AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:45 #1 Skrevet torsdag kl. 10:45 Vet ikke om dette er riktig emne å poste under, så flytt posten hvis nødvendig. Var på tur i går der det bl.a. ferdes sauer. En sau kom haltende bort. Den holdt bakbeinet opp fra bakken når den sto der. Deretter gikk den sakte og haltende oppover bakken etter de andre sauene. Jeg tenker at jeg må melde ifra. Har funnet gårds- og bruksnummer i kartverket, men det ser ut til at eiendommen leies ut til andre bønder, da det ikke er en fast bopel der. Det ser ikke ut til at det er Mattilsynet som skal kontaktes. Der står det nemlig: Sitat Dyret må være i en tilstand som gjør det åpenbart og tydelig for enhver at dyret er sykt, skadet eller hjelpeløst. Men dyret må ha et reelt behov for hjelp. Bagatellmessige tilstander utløser ikke hjelpeplikt. Et dyr er åpenbart skadet og skal hjelpes når det har åpne sår eller viser klare tegn på beinbrudd eller andre skader som er tydelig smertefulle og hemmer dyrets bevegelser. Vet du at dyret er påkjørt eller har vært utsatt for andre alvorlige uhell, må du gå ut fra at det er skadet dersom det ikke åpenbart er uskadet. Disse dyrene regnes ikke som hjelpeløse: Husdyr på beite er ikke hjelpeløse så lenge de kan bevege seg fritt og kan komme seg unna eventuelle farlige eller svært belastende situasjoner. https://www.mattilsynet.no/dyr/dyrevelferd/nar-du-har-kjort-pa-dyr-eller-dyr-som-trenger-hjelp Sauen kunne gå fritt, men skaden hemmet bevegelsene. Sauen er derimot ikke utsatt for påkjørsel, fordi det er ingen trafikkert vei der. Det er heller ingen store rovdyr i nærheten. Skal jeg likevel melde ifra? Og i så fall hvor melder jeg ifra? Til kommunen? Andre instanser? Anonymkode: 9ed89...1bc
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:53 #2 Skrevet torsdag kl. 10:53 Hadde den øremerke? Det er vel en slags identifikasjon på dyret og du skal kunne søke opp hvem som eier den. Ville varslet bonden i første omgang. Anonymkode: 73c94...1da 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:57 #3 Skrevet torsdag kl. 10:57 Du kan fint melde til politiet på 02800, så kan dem videreformidle til bonden som eier dyret. Ev om du vet hvem som er bonde kan du kontakte bonden direkte. Men er ikke alltid enkelt å holde oversikt om man ikke er kjent i området . Anonymkode: 7de04...301 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:59 #4 Skrevet torsdag kl. 10:59 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vet ikke om dette er riktig emne å poste under, så flytt posten hvis nødvendig. Var på tur i går der det bl.a. ferdes sauer. En sau kom haltende bort. Den holdt bakbeinet opp fra bakken når den sto der. Deretter gikk den sakte og haltende oppover bakken etter de andre sauene. Jeg tenker at jeg må melde ifra. Har funnet gårds- og bruksnummer i kartverket, men det ser ut til at eiendommen leies ut til andre bønder, da det ikke er en fast bopel der. Det ser ikke ut til at det er Mattilsynet som skal kontaktes. Der står det nemlig: Sauen kunne gå fritt, men skaden hemmet bevegelsene. Sauen er derimot ikke utsatt for påkjørsel, fordi det er ingen trafikkert vei der. Det er heller ingen store rovdyr i nærheten. Skal jeg likevel melde ifra? Og i så fall hvor melder jeg ifra? Til kommunen? Andre instanser? Anonymkode: 9ed89...1bc Det er fortsatt tydelig at det er skadet eller sykt. Bare å ringe, så kan vel de henvise deg videre.. Anonymkode: 86d7e...98c
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:59 #5 Skrevet torsdag kl. 10:59 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde den øremerke? Det er vel en slags identifikasjon på dyret og du skal kunne søke opp hvem som eier den. Ville varslet bonden i første omgang. Anonymkode: 73c94...1da Jeg sjekket ikke øremerking. Ang. bonden, som jeg skrev er det ingen bonde som hører til det aktuelle gårds- og bruksnummeret. Eiendommen leies nok ut til en bonde. Anonymkode: 9ed89...1bc
