Gå til innhold

Jakob eller Jakop?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Philip. Sånn skal det staves originalt. Å bytte til f og ha to l er ødelegger navnet

Helt enig. Filip med F ser ut som et kattenavn. 

Anonymkode: 87d32...e26

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan ville dere skrevet navnet? Har så lyst til å skrive Jakop, men det er vel ikke så vanlig?

Anonymkode: b2636...9a6

Jacob er den vanlige skrivemåten, derfor er det lurt å velge det. Hvis dere velger en sjelden skrivemåte vil man trolig oppleve at navnet skrives feil mange steder fordi det er så uvanlig.

Generelt vil jeg fraråde folk å velge veldig sjeldne og spesielle navn fordi det blir så ofte feil skrevet og/eller feil uttalt. Mer praktisk for eieren av navnet at navnet er rett frem uten "krummelurer". Kan ta min mors navn som eksempel. Hun heter Grethe med "h", og det har hun måttet presisere overfor folk veldig mange tusen ganger gjennom sitt 80-årige liv.

Anonymkode: 599ff...bb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan ville dere skrevet navnet? Har så lyst til å skrive Jakop, men det er vel ikke så vanlig?

Det mest irriterende jeg vet med navn, er når man har stavet det slik at det ser ut som en skrivefeil. Jakop er et slik eksempel!

• Liker 1
Skrevet

jakob, selvfølgelig! 

Skriver man Jakop, så blir man sannsynligvis nødt til å stave navnet hver eneste gang man skal presentere seg - fordi de aller, aller fleste kommer til å tro at man egentlig mener Jakob. 😁

Anonymkode: 7afdc...a0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Esben; eller Espen? Det siste er naturligvis latterlig, som Jakop er det!

Anonymkode: 15681...c29

Skrevet

Gjør som dere vil. Navn må ofte staves selv om de er helt vanlige. Jeg kjenner en ‘Merethe med h’, en ‘Terese uten h’ og selv er jeg en ‘Eliza med z’. Finner det helt uproblematisk, og dagen min er heller ikke ødelagt om noen skriver Elisa. 

Jeg er lei av Jakob, synes Jakop var forfriskende nytt.

Anonymkode: d10a4...2b9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gjør som dere vil. Navn må ofte staves selv om de er helt vanlige. Jeg kjenner en ‘Merethe med h’, en ‘Terese uten h’ og selv er jeg en ‘Eliza med z’. Finner det helt uproblematisk, og dagen min er heller ikke ødelagt om noen skriver Elisa. 

Jeg er lei av Jakob, synes Jakop var forfriskende nytt.

Anonymkode: d10a4...2b9

Jakop ser ut som et barn som ikke helt har lært å skrive riktig har skrevet navnet sitt

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Med B, for guds skyld! Det er så håpløst med foreldre som skal gi barna «unike» navn, og resultatet er at barnet må stave navnet sitt hele sitt liv. 🙄

Anonymkode: b8f93...6a7

Alle over 16 år kan endre juridisk navn gratis.

Hvis det blir et stort problem, så kan han enkelt endre fra Jakop til Jakob som 16-åring.

Anonymkode: bdaeb...cc6

Skrevet

På min dialekt uttales det Jakop men har enda til gode å møte noen som skriver det slik.

Vi har ei barnebok av Thorbjørn Egner liggende her da. Om ei and som heter Ole Jakop.

Anonymkode: 511b3...b35

Skrevet

Har du en polsk sønn?

Anonymkode: b52c4...af1

Skrevet

Jakob. Ellers kommer han til å måtte stave navnet hele tiden. Om det er med c eller k spiller ikke allverdens rolle, det er en sånn type navn hvor folk som regel spør hvilken av dem det er uansett. Men ingen vil intuitivt tenke at det slutter på p....

Anonymkode: dac88...53f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...