AnonymBruker Skrevet 24. september #1 Skrevet 24. september Hos oss er dette tatt opp på personalmøter. Ledelsen mener det skaper negativitet på arbeidsplassen om noen snakker åpent om å bytte jobb (enten det er grunnet bedre arbeidstider, arbeidsmiljø eller manglende rutiner på arbeidsplassen). Det er heller ikke lov å snakke ned arbeidsplassen. Det er ingen som sier at de hater jobben, men flere mistrives grunnet dårlig ledelse, manglende rutiner, dårlig bemanning, høyt sykefravær, psykisk og fysisk tung jobb. Opplever at alt skal hysjes om. Er dette vanlig? Anonymkode: 18952...828
AnonymBruker Skrevet 25. september #3 Skrevet 25. september Dårlig leder som vet at det er misnøye, og som tror den blir borte om det ikke snakkes om. Anonymkode: c02e8...94a 3
AnonymBruker Skrevet 25. september #4 Skrevet 25. september Helt vanlig og normal oppførsel at man ikke snakker ned arbeidsplassen sin, men tar opp ting man er misfornøyd med på en skikkelig måte. Det handler om lojalitet. At det ikke er lov å snakke op at man søker andre jobber, har jeg ikke hørt om, men det er ikke vanlig at man gjør det på en arbeidsplass heller. Jobber selv i kommune Anonymkode: 9469d...5b4 1 1
Grandidosa83 Skrevet 25. september #5 Skrevet 25. september (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hos oss er dette tatt opp på personalmøter. Ledelsen mener det skaper negativitet på arbeidsplassen om noen snakker åpent om å bytte jobb (enten det er grunnet bedre arbeidstider, arbeidsmiljø eller manglende rutiner på arbeidsplassen). Det er heller ikke lov å snakke ned arbeidsplassen. Det er ingen som sier at de hater jobben, men flere mistrives grunnet dårlig ledelse, manglende rutiner, dårlig bemanning, høyt sykefravær, psykisk og fysisk tung jobb. Opplever at alt skal hysjes om. Er dette vanlig? Anonymkode: 18952...828 Nå vet jeg ikke hvordan dette er lagt fram fra ledelsen og hvordan misnøyen / kritikken blir lagt fram av ansatte i deres tilfelle. Jeg tenker at det er forståelig at en arbeidsplass, uansett om det er kommune eller privat virksomhet, ønsker at (konstruktiv) kritikk og misnøye blir tatt opp i ordnede former istedenfor at det skjer som vedvarende "drittslenging" i alle mulige settinger. Negativitet avler negativitet og det tror jeg faktisk gjør arbeidshverdagen verre for alle på arbeidsplassen. Oppsummert; Ta opp misnøye og kritikk i egnet fora (gjennom fagforening, personalundersøkelser, HMS-ansvarlig, personalsamtaler mv.) og klapp igjen i arbeidshverdagen. Når det kommer til å snakke åpenlyst om å søke andre jobber synes jeg det er en litt rar greie (Sier man at man er på vei vekk, er jo en åpenbar effekt av dette at man i mindre grad blir satset på/tilrettelagt for). Endret 25. september av Grandidosa83 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #6 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hos oss er dette tatt opp på personalmøter. Ledelsen mener det skaper negativitet på arbeidsplassen om noen snakker åpent om å bytte jobb (enten det er grunnet bedre arbeidstider, arbeidsmiljø eller manglende rutiner på arbeidsplassen). Det er heller ikke lov å snakke ned arbeidsplassen. Det er ingen som sier at de hater jobben, men flere mistrives grunnet dårlig ledelse, manglende rutiner, dårlig bemanning, høyt sykefravær, psykisk og fysisk tung jobb. Opplever at alt skal hysjes om. Er dette vanlig? Anonymkode: 18952...828 Ja. Lojalitetsplikten er misforstått av mange ledere. Anonymkode: fd56c...eca
AnonymBruker Skrevet 25. september #7 Skrevet 25. september Jeg kan forstå at det forsurer miljøet. Vi har ingen slike regler hos oss, men vi snakker heller ikke stygt om vår egen arbeidsplass på jobb. Kritikk av enkelte ting innen enkelte team er helt legitimt, men da blir det snakket om i møter/ordnede former, og ikke som "sladder" eller prat mellom kolleger over en kaffekopp. Det kan da være konkrete beslutninger som blir tatt opp, og vi gir felles tilbakemelding til aktuell leder. Ingen snakker åpent om å bytte jobb, men samtidig er det få som gjør det. Forrige leder sluttet for noen år tilbake til fordel for ny jobb, og selv vedkommende snakket lite om det, selv om personen nok hadde mer enn lyst pga. høyt engasjement innen faget og spennende nye muligheter. Det er få, om noen, som får noe igjen for å høre om en kollega som prøver å bli ekskollega på arbeidsplassen, men et forbud mot det virker spesielt. Anonymkode: cd685...e93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå