Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var litt etter midnatt og jeg skulle til å legge meg da jeg så en mann vandre rundt i hagen rett utenfor stuevinduet mitt. Han hadde på seg finlandshette og en stor ryggsekk, lyste med sterkt grønt lys fra lommelykta ned på marka og drev med å lete etter noe. Han bøyde seg stadig ned, plukket opp noe fra gresset med to fingre og la det i lomma på ryggsekken. Gikk helt opp til huset og fortsatte med å lyse ned og plukke. Var så oppslukt at han enset meg ikke selv om det var kun glass og noen meter avstand mellom oss. 

Jeg kalte på hunden min, gikk ut på veranda og spurte "Hallo?!" og da kastet han seg til å løpe bort uten å se på meg, hoppet på en elsparkesykkel og for av gårde. Jeg ringte min sønn som bor i huset ved siden av, og vi gikk ut sammen for å se hva det var han letet etter, men fant ikke noe. Kun plen og noe ugress der han gikk. Kunne det være han fant noe små sopp å ruse seg på eller?

Virker også som det ikke var første gangen han hadde vært her, han virket ganske sikker i hvor han skulle lete, pluss hette, ryggsekk og grønt lys fra lykta, godt forberedt kan man si. Også, hunden min drev å sniffet noe voldsomt da hun kom ut i hagen i går morges, ble veldig opprørt og pelsen stod rett opp på ryggen, men da trodde jeg at det kanskje hadde vært en katt her eller et annet dyr, men nå lurer litt på.

Min sønn monterte et motion kamera i stuevinduet mitt før han gikk herfra, men ikke snakk om jeg får sove noe i natt. Føler meg plutselig litt utrygg i det ellers så trygge nabolaget vårt. 

Anonymkode: d8e06...44c

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke at jeg driver med det. Men jeg er utdannet gartner. Og noe av det vi lærte på skolen er at fleinsopp er veldig veldig vanlig i hagene til folk selv om de ikke vet det.

Anonymkode: fd864...6d6

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke at jeg driver med det. Men jeg er utdannet gartner. Og noe av det vi lærte på skolen er at fleinsopp er veldig veldig vanlig i hagene til folk selv om de ikke vet det.

Takk for svar. Oh boy, kan det være da at han har funnet seg en stash her og vil komme igjen? Dette i natt har vært en veldig uhyggelig opplevelse. Rart han ikke enset meg enda jeg sto der i stuevinduet og stirret på han en god stund...? 

TS

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Leter litt på nettet nå og ser at dette er et ganske kjent problem. Kommer opp flere artikler, "Plukker fleinsopp på kirkegården" og slik. Hadde ikke anelse, aldri hørt om fleinsopp. Men da vet jeg i det minste hva han ville.

TS 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Leter litt på nettet nå og ser at dette er et ganske kjent problem. Kommer opp flere artikler, "Plukker fleinsopp på kirkegården" og slik. Hadde ikke anelse, aldri hørt om fleinsopp. Men da vet jeg i det minste hva han ville.

TS 

Joda.

Har dessverre hørt om det. Fleinsopp vokser på åpne gressletter, plener, samt beitemarker, den trives der det blir gjødslet mye.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fleinsopp er i tilegg ett veldig kraftig rusmiddel. Noe av problemet med den er at man aldri kan være sikker på *doseringen* av det rusgivende stoffet i selve soppen, enkelte steder kan det være mer, andre steder kan det være mindre.

Så det er under ingen omstendigheter hverken trygt eller sunt og holde på slik denne personen gjør.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fleinsopp. Store penger å tjene om du er dyktig til å lese deg opp på biologien for soppen, gjøre deg kjent med gode områder og tørker den for lagring.
Nå er det høysesong for fleinsopp frem til snøen legger seg. Går vel for rundt 200 kr/ per gram (tørket) på det svarte markedet. Siden det er ulovlig. Folk som ikke har erfaring med rus, annet enn alkohol og lettere narkotiske stoffer, bør holde seg langt unna fleinsopp. 
De som velger å bryte loven, å plukke fleinsopp, må ha stålkontroll på det de gjør. Den litt mørkebrune fleinsoppen kan i nattens mulm og mørke lett forveksles med spiss giftslørsopp (dødelig giftig). 

Anonymkode: 7f675...cb6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er det høysesong for fleinsopp frem til snøen legger seg. 

Vil det hjelpe å holde plenen veldig kort? Nå har vi prøvd nettopp å ikke gjøre det av hensyn til småkryp, men vil ikke være strøkets plantasje heller. Og hva skal jeg gjøre hvis han/de kommer tilbake? Ringe politiet? Jeg er helt ærlig redd.

