Gå til innhold

Diamanter blir "null" verdt. Kan det samme skje med gull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diamanter laget kunstig er umulig å skille rent fysisk/kjemisk fra de som er funnet i gruver på den tradisjonelle måten.

Kan det samme skje med gull?

Hva skjer da med alle de som tror sparing i gull (eller diamanter) er helt gull?

Nå får man diamanter på nettet til en brøkdel av prisen. Diamant-kartellene ("diamantmafiaen") har i flere år klart å stagge dette noe, men nå går det ikke lenger og Kina selger slike billig. Billigere kunstig diamantstøv har også vært brukt i industrien til sager og boring lenger enn pynte-diamanter.

https://www.nrk.no/ytring/slik-gikk-det-da-jeg-kjopte-diamanter-pa-temu-1.17583720

Gull er et grunnstoff og dermed mye vanskeligere å fremstille kunstig - kun atomfysikere med veldig dyrt utstyr kan fremstille veldig små mengder til en pris som er mye høyere enn å grave etter gull. Mens diamant er bare kull, karbon, trykket sammen veldig hardt. Men kan det bli billigere? Noen fabulerer om å "spektral-scanne" asteroider som det finnes tusenvis av mellom Mars og Jupiter, og så slepe en slik lovende gull-asteroide til Jorden. Vil Elon Musks raketter kunne brukes til det?

Anonymkode: 5ab30...600

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noen fabulerer om å "spektral-scanne" asteroider som det finnes tusenvis av mellom Mars og Jupiter, og så slepe en slik lovende gull-asteroide til Jorden. Vil Elon Musks raketter kunne brukes til det?

Men om astroiden er såpass rik på gull så vil jo det skape inflasjon som gjør at gull ikke lenger er verdt noe - som igjen gir ingen grunn til å investere i romskip og raketter til å hente gull fra astroider i første omgang: Får du tak i det, blir det mindre verdt.

Samme dansen ser man i energikrisen her i landet:

Det lønner seg ikke å bygge atomreaktor, fordi det gjør strømmen så billig. Da er det "bedre" å ty til dyrere løsninger som gjør det dyrt å produsere strøm, og da er strømmen verdifull 🕺

• Liker 1
Skrevet

Har mye mer tro på sølvet. Industrien bruker mer og mer av det til elektronikk, elbiler, solceller, våpen osv. Om noen år blir det for lite, og spotprisen vil bli en "sky rocket"

Anonymkode: 57a4e...baa

• Liker 1
Skrevet

"Ekte" diamanter har også et voldsomt verditap etter at de er solgt. 

Å investere i diamanter er alltid et tapsprosjekt, med unntak av de mest sjeldne.

Anonymkode: b8e73...de5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Ekte" diamanter har også et voldsomt verditap etter at de er solgt. 

Å investere i diamanter er alltid et tapsprosjekt, med unntak av de mest sjeldne.

Anonymkode: b8e73...de5

Jeg har mange diamanter i min smykkesamling, og ikke en gang har jeg tenkt at de er ett investeringsobjekt. Duamantsmykkene mine har en historie og jeg bruker de med glede og ikke minst de er smykker min datter arver.

Anonymkode: eddcf...a90

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har mye mer tro på sølvet. Industrien bruker mer og mer av det til elektronikk, elbiler, solceller, våpen osv. Om noen år blir det for lite, og spotprisen vil bli en "sky rocket"

Da blir gullet sannsynligvis dyrere.  Sølvpris følger gullprisen. Ikke som i at det er like dyrt  men om gull går opp med 5 kr pr gram, blir sølv ofte også 5 kr dyrere pr gram. Det hjalp ikke akkurat da kinesere kjøpte opp rubbel og bit av sølvgruver i store deler av Afrika og drev sølvprisen til det dobbelte.  Ikke at det hjalp med korona og inflasjon heller. Ikke så gøy å lodde sølvsmykker som det engang var med de prisene vi har nå 

Anonymkode: 9b0c5...589

Skrevet

Ingen av mye diamanter er kjøpt pga økonomisk verdi😅 de er et økonomisk utlegg som etterhvert har gitt høy affeksjonsverdi😁

Anonymkode: 60457...23a

• Liker 1
Skrevet

Alt kan miste verdi, siden verdi bare er noe mennesker har bestemt seg for er verdifullt. Se bare på tulipaner. 

Anonymkode: 3018a...057

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alt kan miste verdi, siden verdi bare er noe mennesker har bestemt seg for er verdifullt. Se bare på tulipaner. 

Anonymkode: 3018a...057

Eller de jævla mummikoppene...

Anonymkode: 60457...23a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg skulle taksere et arvesmykke. Og når de på anerkjent gullsmed må benytte lupe, syretester og trykktester for å se om det er ekte, så forstår jeg ikke helt hvorfor ikke alle bare kjøper sølvsmykker med zirkonia 😅 Ringen og stenene var ekte. Affeksjonsverdi her  den som mange skriver fordi det er et arvesmykke, men vi ønsket forsikring.
Jeg ble litt sjokkert over at de ikke kunne bare se at den var ekte, under lupe.Fikk også vite at alle utstillingsmodeller er falske, selv om de fjernes natt. Og de ser jo så ekte ut! Gnistrer og skinner. Men alt er kopier. Først når du kjøper kommer ekte fram fra safen deres.