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:00 #6 Skrevet torsdag kl. 11:00 Nabo, politi, mattilsynet (hastenummeret). Facebookgrupper for stedet. Anonymkode: 75bfb...ca2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:19 #7 Skrevet torsdag kl. 11:19 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg sjekket ikke øremerking. Ang. bonden, som jeg skrev er det ingen bonde som hører til det aktuelle gårds- og bruksnummeret. Eiendommen leies nok ut til en bonde. Anonymkode: 9ed89...1bc Eier av eiendommen vet hvem som har sauer der. Anonymkode: 776c9...8ae 1 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:23 #8 Skrevet torsdag kl. 11:23 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vet ikke om dette er riktig emne å poste under, så flytt posten hvis nødvendig. Var på tur i går der det bl.a. ferdes sauer. En sau kom haltende bort. Den holdt bakbeinet opp fra bakken når den sto der. Deretter gikk den sakte og haltende oppover bakken etter de andre sauene. Jeg tenker at jeg må melde ifra. Har funnet gårds- og bruksnummer i kartverket, men det ser ut til at eiendommen leies ut til andre bønder, da det ikke er en fast bopel der. Det ser ikke ut til at det er Mattilsynet som skal kontaktes. Der står det nemlig: Sauen kunne gå fritt, men skaden hemmet bevegelsene. Sauen er derimot ikke utsatt for påkjørsel, fordi det er ingen trafikkert vei der. Det er heller ingen store rovdyr i nærheten. Skal jeg likevel melde ifra? Og i så fall hvor melder jeg ifra? Til kommunen? Andre instanser? Anonymkode: 9ed89...1bc Var dette på utmarksbeite eller på innmark? Det er litt uklart ut fra innlegget ditt. Er det på utmarksbeite, er det sannsynligvis et beitelag der som har felles slipp/sanking/tilsyn med dyrene i det området. Da bør det gå an å finne ut hvilke(t) beitelag som er i området der. Hvis det er på innmark, så ville jeg uansett ha kontaktet eier av gården, slik at denne kunne videreformidle. Eventuelt hørt med naboen. Hvis det er på innmark, så er det jo også større sannsynlighet for at dyreeier vet om dette. Anonymkode: 3cb0a...796
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:43 #9 Skrevet torsdag kl. 11:43 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Eier av eiendommen vet hvem som har sauer der. Anonymkode: 776c9...8ae Ja, tok kontakt med eier. De tar det videre, og de mente bøndene uansett sjekker sauene jevnlig. Håper virkelig sauen får hjelp. Har lest i lokalavisen at det er hunder som har angrepet sauer de siste månedene. Så jeg mistenker at det har skjedd i dette tilfellet også. Anonymkode: 9ed89...1bc 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:55 #10 Skrevet torsdag kl. 11:55 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, tok kontakt med eier. De tar det videre, og de mente bøndene uansett sjekker sauene jevnlig. Håper virkelig sauen får hjelp. Har lest i lokalavisen at det er hunder som har angrepet sauer de siste månedene. Så jeg mistenker at det har skjedd i dette tilfellet også. Anonymkode: 9ed89...1bc Her er politiet det eneste rette. Mange bønder sier halter litt? Pytt pytt. Og så går nu dagene. Sikker på eier tar kontakt med bonden? Tviler på det. Anonymkode: 228fa...f84
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:19 #11 Skrevet torsdag kl. 12:19 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Her er politiet det eneste rette. Mange bønder sier halter litt? Pytt pytt. Og så går nu dagene. Sikker på eier tar kontakt med bonden? Tviler på det. Anonymkode: 228fa...f84 Føler terskelen for å kontakte politiet er mye høyere, selv om det bare gjelder sentralbordet. Ja, det er riktig at eier ikke hørtes særlig bekymret ut for sauen. Eier spurte om det var synlig blod, men siden jeg ikke hadde sett blod, virket det som at situasjonen ble oppfattet som en bagatell. Jeg forklarte derimot at jeg ikke kunne avkrefte det siden jeg ikke hadde sett nøye etter. Det kan også hende bonden tenker på det som en bagatell, hvis det ikke er synlig blod, og siden sauen fortsatt klarte å gå om enn haltende. Anonymkode: 9ed89...1bc
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:53 #12 Skrevet torsdag kl. 12:53 Ringte 02800 likevel. Snakket med sentralbordet som satte meg over til noen andre. Der stod jeg i telefonkø i nesten 10 min uten å få svar... Anonymkode: 9ed89...1bc
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:56 #13 Skrevet torsdag kl. 12:56 De gjør ikke noe med den sauen lell, sannsynligvis sendes den til slakt etter hvert. Anonymkode: 326f2...742
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:57 #14 Skrevet torsdag kl. 12:57 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ringte 02800 likevel. Snakket med sentralbordet som satte meg over til noen andre. Der stod jeg i telefonkø i nesten 10 min uten å få svar... Anonymkode: 9ed89...1bc Politiet tar dyreplageri mye mer på alvor nå enn før. Jeg anmeldte en pose jeg fant med døde katter som var surret fast i en striesekk. Der ble det full politietterforskning. Anonymkode: 228fa...f84 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:07 #15 Skrevet torsdag kl. 13:07 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Politiet tar dyreplageri mye mer på alvor nå enn før. Jeg anmeldte en pose jeg fant med døde katter som var surret fast i en striesekk. Der ble det full politietterforskning. Anonymkode: 228fa...f84 Ja, men det du anmeldte var et alvorlig tilfelle av dyremishandling. Klart politiet skulle ta det på alvor. I tilfellet jeg observerte, var sauen i stand til å gå på egen hånd, følge med flokken sin og beite som vanlig, selv om skaden i bakbeinet var smertefullt for den. Det er derfor jeg syntes det var litt ubehagelig å kontakte politiet. Uansett så fikk jeg ikke meldt ifra til dem ordentlig, siden de ikke tok telefonen. Anonymkode: 9ed89...1bc 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:11 #16 Skrevet torsdag kl. 13:11 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De gjør ikke noe med den sauen lell, sannsynligvis sendes den til slakt etter hvert. Anonymkode: 326f2...742 Ja, det tenker jeg også. Men jeg synes likevel det er vondt å tenke på at sauen har det vondt frem til da. Og at det vonde bakbeinet (som kanskje blir verre) skal bli klemt sammen inntil andre sauer på humpete veier i tilhengeren om noen uker på vei til slakteriet. Anonymkode: 9ed89...1bc
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:07 #17 Skrevet torsdag kl. 14:07 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ja, det tenker jeg også. Men jeg synes likevel det er vondt å tenke på at sauen har det vondt frem til da. Og at det vonde bakbeinet (som kanskje blir verre) skal bli klemt sammen inntil andre sauer på humpete veier i tilhengeren om noen uker på vei til slakteriet. Anonymkode: 9ed89...1bc Halte dyr leveres ikke til slakt, de må være friske. Skadete dyr behandles eller avlives hjemme. Anonymkode: 563fe...101 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:12 #18 Skrevet torsdag kl. 14:12 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet ikke om dette er riktig emne å poste under, så flytt posten hvis nødvendig. Var på tur i går der det bl.a. ferdes sauer. En sau kom haltende bort. Den holdt bakbeinet opp fra bakken når den sto der. Deretter gikk den sakte og haltende oppover bakken etter de andre sauene. Jeg tenker at jeg må melde ifra. Har funnet gårds- og bruksnummer i kartverket, men det ser ut til at eiendommen leies ut til andre bønder, da det ikke er en fast bopel der. Det ser ikke ut til at det er Mattilsynet som skal kontaktes. Der står det nemlig: Sauen kunne gå fritt, men skaden hemmet bevegelsene. Sauen er derimot ikke utsatt for påkjørsel, fordi det er ingen trafikkert vei der. Det er heller ingen store rovdyr i nærheten. Skal jeg likevel melde ifra? Og i så fall hvor melder jeg ifra? Til kommunen? Andre instanser? Anonymkode: 9ed89...1bc Bra du vil finne eier. Du kan kontakte enhver bonde i området og de vil finne ut hvem det er. Kjempebra at du varsler, alle er interessert i å få vite om slike så de kan hentes hjem. Til senere så ta gjerne bilde av øremerket, der står det et ID nr. mange har og telefonnummer på innsiden av øremerket om du kommer så nært sauen. Er det på lengre hold er det veldig hjelpsomt med et bilde som viser øremerket sin farge og halsbåndet sin farge. I samme beiteområde har de ulike gårdene hver sin fargekombinasjon. Bra du bryr deg😊 Anonymkode: 563fe...101 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:12 #19 Skrevet torsdag kl. 14:12 Et tips til andre som ser skada dyr. Prøv å notere nr på øremerket eller på slips. Da er det lettere å finne igjen det aktuelle dyret. På øremerket står også MT-ID til eier så han kan spores opp. Anonymkode: f73ad...db1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:18 #20 Skrevet torsdag kl. 14:18 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et tips til andre som ser skada dyr. Prøv å notere nr på øremerket eller på slips. Da er det lettere å finne igjen det aktuelle dyret. På øremerket står også MT-ID til eier så han kan spores opp. Anonymkode: f73ad...db1 Veldig glad jeg laget denne posten, fordi jeg hadde ikke tenkt på å sjekke øremerket før dere påpekte det. Sauen kom jo helt bort til meg, så jeg kunne lett ha sjekket og tatt bilde. Anonymkode: 9ed89...1bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå