Gå til innhold

folk kan ikke kle seg i dag

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg regner med at du ikke er 10 år og aldri har vært i en begravelse før? Man lærer av egne foreldre, og kan jo selvfølgelig spørre de. Ingen er født med hvordan kle seg. Fullt mulig å spørre her også tenker jeg, for å se hva andre enn foreldrene mener.

Husker ei venninne av meg spurte om jeg ville være med inn i kirken en gang det var dåp. Jeg var ca 8 - 10 år gammel. Men jeg ville ikke og begrunnet det med at jeg ikke hadde penger😂  Hadde alltid opplevd at det var kollekt i kirke og at alle ga noe, så trodde det ikke var lov å gå i kirka uten.😅.

Anonymkode: 76a6b...14e

jeg har vært i noen få begravlser og har alderi trengt å spørre noen om hva man har på seg i en begravelse eller andre anledninger

Anonymkode: c7af3...e65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen sans for "fashion" og har aldri interesert meg... Er nødt til å spørre folk som kanskje kan mer enn meg. Har på meg klær som er komfortable, men er ganske klar over at det ikke alltid ser bra ut.

Anonymkode: 5496b...609

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ingen sans for "fashion" og har aldri interesert meg... Er nødt til å spørre folk som kanskje kan mer enn meg. Har på meg klær som er komfortable, men er ganske klar over at det ikke alltid ser bra ut.

Anonymkode: 5496b...609

jeg har ikke noe interesse for fashion jeg heller, jeg har min stil og gidder over overhode ikke kle meg etter hva alle andre gjør.

som man ser unge jenter gjør i dag dem tørr ikke lenger og være seg selv og det er veldig trist syns jeg 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 22.52):

Jeg har ingen å spørre jeg heller men alle bør vite hva man har på seg i en begravelse 

Mørke klær som er helt hverdagslige ikke klær for nattklubb 

Jeg så skinnbukse i begravelse for første gang , i forrige uke 

Anonymkode: 54f14...708

Skrevet

Fordi man her på berget skal mene noe om alt og alle være seg klesstil, barneoppdragelse eller interesse. Det såkalte moralpolitiet er raskt ut med pekefingeren hvis noen gjør noe annerledes. 

Selv går jeg kledd i det jeg liker og som er komfortabelt. Hva andre måtte mene om det er meg revnende likegyldig 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
LilleMy_09 skrev (3 timer siden):

Fordi man her på berget skal mene noe om alt og alle være seg klesstil, barneoppdragelse eller interesse. Det såkalte moralpolitiet er raskt ut med pekefingeren hvis noen gjør noe annerledes. 

Selv går jeg kledd i det jeg liker og som er komfortabelt. Hva andre måtte mene om det er meg revnende likegyldig 

jeg har ikke inntrykk av at voksene har så mange meininger om hva folk går med, vært fall ikke noe man snakker så høy om. men folk har blitt så utrolig usikker på hva som er vanelig å gå med til forskjellige anneldinger av en eller annen grunn og stresser unødvendig mye. for eks man har ikke kjole når man skal i bryllup da er det jo bare og ta noe anne pent tøy som jeg regner med at man har hjemme fra før 

men når det kommer til tennårings jenter da tør man ikke være seg selv og må ha bekreftelse av alle andre noe som er veldig trist 

Skrevet

Tenker de har lært det av influensere. "Dere må hjelpe meg, skal jeg ha den eller den kjolen?" Så er det avstemming for kjole, sko og veske selvom de bare skal i butikken og handle, omtrent. 😅 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Gulline skrev (38 minutter siden):

Tenker de har lært det av influensere. "Dere må hjelpe meg, skal jeg ha den eller den kjolen?" Så er det avstemming for kjole, sko og veske selvom de bare skal i butikken og handle, omtrent. 😅 

det jeg har sett her inne når folk spørr om di klærne passer til den anledningene så er det ofte folk sier ja når det ikke passer i det hele tatt som for eks en spurte om en kjole til barnedåp og den vil jeg si var alt for pyntet rene galla kjolen 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 16.52):

jeg har ikke noe interesse for fashion jeg heller, jeg har min stil og gidder over overhode ikke kle meg etter hva alle andre gjør.

som man ser unge jenter gjør i dag dem tørr ikke lenger og være seg selv og det er veldig trist syns jeg 

Konformitet i moten var da mye verre før i tiden?

Dagens unge er kanskje de minst konforme innen mote vi noensinne har sett. Fortsatt konform, det er tross alt mote, men mye mindre enn før i tiden.

Anonymkode: 18b96...90e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 9.23):

Sett litt ulikt i begravelser jeg også. Sett folk kommer i budnad . For meg blir det helt feil. 

Anonymkode: 94adb...e8b

Når bestemoren min begravdes kom vennerne hennes i bunad (svensk folkdräkt), det var en fin hylles till henne og hennes intressen. Begravelsen blev vakker med alle bunaderna

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

nå er det jo mye mer enn begravelser det er snakk om, hvor folk ikke kan kle seg eller må spørre her inne hele tiden 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporing og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 9.09):

Jeg tenker at folk kanskje kunne spurt mer.

Jeg var nettopp i begravelsen til far til en venninne. En felles venninne av oss troppet opp i en kjole som riktignok var sort, men den hadde nok passet bedre på en nattklubb enn i begravelse. Det var så flaut!

Anonymkode: b66db...8c9

Det er jo en ganske typisk feil man ser. Mange som ikke skjønner at det ikke holder at bare fargen er rett.

Og så har du andre varianten - at så lenge et plagg rent teknisk er et skjørt, så er det liksom per def passende til alt. På julaften i kirken f.eks er det mange som har skjørt som knapt dekker rumpa og utringing som nesten treffer skjørtekanten.

Eller de som tror at et olaskjørt passer til alle anledningr som krever skjørt. Nei - olaskjørt er ikke pent/passende til en anledning der du ikke ville valgt olabukse.

Anonymkode: 18b74...653

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 12.36):

Det står du helt fritt til. Jeg er mer tilhenger av å se personen under klærne, enn å dømme folk etter hva de har på seg. Det blir så bort i natta overfladisk for meg.

Anonymkode: e87cc...453

Men er ikke det to sider av samme sak?

Hvis du kommer i begravelse i joggebukse eller nattklubbklær, og jeg kommer i en tekkelig sort kjole som går til midt på kneet eller under, så sier jo begge antrekke veldig mye om personene under klærne.

Du mener du ikke er konform. Andre ser en selvopptatt egoist som ikke evner å sette hensynsfulle grenser rundt sin trang til å demonstrere individualisme.

Jeg kommer i en tekkelig,  sort kjole, og du leser at personen under klærne er en konform og kjedelig person tynt av samfunnets normer, mens andre ser en lagspiller som søker å vise respekt.

Anonymkode: 18b74...653

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...