Gå til innhold

MR fin - be om CT?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har sinnsyke smerter i ryggen etter skade for noen måneder siden. Det er ett punkt i ryggen, og innimellom stråler det nedover baken. Både jeg og legen jeg var hos 6 uker etter skaden tenkte prolaps, ble henvist til MR som kom tilbake helt fin.

Smertene er like forferdelig intense og jeg begynner å tenke på om det kan være er lite brudd. Har lest at i noen tilfeller er ct bedre enn MR på å finne dette, da MR har mer fokus på bløtvev. 

Noen med erfaring eller peiling?

Tenkte MR var gullstandarden, men ble enormt overrasket da den kom tilbake fin men ryggen min er helt forferdelig. Er sykmeldt pga smertene. Fastlegen tror det er muskulært (uten å ha undersøkt meg, jeg har vært hos andre leger før MR). 

Bør jeg be om CT?

Anonymkode: 6718f...46b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes egentlig aldri at det er noen god idé å gå inn på legekontoret med bestilling på en viss type undersøkelse. Hvis man ikke blir bedre eller man blir verre så bør man bestille time hos legen på nytt. Så fortelle om hvordan det har gått siden sist og hva man bekymrer deg for, i ditt tilfelle at smertene er like forferdelig intense og at du er redd for om det kan være et lite brudd.

Ellers, det er ikke uvanlig i det hele tatt at man ikke finner noe på MR selv om man har smerter.

Anonymkode: cd798...393

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg synes egentlig aldri at det er noen god idé å gå inn på legekontoret med bestilling på en viss type undersøkelse. Hvis man ikke blir bedre eller man blir verre så bør man bestille time hos legen på nytt. Så fortelle om hvordan det har gått siden sist og hva man bekymrer deg for, i ditt tilfelle at smertene er like forferdelig intense og at du er redd for om det kan være et lite brudd.

Ellers, det er ikke uvanlig i det hele tatt at man ikke finner noe på MR selv om man har smerter.

Hva kan det være når det ikke synes på MR? Jeg er helt sikker på at dette ikke er muskulært. Når jeg har undersøkt litt nå etter at mr var fin så har jeg sett at fasettbrudd er veldig likt mine symptomer.

Men hvis det ikke er det heller liksom😂 eller hvis legen ikke vil henvise meg videre.

Det verste jeg vet er å undersøkes og så er det "ingenting galt". Men jeg kjenner at det er noe riv ruskende galt🫣

Skrevet

Siden CT gir veldig mye stråling, ville jeg aldri bedt om det med mindre det var helt nødvendig 

Anonymkode: 5bfc4...320

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du hadde hatt brudd ville det vært synlig på MR. 

Anonymkode: 379cc...669

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva kan det være når det ikke synes på MR? Jeg er helt sikker på at dette ikke er muskulært. Når jeg har undersøkt litt nå etter at mr var fin så har jeg sett at fasettbrudd er veldig likt mine symptomer.

Men hvis det ikke er det heller liksom😂 eller hvis legen ikke vil henvise meg videre.

Det verste jeg vet er å undersøkes og så er det "ingenting galt". Men jeg kjenner at det er noe riv ruskende galt🫣

«Jeg er helt sikker på at det ikke er muskulært»? Selv om legen tror det, og MR er normal? Be heller om vurdering hos spesialist om du ikke blir bedre, fremfor å google deg til undersøkelse og sjeldne diagnoser (som uansett kun skal behandles konservativt…) Og er du forresten sikker på at det du mistenker ikke ville synes på bildene du allerede har tatt?

Anonymkode: 977b9...b0e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du må skille mellom ‘det er ingenting galt’ og ‘det er ikke påvist noe som trengs operasjon’.

Du er jo tross alt fremdeles sykemeldt pga smertene. Mange typer skader trenger lang tid, og muskelsmerter kan være helt for jævlige.

Får du smertelindring? Noe det dummeste en gjør er å ikke ta nok smertestillende, så en går og strammer muskulatur for å unngå å få vondt - bevisst eller ubevisst. Det gjør bare vondt verre. Slik stoppes blodsirkulasjon osv i området, og det blir garantert jævlig å røre seg.

Kanskje hjelp av en fysioterapeut hadde vært lurt?

Er det som du tror, en type brudd, så er behandlingen uansett bare å ta tiden til hjelp, smertelindrende og beholde mest mulig bevegelse i gang. Da er det liten vits i å utsette seg for alle røntgenstrålene i en CT.

Men vedvarer plagene dine tar du selvsagt en ny prat med legen. Noe du uansett må når du er sykemeldt.

Anonymkode: 2f08d...29b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

«Jeg er helt sikker på at det ikke er muskulært»? Selv om legen tror det, og MR er normal? Be heller om vurdering hos spesialist om du ikke blir bedre, fremfor å google deg til undersøkelse og sjeldne diagnoser (som uansett kun skal behandles konservativt…) Og er du forresten sikker på at det du mistenker ikke ville synes på bildene du allerede har tatt?

Anonymkode: 977b9...b0e

Ja, det er jeg helt sikker på. Jeg har hatt muskulære smerter i ryggen før og det er ingenting som dette, helt annen karakter. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du hadde hatt brudd ville det vært synlig på MR. 

Ikke nødvendigvis, når det er over 6 uker siden skaden. Flere studier viser at ct er best på å finne mindre skader i selve beinet.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må skille mellom ‘det er ingenting galt’ og ‘det er ikke påvist noe som trengs operasjon’.

Du er jo tross alt fremdeles sykemeldt pga smertene. Mange typer skader trenger lang tid, og muskelsmerter kan være helt for jævlige.

Får du smertelindring? Noe det dummeste en gjør er å ikke ta nok smertestillende, så en går og strammer muskulatur for å unngå å få vondt - bevisst eller ubevisst. Det gjør bare vondt verre. Slik stoppes blodsirkulasjon osv i området, og det blir garantert jævlig å røre seg.

Kanskje hjelp av en fysioterapeut hadde vært lurt?

Er det som du tror, en type brudd, så er behandlingen uansett bare å ta tiden til hjelp, smertelindrende og beholde mest mulig bevegelse i gang. Da er det liten vits i å utsette seg for alle røntgenstrålene i en CT.

Men vedvarer plagene dine tar du selvsagt en ny prat med legen. Noe du uansett må når du er sykemeldt.

Anonymkode: 2f08d...29b

Ja jeg bruker paracet, ibux og tramadol. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er muskler siden det er på ett sted hele tiden og det nå har vart i 2 måneder. Føler meg ihvertfall rimelig løk om det er muskler og jeg er så invalid som dette😂 det er jo faktisk pinlig å være sykmeldt for. Men jeg har kontaktet fysio etter råd fra lege. 

Grunnen til at jeg vil ha bekreftet/avkreftet brudd er pga forsikringsdekning av yrkesskade.

Skrevet

Kan det være du sliter med piriformis syndrom?

Anonymkode: 44fb2...839

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

"Hva hvis" er ikke noe vits i. Du tar den legetimen først og snakker ut som symptomene dine, hva du bekymrer deg for (brudd). Jeg ser du også nevner forsikringsdekning, da spør du om det også. Å forskuttere at legen vil si at "ingenting er galt" gjør deg ingen tjenester og som en annen sier så er du sykemeldt og du har blitt undersøkt med MR, så du blir trodd på at du har skadet deg og at du har det vondt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan det være du sliter med piriformis syndrom?

Anonymkode: 44fb2...839

Dette har jeg, og det er ikke sånn som TS beskriver.

Anonymkode: 90268...323

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, det er jeg helt sikker på. Jeg har hatt muskulære smerter i ryggen før og det er ingenting som dette, helt annen karakter. 

Ikke nødvendigvis, når det er over 6 uker siden skaden. Flere studier viser at ct er best på å finne mindre skader i selve beinet.

Ja jeg bruker paracet, ibux og tramadol. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er muskler siden det er på ett sted hele tiden og det nå har vart i 2 måneder. Føler meg ihvertfall rimelig løk om det er muskler og jeg er så invalid som dette😂 det er jo faktisk pinlig å være sykmeldt for. Men jeg har kontaktet fysio etter råd fra lege. 

Grunnen til at jeg vil ha bekreftet/avkreftet brudd er pga forsikringsdekning av yrkesskade.

Du kan ta ct privat om lege setter seg på bakbena. Det gjorde jeg, og fant noe, fikk behandling i det offentlige. Betalte vel 2-3000 men da var det gjort og. 

Anonymkode: 29d62...45b

Skrevet

Be legen om henvisning til røntgen eller CT. Si at det vil lønne seg for både deg selv og samfunnet å få deg ut av sykemelding og tilbake på jobb raskest mulig. 

Anonymkode: 6cf89...eac

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Be legen om henvisning til røntgen eller CT. Si at det vil lønne seg for både deg selv og samfunnet å få deg ut av sykemelding og tilbake på jobb raskest mulig. 

Anonymkode: 6cf89...eac

Hva nøyaktig skal en ct bidra med i så måte? En ct er ingen behandling.

• Liker 4
Skrevet

Har du vært hos fysioterapeut, manuellterapeut eller andre som er gode på både muskel og skjelett i rygg? Eller kun hos allmennlege? 

En låsning kan gi helt sinnsyke smerter. Jeg har hatt diverse muskulære plager tidligere, men da jeg fikk en skikkelig låsning så var det helt anderledes... Jeg ble sendt til MR og røntgen først for legen trodde det var brudd... 

Anonymkode: 94709...356

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du vært hos fysioterapeut, manuellterapeut eller andre som er gode på både muskel og skjelett i rygg? Eller kun hos allmennlege? 

En låsning kan gi helt sinnsyke smerter. Jeg har hatt diverse muskulære plager tidligere, men da jeg fikk en skikkelig låsning så var det helt anderledes... Jeg ble sendt til MR og røntgen først for legen trodde det var brudd... 

Anonymkode: 94709...356

Hvor lenge hadde du vondt? Skal til fysio neste uke. Legen ønsket at jeg avventet til etter MR.

Skrevet

Noen ting du bør tenke over.

Forskning viser at selv funn på MR i ryggraden ofte ikke forklarer smerter. Det gjøres nemlig like mange funn hos personer uten symptomer. Selv om CT i enkelte tilfeller kan ha en liten fordel ved spesifikk patologi, som små brudd, er dette en svært sjelden årsak til smerter og de fleste slike brudd fanges uansett opp på MR.

Ryggsøylen er et svært komplekst område med bløtvev, bein og nerverøtter som står under stor belastning. Ofte finner man derfor aldri en entydig forklaring på smertene. I de aller fleste tilfellene vil heller ikke behandlingen endres, og det viktigste blir å gi det tid.

For at videre bildediagnostikk skal være nyttig, må CT ikke bare tas, men også avdekke funn som faktisk endrer behandlingen. Dersom verken fastlegen eller radiologen anbefaler CT, er nytten sannsynligvis langt mindre enn kostnaden.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

MR er best for ryggrad. Uten tvil.

Anonymkode: a78b0...010

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor lenge hadde du vondt? Skal til fysio neste uke. Legen ønsket at jeg avventet til etter MR.

Flott å høre at du skal til fysioterapeut. Å trene seg opp etter en skade så du blir smertefri kan ta lang tid, men sånn er det bare med ryggskader. Noen må trene hele livet, men de gode nyhetene er at treningen verken behøver å gjøre vondt, være spesielt slitsomt eller ta mye av din tid.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har sinnsyke smerter i ryggen etter skade for noen måneder siden. Det er ett punkt i ryggen, og innimellom stråler det nedover baken. Både jeg og legen jeg var hos 6 uker etter skaden tenkte prolaps, ble henvist til MR som kom tilbake helt fin.

Smertene er like forferdelig intense og jeg begynner å tenke på om det kan være er lite brudd. Har lest at i noen tilfeller er ct bedre enn MR på å finne dette, da MR har mer fokus på bløtvev. 

Noen med erfaring eller peiling?

Tenkte MR var gullstandarden, men ble enormt overrasket da den kom tilbake fin men ryggen min er helt forferdelig. Er sykmeldt pga smertene. Fastlegen tror det er muskulært (uten å ha undersøkt meg, jeg har vært hos andre leger før MR). 

Bør jeg be om CT?

Jeg har hatt sinnsyke smerter inni den MR maskinen, og alt var fint.  Jeg hadde store problemer med å ligge stille inni maskinen pga smerter, og var klissvåt av svette jeg kom ut derfra. 

Dette var smerter ala fødsel, hakket verre, for de ga seg aldri. Det viste seg å vere en nevrologisk tilstand, den viste jo på MR, men den var ikke der smertene var. Hadde fra før tatt både røntgen og ct. 

Gullstandarden er att det faktisk ikke er alt som viser på MR, CT osv selv om smertene er sinnsyke og en forventer att bildene komme lysende frem med piler som peiker på "aua" 

Etter så lang tid med smerter, burde du egentlig vært henvist til nevrolog. 

Anonymkode: 7f575...6df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...