Gå til innhold

Er det innafor å bare bruke arvetøy på barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en kommentar fra min søster om at det må være litt kjipt for barnet mitt som aldri får velge klær, sko etc selv men bare arve fra eldre søskenbarn og storesøster. Er dere enig? Hun begynner å få litt interessen for diverse Disney figurer og har nok lyst på en Elsakjole og div. som mange av de jevnaldrende jentene har. Jeg har absolutt ikke tenkt å nekte henne det altså, men er jeg for streng generelt? Jeg ser ikke vitsen med å kjøpe nytt når man har hele, fungerende klær som passer men det er kanskje ikke så stas å gå i storesøsters gamle sokker?

Anonymkode: 00219...b9b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er forresten 3 år 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at når de er helt små så bryr de seg jo ikke om det er arveklær eller ikke, men etterhvert som de blir eldre er det klart at de gjerne ønsker å få noe nytt de også :) Så hvis hun selv gir uttrykk for at hun ønsker seg noe nytt ville jeg kjøpt et og annet plagg, som feks en elsakjole

Anonymkode: 6eb26...650

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine arvet tøy hele veien. Fikk noe nytt til jul og bursdag. Så ikke behov for å kjøpe nye klær når de arvet fra søsken barn og søsken.  

Først ved 12 års alder på eldste vi måtte kjøpe klær. Og yngste arver enda klær av personer rundt og er nå 17. Altid elsket når venner kom med sekk med klær ho kunne se igjennom om det var klær ho ønsket.

Sko kjøpte vi nytt til begge hele veien

Anonymkode: e5994...f00

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Yngste min arver alt etter søsteren, men hun har fått noen nye klær med favorittene sine. Jeg ser ikke vitsen kjøpe alt nytt, dessuten er det ikke slik at søsteren heller kun hadde klær med sine favoritt figurer. 

Anonymkode: ee7ab...643

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreløpig er hun såpass liten at det ikke er så nøye - hun vet vel knapt forskjellen på 'nytt for meg, brukt av andre' og 'kjøpt nytt til meg på butikken'.

Jeg er også hjertens enig med deg i at det er unødvendig å bruke penger på klær når man har garderoben full.

Det sagt ville jeg nok spandert på henne noen sokker eller andre plagg med Frozen på i ny og ne, sånn bare for å se gleden i ansiktet hennes over favorittfiguren. 

Anonymkode: 0d986...7d6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Synes arv er helt supert, og spesielt når de er så små! Hun kan vel eventuelt ønske seg Elsakjole og annet til jul og bursdag? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig helt fint med arvede klær! Vi har også hatt masse arveklær og klespakker fra Finn, og supplerer vi med det som mangler (bukser og sånt blir slitt!), pluss evt en ekstra fin kjole eller lignende

Anonymkode: 37a47...7fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk arvetøy, tenk økonomi og miljø. Og så kan du vel spe på med noe Disney. 

Anonymkode: 36f2a...9d5

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 3 år. Hun arver nesten alt av klær og sko. Her er det STOR stas hver gang ny pose med klær kommer. Plutselig er det sko med paw patrol eller kjole med Elsa eller kostyme av bestemor skogmus. Det er virkelig rene julaften og jubelen står i taket hver gang noe nytt kommer i hus. 

Dette er klær jeg ALDRI ville kjøpt selv, så barnet er heldig der 😅 hvis jeg kjøper klær, går jeg mer mot gullkorn og lil’atelier,  klær uten så mye figurer som «alle andre» har. Det er mye mindre stas enn posene med arvaklær 😄

Og så utrolig bra at fler kan få nytte av det 🥳 Heia arvetøy!

Anonymkode: 2a253...4a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Fikk en kommentar fra min søster om at det må være litt kjipt for barnet mitt som aldri får velge klær, sko etc selv men bare arve fra eldre søskenbarn og storesøster. Er dere enig? Hun begynner å få litt interessen for diverse Disney figurer og har nok lyst på en Elsakjole og div. som mange av de jevnaldrende jentene har. Jeg har absolutt ikke tenkt å nekte henne det altså, men er jeg for streng generelt? Jeg ser ikke vitsen med å kjøpe nytt når man har hele, fungerende klær som passer men det er kanskje ikke så stas å gå i storesøsters gamle sokker?

Akkurat sko får de ikke arve (utenom finsko brukt få ganger) ellers er det meste arva/kjøpt brukt 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min treåring var aldri med ut for å handle klær uansett, så hun hadde ikke vist om det var kjøpt eller arvet. Klærne ble jo bare lagt i skapet etter det kom i hus.. det var ikke slik at jeg satt meg ned og fortalte om alle klærne jeg hadde kjøpt den dagen.

Anonymkode: a3474...fc0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De yngste her får velge det de vil arve.

Ene er stor Minecraft fan. Yngste kan ikke fordra klær med Minecraft, så da kjøper vi klær han liker.

Men mht hverdagsklær kjøper vi rimelige klær. De vokser ut av det på 6 mnd.

Betaler det som må til mht sko, ytterjakker, vinterklær etc.

Anonymkode: 85aae...ba0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 44a97...ceb

Skrevet

Så lenge barnet synes det er greit, er det ikke noe poeng kjøpe nye klær bare for at barnet skal få noe nytt. Jeg arvet masse fra storesøster og eldre kusiner og syntes stort sett det var stas, men da jeg etter hvert fikk sterke meninger om hva jeg likte å gå med (det både kom tidligere enn hos storesøster og var helt annerledes enn hennes), ble det også tatt hensyn til. Det er fint å arve klær, men ikke å bli påtvunget andres stil og valg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her arvet de i stor stil. Fra kusiner og fettere, og av hverandre. Men vi måtte jo kjøpe noe også; undertøy/sokker/votter/vinterluer var forbruk . Tilsvarende med noe t-skjorter. 

Arvetøy var også praktisk i barnehagen. I og med at de klærne var minium ett år gamle, var det ikke "årets sesong", og vesentlig mindre å forveksle. 

Anonymkode: ddd91...f35

AnonymBruker
Skrevet

Elsakjoler var det vi fikk mest av. 

Anonymkode: b1a57...356

Skrevet

Vår yngste arver av både storebror og naboer, og syns det er kjempestas å ha fått en genser av ****

Kjøper sokker, sko og evt andre ting som trengs selvfølgelig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så lenge klærne er hele og pene er det vel ingenting i veien med arvetøy? Vi bruker masse brukt til gutten vår (født i april). Hvis nr 2 blir jente, så kommer jeg nok ikke til å kjøpe så mye nytt til hun. Hun kan fint bruke mange av brorens klær, da vi har kjøpt veldig mye nøytralt nettopp mtp arv av klær til senere barn. Kommer uansett til å få klær til babyshower, nyfødtgave, bursdager og jul, så er ikke redd for at ungen ikke skal ha klær å gå i 😅

Anonymkode: 5dbab...a2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arv er helt topp, så lenge de er små, og klærne er hele og pene uten flekker. Når de blir eldre tenker jeg det er viktig at de får egne klær også, og spesielt når de er ungdommer og ønsker seg spesielle ting.

Anonymkode: 56c25...9a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...