Gå til innhold

Ettåring vil ikke bruke lue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg har et barn på 14 måneder som ikke vil bruke lue. Barnehagen er bekymret for det er bare noen få grader ute nå på morgenen.
River av seg både toppluer og balaclava innen kort tid.

Har noen tips til hvordan man kan få barnet til å bruke lue? 

Hun nekter stort sett også sokker innendørs. 

Anonymkode: 9af31...574

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd ulike luer? Er det en plagsom søm eller stikkende materiale? Hva med en balaklava i fleece? Lindex har sånne. Veldig myke og gode.

Anonymkode: 75c30...c45

• Liker 1
Skrevet

Barnet er vel varm da. Om du starter med å ta den på har man gjort sitt. Kan ikke tvinge det på mener jeg. Hvis barnet i tillegg trives best uten sokker tyder det på at det ikke fryser.

Anonymkode: 42ee4...a86

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Et barn på 14 mnd har da ikke noe valg. Så små barn forstår ikke konsekvenser av å bli kald og kunne få ørebetennelse. Dette er ikke noe et så lite barn kan få medbestemmelse i. 

Anonymkode: 72c05...03d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Den kampen hadde jeg tatt ja, kjøp lue som sitter godt med knyting der man ikke får dratt den av når den er knytt. Og knyt dobbeltknute. 
Så små kan ikke bestemme det selv da de ikke skjønner konsekvensene. 

Anonymkode: b717b...c75

• Liker 4
Skrevet

Det er jo en fase hos alle barn har jeg inntrykk av. Det er ikke så kaldt nå at jeg ville stresset masse med det, kanskje er barnet for varm. Ville passet på en god hals og så startet med tynn bomullslue/balaclava. Og passet på å ikke ta på tjukk kløende ulllue. Og så må man jo bare ta på igjen og ta på igjen (de voksne i barnehagen også, så langt de har tid).

Anonymkode: dc0f2...f42

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Et barn på 14 mnd har da ikke noe valg. Så små barn forstår ikke konsekvenser av å bli kald og kunne få ørebetennelse. Dette er ikke noe et så lite barn kan få medbestemmelse i. 

Det sier vel ikke TS heller, men du får jo ikke akkurat sagt til et 14 mnd gammel barn "du må ha på lue du bestemmer ikke" så tar de den aldri av igjen 😄

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis du tar en tynn balaclava, i bomull nå som det ikke er så kaldt kanskje, og sånn her type hals utenpå, så er det vanskeligere for barnet å få av seg lua er min erfaring. Iallfall om du i tillegg drar glidelås på dress godt opp. https://www.kappahl.com/nb-no/baby/undertoy-ull--fleece/undertoy-ull/459552?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-no-performance-max-generic&gad_source=1&gad_campaignid=22298583769&gclid=Cj0KCQjw0NPGBhCDARIsAGAzpp3nvEI6mi7K4SlydFRJgWUyNsIU_Yz5Q9mlN55fJ-nOWMh5vCJwaCYaAhxiEALw_wcB

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Selvfølgelig ikke, men vil et barn på 14 mnd ta av luen så klarer han/hun det.

Har ingen tips, men føler med TS. Hilsen en frustrert med en 2 åring som helst vil gå i bar overkropp hele høsten

• Liker 1
Skrevet

Heldigvis går det fint uten lue også. Ja, det er litt kaldt, men det går helt fint. Hvertfall her på Østlandet nå. Er et par grader på morningen, men det er jo ikke farlig.

Anonymkode: 25f36...666

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 
Jeg har et barn på 14 måneder som ikke vil bruke lue. Barnehagen er bekymret for det er bare noen få grader ute nå på morgenen.

Tar den på igjen og sier nei når min prøver seg. Tar den kun av i varm bil ved levering. 

Så du tenker at barnet ditt kan bestemme selv? 😂

Anonymkode: a7a55...3af

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tar den på igjen og sier nei når min prøver seg. Tar den kun av i varm bil ved levering. 

Så du tenker at barnet ditt kan bestemme selv? 😂

Anonymkode: a7a55...3af

Så du tenker ts er i barnehagen for å kunne ta på luen igjen hver gang barnet drar den av? Eller at det holder at hun gir beskjed til en på 14 mnd når hun leverer at lua skal være på? 

Anonymkode: 346d0...8dc

• Liker 1
Skrevet

Har prøvd masse forskjellige luer, både tykke og tynne, knyting og balaklava. Får vel bare fortsette å prøve med forskjellige og håpe at det løsner når det blir kaldere og barnet skjønner at det er bra. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får ikke ørebetennelse av å fryse… Gammel myte at man blir syk av å være kald. Man må ha bakterier for å bli syk. 

Og hvordan praktiserer du denne regelen? Har du kjøpt heldress med lue integrert slik at barnet ikke får den av? Har du smeltet den inn i huden, så barnet ikke klarer ta den av selv? Satt på hengelås? 

Alt man skal lese altså. Det er fremdeles plussgrader, og det er vel ikke sånn at ts er på tur i villmarka fra mandag til fredag med ungen, så det er sånn kjempeviktig med lue? Hvor lang tid er man utendørs fra man går ut døren hjemmefra til man er inne i bhg? 🙄 tipper ingen ører fryser av i mellomtiden. 

Anonymkode: e8bf2...634

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alt man skal lese altså. Det er fremdeles plussgrader, og det er vel ikke sånn at ts er på tur i villmarka fra mandag til fredag med ungen, så det er sånn kjempeviktig med lue? Hvor lang tid er man utendørs fra man går ut døren hjemmefra til man er inne i bhg? 🙄 tipper ingen ører fryser av i mellomtiden. 

Anonymkode: e8bf2...634

Jeg aner ikke hvor mange timer de er ute i løpet av dagen i barnehagen, men de har sagt at mitt barn trives så godt ute at hun er mer ute enn de andre 1-åringene. 
Når jeg selv er ute med barnet har jeg jo muligheten til å sjekke barnet og ta det inn dersom hun blir for kald, men vet ikke om barnehagen kan gjøre sånne individuelle tilpasninger.

Ts

Skrevet

Det er bare å ta kampen - og er du heldig faller polletten ned angående andre ting, også. Ja, du må kanskje ta på luen hundre ganger den første gangen dere er ute sammen, men barnet kommer til å forstå til slutt.

Det er det samme som tannpuss - det er rett og slett ikke frivillig.

Anonymkode: 831f3...40c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man får ikke ørebetennelse av å gå uten lue.

Anonymkode: bd138...21a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! 

Belønningssystem!

Anonymkode: bdcfe...edb

Skrevet

Kan pannebånd være noe? Det blir ikke så varmt, men beskytter ørene litt.

• Liker 2
Skrevet

Legg halsen til halsluen godt under inneklærne og dra glidelåsen til dressen helt opp og dekk til glidelåsen med borrelås/knapp.

Anonymkode: 4a5ac...c50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...