Anonymkode: 994f9...ac2

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg skulle taksere et arvesmykke. Og når de på anerkjent gullsmed må benytte lupe, syretester og trykktester for å se om det er ekte, så forstår jeg ikke helt hvorfor ikke alle bare kjøper sølvsmykker med zirkonia 😅 Ringen og stenene var ekte. Affeksjonsverdi her  den som mange skriver fordi det er et arvesmykke, men vi ønsket forsikring.
Jeg ble litt sjokkert over at de ikke kunne bare se at den var ekte, under lupe.Fikk også vite at alle utstillingsmodeller er falske, selv om de fjernes natt. Og de ser jo så ekte ut! Gnistrer og skinner. Men alt er kopier. Først når du kjøper kommer ekte fram fra safen deres.

Kan vel bare si "Er ikke gull alt som glimrer". Din forsikring burde heller være å skaffe deg noen ekte sølvmynter i 999.9 renhet sølv som en forsikring i tilfelle krise. Rent gull er blitt altfor dyrt for vanlige folk  ( ca. 39.000kr for 1ozt mynt)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan vel bare si "Er ikke gull alt som glimrer". Din forsikring burde heller være å skaffe deg noen ekte sølvmynter i 999.9 renhet sølv som en forsikring i tilfelle krise. Rent gull er blitt altfor dyrt for vanlige folk  ( ca. 39.000kr for 1ozt mynt)

Jeg skulle forsikre en arvesamling. Jeg er ikke så opptatt av å samle verdier utover at vi forsikrer innbo, i tilfelle brann eller tyveri. Og da ble det til at vi takserte noen klokker og smykker. Er forøvrig en på jobben som har en Rolex-kopi. Umulig å se at det er en kopi. Selv for forhandlere.  Sånn blir det når statusjag har nådd ut til alle via sosiale medier, på en måte vi aldri har sett før. Alt blir bare luftslott. Vi har hus og annen eiendom, og penger i banken. Det får gå som det går. Jeg orker ikke hamstre sølv og gull og aksjer. Orker ikke følge med.

Skrevet

Diamanter er fremdeles ganske dyrt siden det er dyrt å fremstille kunstige diamanter også.

Men det er en stor forskjell fra gull siden diamanter består av et billig  og lett tilgjengelig stoff som bare har fått en annen struktur med trykk, mens gull er et grunnstoff som ikke finnes i noen andre former som er billigere. Og å lage et grunnstoff av et annet grunnstoff er mye vanskeligere.

Anonymkode: 035cc...069

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skulle forsikre en arvesamling. Jeg er ikke så opptatt av å samle verdier utover at vi forsikrer innbo, i tilfelle brann eller tyveri. Og da ble det til at vi takserte noen klokker og smykker. Er forøvrig en på jobben som har en Rolex-kopi. Umulig å se at det er en kopi. Selv for forhandlere.  Sånn blir det når statusjag har nådd ut til alle via sosiale medier, på en måte vi aldri har sett før. Alt blir bare luftslott. Vi har hus og annen eiendom, og penger i banken. Det får gå som det går. Jeg orker ikke hamstre sølv og gull og aksjer. Orker ikke følge med.

Respekterer selvfølgelig det. Når det ble nevnt forsikring tenkte jeg mer på en slags beredskap, så jeg misforstod litt. For øvrig,- det å sitte med noen slike mynter er overhode ikke noe statusjag, er ingen som får vite at jeg har de en gang!

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Noen fabulerer om å "spektral-scanne" asteroider som det finnes tusenvis av mellom Mars og Jupiter, og så slepe en slik lovende gull-asteroide til Jorden. Vil Elon Musks raketter kunne brukes til det?

Anonymkode: 5ab30...600

Å drive med gruvevirksomhet i rommet er ekstremt dyrt. Og hvis man på noen måte skulle skaffe masser av gull på en slik måte så vil jo verdien umiddelbart gå rett ned, og man får dermed ikke solgt gullet til en pris som gjør at man går i overskudd.

Anonymkode: 035cc...069

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Respekterer selvfølgelig det. Når det ble nevnt forsikring tenkte jeg mer på en slags beredskap, så jeg misforstod litt. For øvrig,- det å sitte med noen slike mynter er overhode ikke noe statusjag, er ingen som får vite at jeg har de en gang!

Mener diamanter, klokker, vesker og diverse når  jeg snakker om statusjag i hverdagen. Jeg forstår at mange ønsker å investere i gull, og sølv. Selv har jeg eiendom. Og noe takserte klokker og smykker som sikkert kan betale meg over en grense hvis det skulle bli krig... 🥶

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Mener diamanter, klokker, vesker og diverse når  jeg snakker om statusjag i hverdagen. Jeg forstår at mange ønsker å investere i gull, og sølv. Selv har jeg eiendom. Og noe takserte klokker og smykker som sikkert kan betale meg over en grense hvis det skulle bli krig... 🥶

La oss håpe at så ikke skjer, kanskje like stor fare for tørke, klimakrise, matmangel osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...