

Anonymkode: 8058a...847

• Liker 3
Skrevet

De høres ut som komplette idioter.

I tillegg til sorgen og savnet etter kjæresten, så skal du bale med slike fjols i tillegg?! Nei, fy flate.

Ville bare fadet dem ut, jeg. 

Du har nok bedre venner enn som så:)

Anonymkode: 553f9...59c

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville tatt det på kontoen for dumme ting folk kan si, før de får tenkt gjennom hele resonnementet. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet

Kan det være at de mener du er heldig som har fått penger, selv om de på ingen måte mener du er heldig med årsaken til at du har fått penger? 

Når tragedien først er ett faktum, så er det faktisk litt flaks at han hadde satt deg som den som skulle motta livsforsikringen, for det er virkelig ikke alle som tenker på det når man ikke er gift... 

Ja, det er veldig klønete sagt, men det er ikke sikkert det er ment helt slik du tolker det. 

På samme måte sier mange "du er heldig som fikk tatt farvel" til noen som har mistet sin kjære, uten at det betyr de er heldig som har mistet noen... 

Anonymkode: 5e1d7...144

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kondolerer ❤️

Mener de det stygt? De mener vel ikke at du er heldig som har mistet mannen din. Jeg har fått tilbakemeldinger på at jeg bruker heldig feil. Kan det være de gjør det? 

Anonymkode: 8058a...847

De mener det selvfølgelig ikke stygt, men de klarer ikke å skjønne at dette er penger som jeg har arvet KUN fordi kjæresten er død.

De er glad i penger, og får ikke levd akkurat det livet de ønsker fordi de mangler penger, og når de får høre at jeg har arvet 1,3 mill "uten å stresse for det" (det er også en kommentar jeg har fått), så er de vel kanskje litt misunnelige eller klarer ikke å forstå?

Ts

Anonymkode: 44304...c5d

• Hjerte 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg arvet drøyt 1,3 mill da kjæresten døde, og han ønsket at dette skulle gå inn i egenkapital til bolig for meg når han var død.

Jeg fortalte et par venninner at jeg hadde fått livsforsikring etter kjæresten, og da utbrøt en venninne (som ikke har råd til å kjøpe) at jeg var så heldig som hadde "fått penger", som om jeg hadde vunnet i Lotto.

Hva sier jeg til de?

Legg godviljen til. De mente ikke noe vondt med det.

Tragisk det som har skjedd.

Og bra at du var tilgodesett med arv. Det er det mange som ikke tenker på når de er kjærester og alt tilfaller kjærestens slekt.

Anonymkode: 8047c...1c9

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For det første, kondolerer så mye. For det andre, du kan si til de feks at "dette er arv, arv betyr at jeg har mistet noen jeg elsker, det er ikke penger jeg er glad eller lykkelig over, jeg håper dere forstår". Og hvis de ikke gjør det, så trenger du ikke sånne venner. Det er umodent, og veldig dumt sagt av de.

Jeg mistet faren min og arvet en liten slump penger, var én person som kommenterte det slik dine venninner gjør, vi er ikke venner i dag. Det er ikke bare pga det, men når jeg så over vennskapet vårt så var det veldig mye slik oppførsel.

Det er ikke greit, det er ufølsomt og usmakelig. 

Anonymkode: b9477...065

Det burde virkelig ikke være nødvendig å forklare dette for voksne mennesker...

Jeg ville virkelig revudert dette vennskapet.

• Liker 15
Skrevet

Aldri snakk med andre om din privatøkonomi.

Anonymkode: a9d8b...6e0

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg arvet drøyt 1,3 mill da kjæresten døde, og han ønsket at dette skulle gå inn i egenkapital til bolig for meg når han var død.

Jeg fortalte et par venninner at jeg hadde fått livsforsikring etter kjæresten, og da utbrøt en venninne (som ikke har råd til å kjøpe) at jeg var så heldig som hadde "fått penger", som om jeg hadde vunnet i Lotto.

Jeg ble såret og irritert og sa at jeg ville heller vært uten disse pengene og hatt kjæresten hos meg, men det virket ikke helt som det sank inn.

I ettertid når jeg snakker om at boligprisene er stive og at jeg har tapt i flere budrunder, får jeg høre av en annen venninne som eier sin egen bolig, men som ofte er blakk på slutten av måneden og har høye utgifter pga dyr livsstil (hudpleieprodukter/ behandlinger, dyre klær ol), at jeg er så heldig som helt plutselig bare fikk penger "dalende ned i fanget".

Jeg har nå ghostet de for en stund, fordi jeg har problemer med å forholde meg til deres kommenterer.

Hva sier jeg til de?

Disse ville jeg nok fortsatt å ghoste. 

Til en senere gang "ja jeg vet jeg økonomisk sett er heldig, men jeg ville heller hatt kjæresten enn pengene."

