Gå til innhold

Er det innafor å bare bruke arvetøy på barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja så lenge klærne er hele og pene uten flekker og hull.

Så lenge barnet ikke har spesielle preferanser.

Og så lenge det også suppleres med noe nytt dersom barnet ønsker spesifikke ting.

Husk at klær er mye mer enn et plagg, klær er identitet, en måte å uttrykke seg på, en måte å "finne seg selv" på og en måte å leke på eks. kler seg i Batman genser og leker Batman. 

Anonymkode: 3f92b...953

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun er forresten 3 år 

Anonymkode: 00219...b9b

Tre år?? Din søster er skadet av sosiale medier. 😂

Anonymkode: 73e14...9d2

• Liker 2
Skrevet

Ja - er kortversjonen.

Men om økonomien tillater det, kan jo barnet få ønske seg noe eget og nytt i blant. Det får min yngste. Barna har gjerne både litt forskjellig kroppsfasong og også stil etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Arving er vel helt supert? Hadde ikke tenkt noe over det til en 3-åring. Min 6 åring synes det er skikkelig leit at han er eldst i familien og aldri får arve noe. 

Jeg kjøper innimellom en klespakke på finn eller Facebook, det er stor stas. Han synes også det er kjempekjekt å være med på loppeliten for å handle. Ønsker seg vel så gjerne leker fra loppeliten som fra lekebutikken.

Tror det er vi voksne som legger mer i det enn barn iallefall.

Anonymkode: bcdf7...e31

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare arveklær og brukt tøy. Han er 4. Merker han syns det er stor stas med nye klær (nye klær for han), han lurer alltid på hvor det kom fra. Ofte trykk som ikke finnes lenger. Leker kjøper vi bare brukt; det er stor stas å være med på bruktbutikk eller loppemarked og velge. Absolutt ingen større glede med nye leker eller klær her. 

Anonymkode: 659f1...9fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fikk en kommentar fra min søster om at det må være litt kjipt for barnet mitt som aldri får velge klær, sko etc selv men bare arve fra eldre søskenbarn og storesøster. Er dere enig? Hun begynner å få litt interessen for diverse Disney figurer og har nok lyst på en Elsakjole og div. som mange av de jevnaldrende jentene har. Jeg har absolutt ikke tenkt å nekte henne det altså, men er jeg for streng generelt? Jeg ser ikke vitsen med å kjøpe nytt når man har hele, fungerende klær som passer men det er kanskje ikke så stas å gå i storesøsters gamle sokker?

Anonymkode: 00219...b9b

Nei , syns faktisk man bør få litt nytt også 

Anonymkode: 52db8...fb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg arver 95 % og synes det var dritkjipy 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei. 
selv prøver jeg å unngå, men kjøper gjerne brukt. 
Har et barn i omgangskretsen som nesten kun går i utvaska tøy, og hun skiller seg dessverre litt ut. Jeg mener man har et ansvar begge veier, ikke kle opp ungene for fancy og fjongt, men heller ikke for shabby. 

Anonymkode: 9d2f9...994

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns arvetøy er topp! La det som var litt slitt eller ute av mote i bytteboksen. Og sendte noe videre som var helt feil, men ellers bare positivt! Får mye! Og sender det videre. Vi har en byttegruppe i familien. Veldig lurt! Har barnebunad og dress i alle størrelser, nesten, og vi låner og gir videre etter behov. Kjøper aldri pentøy feks, kanskje en strømpebukse i værste fall. 

Yttertøy holder seg veldig godt. Og når vi vet at det skal videre, kjøper de fleste god kvalitet. 

Får noe nytt også, til jul/bursdag/fra shoppeglad bestemor. Og kjøper noe nytt, feks t-shorte med stitch på, siden det var populært nå.

Anonymkode: 37442...a6a

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det greit. Helt meningsløst å kjøpe nytt hvis man ikke trenger. Det er ikke synd på barn i arveklær. Men stakkars klode og barn som skal leve på den i 100 år til om man skal kjøpe nytt uten grunn.

Anonymkode: 31346...3c2

AnonymBruker
Skrevet

Arv er topp!

søk på elsa på finn.no så kan hun arve elsakjoler i massevis mot noen kroner vil jeg tro også :) 

Anonymkode: 97f0d...9e3

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig greit! 

Anonymkode: 55df9...de0

AnonymBruker
Skrevet

Her er for øvrig arveklær gjerne mest populært siden det blir ekstra stas med klær som er brukt av større barn som poden ser opp til. 

Her vi bor (Oslo sentrum/vest) er det trendy med arveklær og litt skamfullt å kjøpe kjøpe kjøpe nytt. Bruk Tise om ikke man kjenner noen man arver fra.

Anonymkode: 31346...3c2

Skrevet

Mine barn arvet det meste. Spesielt den yngste arvet stort sett alt, og mye fra storebror. Da hun var 3 tror jeg ikke hun hadde noen bevissthet rundt dette overhodet! Da hun ble eldre ELSKET hun når venninnen min kom innom med poser med arvetøy fra sin datter. Var som julekvelden omtrent!
Da merker ble viktig for henne en periode som pre-teen, og det var mindre å arve, var dette noe hun gjerne fikk i gaver til jul og bursdag, eller kjøpte brukt.
Nå er hun mest interessert i å ta mine klær 😐Velger å ta det som et kompliment jeg da....

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte endel arvetøy når de var små. Nå kan vi bare glemme det. Eldste nekter å bruke arvetøy etter jente (er gutt selv) og yngste har helt annen preferanse på tøy. De arvet ytterklær, og noe pentøy til yngste. Vi har aldri brukt undertøy som er arvet. Når mine vokser ut av det kastes det. Det synes jeg er skikkelig uhygeninsk, selv om jeg vasker det sammen  med håndklær på 90 grader.

Anonymkode: 594fd...924

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet fra andre som vokste opp med kun arvetøy at det var kjipt. De begynte å føle på det når de var eldre en barnehage alder. På meg virket det som det største problemet med arvetøyet var at de aldri hadde noe som var dems egen stil, på moten eller som var nytt og de var første til å bruke. 

På de jeg kjenner som har vokst opp med en blanding av arvetøy og nytt har jeg ikke hørt at har syntes dette var kjipt. 

Mitt barn arver litt fra en fetter og har arvet litt fra andre ikke vært noe problem men garderoben består da av både nytt, litt brukt kjøp og litt arvetøy.

Anonymkode: 866a9...773

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor det? Synes barn bør få gå med noe de synes er fint ja, hvis de har meninger om det. Men det kan fortsatt være brukt! Det vrimler forresten av brukte glitterkjole ol på loppemarkeder, så pyntesyke treåringer burde ha nok å velge i der. 

Anonymkode: 2c1de...f33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor det? Synes barn bør få gå med noe de synes er fint ja, hvis de har meninger om det. Men det kan fortsatt være brukt! Det vrimler forresten av brukte glitterkjole ol på loppemarkeder, så pyntesyke treåringer burde ha nok å velge i der. 

Enig. At det er arv eller brukt er ikke lik at det er hverken slitt, umoderne eller utvasket. 

Anonymkode: 659f1...9fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fordi det er min mening og jeg synes det var kjipt selv å arve det aller mest 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...