AnonymBruker Skrevet 25. september #1 Skrevet 25. september Jeg trenger en varebil en periode og kan få kjøpe en venn sin. Konkret er det en VW 2,0 TDI motor. Saken er at jeg bor i en by og distansene blir ofte korte. Bensin hadde i teorien vært best. Hvor mye må man kjøre før en diesel ikke tar skade. Og er evt. skade alvorlig? Anonymkode: 26680...e95
AnonymBruker Skrevet 25. september #2 Skrevet 25. september Bare ta den med på en lenger tur en kveld eller helg, eller på motorvei om det er sånt der du bor. Anonymkode: f2851...81c
Morten1 Skrevet 25. september #3 Skrevet 25. september Hvis du driver med småkjøring så bør du kjøre bilen litt hardere enn om du ville kjørt på motorvei uten kø. Med bortkjøring så tenker vi fort butikk/treningssenter og ellers lokal kjøring, turer under 30min
AnonymBruker Skrevet 25. september #4 Skrevet 25. september Et teoretisk eksempel. Tre turer i uka a 15 min, så en halvtime på motorvei. Går dette greit? Bilen har manuelt gear, så mulig å kjøre litt hardere enn automat. Anonymkode: 26680...e95
AnonymBruker Skrevet 25. september #5 Skrevet 25. september Finnes vel ikke noe fasitsvar her, men (moderne) dieselbiler trenger å kjøre seg god og varm regelmessig. Utfordringen er at bilen har et dieselpartikkelfilter (DPF). Det fanger opp sotpartikler (uforbrente karbonpartikler) fra eksosen. Dette filteret må "regenereres" regelmessig for å brenne av sotet, noe en oppnår ved at en tar en 30-40 min lang kjøretur på landevei/motorvei i uka. Sot kan også bygge seg opp i EGR-ventilen, og begge deler kan medføre at du brått får en lysende motorlampe på dashbordet. EGR-ventilen kan renses/byttes. Feilmelding på DPF kan, hvis det ikke er altfor tett, "fikses" med en halvtime på motorveien i tredjegir og jevnt 90-100 km/t.... Anbefales ikke i steke eksosanlegget på denne måten, men alternativet er et verkstedbesøk som fort koster 10-15.000, så det er forsøket verdt hvis det først blir så ille... Husk ørepropper 😆 Du må forresten normalt slå av varsellampen med et OBD-verktøy etterpå. Kortversjonen: Dieselbil for småkjøring (5-15 min) er ikke optimalt, men tar du en skikkelig tur en gang i uka eller noe så går det normalt greit. Anonymkode: 1a78b...d50
AnonymBruker Skrevet 25. september #6 Skrevet 25. september Takk for gode råd. Får håpe en 2016 Caddy 2,0 TDI ikke er mer følsomme enn andre modeller. Anonymkode: 26680...e95
AnonymBruker Skrevet 26. september #7 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for gode råd. Får håpe en 2016 Caddy 2,0 TDI ikke er mer følsomme enn andre modeller. Anonymkode: 26680...e95 De er noe av det mest usikre å kjøre med, hadde en 2012mod selv, men var glad jeg ble kvitt den. Anonymkode: 2e774...e4c
AnonymBruker Skrevet 26. september #8 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Finnes vel ikke noe fasitsvar her, men (moderne) dieselbiler trenger å kjøre seg god og varm regelmessig. Utfordringen er at bilen har et dieselpartikkelfilter (DPF). Det fanger opp sotpartikler (uforbrente karbonpartikler) fra eksosen. Dette filteret må "regenereres" regelmessig for å brenne av sotet, noe en oppnår ved at en tar en 30-40 min lang kjøretur på landevei/motorvei i uka. Sot kan også bygge seg opp i EGR-ventilen, og begge deler kan medføre at du brått får en lysende motorlampe på dashbordet. EGR-ventilen kan renses/byttes. Feilmelding på DPF kan, hvis det ikke er altfor tett, "fikses" med en halvtime på motorveien i tredjegir og jevnt 90-100 km/t.... Anbefales ikke i steke eksosanlegget på denne måten, men alternativet er et verkstedbesøk som fort