Gå til innhold

Er det vanlig med sykemelding ved dødsfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et søsken døde av selvmord for noen dager siden. Har hatt velferdsperm til nå som er brukt opp. Jeg sliter mye med å slappe av og har trøbbel med å tenke på mye annet. Bare å ta seg av ungene er mer en nok.

Er det ok å sykemelde seg en uke til? Jobber med pasientkontakt og da gjerne med pasienter som ikke er enkle, klarer ikke se for meg å takle dem enda.

Er egentlig ikke for å bruke sykmelding på alt mulig men dette var litt tøffere en jeg trodde

Anonymkode: 871cc...668

• Hjerte 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er helt innafor, ja. 💕 

Kondolerer så mye. Dette må være forferdelig.

• Liker 9
Skrevet

Selvfølgelig. Ikke noe å lure på. Kondolerer🩷

Anonymkode: 5c112...9e4

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Kondolerer så mye, det må være en grusomt tøff tid for deg og familien.

Jeg håper du klarer å lukke øynene for alle harske innlegg som måtte komme, men ja dette er grunnlag for sykmelding, påkjenningen av et dødsfall i så nær krets er som regel et stort sjokk og sorg. Det er unntakstilstand. 

Anonymkode: de095...9e9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kondolerer så mye 🥰

Klart du kan sykmelde deg. Du er i en livskrise og den slår ut både fysisk og psykisk. 

Ring legekontoret med en gang og fortelle hva som har skjedd og at du trenger sykmelding. Det får du garantert.

Skrevet

Ja. Det er vanlig.

Ikke pga hendelsen i seg selv, men fordi denne situasjonen ofte fører med seg en akutt stor psykisk belastning som reduserer arbeidsevnen.

• Liker 7
Skrevet

Å være i pasientkontakt når du selv er i livskrise tenker jeg i utgangspunktet ikke er forsvarlig en gang.

Snakk med legen din, helt sikker på at du blir møtt med forståelse. 

Anonymkode: 84194...043

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om noen synes det er feil bruk av sykemelding så kan de få komme hit så skal jeg gi de en real omgang realitetsorientering. 
Min bror tok selvmord i vår, jeg sto i alt med dødsboet, begravelse og mitt eget og kunne ikke engang begynne å sørge før flere uker etter begravelsen. Det var ikke rom for stort mer enn å komme gjennom dagene og stupe til sengs med et håp om noen få timer søvn før det var på tide å begynne en ny dag å komme igjennom på et vis. 
Sorgen, sjokket og hele den belastningen er bare en liten del av det hele, det er så mye praktisk som må håndteres også så man rekker nesten ikke være tilstede i det som skjer.

Anonymkode: d3e80...9ac

• Hjerte 14
Skrevet

Sorg er ingen sykdom, men det påvirker livskvalitet og psykisk helse veldig sterkt. Det er også mye som skjer etter at noen har gått bort i nær familie, som man skal ta seg av - i tillegg til at livet generelt, skjer. Det er helt normalt at man er sykemeldt en periode etter dødsfall i nær familie. Enkelte velger å ikke gjøre det fordi de syns det hjelper å være i jobb. Her må du kjenne selv på kropp og sinn hva som fungerer for deg og snakke med legen. Vi skulle absolutt hatt noe som heter "sorgmelding", der man hadde rett på penger i en lengre periode etter dødsfall. Kondolerer og klem til deg ❤️ 

Anonymkode: 64fa5...a9d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et søsken døde av selvmord for noen dager siden. Har hatt velferdsperm til nå som er brukt opp. Jeg sliter mye med å slappe av og har trøbbel med å tenke på mye annet. Bare å ta seg av ungene er mer en nok.

Er det ok å sykemelde seg en uke til? Jobber med pasientkontakt og da gjerne med pasienter som ikke er enkle, klarer ikke se for meg å takle dem enda.

Er egentlig ikke for å bruke sykmelding på alt mulig men dette var litt tøffere en jeg trodde

Kondolerer. Ja virkelig innafor, spør om du ikke kan få en uke til. 

Anonymkode: 32c6e...6c8

Skrevet

Det ligger mye god sorgbearbeidelse i arbeid. Tankene blir avledet til arbeidsoppgavene og fører til normalisering av livet i en høyst unormal og vansklig situasjon. Det er ikke slik at man sørger mindre fordi om man prøver å opprettholde en viss normalitet. Det er hjelp til selvhjelp noe en sykemelding som oftest ikke er fordi tunge tanker kan eskalere når du ikke har plikter som arbeidsoppgaver jo er.

