AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:30 #1 Skrevet torsdag kl. 10:30 er det noen som har mistet 3 ganger eller mer som har fått henvisning til sykehuset for videre utredning? og er det noen som kan fortelle om det, ble dere gravide med den hjelpen dere fikk på sykehuset? Anonymkode: 38044...315
HeleneHS Skrevet torsdag kl. 11:06 #2 Skrevet torsdag kl. 11:06 Jeg ble henvist av fastlegen til fertilitetsutredning på sykehuset etter min 3je SA. Er nå gravid i uke 24 etter IVF behandling som ble til slutt anbefalingen fra ekspertene. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:07 #3 Skrevet torsdag kl. 11:07 Mistet 4 ganger (kjemiske). Tok blodprøver, ultralyd og hystroskopi. Resultat: Uforklarlig. 🥲 Anonymkode: a813d...597 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:10 #4 Skrevet torsdag kl. 11:10 Ja, og fikk svar på blodprøver som viste grunn. Fikk to til barn kort tid etterpå 😊 Anonymkode: dbe67...c25
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:11 #5 Skrevet torsdag kl. 11:11 Tok det lang tid og få henvising? Anonymkode: 38044...315
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:25 #6 Skrevet torsdag kl. 11:25 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mistet 4 ganger (kjemiske). Tok blodprøver, ultralyd og hystroskopi. Resultat: Uforklarlig. 🥲 Anonymkode: a813d...597 Men du har vel fått noe hjelp for det? Anonymkode: 38044...315
HeleneHS Skrevet torsdag kl. 11:39 #7 Skrevet torsdag kl. 11:39 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tok det lang tid og få henvising? Anonymkode: 38044...315 Ventetid til fastlege timen: 1 uke Ventetid til time på gynpol på lokalsykehuset: 6måneder Ventetid til oppstartsmøte St Olavs: 2 måneder (inkl juleferie) Det varierer veldig fra hvor du bor og kapasitet akkurat når du henvises. Også kommer jo det hvor snart du får behandling også na på hva resultatene av utredningen er. Jeg hadde veldig lav AMH verdi, spesielt for min alder, så ble nok prioritert frem for noen andre i køen pga det. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:59 #8 Skrevet torsdag kl. 11:59 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Men du har vel fått noe hjelp for det? Anonymkode: 38044...315 Ja, holder på med IVF. Anonymkode: a813d...597
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:04 #9 Skrevet torsdag kl. 12:04 HeleneHS skrev (18 minutter siden): Ventetid til fastlege timen: 1 uke Ventetid til time på gynpol på lokalsykehuset: 6måneder Ventetid til oppstartsmøte St Olavs: 2 måneder (inkl juleferie) Det varierer veldig fra hvor du bor og kapasitet akkurat når du henvises. Også kommer jo det hvor snart du får behandling også na på hva resultatene av utredningen er. Jeg hadde veldig lav AMH verdi, spesielt for min alder, så ble nok prioritert frem for noen andre i køen pga det. Legen sendte henvisningen for en uke siden Jeg og mannen min har vært hos privat og offentlig for utredning hos gynekolog for et halvt år siden og dem fant ikke noe serlig på prøvene våre, litt lav konsentrasjon på hans prøver men han tok bare en siden jeg ble gravid kort tid etter Vi bor i Lillestrøm så henvising til ahus .jeg håper virkelig ikke vi må vente lenge hvis dem ikke finner så mye på prøvene vi er jo over 30 og jeg har også hatt kreft så håper vi rykker opp i køen da Anonymkode: 38044...315 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:05 #10 Skrevet torsdag kl. 12:05 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, holder på med IVF. Anonymkode: a813d...597 Jeg håper virkelig ikke vi må det siden jeg har høy bmi Anonymkode: 38044...315
HeleneHS Skrevet torsdag kl. 12:47 #11 Skrevet torsdag kl. 12:47 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg håper virkelig ikke vi må det siden jeg har høy bmi Anonymkode: 38044...315 Hvis du er veldig overvektig/har fedme så øker det faktisk risikoen for spontanabort, så mulig du allerede har forklaringen på det. Jeg vil absolutt ikke legge skyld på deg for spontanabortene dine - det er ingenting vi gjør for å provosere dem, bare uflaks. Men sannsynligheten for at det går galt er dessverre høyere hvis man er overvektig, røyker eller er gammel (sikker en hel haug med andre risikofaktorer i tillegg). Det kan (uansett om det er årsaken eller om de finner en annen årsak) være greit å legge om livsstilen, både kosthold og trening for å sikre en sunnest mulig graviditet. Obs: jeg sier ikke slank deg og du kommer til å ikke oppleve spontanaborter, eller at det er din feil! Jeg sier det mest fra et langsiktig perspektiv - jo friskere du er, jo bedre kan du takle både en potensiell behandling, en graviditet og deretter småbarnslivet. Også er det dessverre mange som opplever at gynekologer kommer med ganske krasse bemerkninger og kommentarer rundt vekt - så vær forberedt på at du kan møte noen som mener at du MÅ slanke deg for å kunne bli gravid eller før deg tilbyr deg behandling. Håper du får svar på henvisningen snart, men du burde sikkert belage deg på minst 3måneder før du hører noe. 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:01 #12 Skrevet torsdag kl. 13:01 HeleneHS skrev (9 minutter siden): Hvis du er veldig overvektig/har fedme så øker det faktisk risikoen for spontanabort, så mulig du allerede har forklaringen på det. Jeg vil absolutt ikke legge skyld på deg for spontanabortene dine - det er ingenting vi gjør for å provosere dem, bare uflaks. Men sannsynligheten for at det går galt er dessverre høyere hvis man er overvektig, røyker eller er gammel (sikker en hel haug med andre risikofaktorer i tillegg). Det kan (uansett om det er årsaken eller om de finner en annen årsak) være greit å legge om livsstilen, både kosthold og trening for å sikre en sunnest mulig graviditet. Obs: jeg sier ikke slank deg og du kommer til å ikke oppleve spontanaborter, eller at det er din feil! Jeg sier det mest fra et langsiktig perspektiv - jo friskere du er, jo bedre kan du takle både en potensiell behandling, en graviditet og deretter småbarnslivet. Også er det dessverre mange som opplever at gynekologer kommer med ganske krasse bemerkninger og kommentarer rundt vekt - så vær forberedt på at du kan møte noen som mener at du MÅ slanke deg for å kunne bli gravid eller før deg tilbyr deg behandling. Håper du får svar på henvisningen snart, men du burde sikkert belage deg på minst 3måneder før du hører noe. Vel alle leger jeg har vært borti har sagt at bmi ikke har noe og si men når det kommer til ivf så vil dem bare ikke ta den risikoen Jeg jobber bein hardt for å gå ned i vekt med kosthold og trening men er så og si ingen endringer Anonymkode: 38044...315 1
Hjertefisk Skrevet torsdag kl. 13:07 #13 Skrevet torsdag kl. 13:07 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vel alle leger jeg har vært borti har sagt at bmi ikke har noe og si men når det kommer til ivf så vil dem bare ikke ta den risikoen Jeg jobber bein hardt for å gå ned i vekt med kosthold og trening men er så og si ingen endringer Anonymkode: 38044...315 Hvis vektnedgang er vanskelig så kanskje du har noe stoffskifte greier på gang? Stoffskifte problematikk kan øke risikoen for spontanabort. 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:32 #14 Skrevet torsdag kl. 13:32 Hjertefisk skrev (24 minutter siden): Hvis vektnedgang er vanskelig så kanskje du har noe stoffskifte greier på gang? Stoffskifte problematikk kan øke risikoen for spontanabort. Jeg tror ikke jeg har laft stoffskifte men kan spørre legen om blodprøve neste gang 🙂 Anonymkode: 38044...315
HeleneHS Skrevet torsdag kl. 15:02 #15 Skrevet torsdag kl. 15:02 Hjertefisk skrev (1 time siden): Hvis vektnedgang er vanskelig så kanskje du har noe stoffskifte greier på gang? Stoffskifte problematikk kan øke risikoen for spontanabort. Du kom meg i forkjøpet med dette svaret! Hvis vektnedgang er vanskelig, så kan det jo ha en felles årsak med spontanabortene. Jeg hadde selv uoppdaget (subklinisk) lavt stoffskifte med antistoffer mot skjoldbruskkjertelen - fikk medisiner for det og funksjonen har stabilisert seg. Usikker om det har vært årsaken til SAene, men sikkert lurt å ta opp med legen! Stoffskifte panel er også veldig vanlig test å gjøre når man utredes for habituell abort - og fertilitetsklinikkene opererer med "optimal verdi" istedenfor "normal verdi", så ønsker oftere at stoffskifte er bedre regulert og "overbehandler" gjerne subkliniske tilstander også.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:56 #16 Skrevet torsdag kl. 18:56 Hvor lang tid tok det for dere andre å få time på sykehuset? Anonymkode: 38044...315
tankebobla Skrevet torsdag kl. 19:02 #17 Skrevet torsdag kl. 19:02 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): er det noen som har mistet 3 ganger eller mer som har fått henvisning til sykehuset for videre utredning? og er det noen som kan fortelle om det, ble dere gravide med den hjelpen dere fikk på sykehuset? Anonymkode: 38044...315 Det er riktignok en del år siden men jeg mistet 9 ganger, og det som skjedde til slutt var at jeg kom til en kvinnelig gyn som ville la meg prøve Albyl -E og det hjalp for mitt vedkommende. Det viste seg at jeg mest sannsynlig dannet en form for blodpropper i livmoren så jeg var en abort maskin, men det hjalp med behandlingen, så når jeg ble gravid så var det rett på tabletter og jeg har i dag flotte barn. Endret torsdag kl. 19:03 av tankebobla 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:25 #18 Skrevet mandag kl. 20:25 hva heter den avdelingen på sykehuset som man blir henvist til? Anonymkode: 38044...315
HeleneHS Skrevet mandag kl. 20:41 #19 Skrevet mandag kl. 20:41 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): hva heter den avdelingen på sykehuset som man blir henvist til? Anonymkode: 38044...315 Jeg ble henvist til gynekologisk poliklinikk på lokalsykehuset først, som henviste videre til St Olavs etter en utredning (blodprøver, ultralyd, sædprøve) og behandling med progesteronstøtte. Henvisningen til fertilitetsseksjonen ble sendt umiddelbart etter prøvesvarene var på plass, fikk anbefalt progeston frem til time på St Olavs, som var etter kun 2 måneder, hvis vi ble anbefalt IVF.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:46 #20 Skrevet mandag kl. 20:46 HeleneHS skrev (3 minutter siden): Jeg ble henvist til gynekologisk poliklinikk på lokalsykehuset først, som henviste videre til St Olavs etter en utredning (blodprøver, ultralyd, sædprøve) og behandling med progesteronstøtte. Henvisningen til fertilitetsseksjonen ble sendt umiddelbart etter prøvesvarene var på plass, fikk anbefalt progeston frem til time på St Olavs, som var etter kun 2 måneder, hvis vi ble anbefalt IVF. Vi har tatt alle disse prøvene for et år siden må vi da ta dem på nytt? Anonymkode: 38044...315
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå