Gå til innhold

Jakob eller Jakop?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ville dere skrevet navnet? Har så lyst til å skrive Jakop, men det er vel ikke så vanlig?

Anonymkode: b2636...9a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er det 7515 som heter Jakob og 78 som heter Jakop. Tar du med 9 Jacop og 4199 Jacob blir det ytterligere skjevt i favør «b» fremfor «p», det er 135 som skriver det med b for hver som skriver det med P. Jeg ville nok fort tenkt at en Jakop hadde andre aner enn norske, siden jeg er så vant til at andre stavemåter av Jakob-navnet (som østeuropeisk-klingende Jakub) er det, selvfølgelig uten at det er noen verdens ting galt i det.

Selv har jeg også et ganske vanlig navn med en ganske uvanlig stavemåte. Jeg irriterer meg en god del over det, og jeg ville heller vært en i mengden enn en som alltid må stave og likevel ender opp med feil stavemåte i lister og registre og mailer hele fordømte tiden. Så finnes det åpenbart langt større problemer her i verden også, altså.

Anonymkode: 4fe46...2ab

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Med B, for guds skyld! Det er så håpløst med foreldre som skal gi barna «unike» navn, og resultatet er at barnet må stave navnet sitt hele sitt liv. 🙄

Anonymkode: b8f93...6a7

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Definitivt IKKE Jakop

Anonymkode: 4ff74...e68

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Heter ungen Jacob eller jakåpp da? Det er jo det du må spørre deg. 

Anonymkode: 029b1...ecf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jakob med b👍🏼😄

Anonymkode: a1682...986

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du velger Jakop blir han "Jakop med P" for alltid. 

Anonymkode: ffc7e...139

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du ender om med et barn som i praksis heter "Jakob med P"

Anonymkode: 395ab...226

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Helst ingen

AnonymBruker
Skrevet

På min dialekt blir Jakob uttalt med P. Kjente bare en Jakob,død nå,men han skrev navnet med B.Jakop ser rart ut.

Anonymkode: 45b64...28c

AnonymBruker
Skrevet

Vår heter Jakob. Aldri hørt om noen som staver det Jakop… «Jakop med K og P»

Dette spørsmålet får jeg selv hele tiden når jeg skal oppgi navnet mitt «staves det med C eller K» er liksom greit, men når du må begynne å ramse opp flere bokstaver er det bare slitsomt.. 

Anonymkode: 4603c...1b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vår heter Jakob. Aldri hørt om noen som staver det Jakop… «Jakop med K og P»

Dette spørsmålet får jeg selv hele tiden når jeg skal oppgi navnet mitt «staves det med C eller K» er liksom greit, men når du må begynne å ramse opp flere bokstaver er det bare slitsomt.. 

Anonymkode: 4603c...1b9

Akkurat som Fillip. Det fins jo masse forskjellige kombinasjoner nå. "Phillip med P og to L'er". De har jo ødelagt navnet totalt.

Skrevet

Jakob

• Nyttig 1
Skrevet

Jakob. 

AnonymBruker
Skrevet

Med B. 

Anonymkode: db28b...762

Skrevet

Jakob.

Et helt liv spart for å måtte sitte og stave navnet sitt for alle og likevel se det feilstavet i alle registere... 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann og sønn har begge dysleksi og begge blander b og p. Jakob uttales i tillegg på dialekt som "jakop" så jeg har ofte tenkt at det hadde vært enklere å stave det med p. Men det ser rart ut, det vil alltid være nødvendig å si "jakop med p" når andre skal skrive det og når han reiser til utlandet vil det være veldig sært for dem (ihvertfall der jeg er fra, der er Jakob med k rart for de har bare jacob-stavingen der).

Anonymkode: 91d3e...b19

Skrevet

Som Tomas, altså uten h, vil jeg anbefale Jakob, alle kommer til å skrive det sånn uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan ville dere skrevet navnet? Har så lyst til å skrive Jakop, men det er vel ikke så vanlig?

Anonymkode: b2636...9a6

Ser teit ut

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat som Fillip. Det fins jo masse forskjellige kombinasjoner nå. "Phillip med P og to L'er". De har jo ødelagt navnet totalt.

Philip. Sånn skal det staves originalt. Å bytte til f og ha to l er ødelegger navnet

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...