Gå til innhold

Blir man vant til å høre trafikkbråk der man bor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt sagt opp og må ut om tre måneder, og jeg løper rundt som en hodeløs høne for å finne meg en leilighet å kjøpe eller leie.

Var på en visning i dag i Bergen, der jeg hørte veldig godt trafikken som gikk over Puddefjordsbroen og fra gaten nedenfor når jeg stod på balkongen, men også et svakt surr fra trafikk inn i leiligheten.

Jeg synes det er slitsomt at det aldri er helt stille og at det er konstant trafikkbråk i bakgrunnen, og det er grunnen til at leiligheten er uaktuell.

Nå har jeg panikk for å ikke få kjøpt meg en bolig og få flyttet før nyttår, så jeg lurer på om jeg skal prøve å legge inn bud likevel

Hva tenker dere som er litt lydsensitive?

Har tinnitus som har gjort meg sensitiv for lyder som er der hele tiden, og som jeg ikke får skrudd av.

Anonymkode: 63c39...ce9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde et bybanestopp like utenfor soveromsvinduet når jeg bodde i Bergen. Første natta tenkte jeg "faen, hva har jeg gjort". Natta etter var jeg allerede vant til det. Jevn trafikklyd synes jeg egentlig kan være litt deilig, total stillhet opplever jeg som kvelende.

Jeg er ikke lydsensitiv da. Men jeg trodde de fleste med tinnitus foretrakk å ikke ha det helt stille rundt seg? 

Anonymkode: 75e14...f93

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ferjebiler forbi hver time, pluss litt normal trafikk. Det plager meg ikke, ble fort vandt:)

Anonymkode: a21e5...cdb

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd rett ved togovergang, og trafikkert vei. Og hørte det overhodet ikke. Og toget bråkte mye. Hadde jeg besøk, så reagerte de på det, mens jeg hørte det ikke.

Anonymkode: d6e00...914

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg hadde et bybanestopp like utenfor soveromsvinduet når jeg bodde i Bergen. Første natta tenkte jeg "faen, hva har jeg gjort". Natta etter var jeg allerede vant til det. Jevn trafikklyd synes jeg egentlig kan være litt deilig, total stillhet opplever jeg som kvelende.

Jeg er ikke lydsensitiv da. Men jeg trodde de fleste med tinnitus foretrakk å ikke ha det helt stille rundt seg? 

Anonymkode: 75e14...f93

Min tinnitus er ikke så veldig høy at jeg må ha lyd rundt meg for å ikke høre den, men hvis jeg omgir meg med høy lyd eller bråk, så blir tinnitusen bare høyere.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har ferjebiler forbi hver time, pluss litt normal trafikk. Det plager meg ikke, ble fort vandt:)

Anonymkode: a21e5...cdb

Det er jo ikke konstant bråk slik som når 70 000 biler i døgnet kjører forbi, slik som i tilfellet med denne leiligheten.

Ts

Skrevet

Jeg er ekstremt langt over gjennomsnittet lydsensitiv, går med ørepropper på dagtid i plagsomme situasjoner. Klarte likevel bo med trafikken like utfor vinduet (vi snakker stuevinduer to meter fra en svært høyt trafikkert vei, i første etasje, i et gammelt og dårlig lydisolert hus) i seks år helt uten problem. Det skal sies at når jeg var på besøk hos andre, merket jeg hvor rolig og deilig det var der, og jeg nyter stillheten her jeg bor nå. Men det var sjeldent sånn at jeg tenkte over det når jeg var hjemme. 

• Liker 1
Skrevet

Tar ikke mange dagene før du ikke hører det lenger. Har selv bodd rett inntil en motorvei.

Anonymkode: 4109d...a01

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig? Jeg liker det 😁

Anonymkode: 0c8d4...a98

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

men hvis jeg omgir meg med høy lyd eller bråk, så blir tinnitusen bare høyere.

Ts

Man kan ignorere lyder etter hvert.

Men funker det på tinnitus? Lydene er jo der konstant så sjekk om det kan påvirke tinnitus selv om du ignorer og ikke legger merke til lyder.

Anonymkode: 136d0...ed5

Skrevet

Jeg ble aldri vant med det. Måtte flytte. 

Anonymkode: 9a302...fac

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Trafikk går greit nok, men toget som går forbi blir jeg ikke vant til, plager meg like mye etter 5 år. 

Anonymkode: 019c1...b0c

Skrevet

Jeg har bodd i en gate med mye trafikkbråk i 3 år, og ble faktisk aldri vant til det. For meg var det alltid en bakgrunnsstøy som gjorde det vanskelig å slappe helt av. Jeg skjønner veldig godt at du reagerer, spesielt når du allerede er lydsensitiv og har tinnitus. For noen fungerer det sikkert å venne seg til, men min erfaring er at hvis man først legger merke til det og plages, så blir det ikke bedre over tid.

Anonymkode: 9362c...13e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bodde nær E6 før, og de første dagene var jeg litt stressa for lyden, men så vennet jeg meg til det. 

Anonymkode: 3d741...393

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har blitt sagt opp og må ut om tre måneder, og jeg løper rundt som en hodeløs høne for å finne meg en leilighet å kjøpe eller leie.

Var på en visning i dag i Bergen, der jeg hørte veldig godt trafikken som gikk over Puddefjordsbroen og fra gaten nedenfor når jeg stod på balkongen, men også et svakt surr fra trafikk inn i leiligheten.

Jeg synes det er slitsomt at det aldri er helt stille og at det er konstant trafikkbråk i bakgrunnen, og det er grunnen til at leiligheten er uaktuell.

Nå har jeg panikk for å ikke få kjøpt meg en bolig og få flyttet før nyttår, så jeg lurer på om jeg skal prøve å legge inn bud likevel

Har tinnitus som har gjort meg sensitiv for lyder som er der hele tiden, og som jeg ikke får skrudd av.

Noen kan gjøre det tilpasse seg å bli vant til det, andre har ikke en sjanse ! Jeg er en av de som ikke har en sjanse ! Og jeg vet det ved første "lytt" Og jeg blir aldri vant til det, bare mer og mer forbannet. Elvesus fra en teltleir ? ALDRI ! Da går jeg heller 20 minutter bort fra den forbanna elva og nyter naturens stillhet.  Jeg er ikke engang lyd sensitiv  slik sett, men hater lyd forurensing.

Mitt råd er å lete videre og finne noe annet en nært puddefjordbroen, det er der konstant og det endrer seg aldri !  

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tar ikke mange dagene før du ikke hører det lenger. Har selv bodd rett inntil en motorvei.

Noen gjør det ja, andre aldri! Og de som ikke gjør det vet det egentlig veldig godt selv.  Så da er det bare å skygge unna. 

• Liker 1
Skrevet

Bor rett ved E6, ca 150 meter unna og hører ikke mye lyd lengre🙂

Anonymkode: 5c7ff...192

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For noen år siden kjøpte jeg leilighet. Den lå ved en bilvei . Greide det 5 mnd. Så solgte jeg. Lå med propper . Tapte dessverre endel på det. Bruk tid.

Anonymkode: 01bdb...eae

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg bor med bare 1 hus mellom meg og toglinje, som riktignok går nedfelt i terrenget, men man hører det likevel. Persontog tenker jeg ikke over at passerer en gang. Godstog kan jeg merke meg men det gjør ikke noe. Så ja, det tror jeg. Men klart, å bo rett ved E18 eller en typisk akselerasjonsstrekke kan være for spesielt interesserte. Det går nok en grense et sted. Men for min del går den langt etter toglinje eller en mellomstor vei.

Anonymkode: b7e1e...12c

Skrevet

Bodde 5 meter fra en toglinje (bokstavelig talt!) og leiligheten var i kjeller, så når det kom godstog i hundreoghelvete forbi var det flere som skvatt godt. Jeg sov derimot gjennom alt og tenkte ikke noe på at det kom tog. Hørte det i bakken at det kom tog så var liksom ikke noe å skvette av heller. Har også bodd ved ganske traffikert vei, har ikke hatt problemer med det heller. Nå bor jeg i skogen, og det er best uansett 😅

Anonymkode: 6c7ca...e36

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...