AnonymBruker Skrevet 25. september #1 Skrevet 25. september Jeg har passert 40, og avtjente verneplikten for over 20 år siden. De siste årene har verden blitt mer urolig og jeg føler kontorjobben min nå vriker mer og mer meningsløs. Hadde det vært krig i Norge i dag, hadde 40-åringer som meg blitt rekruttert på flekken. Det ser man jo i Ukraina. Men det er teknisk sett fortsatt fredstid. Da tar de vel ikke inn "gamlinger" i operative stillinger i forsvaret eller? Anonymkode: 2af9d...02d
AnonymBruker Skrevet 25. september #2 Skrevet 25. september Det toget har nok gått. Anonymkode: 18602...289 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. september #3 Skrevet 25. september Datet en i Forsvaret som straks går av med pensjon, han er 58, jeg er 41. Jeg spurte om det var for sent for meg å få jobb i Forsvaret, og han bare lo av meg😆 Så ja, det er visst aaalt for sent. Han prøvde å forklare veldig konkret også, hvordan og hvorfor, men jeg var såpass skuffet fordi jeg rett og slett trodde rett og slett at jeg kunne tjene folk og fedreland, selv som "gammel", men det kan jeg visst ikke🫤 Anonymkode: e7d6d...87a
AnonymBruker Skrevet 25. september #4 Skrevet 25. september Du blir nok kun aktuell om Ivan kommer til Norge Anonymkode: 84cac...47d
Gjest Husflue Skrevet 25. september #5 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har passert 40, og avtjente verneplikten for over 20 år siden. De siste årene har verden blitt mer urolig og jeg føler kontorjobben min nå vriker mer og mer meningsløs. Hadde det vært krig i Norge i dag, hadde 40-åringer som meg blitt rekruttert på flekken. Det ser man jo i Ukraina. Men det er teknisk sett fortsatt fredstid. Da tar de vel ikke inn "gamlinger" i operative stillinger i forsvaret eller? Anonymkode: 2af9d...02d Jo det er mulig. Hvis du vil jobbe sivilt. Jeg ville tatt direktekontakt. Har du en form for kompetanse og personlig egnethet kan du være heldig. En venninne jobber sivilt som ingeniør der. Fikk jobben når hun var 41 år.
AnonymBruker Skrevet 25. september #6 Skrevet 25. september Er nok minst 10 år for sent, i følge mannen min som jobber i forsvaret. Anonymkode: 77eca...c2e
AnonymBruker Skrevet 25. september #7 Skrevet 25. september forsvaret i norge styrker seg og har åpenbart fått mer penger, fordi FFI, Etterretningskjenneste og Konsberg Group alle har veldig, veldig mange stillinger utlyst akkurat nå, de har også vært veldig aktive med rekruttering siden vår. Så ja du har muligheter til å gjøre noe nyttig og forsvars-relatert for deg, selv som 40 år gammel, men det blir ikke nødvendigvis bakke-tjenneste. Nye krigen virker å bli hybridkrig uansett, da like mye foregår på nettet og ved hjelp av roboter, som med tradisjonelle militærstyrker. Anonymkode: 6a6c9...fa9
AnonymBruker Skrevet 25. september #8 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har passert 40, og avtjente verneplikten for over 20 år siden. De siste årene har verden blitt mer urolig og jeg føler kontorjobben min nå vriker mer og mer meningsløs. Hadde det vært krig i Norge i dag, hadde 40-åringer som meg blitt rekruttert på flekken. Det ser man jo i Ukraina. Men det er teknisk sett fortsatt fredstid. Da tar de vel ikke inn "gamlinger" i operative stillinger i forsvaret eller? Anonymkode: 2af9d...02d https://www.forsvaret.no/jobb/ledige-stillinger Anonymkode: 9a416...e5d 2
AnonymBruker Skrevet 25. september #9 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (37 minutter siden): forsvaret i norge styrker seg og har åpenbart fått mer penger, fordi FFI, Etterretningskjenneste og Konsberg Group alle har veldig, veldig mange stillinger utlyst akkurat nå, de har også vært veldig aktive med rekruttering siden vår. Så ja du har muligheter til å gjøre noe nyttig og forsvars-relatert for deg, selv som 40 år gammel, men det blir ikke nødvendigvis bakke-tjenneste. Nye krigen virker å bli hybridkrig uansett, da like mye foregår på nettet og ved hjelp av roboter, som med tradisjonelle militærstyrker. Anonymkode: 6a6c9...fa9 Er spesielt imponert over Kongsberg Group. Noen av våpnene de produserer nå er så innovative og high tech at mange land sikler etter å få kjøpt de. Anonymkode: 84cac...47d 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #10 Skrevet 25. september Greit nok. Toget har gått. Det skal jeg huske på når Russland står på dørterskelen og forsvaret skriker etter folk å sende til fronten. Jeg er for gammel. Krig får 20-åringene ta seg av på vegne av oss gamlinger. Jeg verver meg i alle fall ikke. Anonymkode: 2af9d...02d
AnonymBruker Skrevet 25. september #11 Skrevet 25. september Over hodet ikke for sent. Jeg kjenner ei som startet sin militære karriere etter fylte 50, Hun hadde vell og merke jobbet som sivil noen år først, men tok intern opplæring og er nå oberst av grad. Jobber sivilt i det daglige, men uniform og felt under store øvelser. Det er masse lederstillinger man kan få etter fylte 40 Anonymkode: bfe38...f87 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #12 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Greit nok. Toget har gått. Det skal jeg huske på når Russland står på dørterskelen og forsvaret skriker etter folk å sende til fronten. Jeg er for gammel. Krig får 20-åringene ta seg av på vegne av oss gamlinger. Jeg verver meg i alle fall ikke. Anonymkode: 2af9d...02d Du kan fremdeles bli innkalt til Heimevernet om det bryter ut krig. Grensen er 44, men ved krig vil den kunne utvides til 55. Anonymkode: 91507...9ea
AnonymBruker Skrevet 25. september #13 Skrevet 25. september Som operativ soldat ute i felt vil jeg si det er for sent for å bli satset på. Men det er jo en hel haug fagområder som strengt tatt ikke er militære enn som Forsvaret fortsatt har inhouse. Her er det da fullt mulig å bidra om man har kompetanse. Anonymkode: 3e1d7...dd7
AnonymBruker Skrevet 25. september #14 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Greit nok. Toget har gått. Det skal jeg huske på når Russland står på dørterskelen og forsvaret skriker etter folk å sende til fronten. Jeg er for gammel. Krig får 20-åringene ta seg av på vegne av oss gamlinger. Jeg verver meg i alle fall ikke. Anonymkode: 2af9d...02d Jeg er 51 og ville vervet meg på flekken. Bedre at jeg dør enn noen 20-åringer som har hele livet foran seg. Anonymkode: 84cac...47d 1
Equinox Skrevet 25. september #15 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har passert 40, og avtjente verneplikten for over 20 år siden. De siste årene har verden blitt mer urolig og jeg føler kontorjobben min nå vriker mer og mer meningsløs. Hadde det vært krig i Norge i dag, hadde 40-åringer som meg blitt rekruttert på flekken. Det ser man jo i Ukraina. Men det er teknisk sett fortsatt fredstid. Da tar de vel ikke inn "gamlinger" i operative stillinger i forsvaret eller? Anonymkode: 2af9d...02d Er du i ok god form så kan du prøve opptak til innsatsstyrken i HV.
AnonymBruker Skrevet 25. september #16 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Over hodet ikke for sent. Jeg kjenner ei som startet sin militære karriere etter fylte 50, Hun hadde vell og merke jobbet som sivil noen år først, men tok intern opplæring og er nå oberst av grad. Jobber sivilt i det daglige, men uniform og felt under store øvelser. Det er masse lederstillinger man kan få etter fylte 40 Anonymkode: bfe38...f87 Dette gjelder i hovedsak veldig spesialiert kompetanse som f. eks. lege - der kan forsvaret gjøre unntak for alder med tanke på interne øvre aldersgrenser, og manglendem militære kvalifikasjoner selv om man er "gammel". Men dette gjelder nok for ganske få stillinger der det er vanskelig å få kvalifiserte søkere. Er nok lettere å få sivilige stillinger dersom man ellers har rett bakgrunn, dette krever normalt ikke samme type operativ erfaring og alder/fysikk som militære stillinger. Anonymkode: d08ab...2c3
Rødvinsfilosofen Skrevet 25. september #17 Skrevet 25. september Du kan jo alltids bli frivillig i Røde Kors? 😅
AnonymBruker Skrevet 25. september #18 Skrevet 25. september Rødvinsfilosofen skrev (2 minutter siden): Du kan jo alltids bli frivillig i Røde Kors? 😅 Hører at runners high er den nye kuren mot midtlivskrise😅 Anonymkode: 91507...9ea
AnonymBruker Skrevet 25. september #19 Skrevet 25. september Så du kunne ikke tenke deg en kontorjobb i Forsvaret..? For der kunne du jo hatt en reell sjanse. Vet ikke hva slags bedrift du jobber for nå, men mange av oss i det private næringsliv kjenner jo litt på meningsløsheten ved å sørge for milliardoverskudd rett i lomma til noen få rikinger, mens rammevilkårene for oss "på gulvet" gjerne svekkes år etter år. Reallønnsvekst for eksempel, det har vi ikke hatt i min bransje på minst 15 år. Så for min del kan jeg definitivt si at det hadde føltes mer meningsfylt å gjøre samme jobb for eksempel for Forsvaret. Når jeg sjekker lønnen ser jeg at den er faktisk ganske mye bedre også. Anonymkode: 33447...5b1
AnonymBruker Skrevet 25. september #20 Skrevet 25. september Hei, det er absolutt ikke for sent å få en jobb i forsvaret. Forsvaret er stort og har forskjellige avdelinger, og det utvides i alle kanter som gjør at det trengs fler folk. De som sier det er for sent, jobber nok i en avdeling hvor det kreves mye millitær utdannelse og erfaring, eventuelt at de ikke ser at rekrutteres fra det sivile. I min avdeling rekrutteres det fra det sivile i alle aldre og de stiller med forskjellige utdannelser og erfaringer. Om man bor på et mindre sted eller er villig til å flytte til en mindre base er det nok flere stillinger som kan strekkes litt på for at man kan tiltrå i de. Du må ikke ansettes sivilt, du kan være militært ansatt selv om du ikke er 20 år. Lykke til! Anonymkode: d47be...40c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå