AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #21 Skrevet 24. september 2025 Maleficenta skrev (6 minutter siden): Philip. Sånn skal det staves originalt. Å bytte til f og ha to l er ødelegger navnet Helt enig. Filip med F ser ut som et kattenavn. Anonymkode: 87d32...e26 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #22 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan ville dere skrevet navnet? Har så lyst til å skrive Jakop, men det er vel ikke så vanlig? Anonymkode: b2636...9a6 Jacob er den vanlige skrivemåten, derfor er det lurt å velge det. Hvis dere velger en sjelden skrivemåte vil man trolig oppleve at navnet skrives feil mange steder fordi det er så uvanlig. Generelt vil jeg fraråde folk å velge veldig sjeldne og spesielle navn fordi det blir så ofte feil skrevet og/eller feil uttalt. Mer praktisk for eieren av navnet at navnet er rett frem uten "krummelurer". Kan ta min mors navn som eksempel. Hun heter Grethe med "h", og det har hun måttet presisere overfor folk veldig mange tusen ganger gjennom sitt 80-årige liv. Anonymkode: 599ff...bb8
Mezzosoprena Skrevet 24. september 2025 #23 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan ville dere skrevet navnet? Har så lyst til å skrive Jakop, men det er vel ikke så vanlig? Anonymkode: b2636...9a6 Det mest irriterende jeg vet med navn, er når man har stavet det slik at det ser ut som en skrivefeil. Jakop er et slik eksempel! 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #24 Skrevet 24. september 2025 jakob, selvfølgelig! Skriver man Jakop, så blir man sannsynligvis nødt til å stave navnet hver eneste gang man skal presentere seg - fordi de aller, aller fleste kommer til å tro at man egentlig mener Jakob. 😁 Anonymkode: 7afdc...a0e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #26 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan ville dere skrevet navnet? Har så lyst til å skrive Jakop, men det er vel ikke så vanlig? Anonymkode: b2636...9a6 Esben; eller Espen? Det siste er naturligvis latterlig, som Jakop er det! Anonymkode: 15681...c29
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #27 Skrevet 24. september 2025 Gjør som dere vil. Navn må ofte staves selv om de er helt vanlige. Jeg kjenner en ‘Merethe med h’, en ‘Terese uten h’ og selv er jeg en ‘Eliza med z’. Finner det helt uproblematisk, og dagen min er heller ikke ødelagt om noen skriver Elisa. Jeg er lei av Jakob, synes Jakop var forfriskende nytt. Anonymkode: d10a4...2b9 1
Maleficenta Skrevet 24. september 2025 #28 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gjør som dere vil. Navn må ofte staves selv om de er helt vanlige. Jeg kjenner en ‘Merethe med h’, en ‘Terese uten h’ og selv er jeg en ‘Eliza med z’. Finner det helt uproblematisk, og dagen min er heller ikke ødelagt om noen skriver Elisa. Jeg er lei av Jakob, synes Jakop var forfriskende nytt. Anonymkode: d10a4...2b9 Jakop ser ut som et barn som ikke helt har lært å skrive riktig har skrevet navnet sitt
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #29 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Med B, for guds skyld! Det er så håpløst med foreldre som skal gi barna «unike» navn, og resultatet er at barnet må stave navnet sitt hele sitt liv. 🙄 Anonymkode: b8f93...6a7 Alle over 16 år kan endre juridisk navn gratis. Hvis det blir et stort problem, så kan han enkelt endre fra Jakop til Jakob som 16-åring. Anonymkode: bdaeb...cc6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #30 Skrevet 25. september 2025 På min dialekt uttales det Jakop men har enda til gode å møte noen som skriver det slik. Vi har ei barnebok av Thorbjørn Egner liggende her da. Om ei and som heter Ole Jakop. Anonymkode: 511b3...b35
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #31 Skrevet 25. september 2025 Har du en polsk sønn? Anonymkode: b52c4...af1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #32 Skrevet 26. september 2025 Jakob. Ellers kommer han til å måtte stave navnet hele tiden. Om det er med c eller k spiller ikke allverdens rolle, det er en sånn type navn hvor folk som regel spør hvilken av dem det er uansett. Men ingen vil intuitivt tenke at det slutter på p.... Anonymkode: dac88...53f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå