Gå til innhold

Muskelrykninger - hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg forstår ikke hva som er galt med meg, og er bekymret for hva dette kan være. Har vært hos legen, men lite hjelp å få annet enn blodprøver og beskjed om «at vi holder dialogen». 

Har i flere måneder hatt muskelrykninger under begge beina, typ leamus. Det er rimelig konstant når jeg sitter eller ligger. Rykningene er til tider store, og kan sees med det blotte øyet. Jeg har også tidvise muskelrykk andre steder på kroppen, f.eks. lår, rumpe, tommel, ansikt (munn/øyne), legg osv. 

Men er verst under beina. Dette er kjempeplagsomt, spesielt om kvelden når jeg skal slappe av og når jeg skal sove. Jeg har også slitt med voldsomme kramper i beina, spesielt på natt, og tar magnesium for det. Ellers ingen andre medisiner. Har noe smerter i korsrygg, har lurt på om jeg kan ha nerve i klem?

Noen som vet hva dette kan være?  Veldig lei av å ha det slik som dette. 

Kvinne i midten av 40-årene

Anonymkode: a9f6e...e73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlige årsaker til leamus er stress, lite søvn og koffein.Anbefaler trening og magnesiumsalve,sliter litt selv med leamus til tider.Hvordan så blodprøven ut?

Anonymkode: 4d9f0...f0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 22.42):

Hei,

Jeg forstår ikke hva som er galt med meg, og er bekymret for hva dette kan være. Har vært hos legen, men lite hjelp å få annet enn blodprøver og beskjed om «at vi holder dialogen». 

Har i flere måneder hatt muskelrykninger under begge beina, typ leamus. Det er rimelig konstant når jeg sitter eller ligger. Rykningene er til tider store, og kan sees med det blotte øyet. Jeg har også tidvise muskelrykk andre steder på kroppen, f.eks. lår, rumpe, tommel, ansikt (munn/øyne), legg osv. 

Men er verst under beina. Dette er kjempeplagsomt, spesielt om kvelden når jeg skal slappe av og når jeg skal sove. Jeg har også slitt med voldsomme kramper i beina, spesielt på natt, og tar magnesium for det. Ellers ingen andre medisiner. Har noe smerter i korsrygg, har lurt på om jeg kan ha nerve i klem?

Noen som vet hva dette kan være?  Veldig lei av å ha det slik som dette. 

Kvinne i midten av 40-årene

Anonymkode: a9f6e...e73

Tror du må søke svar et annet sted enn her. Du må få dette undersøkt av lege. Det høres ikke normalt ut, men er nok trolig ufarlig. Viktig som du sier, å få sjekket at det ikke er en nerve i klem i korsryggen og eller noen annet, eller noen form for nervesykdom.

Lenge siden du var hos legen? Har du hatt dette lenge? Trener du mye? Har du magnesium underskudd? 

Skrevet

Jeg har også dette i perioder, særlig i knær og lår. Og spesielt når jeg skal sove. Skikkelig irriterende. Jeg har vært til utredninger her og der, men de finner ingenting galt. 

jeg har opplevd at tilskudd av sink hjelper

Skrevet

Har også hatt det sånn. Får det om jeg ikke tar magnesium-tilskudd. 

Skrevet

Jeg har hatt det i mange år,og mye annet nevrologisk. Har borrelia

Anonymkode: ae95b...702

Skrevet

Jeg har det på nesen. Er mulig pre menopause her pga hetetokter også. 

Anonymkode: ea6bc...8e4

Skrevet

Hatt søvnproblemer hele livet, og i ekstra dårlige perioder får jeg det på øyne. I tillegg får jeg like over kneet, fingrene rykker, og bicepsen har kraftig lemus- såpass konstant og kraftig at jeg våkner av det hvis jeg sovner på berørt arm. 

Går alltid over igjen når kroppen har klart å hente seg inn, men varer mange dager og kommer fort tilbake hvis det blir for mye stress igjen.

Tar tilskudd av d- og b vitamin selv om jeg har "nok", fordi jeg var helt i nedre del av normalen. Tar også omega 3 og magnesium glysinat. Merker at jeg får mer urolige ben uten magnesium, så det lindrer iallfall noe. 

Anonymkode: c2117...9c8

Skrevet

Siden du også lurer på om det kan være nerver i klem så antar jeg at du ikke har vært hos fysioerapeut? Foreslår at du drar dit.

Anonymkode: a88d9...415

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...