Gå til innhold

Hvilken jakke får barnet mest bruk for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på overgangsjakke til barnehagebarnet på 4 år, står mellom en tynn lettvekts dunjakke, eller en skalljakke med integrert fleecefor. Hvilken bør jeg gå for og hvorfor?

Tenker til bruk høst og vår.

I tillegg ser jeg vel for meg skalljakke uten fôring, vinterjakke og regnjakke. 

Jeg synes det finnes så mange alternativer at jeg sliter med å velge, har endt opp med alt for mye tidligere og litt tilfeldige valg. 

Anonymkode: d85bf...ff2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har kun skalljakke og regnjakke. 

Er der kaldt tar vi på ullgenser under eller vinterdress. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Skinnjakke er tøft! 

Anonymkode: bde6c...a94

Skrevet

Da barna var i barnehagealder, ble heldress mest brukt, og jakker ble veldig lite brukt bortsett fra så pass lette jakker at de brukes når det er varmt og tørt og ikke behov for utebukser.

Anonymkode: 3425a...928

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt tynne dunjakker når været er tørt og brukt de som ekstra mellomlag på tur da de komprimeres så godt i en sekk. 

Jeg har alltid en vanntett pustende skalljakke. Eller softshell jakke.

Ikke i barnehage alder men for eldre barn har vi hatt 2 vinterjakker. En vanntett snowboard jakke for de våte vinterdagene og i bakken og en tjukk dunjakke for de tørre kalde vinterdagene. 

Anonymkode: 97067...95e

Skrevet

Skalljakke med for, vinterjakke og regnjakke. Har aldri hatt brukt for uforet skalljakke eller lett dunjakke til den alderen.

Anonymkode: 9a112...eb1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da barna var i barnehagealder, ble heldress mest brukt, og jakker ble veldig lite brukt bortsett fra så pass lette jakker at de brukes når det er varmt og tørt og ikke behov for utebukser.

Anonymkode: 3425a...928

Omvendt her, bruker ikke heldress da det er lite variasjon med den, har heller skallbukse som kan brukes alene og jakker i ulik tykkelse etter vær og temperatur som kan brukes alene eller med skallbuksen. 

Man kan feks ikke ta av jakken på en skiftende vårdag dersom man har heldress. 

• Liker 2
Skrevet

Polarn o pyret vindfleece har blitt brukt som overgangsjakke hos oss hvert år. 

Anonymkode: 1c017...ef0

• Liker 1
Skrevet

Vi har lett skalljakke uten for og boblejakke + regnjakke.

Ser ikke behov for skalljakke med for da det bare er å ta på en fleece eller tjukkegenser under om det er litt kaldt. Da får den lette skalljakken lang brukstid - hos oss fra tidlig vår til sen høst.

Anonymkode: 88c01...940

Skrevet (endret)

Pleide kjøpe den samme i flere år, Polarn O Pyrets skalljakke med vindfleece inni. Kunne da veksle etter vær og temp.

På kald vinter heldress som liten, og todelt siste par år i barnehagen. Bor på Østlandet.

Alt fra PoP kjøpte jeg på salg, og solgte brukt - så tilnærmet ubrukt ut etter en vask og fikk aldri skader. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Pleide kjøpe den samme i flere år, Polarn O Pyrets skalljakke med vindfleece inni. Kunne da veksle etter vær og temp.

På kald vinter heldress som liten, og todelt siste par år i barnehagen. Bor på Østlandet.

Alt fra PoP kjøpte jeg på salg, og solgte brukt - så tilnærmet ubrukt ut etter en vask og fikk aldri skader. 

Hva hadde barnet på til og fra barnehagen på vinteren?

Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Synes deres skalljakke og vindfleece blir for stivt og ubehagelig, spesielt sammen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Polarn o pyret vindfleece har blitt brukt som overgangsjakke hos oss hvert år. 

Anonymkode: 1c017...ef0

Den har jo ikke noe beskyttelseslag for litt fuktigere vær og møkk.

Skrevet

Kommer an på klimaet der du bor? 

Mye regn? Skalljakke med fôr. 

Ganske tørt? Tynn dunjakke. 

Skrevet

Polarn og Pyret skalljakke. Kan kjøpe fleecejakke utenom som kan festes inni. 

Anonymkode: 60e39...499

Skrevet

Vi har skallklær fra Polarn o Pyret som brukes vår, sommer og høst, også som regntøy (har like høy vannsøyle som gummiregntøy og puster mye bedre). Ullgenser eller fleece under når det blir kjøligere, før det blir så kaldt at vi går over til vinterdress. Har ikke hatt behov for mer enn det. 

Anonymkode: e2737...199

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Polarn og Pyret skalljakke. Kan kjøpe fleecejakke utenom som kan festes inni. 

Anonymkode: 60e39...499

Men de er så dyre, koster mer enn å kjøpe fire ulike jakker fra andre merker jo😅

Skrevet

Vi har også brukt jakker mye mer enn dress, som vi bare bruker på vinteren. Da har vi vinterdress og vinterregndress

Vi har i flere år hatt POP vindfleece (som tåler litt vann og blir overraskende lite skitten), en lett boblejakke som tåler litt vann (vi bruker Helly Hansen sine, men tipper POP hadde fungert like bra), regnjakke og tykkere vinterjakke. Det dekker de aller fleste av våre behov. Så har vi gjerne hatt en ekstra lettere "pyntejakke" til byturer og sånn, men den hadde vi egentlig ikke trengt. Til barnehagen bruker vi jakke etter vær og vind.

Hva du trenger kommer jo helt an på livet deres lever, og hva barnet deres foretrekker.

Anonymkode: 26790...4b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men de er så dyre, koster mer enn å kjøpe fire ulike jakker fra andre merker jo😅

De er absolutt verdt prisen. Har brukt de til begge mine barn. God kvalitet og mange av de kan tørkes i tørkettommrl. Jeg handler alltid når de kjører kampanjer med rabatt. 

Skrevet

5åringen min bruker p.o.p skalljakke uten for. Også kan hun bruke ullgenser/flis under om det blir kaldt. Hum har en tynn dunjakke, men den er mer fordi hun bare ville ha den. Og den ikke kostet særlig. Skalljakke kan også brukes som regnjakke. Så da trenger en i teorien ikke regnklær, men vi har regnklær ved siden av, for klær blir uansett våte. Om de så har vannsøyle på en million, iallefall på mine barn 😅 bruker også skallbukse. Liker ikke så godt heldress når det er vår/høst, da det er vanskelig å regulere. Også på jobb i bhg er det det samme. Liker best todelt skallsett  ikke alltid de trenger jakke selv om det er vått på bakken. Eller de kan trenge en jakke, men ikke bukse om det er litt kaldt men tørt. Så brukes det vinterdress når det blir vinter. Også en tjukk vinterjakke som til-fra jakke. 

Anonymkode: 2c8b0...d42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...