Gå til innhold

Hvilke jobber mener dere trenger flere gode mannlige rollemodeller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en mann som vil gjøre en forskjell og høre fra kvinner hvilken jobb dere tror kan være en sjangse å gjøre et godt intrykk på gutter (og jenter) som mann? Jeg ser på diverse studier og jobber men vet ikke hva som er best for å gjøre en forskjell. Dere som har sønn eller brødre hvilke rollefigurer hadde de som påvirket dem positivt?

Hvem av disse tror dere er mest viktig:

- Lærer

- Sosionom  / Barnevern (begge leder til samme jobb, litt usikker på forskjellen)

- Menn i Helse, et program som hjelper menn å få fagbrev

- Sykepleier

- Psykolog

Jeg tror ikke jeg har gode nok karakterer for Psykolog, men lister det uansett.

Noen tanker? Skal ta et valg i høst 2026.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poet. Synes det er mangel på dem. Og med tanke på fremtiden og KI, kan det overraskende nok bli et godt yrkesvalg.

Anonymkode: 6703c...2a5

• Nyttig 1
Skrevet

IT og data. Arbeidsmiljøloven fantes nesten ikke før; en skal være veldig forsiktig med hva en anerkjenner som god atferd, og akseptabel personlighet - IT er ikke for alle

Anonymkode: 99791...899

Skrevet

Du har kommet med gode forslag, ts. Som lærer selv, ser jeg at vi trenger flere menn. I år er 3 av mine nye kollegaer menn og det er jeg veldig glad for. Vi trenger en balanse, både for barnas del og profesjonelt. Jeg ser hvordan flere av guttene er opptatt av at de mannlige lærerne anerkjenner dem, på en annen måte enn oss kvinner. 

Anonymkode: 3d68a...705

Skrevet

Lærer og særlig barnehagelærer. Der trengs det menn. 

Anonymkode: d8c69...f40

• Liker 1
Skrevet

Psykolog. Jeg synes det er så mange dårlige mannlige rollemodeller der, jeg vil heller ha gode mannlige rollemodeller blant dem.

Anonymkode: e7fcc...db5

• Liker 1
Skrevet

Alle jeg kjenner som er lærere sier at de trenger flere mannlige lærer

Skrevet

Barnehage, lærer i småskolen. I barnehagene jeg har jobbet eller mine barn/venners barn har gått i har det maks vært 1-2 menn, men stortsett kun kvinner. 

I barnehagen min går i nå er det en mann i hele barnehagen (og vaktmesteren da). 

Anonymkode: ac1fd...8b5

• Liker 1
Skrevet

Det trengs noen mannlige lærere som ikke bruker fotformsko og stemmer SV.

Anonymkode: 46e09...01f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poet. Synes det er mangel på dem. Og med tanke på fremtiden og KI, kan det overraskende nok bli et godt yrkesvalg.

Ja det er stor mangel på poeter i samfunnet. Arbeidsgiverne skriker etter poeter, vi utdanner ikke nok av dem her til lands.

Anonymkode: b8ea1...050

• Liker 2
Skrevet

Helsevesenet eller skole/barnehage. 

Jeg er sykepleier i kommunehelsetjenesten og savner sårt flere menn som kollegaer. 
Det er flere menn som blir sykepleiere, heldigvis, men mange av dem ender opp i psykiatrien eller på sykehus. Vi trenger dere også på sykehjemmet og i hjemmetjenesten. 

Har jobbet med menn som er i lære via Menn i helse, det er et så flott tiltak!🙌🏼 

Anonymkode: 2a822...53a

Skrevet

Barnevernspedagog. Tidlig innsats blant utsatte barn og unge er viktig for å forhindre utenforskap og kriminalitet. Det er få menn innenfor yrket, så der vil du bli både ettertraktet og kunne gjøre en forskjell.

Anonymkode: 79379...beb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja det er stor mangel på poeter i samfunnet. Arbeidsgiverne skriker etter poeter, vi utdanner ikke nok av dem her til lands.

Anonymkode: b8ea1...050

Gir du samme nedlatende, sarkastiske svar til fotballinteresserte gutter som drømmer om å bli som Haaland, eller til skiinteresserte gutter som ønsker å bli langrennsløpere? Nei, ikke sant... Og bare fordi arbeidslivet ikke SKRIKER etter poeter, betyr ikke det at det ikke er mangel på dem, eller at det ikke er behov for dem i samfunnet.

• Liker 2
Skrevet

Menn i helse er et program for å ta fagbrev som helsefagarbeider via NAV. 

Hva med barnehagelærer? Det er få menn som jobber i barnehage. 

Anonymkode: 9860f...a29

Skrevet

Barnehagelærer og lærer.

Anonymkode: fed20...c87

Skrevet

Jobber i barnevernstjenesten og skulle gjerne sett at vi hadde flere menn i tjenesten. 

Anonymkode: 5b22b...a36

• Liker 2
Skrevet (endret)

Lærere, spesielt på barneskolen (ikke bare småskoletrinnene).

Barnehagelæree / pedledere

Sosionomer

Sykepleiere (spesielt helsesykepleiere, tenker at mange gutter hadde hatt godt av å måte en mannlig helsesykepleier)

Helsefagarbeidere

Barneverntjenesten

Jeg jobber heldigvis på en skole hvor vi er ca 50/50 menn og kvinner, og mange av mennene jobber på småskoletrinnene. 

Endret av SPOCA
Skrevet

Takk for alle svar! Menn i Helse er et alternativ som virker som raskt i jobb, men jeg tror ikke man får velge å jobbe med ungdommer og slikt. Nå er valget mellom ungdom i helse, ta opp vgs helsefag som voksen eller studere sosionom/barnevern. Iallefall de tre er det jeg tenker mest på!

AnonymBruker
Skrevet
Decline6 skrev (9 minutter siden):

Takk for alle svar! Menn i Helse er et alternativ som virker som raskt i jobb, men jeg tror ikke man får velge å jobbe med ungdommer og slikt. Nå er valget mellom ungdom i helse, ta opp vgs helsefag som voksen eller studere sosionom/barnevern. Iallefall de tre er det jeg tenker mest på!

Da ville jeg tatt en bachelorgrad ja, det er ofte et krav for å kunne jobbe innenfor barnevernet.

Anonymkode: 79379...beb

AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig flott🥰 Vi trenger flere menn i både helse og utdanning. 
Beste sykepleier jeg har møtt er en mann. 

Anonymkode: a3b9d...8fd

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...