For realiteten er at det ER en gave av stor verdi og de vil ikke hlres ur som du gleder deg over tapet selv om du ytrer takknemlighet/glede. Samtidig vul de fleste normale folk forstå at du naturligvis heller vil ha kjæresten❤️

Anonymkode: d310c...0cc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde greit tilgitt at noen snakket før de tenkte på dette en gang. Folk tenker ikke alltid så langt.

Men jeg hadde forventet at de selv skjønte hvor dumt det var idet jeg forklarte nettopp at du selvfølgelig mye heller ville hatt kjæresten enn en slik arv. Hadde vedkommende da fortsatt hadde jeg nok rett og slett gitt opp vennskapet. Synes sånn sett at forslaget om å si «da får vi håpe mannen din også dør» litt spydig var ganske godt. Men da kun hvis de ikke tok seg i det, altså. 

Anonymkode: 9459d...056

• Liker 12
Skrevet (endret)

Herregud for noen folk 🫥😶‍🌫️

Om dette ikke er noen du absolutt trenger beholde hadde jeg bare holdt på den avstanden. 

En grei respons er:

Kjæresten min DØDE. Hva faen er det for en kommentar. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De mener det selvfølgelig ikke stygt, men de klarer ikke å skjønne at dette er penger som jeg har arvet KUN fordi kjæresten er død.

De er glad i penger, og får ikke levd akkurat det livet de ønsker fordi de mangler penger, og når de får høre at jeg har arvet 1,3 mill "uten å stresse for det" (det er også en kommentar jeg har fått), så er de vel kanskje litt misunnelige eller klarer ikke å forstå?

Ts

Igjen: ghost dem videre. 

Anonymkode: d310c...0cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det være at de mener du er heldig som har fått penger, selv om de på ingen måte mener du er heldig med årsaken til at du har fått penger? 

Når tragedien først er ett faktum, så er det faktisk litt flaks at han hadde satt deg som den som skulle motta livsforsikringen, for det er virkelig ikke alle som tenker på det når man ikke er gift... 

Ja, det er veldig klønete sagt, men det er ikke sikkert det er ment helt slik du tolker det. 

På samme måte sier mange "du er heldig som fikk tatt farvel" til noen som har mistet sin kjære, uten at det betyr de er heldig som har mistet noen... 

Anonymkode: 5e1d7...144

Jeg kjenner de ganske godt, og de tenker nok på pengene som å plutselig vinne i lotto/ tipping/ arve en ukjent onkel i Amerika.

Mange livsforsikringer har ulike regler for hvem som skal få de utbetalt, og man arver livsforsikringer selv om man ikke er gift, men man må ha vært samboer i minimum to år eller man er begunstiget.

Man kan også skrives inn i testamentet og arve inntil 1/3 av avdødes penger og eiendeler, selv om avdøde har særkullsbarn.

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ts

Da har du lært at du ikke diskuterer økonomi med disse personene.

Anonymkode: 19d0c...f6d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du må aldri si slikt til noen.

Folk er så misunnelige.

Sier de at du er heldig, så får du svare "ja du får håpe kjæresten din dør snart :)"

Anonymkode: 0e8ac...c82

tror ganske mange kunne ofret en kjæreste i bytte mot penger nok til å skaffe seg bolig.

Ts ER heldig. Ikke heldig som mistet kjæresten, men fordi kjæresten sørget for henne økonomisk etter sin død. Det er en enorm sum, mer enn de fleste noen gang arver, og 99 % av de som mister kjæresten sin er ikke like heldige…

Anonymkode: 7a65a...62b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror jeg hadde hatt litt vanskeligheter med å forholdet meg til folk kommer med slike kommentarer. Joda, alle kan plumpe ut med ting, men dette sier noe om hva de er opptatt av. I tillegg er det fryktelig lite empatisk at de ikke viser noe forståelse når du retter på dem. 

Anonymkode: 43c9e...1a6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg ble såret og irritert og sa at jeg ville heller vært uten disse pengene og hatt kjæresten hos meg, men det virket ikke helt som det sank inn.

I ettertid når jeg snakker om at boligprisene er stive og at jeg har tapt i flere budrunder, får jeg høre av en annen venninne som eier sin egen bolig, men som ofte er blakk på slutten av måneden og har høye utgifter pga dyr livsstil (hudpleieprodukter/ behandlinger, dyre klær ol), at jeg er så heldig som helt plutselig bare fikk penger "dalende ned i fanget".

Jeg har nå ghostet de for en stund, fordi jeg har problemer med å forholde meg til deres kommenterer.

Hva sier jeg til de?

Du sier ingenting, sånne som har ikke hjernekapasitet til å ta det til seg uansett. Bare fortsett å ghost de. 

Kondolerer ts ❤️

Endret av got2go
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...