Det er så trist det du skriver. Forestiller meg hvor vondt det må være for foreldre. Men takk for at du informerer, viktig å få høre om alle farene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vil det hjelpe å holde plenen veldig kort? Nå har vi prøvd nettopp å ikke gjøre det av hensyn til småkryp, men vil ikke være strøkets plantasje heller. Og hva skal jeg gjøre hvis han/de kommer tilbake? Ringe politiet? Jeg er helt ærlig redd.

Det er så trist det du skriver. Forestiller meg hvor vondt det må være for foreldre. Men takk for at du informerer, viktig å få høre om alle farene.

Fleinsopp kan poppe ut på kun ett døgn under de rette forholdene (mye regn og over 10 grader). 
Å holde plenen kort hjelper. Men da tenker jeg spesielt for de med robotklipper. Når du har en robotklipper som går over plenen hele tiden så vil det hindre vekst av fleinsopp. De som plukker skyr nok hager med robotklipper. Ettersom flere og flere har anskaffet seg robotklipper har det nok blitt vanskeligere å finne fleinsopp. Og dermed også gjort den mer ettertraktet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fleinsopp kan poppe ut på kun ett døgn under de rette forholdene (mye regn og over 10 grader). 
Å holde plenen kort hjelper. Men da tenker jeg spesielt for de med robotklipper. Når du har en robotklipper som går over plenen hele tiden så vil det hindre vekst av fleinsopp. De som plukker skyr nok hager med robotklipper. Ettersom flere og flere har anskaffet seg robotklipper har det nok blitt vanskeligere å finne fleinsopp. Og dermed også gjort den mer ettertraktet. 

Å ja, du har nok rett, takk for forklaringen. Har ikke robottklipper, vi har en mer naturtomt, også øyer med høyere gress, villblomster og annen vekst, og vi kjører med klipperen rundt disse. Så da blir vel hagen vår et selvvalgt mål. Skal ringe politiet i dag og høre hva de mener bør gjøres nå.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS 

Aldri hørt om fleinsopp...?

Anonymkode: 95170...e71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar. Oh boy, kan det være da at han har funnet seg en stash her og vil komme igjen?

TS

Det var en merkelig måte å uttrykke seg på. 

Anonymkode: fe778...c3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri hørt om fleinsopp...?

Anonymkode: 95170...e71

Nei, beklager. Dvs jeg har hørt om at noen ruser seg på shrooms, men har aldri gått nærmere inn på det.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var en merkelig måte å uttrykke seg på. 

Anonymkode: fe778...c3c

Ja, mulig. Var fortsatt vettskremt da jeg skrev det, og advokaten min hadde ikke kommet ennå. Bra du passer på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fleinsopp er i tilegg ett veldig kraftig rusmiddel. Noe av problemet med den er at man aldri kan være sikker på *doseringen* av det rusgivende stoffet i selve soppen, enkelte steder kan det være mer, andre steder kan det være mindre.

Så det er under ingen omstendigheter hverken trygt eller sunt og holde på slik denne personen gjør.

Et informativt innlegg.

Anonymkode: 21c5f...30d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor ringte du ikke politiet med engang? 

Anonymkode: 1dc6b...7c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar. Oh boy, kan det være da at han har funnet seg en stash her og vil komme igjen? Dette i natt har vært en veldig uhyggelig opplevelse. Rart han ikke enset meg enda jeg sto der i stuevinduet og stirret på han en god stund...? 

TS

Sett opp skilt i hagen: pass opp plenen biter😂

Skrevet

Det er ikke noe hyggelig når folk lusker rundt sånn, men sikkert på jakt etter sopp ja.

Du trenger nok ikke å være redd for at han skal finne på noe annet. Det beste for å hindre vekst av sopp er å kalke. Sopp trives i sur jord, og kalking anbefales jo generelt i plen for å hindre mose også. Du kan godt kalke om høsten. 👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor ringte du ikke politiet med engang? 

Anonymkode: 1dc6b...7c0

Mener du, da han var her?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, mulig. Var fortsatt vettskremt da jeg skrev det, og advokaten min hadde ikke kommet ennå. Bra du passer på.

Advokaten din? Dette hadde jeg ikke brydd meg om. Det er en kort sesong, og nå vet du hva de vil. Også usannsynlig at vedkommende kommer tilbake når de ble skremt sånn og vet at du har hund. Om jeg ville holde dem ute tror jeg jeg hadde installert utelys med bevegelsessensor. 

Anonymkode: 9d972...878

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...