Gå til innhold

Hund som bjeffer og hopper når det kommer noen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en omplasseringshund som er blitt veldig fin, men det eneste vi ikke har greid å trene bort er at han tar helt av når det kommer noen. Hopper, bjeffer og er veldig voldsom. Det er slitsomt siden vi også har en del barn innom som synes han er voldsom.

Det som har funket best er ignorering, så han tar aldri av når vi kjente kommer hjem lenger. Men det er mange andre innom her.. Råd?

Anonymkode: 806cb...d6c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Belønning når hunden klarer å roe seg, følg nøye med på hunden, og ros masse. Tren bevisst på det med noen bekjente som kan komme til dere og ringe på, og gjør besøkende kjent med at dere øver på dette. Og se «Fra bølle til bestevenn» for prinsipper ved belønning. Og hva man må unngå.

Anonymkode: ef952...d27

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden må legge seg på plassen sin/kurven etc når det kommer folk, når det ringer på. Vær veldig tydelig at det skal skje hver gang. Gi ros når den blir liggende. Den kan komme å hilse når den er rolig. Vi har hatt god erfaring med dette. Må skje konsekvent hver gang. 

Anonymkode: 66001...b8e

• Nyttig 3
Skrevet

Ha hunden i bånd hos dere slik at han ikke rekker bort til besøket. Strø gjerne noen godbiter på gulvet. Det fører til at han får fokus bort fra gjestene, samt at det å snuse opp og spise godbiter kan hjelpe med å roe ham ned. Ved at han erfarer at han aldri får gå bort og hilse på besøket når de kommer inn døren, kombinert med å lete etter godbiter på gulvet, så kan det gjøre at han over tid får andre forventninger til besøk og roer seg ned.

Gi ham gjerne en fylt kong eller et godt tyggebein når besøket har satt seg slik at han har noe å holde på med som roer ned og tar fokuset bort fra besøket.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (6 minutter siden):

Ha hunden i bånd hos dere slik at han ikke rekker bort til besøket. Strø gjerne noen godbiter på gulvet. Det fører til at han får fokus bort fra gjestene, samt at det å snuse opp og spise godbiter kan hjelpe med å roe ham ned. Ved at han erfarer at han aldri får gå bort og hilse på besøket når de kommer inn døren, kombinert med å lete etter godbiter på gulvet, så kan det gjøre at han over tid får andre forventninger til besøk og roer seg ned.

Gi ham gjerne en fylt kong eller et godt tyggebein når besøket har satt seg slik at han har noe å holde på med som roer ned og tar fokuset bort fra besøket.

Dette er et svært dårlig råd. Å avlede hunden fører til at hunden ikke forstår at det å hoppe opp og bjeffe på besøket er uønsket atferd. Hva gjør du i en annen situasjon der godbiter ikke er tilgjengelig? Hva gjør du når hunden ignorerer godbitene fordi besøket er superspennende?

hunden må forstå hva som ikke er lov ved å trenes opp til å ikke hoppe opp og bjeffe, ikke ved å avlede. 

dette krever at dere øver masse og aktivt, ikke bare når dere faktisk får gjester. Få en nabo, ulike familiemedlemmer osv til å ringe på, og bestem dere hva dere ønsker at hunden skal gjøre. Gjenta, gjenta, gjenta med ulike personer. 

Personlig og ville jeg bedt hunden min legge seg i kurven og belønnet. Ikke vær for streng med belønningene i begynnelsen. At hunden er i nærheten av kurven er nok, og så forlenger du det derfra til hunden til slutt blir liggende i kurven til besøket har kledd av seg og kommet inn. 

om hunden kan kommandoer som sitt/dekk/ligg, så kan det også være en løsning. 

Anonymkode: 294ba...d73

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er et svært dårlig råd. Å avlede hunden fører til at hunden ikke forstår at det å hoppe opp og bjeffe på besøket er uønsket atferd. Hva gjør du i en annen situasjon der godbiter ikke er tilgjengelig? Hva gjør du når hunden ignorerer godbitene fordi besøket er superspennende?

hunden må forstå hva som ikke er lov ved å trenes opp til å ikke hoppe opp og bjeffe, ikke ved å avlede. 

dette krever at dere øver masse og aktivt, ikke bare når dere faktisk får gjester. Få en nabo, ulike familiemedlemmer osv til å ringe på, og bestem dere hva dere ønsker at hunden skal gjøre. Gjenta, gjenta, gjenta med ulike personer. 

Personlig og ville jeg bedt hunden min legge seg i kurven og belønnet. Ikke vær for streng med belønningene i begynnelsen. At hunden er i nærheten av kurven er nok, og så forlenger du det derfra til hunden til slutt blir liggende i kurven til besøket har kledd av seg og kommet inn. 

om hunden kan kommandoer som sitt/dekk/ligg, så kan det også være en løsning. 

Det er ikke noe behov for at hunden skal forstå at atferden er uønsket. Hunden bjeffer og hopper fordi den er ivrig og vil hilse, og har masse forventninger når det kommer besøk.

I stedet for å straffe bort symptomet (hopping og bjeffing) så jobber vi med å endre hundens forventninger og stressnivå i situasjonen. Det handler altså ikke om avledning, selv om det er en del av det, men om å over tid endre hundens forventninger til hva besøk betyr, og dermed også redusere iver og stressnivå i de situasjonene.

SIden dette var snakk om når det kom på besøk så har man alltid godbiter tilgjengelig. Kan sette en skål med godbiter på gangen, f.eks. Er hunden ikke interessert i godbitene så kan man starte med mer spennende godbiter. Er hunden fortsatt ikke interessert så kan man f.eks gå ut og gå en liten tur med besøket sammen (en del av stresset trigges av at noen kommer inn døren, det kan man unngå eller redusere ved at man går inn sammen med besøket). Alternativt (hvis besøket er til barna), gå t med hunden og gå en liten tur, ha langt godbitsøk ute for å roe den ned.

Det å lære hunden å gå og legge seg på plassen når det kommer besøk er selvsagt en veldig god løsning. Men hvis hunden er for ivrig til å ta noen godbiter så den nok også for ivrig til å høre på at man ber den gå og legge seg, så sant dette ikke er trent inn svært, svært godt i forkant.

Hunden trenger ikke "forstå" at "noe ikke er lov". Det vil den heller aldri forstå. Den vil gjøre det som lønner seg og unngå det som gir ubehag. Samt forholde seg i en situasjon etter de forventninger den har fått. Om vi ikke går inn og styrer de forventningene så vil hunden lage sine egne.

Endret av Tabris
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode forslag! Han er for rask til å varsle når det ringer på, så vi får ikke trent på det. Men han har blitt flink til å ligge i sengen sin/ bli ganske lenge, helt til han får lov til å gå inn i stuen. Problemet er at han girer seg opp igjen når han til slutt kommer inn til dem og får hilse på gjestene.

Vi har en anti-hilse-politikk her, og de som kjenner oss godt går rett forbi og får hilse på ham  og kose med ham først etter en halvtime. Da går det bra. Problemet er at jeg føler vi har øvd så mye med kjente, men når ukjente og enkelte kjente (som ikke hører på oss.. 🙄) kommer, så blir det fortsatt et problem. Og det hjelper ikke når han da girer seg opp. De andre hundene våre har alltid vært rolige når det kommer noen. Opplever at det er veldig mye enklere å trene de til å være rolige enn det er å trene dette bort 😩

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for gode forslag! Han er for rask til å varsle når det ringer på, så vi får ikke trent på det. Men han har blitt flink til å ligge i sengen sin/ bli ganske lenge, helt til han får lov til å gå inn i stuen. Problemet er at han girer seg opp igjen når han til slutt kommer inn til dem og får hilse på gjestene.

Vi har en anti-hilse-politikk her, og de som kjenner oss godt går rett forbi og får hilse på ham  og kose med ham først etter en halvtime. Da går det bra. Problemet er at jeg føler vi har øvd så mye med kjente, men når ukjente og enkelte kjente (som ikke hører på oss.. 🙄) kommer, så blir det fortsatt et problem. Og det hjelper ikke når han da girer seg opp. De andre hundene våre har alltid vært rolige når det kommer noen. Opplever at det er veldig mye enklere å trene de til å være rolige enn det er å trene dette bort 😩

Flott at dere har lært hunden å innta en posisjon når det ringer på. Du kan fortsette på samme måte som da folk kommer inn, altså gi hunden en oppgave. En kort hilsen er nok, det er dere som får besøk og ikke hunden, så den må tåle å ikke få så mye oppmerksomhet som den kanskje skulle ønske. Så kan den for eksempel læres at etter en kort hilsen skal den bort til dere og forbli der. Da rekker den ikke å gire seg opp. Slik det er nå så har den lært å ligge fint på plassen sin, men ingen faste regler om hva som skal skje når den får komme inn i stuen. Dette kan dere fort endre på ved å fortelle hunden hva som er ønsket (en kort hilsen så legger du deg her ved våre føtter) og lære det inn på samme måte dere har lært den å gå på plassen sin når det ringer på.

Med fremmede og overkjærlige gjester må man nok bare være konsekvent og si ganske bestemt hver gang at hunden ikke får lov å hilse på. Du behøver ikke å forklare deg, ikke bry deg om eventuelt tilsnakk og sure miner heller. Har de behov for å klappe på noe så kan de kjøpe seg en bamse. Hunden din er ikke noe leketøy og de må respektere dine grenser.

Endret av Sioux
Skrevet
Tabris skrev (20 timer siden):

Det er ikke noe behov for at hunden skal forstå at atferden er uønsket. Hunden bjeffer og hopper fordi den er ivrig og vil hilse, og har masse forventninger når det kommer besøk.

I stedet for å straffe bort symptomet (hopping og bjeffing) så jobber vi med å endre hundens forventninger og stressnivå i situasjonen. Det handler altså ikke om avledning, selv om det er en del av det, men om å over tid endre hundens forventninger til hva besøk betyr, og dermed også redusere iver og stressnivå i de situasjonene.

Og disse forventningene skal den ikke ha.

Det å lære alternativ atferd som er ønsket, er ikke å straffe bort symptomet. Hunder blir mest stresset når de ikke får klare regler og oppgaver og ikke vet hvor de står i forskjellige situasjoner. Dumt å fungere som en godbit dispenser hver gang hunden er giret på noe. Det å gi den en oppgave istedet er nettopp å endre hundens forventninger til hva besøk betyr. Det er lov å tenke selv og faktisk oppdra sin hund, og ikke bare sitere ikke nødvendigvis kloke bøker som bortforklarer alt med stress og angst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dårlig og farlig, og beviset ser vi daglig ute i gatene.

Dette er en skole som plukker det som passer av læringsteorien og uten å ta hensyn til dyret som hunden er og dets faktiske behov. Da får vi slike råd om å finne enda bedre godbiter, dra gjestene ut i regnet for å roe ned hunden og alt mulig rart, bare ikke å oppdra hunden sin.

Skrevet
Sioux skrev (1 time siden):

Og disse forventningene skal den ikke ha.

Det å lære alternativ atferd som er ønsket, er ikke å straffe bort symptomet. Hunder blir mest stresset når de ikke får klare regler og oppgaver og ikke vet hvor de står i forskjellige situasjoner. Dumt å fungere som en godbit dispenser hver gang hunden er giret på noe. Det å gi den en oppgave istedet er nettopp å endre hundens forventninger til hva besøk betyr. Det er lov å tenke selv og faktisk oppdra sin hund, og ikke bare sitere ikke nødvendigvis kloke bøker som bortforklarer alt med stress og angst.

Som jeg skrev i forrige innlegg så er det en fin løsning å lære hunden å legge seg på plassen sin når det kommer besøk. Men den jeg siterte skrev at hunden kanskje var for ivrig til å være interessert i godbiter, og er den det, så er det antagelig også for ivrig til å være åpen for læring om å ligge på plassen. Så det må i så fall, som nevnt, være svært godt innlært på forhånd. 

Ellers består resten av innlegget ditt, og innlegget jeg siterte nedenfor, bare av hersketeknikker og stråmenn, så de hopper jeg over.

Sioux skrev (52 minutter siden):

Dårlig og farlig, og beviset ser vi daglig ute i gatene.

Dette er en skole som plukker det som passer av læringsteorien og uten å ta hensyn til dyret som hunden er og dets faktiske behov. Da får vi slike råd om å finne enda bedre godbiter, dra gjestene ut i regnet for å roe ned hunden og alt mulig rart, bare ikke å oppdra hunden sin.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min hund kan på kommando gå og legge seg på plassen sin. Han kan også en hel rekke andre innlærte ferdigheter. 

Felles for alle disse er at de kan falle sammen hvis han går for høyt i stress. Det være seg i en konkurransesituasjon, hvis en fremmed, løs hund løper bort til oss på tur, eller mennesker kommer hjem til oss (da dette er det beste han vet i hele verden). Derfor jobber jeg med stressregulering, slik Tabris beskriver. For når stresset er så høyt, kommer man ikke gjennom med andre ting, og hunden min har det heller ikke godt når han går så høyt i stress. Stressregulering kan være ganske kjedelig, for jeg forsøker å unngå å sette hunden min i situasjoner som utløser stress, og jeg jobber aktivt med habituering, motbetinging og sladretrening for å holde stressnivået på et jevnere nivå. Noen hunder går veldig mye høyere i stress enn andre, er min erfaring, og da trenger man også å jobbe mye mer med dette. Nå sist hadde vi et gjennombrudd, da han, riktignok i bånd, kunne gå og legge seg mens det var fremmede som jobbet inne i leiligheten vår. Og det helt uten å hilse på dem! 

Og TS, det går fint å trene på ringeklokka for seg. Ta opp lyden på mobilen. Få alle i huset til å ringe på ringeklokka på vei inn, så strø godbiter utover gulvet. Alt for at ringeklokka ikke lenger utløser stress. 

Og så har jeg også noen mennesker i mitt liv som ikke evner å hilse rolig på min hund, selv ikke etter gjentatte beskjeder. De har fått beskjed om at de får skylde på seg selv for hans oppførsel, så øver jeg videre med alle andre. Og det funker faktisk. 

Anonymkode: 6083d...1d3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...