koster 10-15.000, så det er forsøket verdt hvis det først blir så ille... Husk ørepropper 😆 Du må forresten normalt slå av varsellampen med et OBD-verktøy etterpå. Kortversjonen: Dieselbil for småkjøring (5-15 min) er ikke optimalt, men tar du en skikkelig tur en gang i uka eller noe så går det normalt greit. Anonymkode: 1a78b...d50 Her var den måten du beskriver det vi fikk beskjed om frs verkstedet. Vi skulle kjøre så bilen helle tiden holdt seg på 3000 omdreininger og ha i et middel som en kunne kjøpe. Fungerte ikke det måtte en skifte egr Anonymkode: ff4d8...731
AnonymBruker Skrevet 26. september #9 Skrevet 26. september Volkswagen er skikkelige drittbiler og sliter med EGR ventiler og alt mulig av elektronikk og sensorer. Får du ikke tak i en brukt eNV200 el. tilsvarende med det bruksmønsteret? Anonymkode: 50b15...f7d
AnonymBruker Skrevet 26. september #10 Skrevet 26. september Til bruken du beskriver ville jeg rett og slett bare droppe dieselbil. Jeg hadde selv en varebil med dieselmotor, Citroen Berlingo. 6 km til jobb og butikk og kjørte den med gjevne mellomrom opp noen tøffe bakker. Gav opp å ha den til slutt, fordi det til stadighet ble problem med partikkelfilter, adblue eller andre ting. Byttet til bensinbil og kommer aldri til å bytte tilbake. Har ikke VW noen biler med 1,4 liters tsi motor på 150 hk. Denne fungerer mye bedre til småkjøringen du beskriver. Anonymkode: 02578...d22 1
AnonymBruker Skrevet 26. september #11 Skrevet 26. september Hvor lang tidshorisont er det snakk om før det begynner å bygge seg opp? Har det noe å si om man bruker dieselvarmer før man kjører? Vi leaset en dieselbil i tre år, småkjøring på ukedagene, men hadde ofte en langtur i helga. Om vinteren brukte vi stort sett alltid dieselvarmer på morgenen før vi dro ut. Vi fikk aldri problemer med partikkelfilteret, men er det rett og slett fordi vi ikke hadde bilen lenge nok? Eller holdt det med langturene vi ofte hadde i helgene? Anonymkode: 5d8c5...c9a
AnonymBruker Skrevet 26. september #12 Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor lang tidshorisont er det snakk om før det begynner å bygge seg opp? Har det noe å si om man bruker dieselvarmer før man kjører? Vi leaset en dieselbil i tre år, småkjøring på ukedagene, men hadde ofte en langtur i helga. Om vinteren brukte vi stort sett alltid dieselvarmer på morgenen før vi dro ut. Vi fikk aldri problemer med partikkelfilteret, men er det rett og slett fordi vi ikke hadde bilen lenge nok? Eller holdt det med langturene vi ofte hadde i helgene? Anonymkode: 5d8c5...c9a Dieselvarmer har ikke noe å si for denne potensielle problemstillingen. Denne koksingen i partikkelfilter og i egr tar tid, gjerne flere år, før den blir et problem. EGR kan en forsøke å rense før den evt byttes, mens dpf kan en forsøke å "brenne av" slik jeg beskrev over. Har selv gjort det på to biler med vellykket resultat. (Pensjonister som stort sett kun kjører til og fra nærbutikken bør ikke ha dieselbil...) Men som jeg skrev i tidligere innlegg: Dieselbil for småkjøring (5-15 min) er ikke optimalt, men tar du en skikkelig tur en gang i uka eller noe så går det normalt greit. I ts sitt tilfelle tviler jeg på at han skaper noe nytt problem hvis han følger dette rådet, men x-faktoren er jo at han ikke vet hvilket liv og kjøremønster bilen har hatt tidligere, og hva som evt ligger latent av fremtidig problem. EGR på en VW Transporter er forresten knotete å ta ut. Det hadde jeg nok satt bort til noen som har litt erfaring. Anonymkode: 1a78b...d50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå