Gå til innhold

oljemaling / vannbasert maling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kommode jeg skal male hvit. Første strøk malte jeg med oljemaling igår. Regner med at jeg må ha 2 strøk til. Noen som vet om jeg kan bruke vannbasert maling oppå det første strøket med oljemaling? Den oljemalinga tok jo ett døgn på å bli tørr, og stinker noe alldeles forjævlig... :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Nei, det kan du nok dessverre ikke. Vannbasert maling kan ikke brukes over oljebasert maling, den vil ikke fest og malingen vil flasse av. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det høres ikke ut som du har gjort grunnarbeidet rett heller, så det spørs om det ikke vil flasse av i alle fall.

Det første du gjør er å grunne med heftgrunn, er kommoden behandlet på forhånd må den også mattslipes før du grunner den. Deretter tar du to strøk maling med lett sliping mlm strøkene.

Oljemaling kan brukes oppå vanntynnbar, men ikke motsatt. Da må du evt starte på nytt slik jeg beskrev det med tidligere behandlet overflate.

Skrevet (endret)

Har jo ikke skrevet noe om hvordan jeg har gjordt grunnarbeidet...

Takk for svar onyx :)

Endret av sanasol
Gjest Gjest
Skrevet

Jøss... Ikke meningen å trakke på noen tær her, men du skriver jo at første strøk er med olje og at du trenger to strøk til. Vanligvis vil det holde lenge med grunning og to strøk olje. I tillegg virket det som du ikke var klar over at oljemalinga lukter og tar lang tid å tørke -jeg konkluderte med at du kanskje ikke var så dreven i å pusse opp møbler og ville bare gi deg en kjapp innføring i hvordan det kan gjøres.

Tok jeg feil, må jeg bare beklage så mye -uten at jeg helt ser årsaken til at jeg har irritert deg.

Gjest Gjest
Skrevet
Jøss... Ikke meningen å trakke på noen tær her, men du skriver jo at første strøk er med olje og at du trenger to strøk til. Vanligvis vil det holde lenge med grunning og to strøk olje. I tillegg virket det som du ikke var klar over at oljemalinga lukter og tar lang tid å tørke -jeg konkluderte med at du kanskje ikke var så dreven i å pusse opp møbler og ville bare gi deg en kjapp innføring i hvordan det kan gjøres.

Tok jeg feil, må jeg bare beklage så mye -uten at jeg helt ser årsaken til at jeg har irritert deg.

Er du ny i dette rommet? Her er det nemlig helt normalt å få sure tilbakemeldinger hvis man forsøker å hjelpe med saklig informasjon. :ler:

Jeg er forøvrig enig med deg. :)

Skrevet

Må bare si unnskyld. Ble bare så skuffet over at jeg tydeligvis må bruke oljemaling på de neste strøkene å. Syns det er nå drit...Men burde ikke la det gå ut over deg. Er jo egentli mest irritert på meg selv, som klarte å kjøpe feil maling.Skulle jo egentli ha vannbasert. Takk for hjelpa uannsett. :)

Gjest Gjest
Skrevet
:) Helt i orden. Lykke til videre med malinga.
Gjest -eline-
Skrevet

Husk at resultatet stort sett blir penere med oljemaling (tørker ikke i striper etc), så i ettertid så vil du ha et mye finere møbel! Men kjipt mens det står på ja... :troest:

Skrevet

jeg tror faktisk at om du går over med heftgrunning nå (pusser litt på overflaten for og få den ru først) så kan du gå over med vanntynnet oljemaling etterpå. Denne tørker fortere (overmalbar på 8 timer) og lukter mindre. men gjør deg ferdig med et område før du går videre så du unngår striper. bruk gjerne rulle og etterstryk med litt maling på en "etterstryker"(tynn pensel) etterpå.

lykke til

klem :)

Skrevet

Jeg ville brukt oljebasert maling på møbler uansett, så valget ditt var helt riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...