Gå til innhold

Hvordan deale med en venn som prater for mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg selvfølgelig liker, men som samtidig har en tendens til å strekke det hun sier utroooolig langt ut. Hun har med så mange detaljer og de aller fleste er uviktige. Jeg sliter ikke med oppmerksomheten ellers, men jeg merker at jeg lett mister interessen for det hun forteller om og at jeg begynner å tenke på andre ting mens hun babler.

Jeg liker å holde deg jeg sier relativt kort og konsist, der jeg inkluderer essensen av det jeg skal fortelle om mens jeg utelukker en del detaljer slik at samtalepartneren min ikke blir sliten og mister interessen. Jeg liker at det er en god flyt i samtalen - du har ballen litt, så har jeg ballen, så får du den tilbake, så får jeg den igjen. Når hun prater, så vil hun gjerne ha ballen i hele 2 minutter for å fortelle alt hun vil si, for å så gi meg ballen i 5 sekunder før hun stjeler den fra meg igjen.

Nå vet jeg ikke om hele denne ball-analogien var så nødvendig, men dere skjønner sikkert poenget. Hvordan skal man deale med folk som dette? Hvordan kan man få de til å forstå at de rett og slett prater for mye, ikke bare akkurat der og da - men generelt? Hun er jo et følsomt menneske, så derfor virker det litt for risikabelt å si det på en direkte måte i frykt for at det skal backfire og gjøre det verre.

Anonymkode: 3b9ca...3b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare spørre, kan det tenkes at hun har adhd? Jeg har to ulike forslag basert på hvorvidt det kan være noe slikt, eller ikke. 

Anonymkode: c9d69...d61

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må bare spørre, kan det tenkes at hun har adhd? Jeg har to ulike forslag basert på hvorvidt det kan være noe slikt, eller ikke. 

Kjenner folk med ADHD som er slik, det eneste som fungerer her er å begrense møtene litt, for jeg blir helt tom for energi bare etter én samtale på 20 min.

Anonymkode: 6f3fa...3fc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere sånne venner. Jeg lar dem alltid tyte og kobler ut når det blir for detaljert/masete. Har aldri sagt at dee bør endre seg for å tilpasse meg. Får med meg det viktigste, og kobler ut på det uvesentlige.

På samme måte som jeg ikke sier "du må tørre å prate mer" til de mer sjenerte eller introverte vennene mine. Man kan ikke endre folk. Andre som jeg kjenner har gjort det, altså gitt beskjed om at "du må være mer sånn og sånn", og det blir aldri tatt gått imot. Tror ikke du hadde likt om venninnen din hadde kritisert din kommunikasjonstil. 

Anonymkode: eb002...97a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke noe ekspert rundt dette med ADHD så jeg skal være forsiktig med å uttale meg. Jeg vet rett og slett ikke. Fra mitt perspektiv virker hun hyperaktiv, uoppmerksom, lett distrahert eller dagdrømmende - men jeg kan jo heller ikke se, tenke eller føle ting fra hennes perspektiv, så hva vet jeg?

- TS

Anonymkode: 3b9ca...3b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slik du beskriver venninnen din, utenom biten med å ikke la andre også få taletid. 

Derfor tar samtaler lang tid. Jeg sliter med å være konsis og kortfattet, og er også interessert i detaljene hos andre jeg snakker med. Om noen skulle bedt meg om å endre hvordan jeg kommuniser til en måte som jeg ikke mestrer, ville jeg nok trukket meg unna. Det er også helt greit for meg om du trekker deg unna om vi ikke passer sammen, eller som du skriver kobler ut på det som ikke er interessant/overflødig for deg. 

Anonymkode: 07014...08b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...