Anonymkode: fb175...b88

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En uke til? Unnskyld meg..men er du dum? Dette er ikke en quickfix. Du bør gå til fastlegen tvert å få i hvert fall 3-4 uker i første omgang. Helt normalt. Å oppleve den type dødsfall i nær familie kommer du nok aldri over. Men nå er du i unntakstilstand og det tar lang tid å komme over. Drar du på jobb igjen nå kommer bare smellen, som da kan ta enda lenger tid å komme over. 

Anonymkode: b5eac...38b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det ligger mye god sorgbearbeidelse i arbeid. Tankene blir avledet til arbeidsoppgavene og fører til normalisering av livet i en høyst unormal og vansklig situasjon. Det er ikke slik at man sørger mindre fordi om man prøver å opprettholde en viss normalitet. Det er hjelp til selvhjelp noe en sykemelding som oftest ikke er fordi tunge tanker kan eskalere når du ikke har plikter som arbeidsoppgaver jo er.

Nå er det noen få dager siden hennes søsken valgte å forlate verden..og du mener det er på tide å gå videre? Det er vel oppskriften på å få seg en real smell om en liten stund. Hadde det vært 3-4 mnd siden dødsfallet kunne jeg tildels vært enig med deg..men nå? Nei, det TS trenger, er tid og fred til å ta innover seg sjokket, så kan man begynne å snakke om å fungere i hverdagen igjen. Vi er ikke roboter, vi er mennesker.

• Nyttig 8
Skrevet

Jeg ble sykemeldt tvert når mamma gikk bort brått og uventet. Ikke bare har man sorg, man må ordne så ufattelig mye i tillegg. Jeg måtte også medisineres for å kunne sove. Dette er selvsagt kjære deg. Kondolerer så mye. Gå til legen din, og ta vare på deg selv :hjerte:

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du har rett i at det er riktig for mange, men for mange er og andre ting det som hjelper i en sånn krise som TS står i.

Vi er alle forskjellige 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker det. Etter å ha vært gjennom dødsfall i nær familie har jeg erfart hvor dårlige ordninger det er når slike situasjoner oppstår. I praksis er sykmelding det eneste reelle alternativ.

Noen i min familie tok dette, men jeg jobbet fullt gjennom hele perioden og så tok jeg noen ferieuker i forbindelse med begravelse.

Anonymkode: bc33e...793

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

I en jobb med tett pasientkontakt er det ikke nødvendigvis «avledende» å utføre sitt arbeid. Psykisk ubalanse kan føre til at evnen til beslutningstaking svekkes, konsentrasjonsevnen svekkes, tålmodigheten blir dårligere, og å møte pasienter med empati blir vanskelig. 

Anonymkode: 63ae1...703

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

En uke til? Unnskyld meg..men er du dum? Dette er ikke en quickfix. Du bør gå til fastlegen tvert å få i hvert fall 3-4 uker i første omgang. Helt normalt. Å oppleve den type dødsfall i nær familie kommer du nok aldri over. Men nå er du i unntakstilstand og det tar lang tid å komme over. Drar du på jobb igjen nå kommer bare smellen, som da kan ta enda lenger tid å komme over. 

Anonymkode: b5eac...38b

I alle dager. Hva med å formulere seg litt greiere til en som har det tøft? 

Anonymkode: 42f77...049

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Leger er veldig forskjellige på dette området, jeg snakker av erfaring. Opplevd to tilfeller, den ene legen ga to uker, den andre tre dager. I det siste tilfellet kunne jeg tatt egenmelding istedenfor å måtte utbrodere hos legen altså. Men utover egenmelding kan man jo dessverre ikke sykemelde seg selv, så hør hva legen sier. Kondolerer, jeg vet alt om hvordan slike hendelser påvirker en. 

Anonymkode: f30fd...af2

• Liker 2
Skrevet

Kondolerer. 

Anbefaler at du snakker med din leder og hører hvilke muligheter jobben har til å tilpasse arbeidsoppgavene etter hva du klarer å gjøre nå. 

Anonymkode: bece9...39f

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...